Verhomeininkiä?
Verhomeininkiä?
Kylppärin rakentaminen ja lattioiden maalaminen ja yhden huoneen tapiseerauskin on vielä vaiheessa mutta verhoja haikailen jo ikkunoihin.
Minkälainen verhojenripustussysteemi on mielestänne rintamamiestalo-henkinen? Ennestään talossa oli ikkunoiden levyiset verholaudat joiden sisällä oli tavalliset verhokiskot. Tuskin olivat alkuperäiset enkä muutenkaan tykännyt niistä joten heitin pois. Oisko esim. puu- tai metallitangot nipsuineen liian "krumeluuria"?
Minkälainen verhojenripustussysteemi on mielestänne rintamamiestalo-henkinen? Ennestään talossa oli ikkunoiden levyiset verholaudat joiden sisällä oli tavalliset verhokiskot. Tuskin olivat alkuperäiset enkä muutenkaan tykännyt niistä joten heitin pois. Oisko esim. puu- tai metallitangot nipsuineen liian "krumeluuria"?
Pois heittämäsi olivat varmaankin alkuperäisiä, meilläkin oli sellaiset. Itse säästin tangot ja heitin vain laudat pois, meillä oli näet sellaiset tangot, joista toisen voi työntää toisen sisään, lauta oli vain edessä. Ovat ihan hyvän näköiset. Loppuihin ikkunoihin ostin halvimmat Cafe-tangot Anttilasta ja ompelin verhot niin, että tanko työnnetään yläkujaan. Partsin oveen ja kylppärin ikkunaan en ole vielä keksinyt verhoja, jotka voisi vaikka nostaa pois kesäksi tms.
-
Vahiksen mamma
- Jäsen

Meillä on osassa ikkunoita verholaudat ja nipsukujat ja osassa valkoiset, pallukkapäiset verhotangot. Olen tässä visioinut verhoja, kun haluan pitkät verhot, mutta niiden tulee asettuaa mahd kauas ikkunan alle tulevista sähköpattereista: joko metalliset, ehkä mustat (? mieli voi muuttua) suht' pitkät verhotangot TAI sitten ikeasta jotku vaijerisydeemit.
Tavoitteena on siis saada pitkät verhotangot, jotta verhot pääsevät roikkumaan vapaasti ilman, että saan hysteerisiä kohtauksia peläten verhojen roihahtamista tuleen. Vaijerisydeemi ei kuulosta kovin perinteikkäältä, mutta mustat taikka vaikka hopeisetkin verhotangot ois mun mielestä soppelit.
Ai niin, ja keittiön ikkunasta: olen haaveillut sellaisesta korkeasta alakapasta vai salusiinitko ne alaosassa ovat, joka peittäisi keittiössä hääreileviä näkymästä ohi kulkeville immeisille. Ei siis mitään peruskorkeaa ylä-ja alakappaa...Löytäisinköhän kivoja kuvia..hmm.
Miten olette ajatelleet ratkaista pimennys/näköesteongelmat: rullaverhot, sälekaihtimet, ei mitään?
Tavoitteena on siis saada pitkät verhotangot, jotta verhot pääsevät roikkumaan vapaasti ilman, että saan hysteerisiä kohtauksia peläten verhojen roihahtamista tuleen. Vaijerisydeemi ei kuulosta kovin perinteikkäältä, mutta mustat taikka vaikka hopeisetkin verhotangot ois mun mielestä soppelit.
Ai niin, ja keittiön ikkunasta: olen haaveillut sellaisesta korkeasta alakapasta vai salusiinitko ne alaosassa ovat, joka peittäisi keittiössä hääreileviä näkymästä ohi kulkeville immeisille. Ei siis mitään peruskorkeaa ylä-ja alakappaa...Löytäisinköhän kivoja kuvia..hmm.
Miten olette ajatelleet ratkaista pimennys/näköesteongelmat: rullaverhot, sälekaihtimet, ei mitään?
Jaa tiiä sitten onko liian prameeta, mutta meillä on ainakin ostettu Kymenkoskelta teräsputkee ja Biltemalta verhotangonpidikkeet ja kiskastu ne seinään. Ajattelin semmosia hyvin yksinkertaisia ja valuvia (valo)verhoja ainakin ruokahuoneeseen ja mahdollisesti olkkariinkin. Saa nähdä miltä tuloo näyttämään...
Tyylinmukaisin olisi juuri se pois heitetty teräskisko ja metalliset nipistimet, mutta onhan se vähän meluisa. Käsittääkseni tyyliin kuuluu myös, että verhot ovat lyhyet eli peittävät vain ikkunalaudan, jolloin alla oleva patteri pääsee vapaasti ja paloturvalliseseti lämmittämään huonetilaa. Sälekaihtimet ja rullaverhot sopivat myös. Pitkät verhot ovat ajalta, jolloin lämmitys tapahtui uuneilla. Tällöin valoverhon lisäksi oli myös vuoritetut pääverhot omalla kiskollaan, näin torjuttiin kylmän ikkunapinnan aiheuttamaa vetoa varsinkin yksilasisessa Keski-Euroopassa.
