Pönttöuunin korjaus vai purku?
Pönttöuunin korjaus vai purku?
Joo eli tilanne olisi tämä pönttöuuni rupeaa hajoamaan ns. käsiin. nyt tänä syksynä kun on ruvettu lämmittämään niin pikkuhiljaa on ruvennut tippumaan koko ajan isompia ja isompia palasia:( eilen tipahti noin 10x10cm tiilen palanen. Rupesin tutkimaan ja huomasin että uunin luukusta kun katsoo sisään niin heti yläpuolella oleva tukirauta kannatin rauta vai mikä nyt liekään niin oli palanut katkennut poikki kokonaan ja tiilet sen yläpuolella aivan murenaa.
pystyykö tätä enää korjaamaan vai onko koko pönttis purettava?
kellään kokemuksia?
pystyykö tätä enää korjaamaan vai onko koko pönttis purettava?
kellään kokemuksia?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: Pönttöuunin korjaus vai purku?
Tuota paikkaa on tosi vaikea korjata. Jos sieltä on oikeasti luukun päältä tiilenpuolikkaita putoamassa, niin pistäisin käyttökieltoon koko uunin. Siellä voi tiilien puutteessa pahimmillaan lieskat lyödä suoraan peltikuoreen, jolloin kuori kuumenee aivan liikaa.
ainakin huolellinen kartoitus on paikallaan. Digikamera on loistolaite: laita kamera uuniin ja roiski ympäriinsä kuvia niin saat sitten katseltua tilannetta paremmin kuin pää uunissa kököttäen. Tietysti siellä pitää vähän tunnustella myös että kuinka paljon irtonaista on.
On mahdollista että uunia voi vähän tekohengittää kalliilla uuninkorjausmassalla, mutta mitään takuuta sille ei ole. Isompiin valuihin voi yrittää laitella myös tulenkestävää valumassaa, mutta se melkein vaatii muotituksen eikä ole niin helposti vaan taputeltavissa seinille kuin se uuninkorjausmassa.
Hyvä muurari voi myös korjailla uunia muilla tavoin, mutta kuulostaa kyllä että purku ja uudelleenmuuraus on varmasti helpoin tapa. Jos siellä on tukirautoja poikki ja useampia tiilejä rapautunut paloiksi, niin vaikeaksi menee pelkkä paikkailu.
Pönttiksen korjaus tarkoittaa kyllä tässä yhteydessä melko varmasti sen purkua ja uudelleenkasausta. Nuo paikkailut ei ole oikeastaan korjausta, vaan vain tekohengitystä että sen uunin voi saada selviämään ensi kevääseen. Sitäkään ei tarvitse pelätä, uuden pönttiksen muuraa parissa päivässä vanhoihin kuoriin.
Pekka
ainakin huolellinen kartoitus on paikallaan. Digikamera on loistolaite: laita kamera uuniin ja roiski ympäriinsä kuvia niin saat sitten katseltua tilannetta paremmin kuin pää uunissa kököttäen. Tietysti siellä pitää vähän tunnustella myös että kuinka paljon irtonaista on.
On mahdollista että uunia voi vähän tekohengittää kalliilla uuninkorjausmassalla, mutta mitään takuuta sille ei ole. Isompiin valuihin voi yrittää laitella myös tulenkestävää valumassaa, mutta se melkein vaatii muotituksen eikä ole niin helposti vaan taputeltavissa seinille kuin se uuninkorjausmassa.
Hyvä muurari voi myös korjailla uunia muilla tavoin, mutta kuulostaa kyllä että purku ja uudelleenmuuraus on varmasti helpoin tapa. Jos siellä on tukirautoja poikki ja useampia tiilejä rapautunut paloiksi, niin vaikeaksi menee pelkkä paikkailu.
Pönttiksen korjaus tarkoittaa kyllä tässä yhteydessä melko varmasti sen purkua ja uudelleenkasausta. Nuo paikkailut ei ole oikeastaan korjausta, vaan vain tekohengitystä että sen uunin voi saada selviämään ensi kevääseen. Sitäkään ei tarvitse pelätä, uuden pönttiksen muuraa parissa päivässä vanhoihin kuoriin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Paikalle saa helposti ammattimiehen katsomaan ja arvioimaan, nimittäin nuohoojan. Hän osaa sanoa niiden osien kunnon, jotka ovat jollain konstilla nähtävissä ja lopuistakin sisuskaluista aika varmalla ainakin jonkinlaisen arvion. Palotarkastaja, joka meillä oli myös VPK:n päällikkö, kävi myös kurkkaamassa, mutta hän ei välttämättä tiedä vanhojen uunien rakenteesta yhtä paljon kuin nuohooja ja panee herkemmin tulisijat käyttökieltoon.
