A13 kirjoitti:Tää on nyt ihan subjektiivinen mielipide, mutta ruuvinkannoissa mitalikolmikko on kuusiokanta, torx ja suoraura, tässä järjestyksessä. Kaikki muut ristiurat ja kuusiokolot olisi minun puolestani saanut jäädä keksimättä - tai ainakin saisivat pysyä poissa minun näköpiiristäni

Ristiurat PH ja PZ ovat minusta taasen todella hyvin toimivia ja työkaluja niihin on monilla jo valmiiksi (taitaa olla salaliitto ruuvi- ja työkaluvalmistajilta tää että Rautiankin yleisruuvit on nykyään Torxeja

). PH2 ja Pz2 meisselit/teräpalat kuuluu jokaisella olla, ja ehdottomasti hyvälaatuiset. Minä ainakin nuljasin monta ruuvia nuorna miesnä kun käytin väärää työkalua, en tajunnut että noita ristipäitäkin on kahta eri lajia

PH meisseli Pz urassa nuljaa helposti sekä meisselin että ruuvin pilalle. Toisinpäin toimii jotenkuten, jos on ihan tosi pakko. Mutta huolellinen pitää olla vaikka olisi oikeakin työkalu. Ja jos kerran hyppää/nuljaa, niin sellaiset ruuvit pitää laittaa metallinkeruuseen samantien.
Mutta kyllähän jotkut väittävät että jakoavaimellakaan ei tee mitään muuta kuin pilaa pultinkannat ja mutterit, tästäkin olen eri mieltä
Suoraura on historiaa, sopii entisöinteihin ja säätöruuveihin, mutta ei juuri muuhun. Niillä meisseleillä kyllä on hyvä kammeta ja väännättää sitä sun tätä

Torxista tykkään, tosin tarttis hommata jotain muitakin torx-työkaluja kuin nuo pari teräpalasarjaa. Ainakin 1/4" hylsyt ja eniten käytetyt koot "meisselimallina", lähinnä noiden autojen kanssa pulaamiseen. Torx- ja 6-koloruuvien huono puoli on se että kolo yleensä täyttyy jollain mötiskällä ja jos ei sitä malta putsata, työkalu ei mene perille ja sitten nylppäsee saman tien.