Mineriitti pois?
Mineriitti pois?
Ostin 1948 rakennetun rintamamiestalon, jossa ei ole suuria remontteja tehty. Ulkoseinä on valkoista mineriittiä, joka on aika kuluneen näköistä, varsinkin alalaidassa mustia pilkkuja paljon. Kannattaisiko mineriitti vaihtaa lautaverhoukseen? Saimme tarjouksen mineriitin poistosta ja lautaverhoilun asennuksesta ja maalauksesta ja mineriitin toimittamisesta kaatopaikalle. Eli siis mineriitti pois, tilalle lautaverhous ja eristeeksi leijonatuulensuojalevy.
Mineriitin poistoon en itse halua ryhtyä, vaikka tarkoitus muuten on tehdä mahdollisimman paljon itse - pilaamatta vanhaa taloa.
Mineriitin poistoon en itse halua ryhtyä, vaikka tarkoitus muuten on tehdä mahdollisimman paljon itse - pilaamatta vanhaa taloa.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Mineriitti pois?
Ei se koskaan "kannata" sillä se mineriitti on pintana ikuinen ja huoltovapaa. Parempaa saa hakea.
Puuverhoilua sitten maalailet ja uusit vuosien kuluessa ihan tarpeeksi.
Mutta sen kylllä saa "kannattamaan" kun lisäeristää samalla. Tuosta minun allekirjoitukseta voit lukea miten mineriittien posto "kannatti"
Mutta sen kylllä saa "kannattamaan" kun lisäeristää samalla. Tuosta minun allekirjoitukseta voit lukea miten mineriittien posto "kannatti"
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Jos se mineriitti on sellaista kokoluokkaa 60*30cm niin sen poistohan on urakassa kaikkein helpointa vaikkakin tylsää. Sivareilla napsin naulat pois ja kasasin levyt maahan. Alhaalta aloitin levyjen poiston.
http://i977.photobucket.com/albums/ae25 ... 012519.jpg
http://i977.photobucket.com/albums/ae25 ... 183057.jpg
http://i977.photobucket.com/albums/ae25 ... 012519.jpg
http://i977.photobucket.com/albums/ae25 ... 183057.jpg
Se mikä ei tapa,vituttaa.
Mielenkiintoista lukea, sulla on jo muutama vuosi kulunut ja siinä alkaa nähdä hyödytkin.lmfmis kirjoitti:Ei se koskaan "kannata" sillä se mineriitti on pintana ikuinen ja huoltovapaa. Parempaa saa hakea.
Ahaa.. Olen ollut siinä käsityksessä että se ei ole hyvä materiaali. Eli pistetään mietintään vielä mitä tehdään - ei meillä ole vielä rahaakaan. Firma antoi arvioksi noin 18k. Tuota eristysasiaa pitää tutkailla myös lisää. Sen verran tiedän jo, että mitään lisäeristyksiä ei taloon ole tehty sen rakentamisen jälkeen ja kyllä vähän vilakalta tuntui, kun oli ulkona -16 astetta.
Joo, taitaa olla jotain tuon kokoista. Tarvitseeko suojautua, kun siinä on asbestia? Olen ymmärtänyt, ettei niiden purkamiseen tarvita mitään asbestispesialisteja. Mites niiden levyjen poiskuljettaminen?sakari75 kirjoitti:Jos se mineriitti on sellaista kokoluokkaa 60*30cm niin sen poistohan on urakassa kaikkein helpointa vaikkakin tylsää. Sivareilla napsin naulat pois ja kasasin levyt maahan. Alhaalta aloitin levyjen poiston.
Ajattelin tilata poistetuille levyille siirtolavan, johon lastaan ne. Lava pitää peittää pressulla. Sitte tulee auto ja hakee ne kaatikselle.
Kannattaa purkaessa käyttää ainakin jotain suojia kun tota paskaa on kertyny levyjen taakse aika lailla. Kyllähän noi levyt asbestia sisältää, mutta ei kai niitä tartte alkaa sen enenpää rikkomaan/hiomaan.
Kannattaa purkaessa käyttää ainakin jotain suojia kun tota paskaa on kertyny levyjen taakse aika lailla. Kyllähän noi levyt asbestia sisältää, mutta ei kai niitä tartte alkaa sen enenpää rikkomaan/hiomaan.