Jos sieltä uunin sisuksista tippuu noin suuria paloja, niin kyllä se on ihan varmasti tullut elinkaarensa kalkkiviivoille. Kannattaa harkita uunin uudelleen muurausta, se on kuitenkin paljon varmempaa kuin hätäkorjailu. Meillä pönttöuuni purettiin viime vuoden keväällä "kivijalkaan" ja muurattiin uudestaan, nyt paremmin kestävistä venäläisistä tulitiilistä ja taas se kestää vähintään toiset sata vuotta. Operaation loppulasku oli 2500 euroa, joka tietenkin on paljon rahaa, mutta kotitalousvähennys toi tämän vuoden verotuksessa takaisin noin tonnin, summaa en tarkkaan muista. Aikaa meni kakki päivää, ensin purettiin päivä ja sitten muurattiin toinen. Välillä saunottiin ja juteltiin mukavia, keskiolutta pullo mieheen. Itse olin hanslankarina ja kannoin vanhat tiilenlperskat ulos ja uudet sisään. Muurari sekoitti kurat itse ja se olikin tosi tarkkaa hommaa.
Jos tarvitsen hyvän muurarin osoitteen, niin laita yv:tä. Soittaminen hänelle maksaa vain puhelun hinnan ja verkkosivujen katselu on ilmaista.
Jos sieltä uunin sisuksista tippuu noin suuria paloja, niin kyllä se on ihan varmasti tullut elinkaarensa kalkkiviivoille. Kannattaa harkita uunin uudelleen muurausta, se on kuitenkin paljon varmempaa kuin hätäkorjailu. Meillä pönttöuuni purettiin viime vuoden keväällä "kivijalkaan" ja muurattiin uudestaan, nyt paremmin kestävistä venäläisistä tulitiilistä ja taas se kestää vähintään toiset sata vuotta. Operaation loppulasku oli 2500 euroa, joka tietenkin on paljon rahaa, mutta kotitalousvähennys toi tämän vuoden verotuksessa takaisin noin tonnin, summaa en tarkkaan muista. Aikaa meni kakki päivää, ensin purettiin päivä ja sitten muurattiin toinen. Välillä saunottiin ja juteltiin mukavia, keskiolutta pullo mieheen. Itse olin hanslankarina ja kannoin vanhat tiilenlperskat ulos ja uudet sisään. Muurari sekoitti kurat itse ja se olikin tosi tarkkaa hommaa.
Jos tarvitsen hyvän muurarin osoitteen, niin laita yv:tä. Soittaminen hänelle maksaa vain puhelun hinnan ja verkkosivujen katselu on ilmaista.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Itse henkilökohtaisesti ottaisin kuntoa tarkastamaan vanhan kansan muurarin, joka suoraan osaisi sanoa voiko korjata purkamatta vai ei. Nuohooja sanoo mielipiteensä onko käyttökuntoinen vai ei, korjaamisen suhteen ei varsinaisesti mikään spesialisti.
Juu ei noi kaikki nuohoojat välttämäti autuaaks tee. Täs lähistöllä pyörii nuori kloppi, josta mummot tykkää kon hullu puurosta, "kun se on niin kiva poika". Yks tämmönen 80+ mummo sit mietiskeli istuessani siellä "hengissäolemistarkistamiskahveella" et hassu toi kamarin muuri, kun nuohooja ja kävi ja noet putos vallan väärään paikkaan, nimittäin suoraan pesään. Hämmästyin ja kurkistin muurin pesään, ja kun alaviistosta katsoin niin näin kahden tiilen kaatuneen taaksepäin. Kysyin että sanoiko nuohooja tästä mitään, ei kuulemma sanonut vaikka muori oli hälle kyllä maininnut että ei ne töhnät o aiemmin pesään pudonnu. Kerroin mielipiteeni että muuria ei kannata lämmittää enään, tuuria ollut tässäkin että kivet olivat pudonneet taaksepäin eikä tulipesään mahdollisesti täydessä roihussa olevien puiden sekaan...
Että ehkä se asiansa hallitseva muurari olis fiksuin profeetta tässä asiassa. Ja tuota kuvaa katsoessa melkein äänestäisin "purku/uudelleenkasaus," koska kyseessä on tavallinen pönttöuuni.
Eikä se pönttiksen purku muuten aina käy niinkuin strömsöössä
