Pelletti klapin tilalle

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
MP-28
Jäsen
Jäsen

Pelletti klapin tilalle

Viesti Kirjoittaja MP-28 »

Olen kokeillut pellettiä klapin tilalla varaavassa takassa, kiukaassa ja puuhellassa. toimii sen verran hyvin, että rohkaistuin suursäkin ostamaan. Periaate on yksinkertainen: takassa on arinan päällä 5 mm vahva reikäpelti. Siihen saa päälle 7 kg pellettiä, viistoon kasaan takaseinää vasten. Sytytys tapahtuu grillinesteen avulla, pelti on säädetty pienemmälle (muuten ei lämpö tartu takkaan) ja ilmareiät aika pienelle. Pari tuntia palaa ja sitten saa pellin sulkea, harkitsen myös reiän poraamista peltiin varmuuden vuoksi. 5-7 kg päivittäin riittää tuon 2 m korkean kaakelitakan lämpimänä pitämiseen. Ostoklapeilla lämmitys olisi vähintään tuplasti kalliimpaa. Onko jollakin kokemuksia Aurum- merkkisestä pellettikorista? Mahtaisiko tuo parantaa hyötysuhdetta takassa? Laite on aika arvokas (395 € K-raudassa), joten saa hyötysuhde parantua kyllä huomattavasti, että kannattaa ostaa.
KMS
Jäsen
Jäsen

Re: Pelletti klapin tilalle

Viesti Kirjoittaja KMS »

tämäpä mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mun käsitykseni on ollut tähän asti, ettei pelletin hinta energiayksikkköä kohti voi ikinä olla edullisempi, mitä puun. Pellettihän on jalostusarvoltaan korkeampi ja sen valmistaminen sitoo energiaa. Mä lämmitän itse puilla, mutten pysty tehdä vertailuja, koska puut tulevat omasta metsästä.

k
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

KMS kirjoitti:tämäpä mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mun käsitykseni on ollut tähän asti, ettei pelletin hinta energiayksikkköä kohti voi ikinä olla edullisempi, mitä puun. Pellettihän on jalostusarvoltaan korkeampi ja sen valmistaminen sitoo energiaa. Mä lämmitän itse puilla, mutten pysty tehdä vertailuja, koska puut tulevat omasta metsästä.
Kun ostamaan joutuu, niin se pelletti on kyllä kilpailukykyinen - tai ainakin oli...

Joutuuhan sitä jalostamaan mutta ei se puunkaan hinta raaka-aineesta tule - kuten olet huomannut, Ilmaiseksihan se siellä metsässä kasvaa :-D

Ja asiaan:

Pelletille myytiin joskus "tulikukko" koria jonka piti olla todella hyvä ja silleen...

http://www.tulikukko.net/

Oli kuitenkin liian kallis minulle,...
MP-28
Jäsen
Jäsen

Jos puuta olisi omasta takaa, tekisin itse klapia. Ostoklapit vaan tuntuvat aika kalliilta. Pari vuotta sitten ostin 3 heittomottia sekaklapia. Oli todella kuivaa, tosin mäntyvoittoista. kasa maksoi 120 € ja kesti yhden kuukauden. Seuraavaksi hain 550 kg säkin puubrikettiä ( kuten pelletti, mutta isompaa). Säkki maksoi 130 €, mutta kesti yli kaksi kuukautta suunnilleen samalla käytöllä. Klapit käytettiin joulukuussa, briketit tammi-helmi- maaliskuussa. Ero voisi kaventua, jos klapeilla säätelisi oikein tarkkaan vedot. Selkeästi minulle on jäänyt sellainen tuntuma, että puristettu tavara on edullisempaa käytössä. Plussana on myös tasainen laatu sekä vähäinen tuhka ja noki.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

kWh hintoja kannattaa miettiä enemmänkin kun vertailee eri puupolttoaineita. Silloin tonnille pellettiä (4700 kWh) 240€ on 5.1 snt/ kWh

