EH-80 rikki?
-
turkuraattori
- Jäsen

EH-80 rikki?
Tuli ostettua rintsikka jonka kylkiäisinä oli öljylämmitys. Talo tällä hetkellä tyhjillään pienellä lämmöllä edellisen isännän jäljiltä ja nyt ihmettelen tuota EH-80 sielunelämää. Maalaisjärjellä pitäis A nupin säädöllä alkaa tapahtua mutta tuo ko. namiska pyörii vain ympyrää ja öljypolttimeen ei tule yhtään enempää pöhöä... Välillä kuuluu Oman:sta pieni servon hörähdys ja plussa valo vilahtaa, mutta tätä tapahtuu harvoin ja on melko nopea vilahdus. Käsisäätö vipu ei näytä heilahtavankaan joten oletan että jotain on häikkää siinäkin osassa.
Kysymys siis on kuuluuko noiden A ja B säätimien pyöriä paikallaan kuin eivät olisi missään kiinni? Ja toiseksi mitenkäs tällaisen laitteen vikoja olisi helpoin diagnosoida?
Terveisin
Uusavuton omakotiasuja
Kysymys siis on kuuluuko noiden A ja B säätimien pyöriä paikallaan kuin eivät olisi missään kiinni? Ja toiseksi mitenkäs tällaisen laitteen vikoja olisi helpoin diagnosoida?
Terveisin
Uusavuton omakotiasuja
Re: EH-80 rikki?
Ouman säätää vain verkostoon menevän veden lämpötilaa. Se ei vaikuta öljypolttimeen mitenkään.Käsisäätö pitää vapauttaa oikealta sivulta.
Ei kuulu. Ne ovat piirilevyllä potikassa kiinni jonka liikerata on jotain kolmanneksen verran (sen näkyvän asteikon verran).turkuraattori kirjoitti:Kysymys siis on kuuluuko noiden A ja B säätimien pyöriä paikallaan kuin eivät olisi missään kiinni?
Itselläni B-nupissa oli sama vika, nuppia väännetty liian lujaa jolloin nupin akseli oli poikki ja pyöri hulluna tunnottomana säätämättä mitään.
"Korjaukseksi" otin kotelon auki ja heitin nupin pois, eli siihen jäi sen nupin (n2 cm) kokoinen kolo - muistaakseni se piti sen poissaamiseksi avata mutta en ole ihan varma. Sitten pääsee ruuvimeisselillä kääntämään potikkaa. Tarkoitus toki oli että tuon korjaan asiallisemmin mutta on se nyt yli viisi vuotta jo ollut noin.
Tuolta:
http://www.ouman.fi/fi/eh-80/
lataat opukset ja tutkit, että onko kaikki niinku kuuluuki. Ensiapuna sillä käsisäätövivulla lisää lämpöä kiertoveteen, mutta pitää siis muistaa se vipu pitää vapaana sillä nappulalla, niinku Kulju jo ohjeistikin.
Kattilassa pitää tieten olla lämpöä ja se säädetään sillä polttimen termostaatilla joka kattilan kuljessä.
http://www.ouman.fi/fi/eh-80/
lataat opukset ja tutkit, että onko kaikki niinku kuuluuki. Ensiapuna sillä käsisäätövivulla lisää lämpöä kiertoveteen, mutta pitää siis muistaa se vipu pitää vapaana sillä nappulalla, niinku Kulju jo ohjeistikin.
Kattilassa pitää tieten olla lämpöä ja se säädetään sillä polttimen termostaatilla joka kattilan kuljessä.
Ja tuo Ouman kylläkin säätää sunttia vähän kerrallaan, eli lyhyt servon hörähdys ja valon vilkahdus ovat sen normaalia toimintaa. Toki jos tekee suuria muutoksia säätökäyrään, pitäisi niitä hörähdyksiä tulla sitten useampia. Kannattaa tarkastaa myös, että menovesi- ja ulkoanturit ovat asianmukaisesti asennettu.
Kuvauksen perusteella väitän hyvin vahvasti edelleen että napit on väännetty nurinniskojen. Jos napin pystyy vääntämään ympäri asti ja vaikka useampaan kertaan niin diagnoosi on aivan varma. Muuten ylempi nappula pysähtyy F:ään ja tällöin +-valo vilkkuu armottomasti niin kauan että kiertoon lähtee maksimilämpöistä vettä (muoviluukun alla olevan säädön mukaisesti). Jos mitään ei tapahdu ja napit pyörivät hulluna, niin mitään säätöä ei yritetä tehdä - siellä on tavallinen potikka piirilevyllä johon nuo nupit on yhdistetty. Hajalla voi olla tällöin itse potikka tai nupin varsi poikki, omassani oli nupin varsi katki ja säätö piirilevyltä ehjä.
-
turkuraattori
- Jäsen