. Vuosi sitten minäkin olisin väittänyt että helppo nakki, mutta kun sitten purin sisarelleni näppärän pöntiksen, jonka ympäriltä oli jo talo mädännyt pois, muutin mieltäni... Siitä rakennuksesta oli oikeesti jo vesi-ja välikatto hajonneet, ja sangen suorakylkinen pönttis seisoi kuin nalli kalliolla, luonnonvoimia uhmaten. Pikku homma, ajattelin, naputtelen päältä valun pois ja irrottelen tiilet ja pellit. Mutta se paskiainen oli muurattu jollain sementtilaastilla, ja ennen hajos tiilet kuin laasti, mistään kastelusta tai muusta niksistä ei ollut mitään hyötyä. Kristus mikä tappelu siitä tuli, meinasin jo antaa periksi mutta päätin ottaa työvoiton... Tais mennä 6 tuntia, vaikka muuri oli matalahko ja jätteet sai heitellä mihin lystäs. Eikä ne pellitkään täysin lommottomina säilyneet, mutta saavat luvan kelvata
...
Että ehkä se asiansa hallitseva muurari olis fiksuin profeetta tässä asiassa. Ja tuota kuvaa katsoessa melkein äänestäisin "purku/uudelleenkasaus," koska kyseessä on tavallinen pönttöuuni.
Eikä se pönttiksen purku muuten aina käy niinkuin strömsöössä
Kyllähän tuo aika rujolta näyttää, saattaa olla kyllä purkuhommat edessä, mutta kysäise vielä joltain fiksulta mielipide tähän :)
Meillä juuri muurattiin uusi pönttis, löytyi paikkakunnalta vanhan liiton mies hommiin. Meinasin moisen homman onnistuvan, kun olen opiksi muutaman purkanut, mutta kyllä olisi jäänyt tekemättä. Ilokseni sain olla mestarin mukana tekemässä, leikkaamassa ja muotoilemassa tiiliä, laastit mestari kyllä itse sekoitti, ettei tulisi sutta. Nyt pönttö on kuivunut 2vkoa ja kohta voisi laittaa ensimmäiset pienet tulet, saa nähdä, jos viikonloppuna kokeilisi. Savut otettiin, veti kuin korsteeni.
Tuo tuvan +60v. Pönttis oli hiukan kärsinyt ja mielessäni olin sille purkutuomion antanut, kunhan tämä uusi toimivaksi todetaan, mutta muurari hiukan paikkasi tulipesän kylkiä ja 5vrk kuivumišen jälkeen olen sitä poltellut ihan vanhaan malliin, saa nähdä pysyykö valumassat koloissa. Samat temput tehtiin puuliedelle, pientä valumassa paikkailua ja muurarin mukaan vähintään 10v. lisäelinvuosia tuli sillekin.
Meillä juuri muurattiin uusi pönttis, löytyi paikkakunnalta vanhan liiton mies hommiin. Meinasin moisen homman onnistuvan, kun olen opiksi muutaman purkanut, mutta kyllä olisi jäänyt tekemättä. Ilokseni sain olla mestarin mukana tekemässä, leikkaamassa ja muotoilemassa tiiliä, laastit mestari kyllä itse sekoitti, ettei tulisi sutta. Nyt pönttö on kuivunut 2vkoa ja kohta voisi laittaa ensimmäiset pienet tulet, saa nähdä, jos viikonloppuna kokeilisi. Savut otettiin, veti kuin korsteeni.
Tuo tuvan +60v. Pönttis oli hiukan kärsinyt ja mielessäni olin sille purkutuomion antanut, kunhan tämä uusi toimivaksi todetaan, mutta muurari hiukan paikkasi tulipesän kylkiä ja 5vrk kuivumišen jälkeen olen sitä poltellut ihan vanhaan malliin, saa nähdä pysyykö valumassat koloissa. Samat temput tehtiin puuliedelle, pientä valumassa paikkailua ja muurarin mukaan vähintään 10v. lisäelinvuosia tuli sillekin.
Tuota kuvan uunia on lämmitetty kovalla kädellä kun tuo kannatinrauta on noin korpuksi palanut.Mie olen muutaman suunnilleen vastaavanlaisen uunin korjannut,eli voi onnistua,mutta on siinä oma nyhräämisensä.Vois melkein suositella koko uunin purkamista ja uudelleen muuraamista,tuo uuni on varmaan muutenkin jo pehmeäkuntoinen.Uusista kovista tiilistä muurattu pönttis lämpiää ja varaa lämpöä paremmin kuin loppuun korvennettu uuni.
Pönttislinjalla kannattaa pysyä jatkossakin,vanahat kuoret voi käyttää uudelleen ja pönttishän on pomminvarma,tehokas,kestävä ja vähillä puilla lämpiävä.
Pönttislinjalla kannattaa pysyä jatkossakin,vanahat kuoret voi käyttää uudelleen ja pönttishän on pomminvarma,tehokas,kestävä ja vähillä puilla lämpiävä.
- vesahy
- Jäsen