Se mikä ei tapa,vituttaa.
Ongelmajätettähän tuo on, suojautumiseksi hengityssuojain ja kertakäyttöinen suojahaalari. Mitä vähemmän ovat rikki sen parempi, ehjinä niistä ei lähde mitään. Kaatopaikalle voi kiikuttaa vaikka peräkärryllä tai sitten tosiaan lavalla peitettynä. Ulkotiloissa ei tuo pölyäminenkään ole niin paha juttu mitä sisällä mutta vakavasti kannattaa se kuitenkin ottaa, ikävää tavaraa.Marhinen kirjoitti:Joo, taitaa olla jotain tuon kokoista. Tarvitseeko suojautua, kun siinä on asbestia? Olen ymmärtänyt, ettei niiden purkamiseen tarvita mitään asbestispesialisteja. Mites niiden levyjen poiskuljettaminen?sakari75 kirjoitti:Jos se mineriitti on sellaista kokoluokkaa 60*30cm niin sen poistohan on urakassa kaikkein helpointa vaikkakin tylsää. Sivareilla napsin naulat pois ja kasasin levyt maahan. Alhaalta aloitin levyjen poiston.
Jos vielä kommentoisi itse remonttiasiaan...
Nuo Mineriitit voi myös maalata jos ei silmää miellytä. Naapurilla ne on jätetty puuverhouksen alle, onhan siinä säästynyt työtä mutta toisaalta ne vanhat on parempi purkaa pois.
Jos puratte niin laittakaa tosiaan ainakin 25mm tuulensuojalevy päälle jotta saatte vähän tiiviimmän töllin. Muita vaihtoehtojakin on enkä itse pidä kivivillaa huonona kun se tulee ulkopuolelle. On tosin tyyristä sellainen villa+tyvek setti.
Itse tekisin ehkäpä näin (olettaen että purut on ok kunnossa):
1. Mineriitit ja koolaukset pois, mahd. vanha julkisivulaudoitus pois vinolautoihin saakka (tai mitä sieltä sitten tuleekaan vastaan, hirttä tms.), samalla ikkunoiden alaosien tarkastukset jne.
2. Koolaus 2x2" ja ekovilla 50mm (jos tämän jättää tekemättä niin tuulensuojalevy 25mm)
3. Tuulensuojalevy puukuitu 12mm
3. Tuuletusrako min. 22mm
4. Pintaverhoilu esim. lauta tai mitä sitten halutaankaan, maaliksi sitten sitä mikä parhaalta tuntuu, esim. Vinha on kestävä ja helppo työstää (ja uusissa pohjamaalatuissa laudoissa on kumminkin jo lateksia ja rakenteeseen tuli tuuletusrako)
Nuo Mineriitit voi myös maalata jos ei silmää miellytä. Naapurilla ne on jätetty puuverhouksen alle, onhan siinä säästynyt työtä mutta toisaalta ne vanhat on parempi purkaa pois.
Jos puratte niin laittakaa tosiaan ainakin 25mm tuulensuojalevy päälle jotta saatte vähän tiiviimmän töllin. Muita vaihtoehtojakin on enkä itse pidä kivivillaa huonona kun se tulee ulkopuolelle. On tosin tyyristä sellainen villa+tyvek setti.
Itse tekisin ehkäpä näin (olettaen että purut on ok kunnossa):
1. Mineriitit ja koolaukset pois, mahd. vanha julkisivulaudoitus pois vinolautoihin saakka (tai mitä sieltä sitten tuleekaan vastaan, hirttä tms.), samalla ikkunoiden alaosien tarkastukset jne.
2. Koolaus 2x2" ja ekovilla 50mm (jos tämän jättää tekemättä niin tuulensuojalevy 25mm)
3. Tuulensuojalevy puukuitu 12mm
3. Tuuletusrako min. 22mm
4. Pintaverhoilu esim. lauta tai mitä sitten halutaankaan, maaliksi sitten sitä mikä parhaalta tuntuu, esim. Vinha on kestävä ja helppo työstää (ja uusissa pohjamaalatuissa laudoissa on kumminkin jo lateksia ja rakenteeseen tuli tuuletusrako)
Aika kestävää näkyy tuo mineriitti olevan,muutamassa naapuritalossa on mineriittivuoraus,vanhin 1960-luvun alussa laitettu ja ihan moitteettomassa kunnossa.Ja huoltovapaasti,tottakai 
Mineriittivuorausta on kai tehty sekä ilmaraolla että ilman,luulisi että tuommonen ilmaraollinen mineriittivuoraus on rakennusteknisesti ihan hyvä.