Jos heittomotti sekaklapia maksaa 50€ on siinä 1000 kWh -> 5 snt/kWh

Mikäli itse tahtoo vaikuttaa omalla työllä puun hintaan ja on tilaa ostaa rekkakuormallinen kerralla koivukuitu on noin 30€/m3 -=> 2500 kWh -> 1.2 cnt/kWh. Tähän lisäksi kuljetus, pätkiminen, pilkkominen ja mahdollinen pinoaminenkin. Jokainen työvaihe nostaa lopputuotteen hintaa.
MP-28
Jäsen
Jäsen

kWh-laskelmat varmasti ovat hyviä tähän tarkoitukseen. Käyttökokemuksien perusteella näyttää siis siltä, että ostamani klapit eivät ole tuottaneet lähellekään tuota mainittua 1000 kWh. Yksi ongelma on heittomotin mittaaminen, pitäisi kuluttajana saada tietää montako kiloa kuivaa klapia saa rahalleen vastineeksi? Lisäksi klapien laatu vaihtelee: joskus on tullut homeisia, joskus kosteita, useimmiten ihan hyviä.
thhs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja thhs »

Minä ostan polttopuuni suoraan metsänomistajalta kiintokuutioina, sillä eihän ilmasta pidä maksaa. Viimeksi maksoi koivukuitu 33 eur/kiinto. Kun tuon suhteuttaa 1,5 ja 2,5 kertoimilla pino- ja heittokuutiohin saadaan hinnat 22 ja 13,2 euroa per kuutio. Toki siihen pitää laskea omalle työlle joku arvo, kun pitkästä tehdään klapia, mutta veikkaan päässeeni tuntipalkoille.

Metsäfirmat maksavat niin huonosti, että moni isäntä tekee mielellään kauppaa suoraan kuluttajan kanssa. Jos kauempaa tarvitsee tuoda, niin tukkiauton tuntiveloitus on 100 eur/tunti mitä juttelin yhden kuskin kanssa.

Kaikki nämä hinnat on kuitin kanssa...
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen

http://www.metsalehti.fi/Metsalehti/Puunhinta/Koko-maa/

koivukuidun hankintahinta tällä hetkellä on toteutuneissa kaupoissa 30 euron paikkeilla m3 (siis kiinto). Hankintahinta = puun hinta pinossa metsäautotien varrella. Mänty ja kuusi suunnilleen saman hintaisia mutta eroa on 2000/2500 kWh/m3 kun koivu on painavampaa tilavuuten nähden.
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

No huh, jos täälläpäin saisi koivua 22 e/pinomotti, ottaisin pihasta mitat ja tilaisin koko tontin täyteen koivua. Sitä sitten myisin hakijoille ja lämmittelisin pönttistä pikkuseteleillä.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tyyppi kirjoitti:No huh, jos täälläpäin saisi koivua 22 e/pinomotti, ottaisin pihasta mitat ja tilaisin koko tontin täyteen koivua. Sitä sitten myisin hakijoille ja lämmittelisin pönttistä pikkuseteleillä.
Koivukuitu tarkoittaa siis niitä noin kolmen metrin koivunpätkiä joita näkee pinoissa teiden varsilla, max paksuus jotain 30-40 senttiä, minimi 50mm (oli ennen 80mm). Jonniinmoinen jopi on siitä jalostaa klapeja halvoiksi pinokuutioiksi.

Mulla maksoi heittomotti kotiin tuotuna n. 40e, 15 motin satsi, mutta ei siitä tullut tosiaan pinokuutioita kuin noin puolet, eli kiintokuutiolle tuli jo aikas suolainen hinta, 70 euroa. Tavallaan tuo houkuttaisikin... Jos toisi nuppikuorman eli jotain 20 kiintokuutiota (?) massapöllejä, niin siitä saisi 30 pinokuutiota klapeja, eli hyvinkin neljän vuoden polttopuut vajaalla 700 eurolla ja työtä voisi laskea jotain 30 tuntia pinoamisineen ja siivoiluineen. Eli viikon työllä reilun puolentoista tonnin säästö? Melkein kannattaisi ottaa keväällä viikko palkatonta vapaata :-)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