Meidän kylän vanhan kansan muurarit nukkuvat jo nurmen alla. Nuohoojan saa paikalle parin päivän varoitusajalla. Minulla itse asiassa on juuri melkein sama tilanne. Pönttöuunista poistettiin vastukset ja nyt se pitäisi saada taas siihen kuntoon, että voi klapeja polttaa. Tilaan paikalle sekä sutarin että muurarin.Ahti71 kirjoitti:Itse henkilökohtaisesti ottaisin kuntoa tarkastamaan vanhan kansan muurarin, joka suoraan osaisi sanoa voiko korjata purkamatta vai ei. Nuohooja sanoo mielipiteensä onko käyttökuntoinen vai ei, korjaamisen suhteen ei varsinaisesti mikään spesialisti.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Saahan sitä vaikka sähkömiehen tai putkimiehen paikalle, mutta eivät nuokaan osaa sanoa pystyykö korjaamaan tai saati sitten korjaa sitä. Itse joudun virkani puolesta tekemään palotarkastuksia, mutta en silti pysty sanomaan onko korjattavissa. Onneksi tulisijojen ja hormien tarkastukset kuuluvat nuohoojalle, mutta aika leväperäisesti niitä valvotaan.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Täällä kun puhutaan valumassoista, niin hieman ihmetyttää: olen jostain nääs lukenut että valumassan turaaminen saviuunilaastilla tehtyyn tulipesään on lopullinen virhe, valumassan erilainen lämpölaajeneminen rikkoo saviuunilaastirakenteen?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- vesahy
- Jäsen

