Elisa/Saunalahden omakotikaistan kokeilujakso päättyi
Elisa/Saunalahden omakotikaistan kokeilujakso päättyi
Laitain Elisan foorumille yhteenvedon kuitu- liittymän lopputuloksesta (siis hinta). Tätä on minulta kyseltä täällä ja muuallakin, kun olen asiaa omalla kylällä aktiivisesti ajanut.
Lyhyt yhteenveto: Asennus maksoi siis 900€. Tätäkin hintaa pidettiin kovin kalliina ja pari taloa kadulla jätti liittymän ottamatta. Tamperellahan oli aika moinen napina aiheesta joka nousi myös otsikkoihin. Laskin kuitenkin nyt mitä homma tuli lopulta maksamaan. Siis asennus 900 € tästä kotitalousvähennys 250€ asennuksesta -100 € (omavastuu) = 750 € tämä jaetaan 14 kk, jonka 100M- liittymä oli "kokeilujaksolla" = 53 € /kk. Tällä logiikalla asennus ja itse kuitu oli tavallaan ilmainen, koska 53 € 100M internetyhteydestä ei ole todellakaan paljoa. Nyt kun sopimus pitää tehdä, jotta liittymää ei suljeta halvin vaihtoehto on 10M, joka maksaisi 24,90€. Otin Elisa Viihde liittymän jolla saa 100M liittymän 39,90 € kk (liittymään) sisältyy tuo IPTV palvelut ja siihen liittyvä digiboxi.
Loput täältä: http://yhteiso.elisa.fi/t5/Laajakaistal ... 10#U245210
Tuokki
Lyhyt yhteenveto: Asennus maksoi siis 900€. Tätäkin hintaa pidettiin kovin kalliina ja pari taloa kadulla jätti liittymän ottamatta. Tamperellahan oli aika moinen napina aiheesta joka nousi myös otsikkoihin. Laskin kuitenkin nyt mitä homma tuli lopulta maksamaan. Siis asennus 900 € tästä kotitalousvähennys 250€ asennuksesta -100 € (omavastuu) = 750 € tämä jaetaan 14 kk, jonka 100M- liittymä oli "kokeilujaksolla" = 53 € /kk. Tällä logiikalla asennus ja itse kuitu oli tavallaan ilmainen, koska 53 € 100M internetyhteydestä ei ole todellakaan paljoa. Nyt kun sopimus pitää tehdä, jotta liittymää ei suljeta halvin vaihtoehto on 10M, joka maksaisi 24,90€. Otin Elisa Viihde liittymän jolla saa 100M liittymän 39,90 € kk (liittymään) sisältyy tuo IPTV palvelut ja siihen liittyvä digiboxi.
Tuokki
Re: Elisa/Saunalahden omakotikaistan kokeilujakso päättyi
Kuinka moni talollinen tuollaiseen rumbaan jaksaa ryhtyä, voisi sanoa että olet tehnyt melkoista pioneerityötä! Jonnin verran laskisin petraamisen varaa yhtiöiden suunnasta mutta ei kai tämmöiset muutamat tönöt katujen varsilla, varsinkaan sieltä täältä paljoakaan tiliä heille tee, markkinatalous... Eduskunta toki muistaakseni uhosi jo kauan sitten että laajakaista joka kotiin. Noh, laajakaista on melkoisen suhteellinen käsite, hinta ei.tuokki kirjoitti:Laitain Elisan foorumille yhteenvedon kuitu- liittymän lopputuloksesta (siis hinta). Tätä on minulta kyseltä täällä ja muuallakin, kun olen asiaa omalla kylällä aktiivisesti ajanut.
Tuokki
Verokkina: Täällä ikivanhoilla lankapuhelinkupareilla 39,90€/kk Soneralla IPTV ja boksit (2kpl). Ne kanavapaketit sitten XXX... Hyvin lopulta liittymä toiminut. Alkukankeutta aikoinaan esiintyi ja sitten tänä kesänä joku isompi ongelma muuten vaan, kaivuri?