KariFS kirjoitti:
Tyyppi kirjoitti:Jos toisi nuppikuorman eli jotain 20 kiintokuutiota (?) massapöllejä, niin siitä saisi 30 pinokuutiota klapeja, eli hyvinkin neljän vuoden polttopuut vajaalla 700 eurolla ja työtä voisi laskea jotain 30 tuntia pinoamisineen ja siivoiluineen.
Oot kyllä kova kaveri :shock: Tai itse laiska ja hidas. Traktorikäyttöisellä klapituikolla noita meillä tehdään ja kyllähän sillä hätäseen tavaraa tulee sekavaan läjään, mutta pinoaminen näissä on yllättävän hidas homma, niimpä laitetaan kaikki kerralla trukkilavoille pinoihin ettei tarvitse montaa kertaa lukea. Läjäänkään noita ei voi jättää kuivumaan kun seassa olevat purut ja silput estävät kuivumisen.

En toki noita tunteja ole ikinä tarkkaan laskenut kun yleensä tulee tehtyä aika lyhkäisissä pätkissä kun muilta hommilta joutaa, mutta kyllä tuohon vauhtiin pääsemiseksi jo kaveri tarvittaisiin mielestäni.
thhs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja thhs »

Minulla meni 20 pinokuution jalostamiseen kaksi viikonloppua, eli neljänä päivänä noin 4-6 tuntia. Aseina sähkö moottorisaha ja 5 tn halkomakone. Jos mietitään tuota esimerkin hintaa 70-22 eur = 48 eur ja että aikaa olisi mennyt 20 tuntia, tarkoittaa se tuntipalkaksi käteen 48 euroa. Voisin veikata, että pk-seudulla tekisi rahaa, jos jalostaisi näitä omasta pihasta pienessäkin mittakaavassa. Toisaalta Kuopion Kodin Terrassa maksaa heittokuutio 60 euroa (vai oliko ylikin), ja ne saa niitä kaupaksi, joten se voisi kannattaa täälläkin.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

En minä tosiaan noista ajoista mitään kirjanpitoa ole pitänyt, appiukko vielä tehnyt osan yksin. Mutta tuli tuota puuta tänä vuonna tehtyäkin, laskee helposti trukkilavakaupalla mutta siihen meneekin melkein kaksi kuutiota. Jotain 60 pinomotin luokkaa tuli polttopuuta tehtyä joten alkoi vaan tuntua puulta jossain vaiheessa, reilu 10 mottia pintoja jäi vielä kasalle odottamaan kevättä kun ei enää viitsinyt.

Metsäradiossa viikko sitten maanantaina oli muuten juttua sodanaikaisista mottitalkoista ja mm että miten paljon eri värisiin mottikirveisiin tarvittiin motteja. Löytyy varmaan Areenasta vielä jos jotain kiinnostaa.

Lisäys: Kuuntelin ohjelman sivukorvalla ja luulin että nuo eriväriset mottikirveet ovat oikeita kirveitä millä sitten saa oikein hakata puuta, mutta ne ovatkin guuglettamisen perusteella vissiin rintamerkkejä. Ajattelin jo että kovat naiset hakkaa puuta kullanvärisillä kun muilla on vaan mustia tai hopeisia kirveitä.

Kyllähän tuo polttopuun myynti varmaan kelpoa sivubisnestä on. Meillä siis on nuo ihan omaan käyttöön mutta naapureista aika moni tekee myyntiin. Kuivatus siinä on yksi ongelma, kun pitäisi saada kuivaa tavaraa ihmisille. Mutta myyntimies on varma ja ilmainen, puhelin alkaa kuulemma heti soimaan vimmatusti kun ekat tän sortin pakkaspäivät tulevat.
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Sotavuosina järjestettiin myös mottimestaruuskilpailuja,ennätystulos oli n.21 pm3 päivässä,tekijänä metsätyömies Viljo Kirppu.Hän teki myös kuudessa päivässä 125 pm3 metristä halkoa.Tämä siis pokasahalla(=nälkäviulu,aukusti) ja kirveellä.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/m ... edia=16814

siinä mallia ajalta kun oli miehet rautaa.
Vastaa Viestiin