Laitan tähän muutaman kuvan meidän pönttiksemme uudelleen muurauksesta, kun se tuli silloin dokumentoitua.
Tästä se alkoi ja alku oli hankalaa sen vuoksi, että tilaa uunin ja katon välissä oli todella vähän, kymmenkunta senttiä.

Sitten kun päästiin vauhtiin, niin lattian pinta läheni kovaa vauhtia. Rikkominen on aina helpompaa kuin uuden teko.

Tältä se purkaminen pahimmillaan näytti.

Vanhan uunin anatomia kartanolle kannettuna. Osa tiilistä vielä ihan kovia mutta enemmistö mureni käsiin. Oikealla kasa saviuunilaastia.

Tästä se alkoi ja alku oli hankalaa sen vuoksi, että tilaa uunin ja katon välissä oli todella vähän, kymmenkunta senttiä.

Sitten kun päästiin vauhtiin, niin lattian pinta läheni kovaa vauhtia. Rikkominen on aina helpompaa kuin uuden teko.

Tältä se purkaminen pahimmillaan näytti.

Vanhan uunin anatomia kartanolle kannettuna. Osa tiilistä vielä ihan kovia mutta enemmistö mureni käsiin. Oikealla kasa saviuunilaastia.

- vesahy
- Jäsen

Uusi sisus alkaa nousta. Tässä on arina. Halusin sen samaan tapaan umpitiilisenä kuten ennenkin vaikka jotkut suosittelivat tuhkatilaa.

Nyt alkavat poskikanavat jo saada hahmoa.

Hurraa, toisen päivän iltapäivä ja uuni on pystyssä. Nyt kattoon on nykyisin vaadittava 25 sentin suojaetäisyys. Se saatiin kun kahdesta peltirenkaasta leikattiin muutama sentti pois.

Tulipesä valmiina.

Ja tässä kuva suoraan ylöspäin hormiin. Tuliputki päätyy valumassasta tehtyyn kanteen ja se ohjaa savukaasut alaspäin poskikanaviin.

Nyt alkavat poskikanavat jo saada hahmoa.

Hurraa, toisen päivän iltapäivä ja uuni on pystyssä. Nyt kattoon on nykyisin vaadittava 25 sentin suojaetäisyys. Se saatiin kun kahdesta peltirenkaasta leikattiin muutama sentti pois.

Tulipesä valmiina.

Ja tässä kuva suoraan ylöspäin hormiin. Tuliputki päätyy valumassasta tehtyyn kanteen ja se ohjaa savukaasut alaspäin poskikanaviin.

-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Tuossa pönttikesessä on tulitiilet laitettu kyljelleen.
Se vanhanliiton muurari joka muuras mulle vuosituhannen vaihteessa leivinuunin kertoi että ei ikinä tulitiiltä pesässä kyljelleen.
Perusteli sen sillä että pysyy paremmin paikopillaan kun on latsallaan.
Enää huonompi kysellä lisätietoja kun se vaihtoi hiippakuntaa tässä syksyllä
Se vanhanliiton muurari joka muuras mulle vuosituhannen vaihteessa leivinuunin kertoi että ei ikinä tulitiiltä pesässä kyljelleen.
Enää huonompi kysellä lisätietoja kun se vaihtoi hiippakuntaa tässä syksyllä
- vesahy
- Jäsen

Ai jaa, entisessä pysyi runsaat sata vuotta. Kun katselin kuvia tarkemmin, niin ei siihen oikein lappeelleen mahtuisikaan.ramirez kirjoitti:Tuossa pönttikesessä on tulitiilet laitettu kyljelleen.
Tämä kaveri on uunimuurari jo viidennessä polvessa, joten varmaan tätä sukupolvelta toiselle siirtyvää tietoa hänelläkin on.