Ikkunan vaihtoa vai kunnostusta?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
RisaPeikko
Jäsen
Jäsen

Ikkunan vaihtoa vai kunnostusta?

Viesti Kirjoittaja RisaPeikko »

Hei!

Mites itse kukin olette ratkaisseet ikkunan korjaus tai vaihto-ongelmat? Kun meillä ois varmaan edessä ja näköjään ei tule itse ikkunoita irroitettua ja korjattua, niin kävi mielessä, että vaihtais kokonaan uudet, ku osa karmeistakin ois jo tullut aikansa päähän.
En halua luopua vanhoista heloista ja en ainakaan halua sellaisia nykyaikaisia kääntimiä ja niitä reikiä, mihin ikkuna-avaaja tungetaan... Sekä ikkunoiden pitäisi olla täyspuiset. (Kommentit puualumiini-ikkunoiden erinomaisuudesta otetaan myös vastaan.. avoimin mielin tässä pohdiskellaan. :-) )
Eli, onko olemassa täyspuisten ikkunoiden toimittajaa, joka voisi toimittaa ikkunat ilman heloituksia? Ja mitenköhän hurja homma niitä on sitten itse irroitella vanhoista ikkunoista ja laittaa uusien pokiin kiiinni? Vai oisko suosiolla puusepän hommia koko touhu? Tai kuinkakohan paljon sitä säästää, jos vain osan ja just vaan ne pahimmat ikkunat vaihtaa kokonaan ja muut entisöi (siis puusepällä tms.)?

Heh, just sopivasti soitti yksi ikkunan valmistaja (vissiin messuilla olen jonkun kupongin täyttänyt) ja tarjosi, että myyjä tulee ikkunoitaan esittelemään. Saahan se tulla ja kertoa hintansa, tiedän sitten jotain osviittaa hinnoista. Ne oli puualumiini ikkunat ja nainen puhelimessa lupaili, että saa myös ilman heloja. Saas nähdä.

Mutta tällasta alkumetrien pohdintaa, jos jollain olisi kertomusta ja/tai tietoa omasta remontistaan, että mihin suuntaan pohdintaani jatkan. Kiitos! :-)
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Re: Ikkunan vaihtoa vai kunnostusta?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Pysyisin erossa niistä puu-alumiini, pelkästään sisäänaukeavista ikkunoista jos se vanha malli miellyttää. Ja kannattaa niitä vanhoja kunnostaa jos harrastuneisuutta riittää eivätkä ole täysin lahot.

Monia vanhojen heloja saa myös uustuotantona, eli voit myös tilata puusepältä uudet ikkunat ja tämä laittaa siihen uudet vanhan malliset helat. Tai voihan se puuseppä laittaa niihin ne sinun vanhatkin helat.

Hintaa puusepän tekemille tulee varmasti enemmän kuin tehtaan bulkkikamalle. Ikkunoiden entisöinti on myös arvokasta puuhaa teetettynä.

Mutta sitä en ymmärrä miten ne vanhat helat sais toimimaan niissä puualumiini ikkunoissa. Vai tekeekö joku näitä niin että se ulkopoka aukeaa ulospäin ja sisäpoka sisäänpäin?

Höh, olipa sekava kirjotus omalta osaltani. Pahoittelut, mutta tulipahan jotain ajatuksia esille.
RisaPeikko
Jäsen
Jäsen

Niin aivan, ku ne turkaleen uudet kapistukset aukeaa sisään. Totta. Yäk. Ei niitä.
Vaihtoehdot siis kunnostaminen tai kokonaan uusien teettäminen.. hmm..
Onko kellään mitään tuntumaa tai tietoa, että mikä on hintaero tai joku muu ero? Että miksi pitäisi niin tai näin? Uudet ois uudet, vanhojen kunnostus ois ajatuksena kivempi/ekologisempi...?
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Onko ne lahot vai mikä "pitsassa olla vikana..." :shock:
Ei se mene kuin elokuvissa...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Vanhojen helojen laitto uusiin ei toisaan onnistu, ja nykyisin niissä on sen verran jäykkää tiivistettä joukossa että vanhat helat ei helposti edes pidä. Suosittelen kuitenkin harkitsemaan helojen määrän lisäystä nykyisiin ikkunoihin. Jos kunnostutat ikkunat, niin pokiin voisi tettää myös tilan nynyaikaiselle silikoniselle P-tiivisteelle. Lisätiivisteen kanssa vaaditaan vähän enemmän voimaa että ikkuna pysyy tasaisesti kiinni.

