Hio-Se-Itse parketti?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
RamiL
Jäsen
Jäsen

Hio-Se-Itse parketti?

Viesti Kirjoittaja RamiL »

Alakerrassa on kolmessa huoneessa 90-luvulla asennettu lautaparketti joka eteisen ja keittiön osalta on jo aika karun näköinen. Taloudessa lattioita kuluttaa kahden ihmisen saappaiden lisäksi neljä koiraa ja kuvitelmaa viimeisen päälle hienona säilyvästä lattiapinnasta ei ole. Jotenkin tuntuu tyhmältä ajatukselta koko parketin poistaminen ja korvaaminen kokonaan jollakin toisella, tekisi mieli irrottaa vielä jäljellä oleva lakka ja tehdä lattialle muutama vuosi lisää käyttöikää nykyistä siivompana.

Lattian lakkaamisen menetelmät jotenkin ymmärrän näissä olosuhteissa itse tehtynä mutta parhaat keinot vanhan pinnan hiomiseen ovat tuntemattomia. Netistä luettuna tarvitsen papereita 60-120-240 ja helvetin ison koneen lisäksi laitteen jota kutsutaan reunahiomakoneeksi. Erilaiset penkkihiomakoneet ovat tuttuja mutta olen käsittänyt että tällaisessa tarvitaan jotakin mitä normikuluttajan pajalta harvemmin löytyy. Luonnonkivilattioita olen pentuna pessyt ja vahannut pyörivällä jonka lautanen oli jotain 60cm, ehkä vähän samanlaista touhua. Rutiinit, virhemahdollisuudet ja toisten kokemat sudenkuopat kiinnostavat. Kylmän kuistin samanlaisen parketin hioin nauhakoneella muutama vuosi takaperin 60:llä, pölyn määrä oli järjetön. Betoluxilla maalattuna se lattia on edelleen käyttökelpoinen.

Hyväksyn etten voi osata amatöörinä ammattimiehen tavoin ja hyväksyn myös lopputuloksen virheitä ja puutteita tein-itse-ja-säästin -menetelmän hengessä. Fenksuikkari ja fiinistely ei ole päälimmäinen tarve, ehjä käyttölattia riittää. Samalla olis kiva harjoitella työntekoa ja työn teettäminenkään ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Mitä pitää älytä konevuokraamossa kysyä jos moista hommaa haluaa omin päin harjoitella sisälattioille, yhteensä noin 70mm2? Eteisen lattialle haaveilen Le Tonkinoisia lakaksi, onko muilla kokemusta tuosta muualla kun puuveneen täkissä? Liuottimen tuoksu ei haittaa, lauma voi muuttaa evakkoon työn ja pinnoitteen kuivumisen ajaksi.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Re: Hio-Se-Itse parketti?

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Lienee tuo lattian hionta yksi arkisimmista asioista rintamamiestalollisille, heti ullakon eristämisen jälkeen. Eli moni on tehnyt. Pölyn määrä on tosiaan runsas. Jos saat apumiehen mukaan nurkkia hiomaan, tekee homman viikonlopussa. Jos kaikki tavarat on pois tieltä. Täällä ainakin annettiin ramirentistä riittävät vermeet ja hiomapaperit. Pakettiin kuulu molemmat koneet. Ylimääräiset paperit sai palauttaa täydestä arvosta. Eipä tuossa ihmeempiä. Tekemällä oppii.
Ilpisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

Jeps, appiukon kanssa anoppilassa parketit hierastiin jokunen vuosi sitten. Isäntä ite veti isolla koneella suurimmat ja minä konttasin sitten nurkat ja seinän vieruset. Hyvä tuli vaikka en koskaan aiemmin ollut moisessa ollut mukana. Lakkauksen taas suoritt eräs maalarimestari, ja sekin onnistui :-D . Pölyä hommassa tosiaan tulee, ja vuokralaitteet oli käytössä. muoveja kannattaa viritellä oviaukkoihin estämään pölyn kulkeutuminen ympäri taloa. Sen verran että iso kone koko ajan liikkeessä, ei nenänkaivuu taukoja, muuten on monttu lattiassa :wink:
Email
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Email »

onnistuu kyllä tee se itse mieheltä. lakkaus ehkä vaativin osuus,siinä voipi pilata koko homman. jonkun verran hiontahommia tehneenä niin ainakaan täälläpäin ei kannata ite ruveta hommiin sen verran edullinen on ammattimies. tuossa yks puoltuttu lattiamies kävi pyyhkäsemässä lattiat ni hinta oli 10€/m2 kaikkine tarpeineen.(hionta ja 2xlakkaus)neliötä joku 50.
ois tullu jos vuokraamosta oisin koneen hakenut ja rautakaupasta pohja ja pintalakat niin hintaa ainakin saman verran. yläkerran hioin sit itse kun oli kaverilla sama homma menossa ni koneen sain lainaan muutamalla kaljalla ja lakkapurkin pohjasta maksoin muutaman kympin.
Vastaa Viestiin