Mineriittivuorausta on kai tehty sekä ilmaraolla että ilman,luulisi että tuommonen ilmaraollinen mineriittivuoraus on rakennusteknisesti ihan hyvä.
Naapurin mineriittipintainen talo on maalattu vaalean hiekanväriseksi, on ihan nätti. Siihen on kai ihan oma maalinsa. Uusi maalipinta ja väri piristävät kummasti.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

Rauhanvuorella on lätkäisty mineriitti käytännössä suoraan lautaverhouksen päälle, joka taas on tervapaperin ja normaalipaperin kerrostumien päällä jotka ovat hirren päällä. Itse en oikein luota mineriitin hengittävyyteen puun päälle suoraan kiinnitettynä
Tästä syystä puramme mineriitin pois ja samalle kertaa palauttanemme verhouksen sotien aikaiseen asuunsa ehkä pienillä muutoksilla.
- vesahy
- Jäsen

Isäni rakensi talonsa -59 kesällä ja syksyllä ja ulkopinnaksi tulivat justiinsa nuo 30x60 sentin Mineriittilaatat. Kiinnitys tapahtui vaakarimoihin joten tuuletusrakohan siellä takana ainakin teoriassa on. Ei kuitenkaan ihan läpivetoa. Laatat ovat aseteltuna suomuun, eli ylempi laatta jonkin verran alemman reunan päällä.
Ulkopinta maalattiin joskus 80-luvulla, tarkkaan en vuosilukua muista. Maali oli jotain kermanväristä, jota talkoissa mukana ollut maalarimestari suositteli. Hyvin se kuitenkin on pysynyt kiinni ja suhteellisien puhtaanakin läpi vuosien.
Maalausta taisi kestää useamman viikon ajan kun se tehtii talkoilla ja tuntityönä, tunteja tosin ei laskettu. Tärkeämpää oli mukava seura ja hyvät tarjoilut. Siihen aikaan isä sai jostakin 96-prosentista pirtua käsiinsä ja siitä tehtiin boolia sekoittamalla sitä Nestea-jääteehen. Parikin teepurkkia oli jo tyhjänä kun äidillä sattui vahinko ja cayenne-pippuripurkki putosi lattialla ja särkyi, kuitenkin niin, että jauhe oli kerättävissä pääosin talteen. Ja äiti laittoi se lähimpään purkkiin mikä käteen sattui. Sattui olemaan teejauhepurkki.
Nyt sitten arvaatte jatkon. Seuraavana iltana maalareitten tenuremmi teki taas taikajuomaa illan varalle ja sattui niin hassusti, että teen sijaan juoma tehtiinkin cayenne-pippuriin. Vaikutus oli mahtava, booli pani silmät pyörimään päässä. Mutta Tanu, maalarimestari lausui silloin kuolemattomat sanat, jotka vieläkin tunnetaan hyvin suvussamme: "Ei me tätä pois heitetä, kyllä me tää juodaan!". Ja kyllä ukot sen sitten joivatkin.
Tämmöinen täydellinen offtopic muistui mieleen Mineriitti-verhoilusta. Ja mikä parasta, tarina on täyttä totta.
Edit: täytyy tunnustaa, että tuon tarinan naputtelu toi pientä kosteutta silmän nurkkiin, tuli ikävä isääni, joka kuoli aivan yllättäen jo syksyllä 2000.
Ulkopinta maalattiin joskus 80-luvulla, tarkkaan en vuosilukua muista. Maali oli jotain kermanväristä, jota talkoissa mukana ollut maalarimestari suositteli. Hyvin se kuitenkin on pysynyt kiinni ja suhteellisien puhtaanakin läpi vuosien.