Myöhästyneet kiitokset osallistujille. Tosiaan säätönupit oli väännetty rikki ja siksi ei toiminut. Korjauksena pienellä poralla nupin jämät pois potikasta ja nyt säätö tapatuu kuusiokoloaivaimella :D
-
turkuraattori
- Jäsen

Myöhästyneet kiitokset osallistujille. Tosiaan säätönupit oli väännetty rikki ja siksi ei toiminut. Korjauksena pienellä poralla nupin jämät pois potikasta ja nyt säätö tapatuu kuusiokoloaivaimella :D
-
Lunttilan herra
- Jäsen

lainaan topikkia kun läheisesti liittyy.
tuli tuollainen käytetty ouman Eh80 tuohon ja sitä oon yrittänyt viritellä toimintaan. ensin mulla ei ollut lainkaan sitä kiinnityslevyä jolla se shunttiin kiinnitetään, eikä myöskään sitä "väli adapteria" jolla yhdistetään shuntin akseli ja ouman.
No näppäränä poikana taivuttelin kiinityspellin ja askartelin sellaisen adapterin (leikkasin sopivankokoisesta mutterista yhden kulman pois ja hitsasin siihen lattaraudan palan ((tämä siis sopii shunttiin)) ja rälläkällä muotoilin pultista sellaisen neliön ((joka sopi oumaniin)) ja nämä hitsasin kiinni toisiinsa). Epäilin ja epäilen edelleen ettei akseleiden asennolla toisiinsa nähden ole merkitystä?.Tätä asiaa tukis mun mielestä myös se että se laite mittaa kuitenkin menoveden lämpötilaa. Ei sen kait silloin tartte tietää missä asennossa akseli on? .no laitoin sen jokatapauksessa kiinni..eikä säädöistä tullu mitään.
aattelin sitte varmuuden vuoksi hommata sen oikean adapterin ja kiinnityslevyn (sain eilen), mutta senkin adapterin saa oikeastaan mihin asentoon vain.
Oumanin kyllä pyörii molempiin suuntiin ja tuntuis kaikinpuolin olevan kunnossa, mutta mutta.
Säätökäyrästä riippumatta se yrittää nostaa lämpötilaa liikaa. Eli nyt sen sain pysymään aisoissa (kokoajan n 37astetta) kun sääsin max. lämpötilaa pienemmälle. Tätä ei yhtään helpota se että tuosta max -säädöstä on myös nuppi poikki, eli tarkkaa lämpötilaa ei näe siitä vain menoveden mittarista =) Mutta vaikka säädän käyrän A:han ja vielä huonelämpötila säädöt pienimmälle, niin ei ala oumani laskee lämpöö.
Täytyy nyt vielä tarkastaa tässä pääsiäisen aikaan se ulkoanturi..se kun on myös itse jatkettu. Eli oumanin mukana tuli vain se anturin pää ja johdon väliin laitoin itse. Jotakin se kyllä tekee, koska jos otan sen pois niin alkaa oumani välittömästi raksuttaa johonkin suuntaan (en nyt muista kumpaan).
tuli tuollainen käytetty ouman Eh80 tuohon ja sitä oon yrittänyt viritellä toimintaan. ensin mulla ei ollut lainkaan sitä kiinnityslevyä jolla se shunttiin kiinnitetään, eikä myöskään sitä "väli adapteria" jolla yhdistetään shuntin akseli ja ouman.
No näppäränä poikana taivuttelin kiinityspellin ja askartelin sellaisen adapterin (leikkasin sopivankokoisesta mutterista yhden kulman pois ja hitsasin siihen lattaraudan palan ((tämä siis sopii shunttiin)) ja rälläkällä muotoilin pultista sellaisen neliön ((joka sopi oumaniin)) ja nämä hitsasin kiinni toisiinsa). Epäilin ja epäilen edelleen ettei akseleiden asennolla toisiinsa nähden ole merkitystä?.Tätä asiaa tukis mun mielestä myös se että se laite mittaa kuitenkin menoveden lämpötilaa. Ei sen kait silloin tartte tietää missä asennossa akseli on? .no laitoin sen jokatapauksessa kiinni..eikä säädöistä tullu mitään.
aattelin sitte varmuuden vuoksi hommata sen oikean adapterin ja kiinnityslevyn (sain eilen), mutta senkin adapterin saa oikeastaan mihin asentoon vain.
Oumanin kyllä pyörii molempiin suuntiin ja tuntuis kaikinpuolin olevan kunnossa, mutta mutta.
Säätökäyrästä riippumatta se yrittää nostaa lämpötilaa liikaa. Eli nyt sen sain pysymään aisoissa (kokoajan n 37astetta) kun sääsin max. lämpötilaa pienemmälle. Tätä ei yhtään helpota se että tuosta max -säädöstä on myös nuppi poikki, eli tarkkaa lämpötilaa ei näe siitä vain menoveden mittarista =) Mutta vaikka säädän käyrän A:han ja vielä huonelämpötila säädöt pienimmälle, niin ei ala oumani laskee lämpöö.
Täytyy nyt vielä tarkastaa tässä pääsiäisen aikaan se ulkoanturi..se kun on myös itse jatkettu. Eli oumanin mukana tuli vain se anturin pää ja johdon väliin laitoin itse. Jotakin se kyllä tekee, koska jos otan sen pois niin alkaa oumani välittömästi raksuttaa johonkin suuntaan (en nyt muista kumpaan).
Kyllä sen oumannin tarvitsee tietää missä asennossa shuntti on, jotta säätö toimii oikein. Asennusohjeissa käsketään muistaakseni ensin kääntää shuntti kiinni ja sitten käsisäädöllä kääntää säätövipu samaan laitaan shuntin kanssa. Tällöin Ouman tietää missä on säädön äärilaita. Väärään asentoon laittamisella saa esim. sen aikaan, että säätimen moottori on ajanut shuntin mielestään kiinni, kun säätimen akseli on toisessa äärilaidassa, mutta todellisuudessa shuntti ei olekaan kiinni ja verkostoon menee kuumempaa vettä kuin pitäisi.
-
Lunttilan herra
- Jäsen