Vieläkään en ehkä laittaisi pitkää verhoa patterin eteen.
Vieläkään en ehkä laittaisi pitkää verhoa patterin eteen.
Alkuperäinen 50-luvun verhotanko oli sellainen 2-3 cm leveä, litteä metallitanko (maalattu vaaleaksi), joka lyhenee ja pitenee teleskooppimaisesti kun toinen puoli menee toisen sisään. Näitä myydään taas. Näitä käytettäessä verhoon tehdään kuja, josta tämä litteä tanko pujotetaan sisään.
Mielestäni tämä on helpoin mahdollinen verhotanko, kun ei tarvitse mitään nipsuja näpelöidä. Ja verhotkin asettuvat kauniisti ilman mitään ylimääräisiä verhonauhoja. Ja verhoa on helppo käyttää, jos haluaa vetää verhot eteen. Olen jo vaihtanut lähes kaikki verhotankomme näihin vanhanmallisiin.
Verholautoja ei mielestäni ainakaan 50-luvulla laitettu. Ne ovat 60-luvun lopun keksintöä.
Alli
Mielestäni tämä on helpoin mahdollinen verhotanko, kun ei tarvitse mitään nipsuja näpelöidä. Ja verhotkin asettuvat kauniisti ilman mitään ylimääräisiä verhonauhoja. Ja verhoa on helppo käyttää, jos haluaa vetää verhot eteen. Olen jo vaihtanut lähes kaikki verhotankomme näihin vanhanmallisiin.
Verholautoja ei mielestäni ainakaan 50-luvulla laitettu. Ne ovat 60-luvun lopun keksintöä.
Alli
ei kyllä välttämättä rmt-henkeä, mutta meillä on ikkunatkin T-malliset ja yläpuitteessa koristejaot:
laitettiin pyöreätä puutankoa (halkaisija 30 mm), pohjamaalaus valkoisella. siihen päälle messinginvärinen maali kuivettuneella pensselillä ja "patinointi" muutamalla sutaisulla vihreää sinne tänne, kaiken päälle muutama kerros lakkaa. jokainen vieras (jos on kiinnittänyt huomiota) on luullut vanhoiksi messinkitangoiksi. päätynupit aitoja, kirppareilta - eri huoneissa erilaisia. verhoissa lenkit.
laitettiin pyöreätä puutankoa (halkaisija 30 mm), pohjamaalaus valkoisella. siihen päälle messinginvärinen maali kuivettuneella pensselillä ja "patinointi" muutamalla sutaisulla vihreää sinne tänne, kaiken päälle muutama kerros lakkaa. jokainen vieras (jos on kiinnittänyt huomiota) on luullut vanhoiksi messinkitangoiksi. päätynupit aitoja, kirppareilta - eri huoneissa erilaisia. verhoissa lenkit.
Kai verhotankojen valinnan määrää ennen kaikkea muun sisustuksen tyyli ja oma maku. Turha niitä verholautoja on takaisin laittaa, jos et niistä tykkää. Sun koti on SUN koti eikä mikään rintamamiestalomuseo tai tarkka kopio alkuperäisestä.
Olen vaihtanut kaikki meidän eripariverhotangot mustiin metallitankoihin, koska ne sopii mielestäni meille parhaiten, sekä tyyliin että mun omaan silmään. Nuo vanhat, aiemmin kehutut littanat tangot olen ottanut irti, koska ne oli mielestäni todella hankalat. Vika ei ehkä ollut niinkään itse tangoissa, vaan niiden väärässä mitoituksessa (aina keskeltä notkolla) ja verhojen sopimattomuudesta (liian kapea tankokuja?).
Ruokasalissa meillä on valkoinen laskoskaihdin ja lastenhuoneessa puinen sälekaidin ilman mitään verhotankoa. Kirjastossa on paljon verho- ja sisustuskirjoja, joista voi saada hyviä ideoita.
Jos joku haluaa noita alkuperäisiä verhotankoja niin nyt ois kaksi odottamassa kaatopaikalle pääsyä. Pistän postimaksua vastaan tulemaan tarvittaessa. Maksimileveys arviolta n. 2metriä.
Olen vaihtanut kaikki meidän eripariverhotangot mustiin metallitankoihin, koska ne sopii mielestäni meille parhaiten, sekä tyyliin että mun omaan silmään. Nuo vanhat, aiemmin kehutut littanat tangot olen ottanut irti, koska ne oli mielestäni todella hankalat. Vika ei ehkä ollut niinkään itse tangoissa, vaan niiden väärässä mitoituksessa (aina keskeltä notkolla) ja verhojen sopimattomuudesta (liian kapea tankokuja?).
Ruokasalissa meillä on valkoinen laskoskaihdin ja lastenhuoneessa puinen sälekaidin ilman mitään verhotankoa. Kirjastossa on paljon verho- ja sisustuskirjoja, joista voi saada hyviä ideoita.