Kalliitahan nuo liittymät ovat jos vertaa muuhun Eurooppaan.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Älytön homma tämä oli. Se että tuoho lähdin johtui omasta työstäni ja sitä kautta kiinnostuksesta aiheeseen (haluun saada kuitu). Ehkä en olisi lähtenyt jos olisi tiennyt miten paljon tuli duunia, mutta toisaalta "lopussa kiitos seisoo". Jos Elisa olisi kertonut, että kokeilu jakso on vuoden mittainen (sisältyy) tuohon 900 asennusmaksuun, niin varmaan lähes kaikki kylällä olisi tuon kuidun ottanut, mutta kun alussa ei tiedetty edes mikä hinta (kk- maksu tulee olemaan) ja muutenkin homma oli aika epävarmalla pohjalla (kukaan ei tuntunut Elisalla tietävän aiheesta mitään). Se pelotti porukka ja sai pari taloa vetäytymään hommasta. Myös se ihmetytti, miksi kahdella viereisellä kadulla tehtiin restaurointi ilmaiseksi 2010/11 (kuparikaapelilla), mutta tällä kadulla kuidulla ja 900 € hintaan.tuuma kirjoitti: Kuinka moni talollinen tuollaiseen rumbaan jaksaa ryhtyä, voisi sanoa että olet tehnyt melkoista pioneerityötä! Jonnin verran laskisin petraamisen varaa yhtiöiden suunnasta mutta ei kai tämmöiset muutamat tönöt katujen varsilla, varsinkaan sieltä täältä paljoakaan tiliä heille tee, markkinatalous... Eduskunta toki muistaakseni uhosi jo kauan sitten että laajakaista joka kotiin. Noh, laajakaista on melkoisen suhteellinen käsite, hinta ei.
En yhtään ihmettele, että yhtiöt ovat saaneet peetä niskaan näistä kuiduttamis urakoista. Tiedottaminen on surkeaa ja asennne on saneleva. Jotkut jopa pitivät tarjoista kiristyksenä (vähän aikaa päättää ottaako vai ei). Niin kauan kun kuitujen vetäminen menee täysin kaupallisella pohjalla taajamissa. Ei voida puhua edes mistään tasa arvosta tai yhdenmukaisesta mahdollisuudesta saada kuitu. Jos yhteiskunta haluaa 100M liittymän (lähes kaikille 2015-20). Niin yhteiskunnan pitää tukea operaattoreita ja säätää lakeja joilla pakotetaan operaattorit ruotuun. Suurin ongelma on että kallista ifraa ei edes jaeta operaattorien kesken vaan kaikki vetävät omat kuitunsa kerrostaloihin, mutta laita alueet ja pientalot joista voittoa ei niin helposti heru jäävät ilman yhteyttä.
Noilla kupareilla mennään monessa kohteessa, niin kauan kun ei tarvitse uusia. Sitten kun tulee uusinta eteen, niin kuparia ei tule tilalle. Se on sitten kuitu tai jokin langaton tekniikka. Operaattorit tietävät, että 3/4G:ssä ei mene HD- video kovin monelle talolle saman tukiasemman alueella. Saatta olla, että tuo IPTV ja vastaavat palvelu ovat se minkä takia kuitua sitten kuitenkin aletaan asentaa enemmän.tuuma kirjoitti:Verokkina: Täällä ikivanhoilla lankapuhelinkupareilla 39,90€/kk Soneralla IPTV ja boksit (2kpl). Ne kanavapaketit sitten XXX... Hyvin lopulta liittymä toiminut. Alkukankeutta aikoinaan esiintyi ja sitten tänä kesänä joku isompi ongelma muuten vaan, kaivuri?
Kappas "rakkailla" kilpailijoilla on tismalleen samat hinnattuuma kirjoitti:Kalliitahan nuo liittymät ovat jos vertaa muuhun Eurooppaan.