Se selittäis tuon liian kuuman veden.onko siinä oumanissa siis jokin ääri asento? En oo kokeillu sitä käsin säätää. Mutta siis sitäkö pystyy ihan käsin pyörittää? Täytyy testa huomenissa.
Ilman pohjalevyä ja adpteria minäkin käytetyn käytetyn oumannin asensin . Pohjalevyä en tehnytkään
kun laitteen sai tuettua muuhun rakenteeseen . Nyt se on käytännössä akselin varassa . Asennus kuten edellä
mainittiin , suntti ensin nollille ja oumanni käsisäädöllä samaan laitaan . Laitteessa on valinta oikea ja vasen
kätiselle säätimelle . En tiedä paljonko vääntöä löytyy , jos säädin on jumissa tai säätö loppuu , niin
lähes samalleen vilkkuu vaikka suntti ei käännykkään .
kun laitteen sai tuettua muuhun rakenteeseen . Nyt se on käytännössä akselin varassa . Asennus kuten edellä
mainittiin , suntti ensin nollille ja oumanni käsisäädöllä samaan laitaan . Laitteessa on valinta oikea ja vasen
kätiselle säätimelle . En tiedä paljonko vääntöä löytyy , jos säädin on jumissa tai säätö loppuu , niin
lähes samalleen vilkkuu vaikka suntti ei käännykkään .
-
Lunttilan herra
- Jäsen

Vika paikallistettu. Se oli kiinni siitä ulkoanturin johdon päästä. Eli laitoin sen mikä siihen kuuluukin, tuon korvalappustereoosta tehdyn tilalle.
Nyt toimii!
Mutta kertokaas mulle miks siinä on se lähtevän veden lämpötila anturi? .. Jos se kerta pystyy akselin asennosta päättelee lämpötilan
Nyt toimii!
Mutta kertokaas mulle miks siinä on se lähtevän veden lämpötila anturi? .. Jos se kerta pystyy akselin asennosta päättelee lämpötilan
Mistäs se akselin asennosta sen lämpötilan tarkaksi tietäis kun takana voi olla minkä lämpöistä vettä vaan? Kyllä se käytännössä joutuu mittaamaan lähtevän veden ja säätämään sitten sunttia sen mukaan pienemmälle tai isommalle, näin olen itse asian ajatellut.Lunttilan herra kirjoitti:Mutta kertokaas mulle miks siinä on se lähtevän veden lämpötila anturi? .. Jos se kerta pystyy akselin asennosta päättelee lämpötilan
-
Lunttilan herra
- Jäsen

niin minäkin olen sen ajatellut.
Viittasin vain tuohon aikaisempaa kirjoitukseen, jossa pohdin tuon omatekemäni "adapterin" toimivutta. Täytyyhän ne akselit suurin piirtein hehtaarila olla , muttei ilmeisesti niin tarkkaaole. ... tietty jos ei shuntti sulkeudu lainaan niin..
no mutta pääasia että nyt toimii
Viittasin vain tuohon aikaisempaa kirjoitukseen, jossa pohdin tuon omatekemäni "adapterin" toimivutta. Täytyyhän ne akselit suurin piirtein hehtaarila olla , muttei ilmeisesti niin tarkkaaole. ... tietty jos ei shuntti sulkeudu lainaan niin..
no mutta pääasia että nyt toimii