Mineriitti pois?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Marhinen
Jäsen
Jäsen

Re: Mineriitti pois?

Viesti Kirjoittaja Marhinen »

Eli jätetään mietintään vielä mitä tehdään, ainakin se näyttää vastausten valossa selvältä, että eristys tarkistetaan ja lisätään. Pelkästään ulkonäön kannalta mineriitti olisi ok, mutta kun se on alhaalta kulunut, täynnä mustia pilkkuja. En ole vielä saanut selvää, onko mineriitti alkuperäinen seinä vai tehty myöhemmin. Tosin tällä pakkasella taidan keskittyä enemmänkin sisätiloihin. Kiitos kaikille vastauksista, paljon tuli pohdittavaa ja monta uutta näkökantaa!
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Ei asian kanssa ainakaan kannata hötkyillä, vain siksi, että joku on tarjouksen esittänyt.
Vilponen se tulee sisälle eristeitä vaihtaessakin näin talviaikana. Jos välttämättä haluat purkaa ja vaihtaa, niin kärvistelet nyt talven vaikka parin irtosähköpatterin kera. Teet sitten purkutöitä keväämmällä itse ja säästät enempi, kuin talvella menee lämmitykseen.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Marhinen kirjoitti:En ole vielä saanut selvää, onko mineriitti alkuperäinen seinä vai tehty myöhemmin.
Tosi usein noissa on alkuperäinen ulkovuorilauta alla. Ei aina, mutta usein.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Eli pistetään mietintään vielä mitä tehdään - ei meillä ole vielä rahaakaan. Firma antoi arvioksi noin 18k.
Siis millekkä kaikelle tuo 18 000 on?
Jos seinät purkaa ja purut poistaa edes osin omalla työvoimalla, ja laittaa esim. puhallettavan selluvillan niin kokemuksesta annan pari vinkkiä:

- naulaisia lautoja tulee paljon, joten jos haluaa hermoromahduksen, niin sinne vaan lumihankeen (mineriittilevyä ja) kilometritolkulla ulkoverhoilu&vinolaudoitusta.. Oma purku kun oli viime keväänä ajankohtainen, niin tuli takatalvi ja 20 cm lunta. Ai että teki nannaa. :evil:
- purua tulee tolkuttomasti, keväällä lumien sulettua seinistä pudotetut purukasat on "helppo" imuroida tai lapioida vaihtolavalle
- touhu on aivan järkyttävän pölyistä
- puhallettava selluvilla puhalletaan märkänä, joten säätilan on oltava plussan puolella. Lisäksi kevät kuivattaa kostean eristeen nopeammin.
- touhuamaan joutuu ulkona aikalailla, huhtikuussa aurinko jo vähän kutittelee purukasaa kontillaan imuroivan takapuolta..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Samanmoiset kokemukset PetteriKivimäen kanssa.
Vuosi sitten uusittiin eristys ja vuoraus. Purettiin entinen rappaus ja vinolaudoitus, sekä puotettiin purut pois. Siinä se meni kesä katsellessa mätäneviä purukuasoja... ei ollut aikaa ruveta kuopimaan ja hommaamaan siirtolavoja, saati sitten erittelemään rappausta purun seasta.. Tosiaan lumikin hankaloitti. Yritin purkupuuta kasata sen minkä ehdin, että olisi vähän paremmin järjesteyksessä. Pari kassaa saatin pätkittyä polttopuuksi talvella, loput jäi lumen alle.
Niitä olis vieläkin yksi peräkärrykuorma jäljellä. Yllättävän monta asiaa toki tulee tehtäväksi, jos itse alat puuhaamaan, mutta yksi vaihtoehto (jota täälläkin suositaan) on tehdä seinä kerrallaan.
Jos ei kyvyt ja kiinnostus riitä itse tekemiseen, niin kannattaa kuitenkin harkita itse purkamista. Harvoin palkattu työvoima laskee purkamiselle ja siivoamiselle mitään halvempaa tuntihintaa. Eli kalliita purkajia ovat.

Itse yliarvioin mahdollisuuden osallistua julkisivuremppaan. Illat meni lautaroskaa siirrellessä ja puruja puottaessa säkkeihin (siinä jo meni muutama tunti). Purkamaan en juurikaan ehtinyt. Työn osuus oli n. 14.000 ja matskut 8.000 luokkaa. Osa materiaalista toimi rakennustelineinä ja käytetään myöhemmin lattianiskoina ym. Palkallisena mulla oli timpuri (25€/h) ja apumies (18€/h). Tekivät toitä 21 päivää. Talo tämmönen laajempi, eli n.9m X 15m, korkeus n. 6m ja +8m. En muista tarkkoja mittoja. Matalammalle sivulle joka tapauksessa meni 5m rimat...