Tuokki
-
talonomistaja
- Jäsen

Täällä samanlaiset kuviot käynnissä. Kuidun asennus vain oli ilmainen! Ilmeisesti rahat nyhdettiin muulta naapurustolta... sattumalta kuulimme että ilmaiseksikin saa asennuksen.. pienen kirjeenvaihdon jälkeen asennus oli kuin olikin ilmainen.. itse en ymmärrä logiikkaa hommassa mutta kerrankin kiva olla ei-kärsivänä osapuolena 
Joo.. eihän noissa mitään logiikkaa ole. Riippuu ihan paikallisen operaattorin päätöksistä. Usein uusille alueille ja kerrostaloihin kuidun saa ilmaiseksi, kun valmiuskuituja alueelle valmistuu. Vanhonen pientalojen omistajat taas poikkeuksetta maksavat kuidusta jotain. Tämä meidänkylän tilanne sai minusta siitä onnellisen lopun, että Elisan/Saunalahden tuotteistus kesti niin kauan, että asennusmaksu jakaantui tuolle 13 kk:lle, niin "kuukausimaksu" ei ollut kovin suuri.talonomistaja kirjoitti:Täällä samanlaiset kuviot käynnissä. Kuidun asennus vain oli ilmainen! Ilmeisesti rahat nyhdettiin muulta naapurustolta... sattumalta kuulimme että ilmaiseksikin saa asennuksen.. pienen kirjeenvaihdon jälkeen asennus oli kuin olikin ilmainen.. itse en ymmärrä logiikkaa hommassa mutta kerrankin kiva olla ei-kärsivänä osapuolena
T: Tuomas
-
nahkaluoma
- Jäsen

Edellisissä laskelmissa on perustavaa laatua oleva virhe kotitalousvähennys 250 e työnosalta. Vastaavasti minullekin markkinoitiin lasien vaihtoja. Totuushan tuosta kotitalousvähennyksestä on 250 e vähennetään ja tästä saa verojen osuuden takaisin, siin noin 100 e.
Minulle lasien vaihdosta n. 7000 e oli työn osuus 1000 e ja veroja se vähensi noin 300 - 350 e. Markkinointimiehet johdattavat asiakasta liian edulliseen lopputulokseen. Tosin onhan vähennyskin jotain, muttei sentään 100 % työnosuudesta.
Minulle lasien vaihdosta n. 7000 e oli työn osuus 1000 e ja veroja se vähensi noin 300 - 350 e. Markkinointimiehet johdattavat asiakasta liian edulliseen lopputulokseen. Tosin onhan vähennyskin jotain, muttei sentään 100 % työnosuudesta.
-
tessu
täälä kans niin vanhat kuppaset kuparikaapelit,yhtävanhat kun minä joten jätin suosiolla sen vaihtoehdon ja hommasin mokkulan!
En tarvi työkseni nettiä eikä nopeus ole tärkeää,naapuri on manaillu kun otti lankanetin että ei pelaa hyvin kun on vanhat langat,niinpä!
Ja mitään kaapeliteeveetä tänne nyt ei ainakaan ikinä tulekkaan,että se langaton yhteys taitaa olla sitä tulevaisuuttakin??
En tarvi työkseni nettiä eikä nopeus ole tärkeää,naapuri on manaillu kun otti lankanetin että ei pelaa hyvin kun on vanhat langat,niinpä!
Ja mitään kaapeliteeveetä tänne nyt ei ainakaan ikinä tulekkaan,että se langaton yhteys taitaa olla sitä tulevaisuuttakin??
Ei taida olla totuus. Kotitalousvähennys tulee valtiolle kalliimmaksi kuin uskotkaan.nahkaluoma kirjoitti:Edellisissä laskelmissa on perustavaa laatua oleva virhe kotitalousvähennys 250 e työnosalta. Vastaavasti minullekin markkinoitiin lasien vaihtoja. Totuushan tuosta kotitalousvähennyksestä on 250 e vähennetään ja tästä saa verojen osuuden takaisin, siin noin 100 e.
Verohallinto sanoo näin:
Kotitalousvähennys tehdään verosta, eli jos vähennystä saa 1 500 euroa, tarvitsee vuoden aikana maksaa 1 500 euroa vähemmän veroa kuin ilman kotitalousvähennystä. Jos vähennyksen on vaatinut vasta veroilmoituksella, vaikuttaa määrä suoraan verotuksen lopputulokseen 1 500 euron verran. (Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotulosta, jolloin vaikutus on vähäisempi.)
Olin itsekin yllättynyt, kuinka tuo kotitalousvähennys toimii. Aika paljon tuli kattorempasta takaisin, kun kaksi ansiotyötä tkevää huuhollissa löytyy. Pienissä summissa täytyy ottaa huomioon se omavastuuosuus, mutta kun mennään reilusti maksimisummien yli, niin sen omavastuun osuus on mitättömän pieni.