Jos joku haluaa noita alkuperäisiä verhotankoja niin nyt ois kaksi odottamassa kaatopaikalle pääsyä. Pistän postimaksua vastaan tulemaan tarvittaessa. Maksimileveys arviolta n. 2metriä.
Ei tässä todellakaan olla mitään museota perustamassa, mutta olisihan se mukava jonkinlaisia viitteitä talon historiaankin jättää elämään. Vaikka niitä kyllä riittää ihan ilman erillistä suunnitteluakin
Nuo "teleskooppi" kiskot olisi periaatteessa ihan ok ja niitäkin talossa oli ennestää joissain ikkunoissa mutta aikaisemmassa asuinpaikassa menetin hermoni niiden kanssa kun verhot jumittui aina siihen saumakohtaan.
Nyt taidan päätyä metallitankoihin ja renkaisiin, väriä ja nuppien mallia täytyy vielä pohtia . . .
Nuo "teleskooppi" kiskot olisi periaatteessa ihan ok ja niitäkin talossa oli ennestää joissain ikkunoissa mutta aikaisemmassa asuinpaikassa menetin hermoni niiden kanssa kun verhot jumittui aina siihen saumakohtaan.
Nyt taidan päätyä metallitankoihin ja renkaisiin, väriä ja nuppien mallia täytyy vielä pohtia . . .
Yksi näkemys
Tere!
Tämän otsakkeen alle ei juuri miehet ole kirjoitelleet, mutta minä nyt kuitenkin uskaltaudun sekaan. Meillä oli viime kesänä olohuone remontointivuorossa ja niin ikään mietiskelimme tuota verho asiaa. Otin mallia työkaverin luota ja sovelsin sen sitten tälläiseen nurkkaikkunaan. Verho "kotelo" on väsätty katto ja jalkalistoista ja kätkee sisälleen tarratangon, vaijerin ja vielä pimennysverhot. Vaijeri tosin on pitänyt vaihtaa johonkin toiseen, kun ei oikein sovellu paneliverholle, koska se roikkuu, mutta se on vaan jäänyt. Kunhan kamera saapuu kotia, niin voin ottaa lisää kuvia ja laittaa ne esille, jos jotakuta kiinnostaa. Mielestäni onnistunut ratkaisu kuitenkin.
http://www.resu.fi/~marko/olohuone2.jpg
Tämän otsakkeen alle ei juuri miehet ole kirjoitelleet, mutta minä nyt kuitenkin uskaltaudun sekaan. Meillä oli viime kesänä olohuone remontointivuorossa ja niin ikään mietiskelimme tuota verho asiaa. Otin mallia työkaverin luota ja sovelsin sen sitten tälläiseen nurkkaikkunaan. Verho "kotelo" on väsätty katto ja jalkalistoista ja kätkee sisälleen tarratangon, vaijerin ja vielä pimennysverhot. Vaijeri tosin on pitänyt vaihtaa johonkin toiseen, kun ei oikein sovellu paneliverholle, koska se roikkuu, mutta se on vaan jäänyt. Kunhan kamera saapuu kotia, niin voin ottaa lisää kuvia ja laittaa ne esille, jos jotakuta kiinnostaa. Mielestäni onnistunut ratkaisu kuitenkin.
http://www.resu.fi/~marko/olohuone2.jpg
Ystävällisin terveisin Mize
Piti oikein käydä kokeeksi kiskomassa verhoja ees taas tuossa teleskooppitangossa. Ei tartu ei, vaikka oikein yritin osuttaa. Voihan se olla, että se verhokuja on ollut teillä jotenkin kapea... tai ehkä jotain harvaa keinokuitua se verho...?Pamela kirjoitti:Nuo "teleskooppi" kiskot olisi periaatteessa ihan ok ja niitäkin talossa oli ennestää joissain ikkunoissa mutta aikaisemmassa asuinpaikassa menetin hermoni niiden kanssa kun verhot jumittui aina siihen saumakohtaan.
Ja meillä on kyllä sangen epämuseomaisesti sälekaihtimet useimmissa ikkunoissa pimennyskäytössä. Sälekaihtimet ovat minusta kyllä yleensä aika rumia, mutta niin käytännöllisiä. Nostan ne sälekaihtimet pois koko ikkunan edestä aina päiväksi. En oikein tykkää siitä, että ikkunan edessä roikkuu hänkselöitä, kun yritän katsoa siitä läpi.
Ruokahuoneessa meillä on mustat metallitangot ja nipsuttimet, koska siihen huoneeseen näkyvä tanko sopi sisustuksellisesti parhaiten. Mutta kunhan ikää tulee ja näpelöinti käy vaikeaksi, niin eiköpä se teleskooppitanko siihenkin huoneeseen ilmesty. Omilla vanhemmilla on jo se vaihe, että he eivät jaksa verhonipsuja laitella, joten heille vaihdettiin kaikki verhotangot teleskooppimallisiksi koko talossa.
Alli