Tiedä sittean auttoiko sinun asiaa.
Marhinen
Jäsen
Jäsen

Mielelläni luen kaikki kokemukset. Ei tässä todella hosuta, tuli vain tuollainen tarjous ja halusin selvitellä asiaa. Toisaalta, jotenkin olisi mielekästä tehdä itse, se on yksi syy, että tällainen talo hommattiin.

Mitäs ne mustat pilkut? Päällimateriaali kulunut pois, onko ne siis asbestia paljaana? Ryhdyin myös harkitsemaan maalausta. Meidän ei ole tarkoitus täällä pistää kaikkea uusiksi, lähinnä vaan pitää talo kunnossa.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Ei ole minertiitistä niin paljon itsellä kokemusta, joten en lähde arvailemaan.

Mutta. Kannattaa varmaan tutustua siihen eristämisen merkitykseen. Jossain täällä foorumissa oli jonku tekemä tutkimus lisäeristämisestä ja ikkunoiden vaihtamisesta. Se vahvisti omia kokemuksia. Eli tiiviys on tärkeää. Lisäeristäminen vähentää lämmityskuluja, mutta tuo kuluja eristettäessä. Ei varmaan lämmityslaskulla ole näkynyt, mutta muutoin fiiliksessä, kun teippaisin ikkunat ja tiivistin ulko-oven. Tiilimuuri hohkaa kylmää. Sen vois vielä jollain kankaalla peittää, niin ei jäähdyttäisi huoneita niin paljon. Ikkunoissa on (varsinkin yöllä) pimennysrullaverhot. Kellarissa lämpötila nousu kaksi astetta pelkästään sillä, että laitoin pariovia ja toista ulko-ovea vasten nojalleen 50mm styroksit. Joskus sitten laitan kunnolla... Sivukkaiden ovien edessä olen pitänyt vilttejä. Vielä tuntuu silti ilma vaihtuvan riittävästi. Ulko-ovea auotaan jatkuvasti, joten eteisessä on patteri varsin pienellä. Kuitenkin "asutaan" täällä yläkerrassa, niin se kylmä pysyy alhaalla.

Toistetaan taas muidenkin sanomaa, eli lisäeristäminen kannattaa varsinkin silloin, kun uusii muutenkin julkisivua. Erikseen tehtävänä tyyris homma. Parempi säästö tulee melkein ilmalämpöpumpulla... Itse en lisäeristänyt julkisivurempan aikana. purut vain vaihdoin pellavaan (125mm). Sisäpuolelle olen lisäillyt 22mm puukuitulevyä entisten 12mm päälle.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Marhinen kirjoitti:Mitäs ne mustat pilkut?
Pieniä mustia täpliä, ikään kuin pantterin täplät? Kastappa sormesi syljellä ja koita hinkata pois. Saa toki käyttää vesiletkua ja harjaakin. Kuvaa näkemättä epäilen, että ovat homepilkkuja, jota kasvaa ulkovuorauksen pinnassa olevassa ohuessa likakerroksessa. Lähtee pesemällä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Voi olla myös jäkälää. Lähtee myös raaputtamalla, harjaamalla ja pesemällä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
sakari75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sakari75 »

Meillä toi mineriitti oli vm-61. Pääosin yllättävän hyväkuntoista. Muutamista levyistä oli alkanu pinta kesimään ja muutamasta puuttui palasia. Tosiaan maalamalla olis saanu nätimmäksi. Meillä remontti maksoi n.4500,- sis.verhouslaudat, koolaukset, 25mm tuulensuoja, maalit, uudet tikkaat ja naulat. Firman antama arvio avaimet käteen periaatteella oli n.19000euroa. Tosin vielä tulee varmaan tonnin lasku jätteistä :oops:

Niin ja telinepuut sain melkein ilmaiseksi
Se mikä ei tapa,vituttaa.
Litiumtomu
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Litiumtomu »

Oto Hascak kirjoitti:Tosi usein noissa on alkuperäinen ulkovuorilauta alla. Ei aina, mutta usein.
Näin ainakin meillä. Ensi kesänä olisi tarkoitus ryhtyä kaivamaan vanhaa lautavuorta esille, jotta talon rujo ulkonäkö hieman paranisi. Pari levyä on testin vuoksi jo irrotettukin ja vuori niiden alla vaikuttaisi hyväkuntoiselta. Hieman hirvittää tuon pitkän, itäänpäin osoittava seinän kunto, kun siinä on muun muassa selkeää ulospäin pullistumista havaittavissa..
Marhinen
Jäsen
Jäsen

Kovat pakkaset, en viitsi mennä nyt rapsuttelemaan mineriittejä, josko täplät lähtisivät. Niitä on alalaidoissa eniten, eli ei nyt kovin pahasti näy ellei katso läheltä. Olen nyt pohtinut maalaamista. Ja haluaisin samalla vaihtaa väriä - olen aina inhonnut valkoisia seiniä, sekä sisällä että ulkona. On muuten kumma että monitaitoinen mies, eläkkeellä oleva entinen rakennusmies, haluaisi teettää kaiken firmalla, minä haluaisin, että tehdään itse :roll:. Rahakin on tiukassa.