(tai oli viime vuonna, koko ajan tuo vähennys vähenee...)
(tai oli viime vuonna, koko ajan tuo vähennys vähenee...)
Ihan varmalla pimeän työn määrä kasvaa jos kotitalousvähennystä nipistetään. Ehkäpä sittenkin on verottajalle liian kallista että yritetään taistella harmaata taloutta vastaan
Mutta eihän siinä mitään uutta ole että talousrikosten tutkinta ei poliitikkoja kiinnosta, varmaan ihan liian lähellä omaa lompakkoa se. Olen antanut kertoa itselleni että poliisin talousrikosyksikkö tuottaa hyötyä suunnilleen suhteella 10:1 (miljoona määrärahaa tekee kymmenen tulosta,) eikä niille saada sen vertaa palkkoihin että saisivat juttuja oikeuteen saakka ennen kuin vanhentuvat.
Mutta eihän siinä mitään uutta ole että talousrikosten tutkinta ei poliitikkoja kiinnosta, varmaan ihan liian lähellä omaa lompakkoa se. Olen antanut kertoa itselleni että poliisin talousrikosyksikkö tuottaa hyötyä suunnilleen suhteella 10:1 (miljoona määrärahaa tekee kymmenen tulosta,) eikä niille saada sen vertaa palkkoihin että saisivat juttuja oikeuteen saakka ennen kuin vanhentuvat.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Olet oikeassa. Tosin tässä laskelmassa se oli vain pieni summa mitä verottajalta takaisin sai. Suuntaa antava kk- maksu on silti aika lähellä tuota 61 €/kk, kun "virallisen" hinnaston mukaan 100M maksu on 42,90 kk. Siis jos hiuksia halotaan, niin asennus maiksoi 235€, joka on tuon 42,90 ja 61,00 € erotus kerrottuna 13 kk. Siis ei paha "asennusmaksu", mutta koska kovin moni ei osannut arvata testijakson pituutta yli vuodeksi. Eivät toki laskeneet näin. Minä arvelin, että testijakso on ainakin vuoden mittainen, koska Tampereen puolella on yksi tuttu, joka oli odottanut ilmaisen jakson loppua jo yli kaksi vuotta. Tämä testijakson pituus johtui siitä, että Elisa/Saunalahti ei ollut tuotteistanut Omakotikaista- tuotetta (=ei siis pystynyt siitä laskuttamamaan)nahkaluoma kirjoitti:Edellisissä laskelmissa on perustavaa laatua oleva virhe kotitalousvähennys 250 e työnosalta. Vastaavasti minullekin markkinoitiin lasien vaihtoja. Totuushan tuosta kotitalousvähennyksestä on 250 e vähennetään ja tästä saa verojen osuuden takaisin, siin noin 100 e.
Laajakaistan hinta on kyllä kokonaisuudessaankin pisara meressä, kun miettii niitä kymppitonneja joita on palanut talon remppoihin
Tuokki
Kotitalousvähennyksestä on jo nipistetty, oikein reilustikin.
Valtiovallan kannalta kuluttajien kuituliittymät eivät enää ole yhtä suuri ongelma kuin ne olivat vanhan televisioluvan aikaan: nythän kuitu ei enää uhkaa YLEä.
Ellei tuota rahoitusjuttua olisi saatu muutettua olisi edessä ollut tilanne, jossa ihmisillä olisi ollut mahdollisuus valita jonkin muun yrityksen ohjelmat ja jättää lupamaksu aivan laillisesti maksamatta: telkkariahan ei kuitutalossa olisi ollut, pelkkä monitori vain.
Valtiovallan kannalta kuluttajien kuituliittymät eivät enää ole yhtä suuri ongelma kuin ne olivat vanhan televisioluvan aikaan: nythän kuitu ei enää uhkaa YLEä.
Ellei tuota rahoitusjuttua olisi saatu muutettua olisi edessä ollut tilanne, jossa ihmisillä olisi ollut mahdollisuus valita jonkin muun yrityksen ohjelmat ja jättää lupamaksu aivan laillisesti maksamatta: telkkariahan ei kuitutalossa olisi ollut, pelkkä monitori vain.