Maalausta taisi kestää useamman viikon ajan kun se tehtii talkoilla ja tuntityönä, tunteja tosin ei laskettu. Tärkeämpää oli mukava seura ja hyvät tarjoilut. Siihen aikaan isä sai jostakin 96-prosentista pirtua käsiinsä ja siitä tehtiin boolia sekoittamalla sitä Nestea-jääteehen. Parikin teepurkkia oli jo tyhjänä kun äidillä sattui vahinko ja cayenne-pippuripurkki putosi lattialla ja särkyi, kuitenkin niin, että jauhe oli kerättävissä pääosin talteen. Ja äiti laittoi se lähimpään purkkiin mikä käteen sattui. Sattui olemaan teejauhepurkki.
Nyt sitten arvaatte jatkon. Seuraavana iltana maalareitten tenuremmi teki taas taikajuomaa illan varalle ja sattui niin hassusti, että teen sijaan juoma tehtiinkin cayenne-pippuriin. Vaikutus oli mahtava, booli pani silmät pyörimään päässä. Mutta Tanu, maalarimestari lausui silloin kuolemattomat sanat, jotka vieläkin tunnetaan hyvin suvussamme: "Ei me tätä pois heitetä, kyllä me tää juodaan!". Ja kyllä ukot sen sitten joivatkin.
Tämmöinen täydellinen offtopic muistui mieleen Mineriitti-verhoilusta. Ja mikä parasta, tarina on täyttä totta.
Edit: täytyy tunnustaa, että tuon tarinan naputtelu toi pientä kosteutta silmän nurkkiin, tuli ikävä isääni, joka kuoli aivan yllättäen jo syksyllä 2000.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Ehdottomasti pois eipä se oikein ole huollettavissa kun pinta alkaa kehnoksi mennä. Kuka sitten ulkonäöstä tykkää.. tuskin kukaan.
Mitä tulee tuohon rakenteeseen niin meillä juurikin nuo 30x60levyt olivat naulattu suoraan ilmaraottomaan lautaverhoukseen kiinni(60luvulla?) ei siis missään välissä ns.ilmarakoa. Seinä kuin uusi vinolaudoituksen osalta.
Kaipa se on yksilöstä kiinni.
Hinnan voit ainakin puolittaa tai jakaa kolmella jos itse teet kaiken mutta hommaa on =).
Mitä tulee tuohon rakenteeseen niin meillä juurikin nuo 30x60levyt olivat naulattu suoraan ilmaraottomaan lautaverhoukseen kiinni(60luvulla?) ei siis missään välissä ns.ilmarakoa. Seinä kuin uusi vinolaudoituksen osalta.
Kaipa se on yksilöstä kiinni.
Hinnan voit ainakin puolittaa tai jakaa kolmella jos itse teet kaiken mutta hommaa on =).
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
Naapurissa syksyllä repivät mineriitit pois seinistä. Alla tervapaperi ja sitten vinolaudoitus (eli levyt naulattu suoraan vinolautojen päälle ilman mitään koolauksia). Täysin puhdasta lautaa alla.
Talo tosin on romahduspisteessä, kun päästivät katon hajoamaan. Mutta seinissä ei ole kosteusvaurioita.
Talo tosin on romahduspisteessä, kun päästivät katon hajoamaan. Mutta seinissä ei ole kosteusvaurioita.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
On ja ei. Ei kai mineriitissä ole kuin kaksi ongelmaa eliMarhinen kirjoitti:Olen ollut siinä käsityksessä että se ei ole hyvä materiaali.
-asbesti
-näyttää vanhalta / suttaiselta
Asbestihan ei ongelma ole, jos levyt ovat seinässä kiinni. Suurempi ongelma tai pikemminkin ihmisiä haittaava tekijä on harmaantunut, likaisen valkoinen ulkonäkö. Siitä selvinnee maalilla ja pesulla, kuten joku jo ehtikin vihjailla.
Mineriitillä alkaa ikää jo olla, eli vähän niin kuin museaalista ja arkkitehtoonista arvoa. Katoava luonnonvara rakennusten seinissä, nääs. Saas nähdä, että montako vuotta menee, että mineriittien katoamista aletaan harmitella ja kaivata takaisin maisemaan.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com