Sisällä muuten on ihan sopivan lämmintä, tosin täytyy ruveta seuraamaan sähkön kulutusta.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Marhinen, me ajatellut ottaa mineriitit pois jo 8 vuotta, monet sanoneet ettei kannata ja jotkut jopa sitäkin että pian ovat kulttuurihistoriaaa ja suojelevat jopa mokomat...

Alla on tutkailujen jälkeen vaakarimoitus mineriittien alla, tervapaperi, vinolaudoitus. Nyt kovien tuulten aikaan tuli varmuus siitä että talolla olisi hyvä olla tuulensuoja... En tosin tiedä ketään joka olisi tuulensuojan tai ulkopuolisen eristyksen jälkeen lätkäissyt mineriitit takaisin...

Meillä myrkynvihreän vaalean ja upean mintun väriset... Ei niistä kauniita ole tullut, vaikka kuinka on lompakkoon samalla välillä katsellut, kauempaakin :mrgreen:

Minusta toimivat jopa kosteusteknillisesti ihan OK, varsinkin jos "ikuiseen" vinyyliverhoukseen vertaa. Vinyylillä on vielä kohtuullinen matka lunastaa sama lupaus, jonka mineriitit toteuttivat.

Ihan asian vierestä tai lähelle; Oliko silloin 70-luvun molemminpuolin yhtä villi ala mineriittivuoraukset kuin nyt tuo lämpöpumppuala, suhareineen ja ammattilaisineen? Silloin ei tainnut olla Isä, poika ja hiace juttuja mutta Bedford:eja...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Marhinen kirjoitti:On muuten kumma että monitaitoinen mies, eläkkeellä oleva entinen rakennusmies, haluaisi teettää kaiken firmalla, minä haluaisin, että tehdään itse :roll:.
Voisin vaikka vannoa, että noilla spekseillä tulet häviämään miljoona kertaa vanhaa taloa koskevissa tulevissa perheen sisäisissä väännöissä. :mrgreen: Tai siis sen mitä olen maailmaa havainnoinut edellä kuvailtujen miesten piirissä, niin ne tekee just niin kuin tykkäävät tai sitten halvimmalla mahdolliisella tavalla. Tai sitten miehelle pidetään sellaista jöötä, että rakennuksen henki säilyy.

Löytyi arkistoista kuva, jossa mineriittiä raottelin yhden kuntoarvion yhteydessä. Alkuperäisestä ulkovuorauksesta on riisuttu karmi-, nurkka- ja muut listat pois. Lisäksi tämä oli isompi kartano eli oli erilaisia ulkovuorauskenttiä. Yläkerran osuus oli peiterimalaudoitusta, josta oli rimat poistettu.
Kuva
Eli tässä rakenne on ulkoa sisään kutakuinkin seuraavanlainen:
-mineriitti
-mineriitin pystysaumakohdissa kattohuopasoirot
-tuuletusrako 22mm, laudat pystysuunnassa
-oksamassapahvi
-alkuperäinen höylätty vaakasuuntainen paneeli
-tervapahvi
-hirsi
-pinkopahvi

Muoks.
Laitan vielä kuvan siitä torpasta, kun oli niin komia. Järven rannassa tuo pirtti vielä kaiken lisäksi.
Kuva
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Oto Hascak kirjoitti:Eli tässä rakenne on ulkoa sisään kutakuinkin seuraavanlainen:
-mineriitti
-mineriitin pystysaumakohdissa kattohuopasoirot
-tuuletusrako 22mm, laudat pystysuunnassa
-oksamassapahvi
-alkuperäinen höylätty vaakasuuntainen paneeli
-tervapahvi
-hirsi
-pinkopahvi
Ahaa, oksamassapahvi on tuollaisen nimi, ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kiitos.

Tarkemmin kun muistelen niin kattohuopaa löytyy vaakasoiroista, jotka vasten noita levyjä mutta kuten sanoit niin ylpeys tai tahti on voinut käydä urakan edellä; koko talossa noita huopia ei ole, vaan vaihdettu lennosta Kempin alumiinivuorattuihin hitsauspuikkopakkauksiin, toki väärinpäin...

Eli eli, kaikkea voi tulla vastaan, eikä niinkään ole sanottu että yhden "luukun" avattaessa voisi päätellä kaiken samoin tehdyn.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vastaa Viestiin