Oikein risan pokan kunnostaminen voi olla kalliimpaa kuin uuden tekeminen. Ihan ajateltavissa oleva kompromissi voisi olla että ulkopokat voitaisiin vaihtaa uusiin ja sisäpokat vain kunnostettaisiin, varsinkin kun kyse ei ole yli sata vuotta vanhoista pikkuruutuikkunoista. Samalla pokiin voi tehdä ne tiivistetilat, katsoa heloitus ajan tasalle ja korjailla mahdollisesti karmeissa olevat ongelmat. Väittäisin että oikealla tekijällä jää kuitenkin halvemmaksi kuin uudet ikkunat.

Meillä on talossa 226 ikkunaruutua. Mä kunnostin itse noin kolmanneksen ja ikkunapuuseppä loput. Lisäksi se putsasi, kittasi ja maalasi meidän kaikki ovet, käänsi parista ovesta kätisyydet ja rakenteli vähän ylimääräisiä karmeja. Yhteensä parin vuoden aikana taidettiin maksella sille kuutisen tonnia, mutta siinä oli tosiaan siis jo muutostöitä ja uutta tavaraa + seitsemän ovea ja kuistin pariovien isompi remontti. Kalleinta oli kuistin pikkuruutuikkunat, niissä kahdessatoista pokassa yksistään oli vähän yli sata postikortin kokoista ikkunaruutua. Eli isoja rintamamistaloluokan ikkunoita pitäisi saada kunnostettua ja teetettyä huomattavan paljon halvemmalla.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
kyssäkrääkky
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kyssäkrääkky »

ollaan kans mietitty että pidetäänkö verannalla vanhat korjattuna vai ihan uudet lämpölasit. on mietitty veraannan laittoa lämpimäksi. otetttiinkin jo huomioon ulkoeristyksissä.
9 ikkunaa joille pakko jotain tehdä..1 kunnostettu itse ja aika iso homma oli ja lasi on tosi haurasta.
ainakin yhdestä paikasta kyseltiin niin rm-taloon ton kokoiset ikkunat tehdään vanhalla mallilla uudet 160 e/kpl..aika kalliilta kuulosti. eli samalla hintaa saa jo lämpölasit vaikka vanhoissa onkin oma tunnelmansa
"Touhua on kuin Hakalan papan kiljussa"
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Olen kunnostanut (irroittanut ruudut, poistanut maalit, tapittanut, kitannut ja maalannut) nyt noin puolet taloni ikkunoista, eikä mielestäni ole ollut lainkaan paha homma.

On tietty edellyttänyt investointia Speedheateriin ja kunnon puristimiin:
Kuva
Viimeksi muokannut PetteriKivimäki, Ma Marras 12, 2012 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kaveri teetti kakskytlukuiseensa ikkunat sydänpuulla:

http://www.sydanpuu.com/fi/sivut/view/3

Ei erityisen halvoiksi kehunut mutta kyllä on nätit.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
RisaPeikko
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista!
Pizzassa se vika, että osa ulkopokista on lahoa tai lähes lahoa ja samalla myös osa karmia saanut osansa vaurioista. Sisäpokat kyllä ovat paremmassa kunnossa, että niitä vois saada pienemmällä vaivalla kuntoon.
Mitäs sitten käy ilmanvaihdon, jos falskaavat ikkunat tiivistää paremmaksi? Lisätään venttiileitä?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

No tuota... Ei venttiilit mitään huonojakaan ole, mutta ovat kyllä enemmän koneellisen ilmanvaihdon kavereita. Niitä venttiileitä voi tietysti laitella jos nyt kokee siihen tarvetta. Mutta yleisin tapa on jättää ulkoikkunasta tiivistet alhaalta pois ja sisäikkunasta ylhäältä pois. Lasien välissä virtaava ilma jo yleensä riittää. Joskus ulkopokan tiivisteitä joutuu vähentelemään enemmänkin, mutta meillä tuo kuvattu tapa on riittänyt täysin.