Tuo muutos veroksi tehtiin viime hetkellä. Kun tarjonta lisääntyy, niin yhä enemmän porukasta katsoo muuta kun YLE:n kanavia. Tästä olisi seurannut, että yhä useampi mietii, että miksi maksaa YLE:lle jos ei edes katso heidän ohjelmiaan. Toisaalta tässä saattaa käydä myös niin, että YLE:n ohjelmien taso huononee. Siitä syystä, että maksut tulee verojen muodossa vaikka ohjelmien taso laskisi. Rahaa tulee YLE:n laariin silti.pvalila kirjoitti:Kotitalousvähennyksestä on jo nipistetty, oikein reilustikin.
Näin kävi omalle TV- antennille jo viime kesänä:

900... joo-o, täällä korvessa, haja-asutusalueella, ~23km lähimpään taajamaan, puristettiin juuri valokuituhanke alkuun. Liittyjiä saatiin mukaan sen verran että hinnaksi muodostui 2400€ sis. oman tontin kaivuut ja päätelaitteet + asennus. Taloja on sen verran harvakseltaan, että tässä meilläkin on kilometri joka suuntaan ennen seuraavaa liittyjää (kolmessa suunnassa liittyjiä), joten kaivamista riittää. Puhelinyhtiö arvioikin rakentamiskustannusten olevan ~7200€/liittyjä alv 0%. Jaa että mitenkä tuo onnistuu, noh, Ely maksaa 50% ja puhelinyhtiö tonnin... (2400 + 2400 + 1000) * 1,24 = 7192€.
Olin itse hommaamassa noita liittyjiä mukaan, ja kyllä sellaisiin jääräpää jästeihin törmäsi että anna mun kaikki kestää. "Meille riittää mokkula nyt oikein hyvin... varsinkin silloin kun se toimii", "Eeei se valokuitu nyt voi olla sen parempi kuin kupari, kuparissahan kulkee sähkö ja sähkö on aina sähköä", "minä maksan max viissataa, voin vaikka kaivaa sen tuosta pellonläpi itse lapiolla", "ei me tarvita interkelenettiä vaikka lapset toista väittääkin" ym ym ym. Yllättävän monet nuoret ja valistuneenakin pitämäni lapsiperheet jättivät ottamatta vaikka tilaisuus on taatusti viimeinen kun yhtä edullisesti saa. Eikä monessa tapauksessa varmasti ole rahasta kiinni. Noh, kaikki ei vain tajua omaa parastaan.
Täytyy sanoa, en olisi uskonut että tuon tänne joskus saa, mutta näköjään minäkin voin olla joskus väärässä... outoa.
Olin itse hommaamassa noita liittyjiä mukaan, ja kyllä sellaisiin jääräpää jästeihin törmäsi että anna mun kaikki kestää. "Meille riittää mokkula nyt oikein hyvin... varsinkin silloin kun se toimii", "Eeei se valokuitu nyt voi olla sen parempi kuin kupari, kuparissahan kulkee sähkö ja sähkö on aina sähköä", "minä maksan max viissataa, voin vaikka kaivaa sen tuosta pellonläpi itse lapiolla", "ei me tarvita interkelenettiä vaikka lapset toista väittääkin" ym ym ym. Yllättävän monet nuoret ja valistuneenakin pitämäni lapsiperheet jättivät ottamatta vaikka tilaisuus on taatusti viimeinen kun yhtä edullisesti saa. Eikä monessa tapauksessa varmasti ole rahasta kiinni. Noh, kaikki ei vain tajua omaa parastaan.
Täytyy sanoa, en olisi uskonut että tuon tänne joskus saa, mutta näköjään minäkin voin olla joskus väärässä... outoa.
tuokki kirjoitti: Näin kävi omalle TV- antennille jo viime kesänä:
Samoin, oli ehkä vähän enemmän elementtejä haravassa mutta kun vahvistimesta loppui elonaika niin kaatui sitten koko masto, lähti kyllä talosta samalla yksi otsalauta ja lähes henki katolla keikkuessa. Luulin siis että vika oli syöpyneissä liittimissä mutta vika taisi olla enemmälti vain ympärille kasvanneessa kasvuympäristössä että muutenkin kahden lähetysaseman välissä asustaessa. Maasta tullessaan tuo signaali on jotenkin vähemmän herkkä ympäristölle...
Voisi vaikka perustaa "haravat kaatuu" yhteisön
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...