Pekka
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

kyssäkrääkky kirjoitti:ainakin yhdestä paikasta kyseltiin niin rm-taloon ton kokoiset ikkunat tehdään vanhalla mallilla uudet 160 e/kpl..aika kalliilta kuulosti.
Tarkennatko hieman. En ymmärtänyt että mitä saat tuolla 160 eurolla.

Osviitaa uusien puusepän tekemien ikkunoiden hinnoista saa esimerkiksi Domus Classican sivuilta. Arvostan että ovat laittaneet hinnat sinne esille, mutta suurella todennäköisyydellä muualla teettämällä ovat edullisemmat. Ripppuu niin paljon vaatimuksista. Näissä hintaan vaikuttaa mm. käytettävä tekniikka (lasit kiinni listoilla vai kitillä), maalityyppi, kuka maalaa, miten maalaa, minkälaista lasia, minkälaiset saranat ja muut helat ym ym. Lue läpi heidän tarjouspyyntölomake, siellä on ne peruskysymykset esitetty.
http://www.domusclassica.com/tuote/rint ... 50da4b922f
http://www.domusclassica.com/file_view. ... _pohja.pdf

Itse olen tilannut paikalliselta ikkunasepältä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Tarkoitettiinkohan tuolla venttiilikysymyksellä koko torpan ilmanvaihtoa, vai ikkunan huurtumisen estämis -ilmanvaihtoa.

Itse olen uunilämmittäjänä asentanut Bioben suodattimella varustetut korvausilmaventtiilit seiniin alkuperäisten (kalsareilla ja superlonilla) tukittujen räppänöitten kohdalle. Ikkunoiden huurtumisenestossa luotan Pekan mainitsemaan konstiin..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
RisaPeikko
Jäsen
Jäsen

Koko torpan ilmanvaihtoa...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Mun ajatuskulku tässä on vähän seuraavanlainen:

Ennen kovausilmaventtiileitä ikkunat oli tiivistetty tuolla kuvaamallani tavalla niin että se korvausilma tuli ikkunan yläreunasta (ja tietysti osin rakenteen läpi). Mä en ymmärrä että onko viimeisen 30 vuoden aikana keksitty ihan uudenlaista ilmaa, jos tää nykyilma ei osaa tulla samaa reittiä kuin vanhakin. :wink:

Termostaatillinen korvausilmaventtiili voi lisätä ilman virtausta. Jos talossa on tiiviit ikkunat ja tulisijoja tai koneellinen poisto niin korvausilmaventtiilit voi olla ihan hyvä idea. Jos ikkunat on liian tiiviit, niin korvausilma pyrkii sisään rakenteiden läpi ja jäähdyttää rakenteita. Jos vurkissa tuntuu vetoa ja esim. ikkunan avaaminen raolleen toisessa huoneessa vähentää vetoa, niin silloin ilma yrittää kulkea rakenteista läpi. Silloin korvausilmaventtiilistä voi ollakin apua.

Itse en ole kokenut korvausilmaventtiileitä tarpeellisiksi, koska mulla on pinta-alaltaan saman verran "huokureikää" ikkunan ylätiivisteissä kuin mitä olisi umpeen tiivistetyssä ikkunassa ja erillisessä venttiilissä.

Kukin tulee autuaaksi uskollaan. En mä niitä korvausilmaventtiileitä kiellä laittamasta, mutta ihan noin arkijärjellä asia on vaan hoidettu jollain muulla tavalla kuin venttiileillä aikaisemmin.

Pekka
listuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja listuri »

Laukaan vankila kunnostaa vanhoja ikkunoita. Kannattaa kysyä tarjousta.
Vastaa Viestiin