Torx, PZ, PH vai peräti ura?
- vesahy
- Jäsen

Re: Torx, PZ, PH vai peräti ura?
Ruuvailin äsken kalusteita kiinni Wronic-ruuvilla, se kun on kätevä silloin kun tilaa ei ole eikä oikein voi senkatakaan. Mutta mill prkl teräpalalla se pitää ruuvata? Dokumenteissa sanotaan että PH2 mutta yhtälailla se hyppää urastaan kuin muutkin millä yritin. Ei vaan onnistunut. Ja sitten kun se kerran luiskahtaa urastaan, niin peli on menetetty, ruuvin kanta pilalla ja teräpala entinen.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Eikös Hobau ole se pienikantainen, itsesenkkaava ja Wronic taas leveäkantainen levyruuvi? Molemmat on Phillips kakkosella ruuvattavia. Jos ei toimi niin pala on huono tai ruuvi ei oo semmoinen kuin pitäis. Varsinkin Wronic-levyruuvi on tosi kranttu, Pozidrivellä jos yrittää niin vaikeeta onvesahy kirjoitti:Ruuvailin äsken kalusteita kiinni Wronic-ruuvilla, se kun on kätevä silloin kun tilaa ei ole eikä oikein voi senkatakaan. Mutta mill prkl teräpalalla se pitää ruuvata? Dokumenteissa sanotaan että PH2 mutta yhtälailla se hyppää urastaan kuin muutkin millä yritin. Ei vaan onnistunut. Ja sitten kun se kerran luiskahtaa urastaan, niin peli on menetetty, ruuvin kanta pilalla ja teräpala entinen.
Justiinsa tein vähän autonkorjaushommaa, siinähän se 27 tulikin vastaanKariFS kirjoitti:Toden totta, torx 10, 20 ja 25 ovat ne palat joita mun satseissa on eniten käytetty. Ja tähän hätään suurin ruuvi mikä käsivarastosta löytyi, oli 6x100, ja sekin vielä T25:llä, kuten myös karmiruuvit joita oli nurkissa. Mistä lienen tuon kaksseiskan sitten päähäni saanut, isohan se on kuin mikä. Eli älkää ostako T27:aaA13 kirjoitti:KariFS kirjoitti:...useimmin tarvittavat palat ovat Pz2, Ph2, TX20, 25 ja 27...
Minä olen kanssa ostanut joitain kärkipalasarjoja, joissa on tuo Tx27, mutta johtuneeko pääasiassa käyttämistäni ruuvimerkeistä vai mista, että yhtään 27-kantaista ruuvia ei ole vielä tullut vastaan.
Vinkkejä torx-kantaisista koneruuveista otetaan edelleen mielellään vastaan![]()
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Wronic ruuveihin kannattaa kokeilla "kapeaa* ph2 kärkeä, ainakin jostain hyvin varustetuista työkaluliikkeistä löytyy, muistaakseni tyyppi on PH2R. Sama kärki on paras myös kipsareille.
TX30 kärki on käytössä ainakin joissain 6mm paksuissa yleisruuveissa, joten ei se ihan tarpeeton ole.
TX30 kärki on käytössä ainakin joissain 6mm paksuissa yleisruuveissa, joten ei se ihan tarpeeton ole.
Juu, autoissa voi olla periaatteessa millaisia kantoja tahansa, kun autotehdas tilaa ruuvit juuri omien tarpeidensa mukaiseksi. Esimerkiksi eipä niitä XZN-kantaisia pultteja juuri muualla ollut, kuin Opeleiden kannen ja imusarjan pultteina.KariFS kirjoitti:Justiinsa tein vähän autonkorjaushommaa, siinähän se 27 tulikin vastaanKariFS kirjoitti:Toden totta, torx 10, 20 ja 25 ovat ne palat joita mun satseissa on eniten käytetty. Ja tähän hätään suurin ruuvi mikä käsivarastosta löytyi, oli 6x100, ja sekin vielä T25:llä, kuten myös karmiruuvit joita oli nurkissa. Mistä lienen tuon kaksseiskan sitten päähäni saanut, isohan se on kuin mikä. Eli älkää ostako T27:aaA13 kirjoitti:KariFS kirjoitti:...useimmin tarvittavat palat ovat Pz2, Ph2, TX20, 25 ja 27...
Minä olen kanssa ostanut joitain kärkipalasarjoja, joissa on tuo Tx27, mutta johtuneeko pääasiassa käyttämistäni ruuvimerkeistä vai mista, että yhtään 27-kantaista ruuvia ei ole vielä tullut vastaan.
Vinkkejä torx-kantaisista koneruuveista otetaan edelleen mielellään vastaan![]()
Sitäpaitsi torx-pulteista ei tietääkseni ole Euroopassa käytössä standardia, joka määrittelisi kannan koon suhteessa kierrekokoon.
- vesahy
- Jäsen

Pahin tapaus mulla on ollut ajoleikkurin moottorin jokin pultti, tuumakierteinen, vasenkätinen ja päässä sellainen kuusiokolo, johon ei sopinut täsmälliseti mikään avain, ei tuumainen ei millinen.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Heh, mulla on vastaavanlainen suuri mysteeri 8 hv Briggs & Strattonin imusarjan kiinnityspulteissa. Vain ne koneessa kiinni olevat, kannaltaan eripariset ja nuljaantuneet pultit sopivat kierteisiin. Mikään muu käsiini saama tuumainen tai millinen pultti ei sovi. Tilasin jo yhdet pultit Amerikasta osanumeron mukaan, mutta siinä oli myyjällä väärät ruuvit oikeassa paketissa.
- vesahy
- Jäsen

Minä jo illalla aloin muistelemaan tarkemmin ja mietin, että onkohan mulle jäänyt siitä ruuvista jokin väärä mielikuva. Että pitäiskös vetää takaisin, mutta kyllä tuo saamani kommentti taitaa vahvistaa mielikuvani. No, Priksi siinäkin leikkurissa on.
Toinen ongelmatapaus on Al-Kon niittokone, jossa terää edestakaisin liikuttava pala on ruuvilla kiinni. Ja se ruuvi ei tahdo pysyä kiinni vain lentää herkästi huis pusikkoon. Eikä uutta saa suinkaan läheisestä Agri-Marketista tai Honkkarista. Taisin viimeksi saada jostain ruuvitukusta ja kun tukkuliikkeesä asioin, niin ostin heti kourallisen. Eikä niitä ruuveja oikein voi liimata paikoilleen Loctitellä, sillä ne joutuu irroittamaan huollon yhteydessä.
Toinen ongelmatapaus on Al-Kon niittokone, jossa terää edestakaisin liikuttava pala on ruuvilla kiinni. Ja se ruuvi ei tahdo pysyä kiinni vain lentää herkästi huis pusikkoon. Eikä uutta saa suinkaan läheisestä Agri-Marketista tai Honkkarista. Taisin viimeksi saada jostain ruuvitukusta ja kun tukkuliikkeesä asioin, niin ostin heti kourallisen. Eikä niitä ruuveja oikein voi liimata paikoilleen Loctitellä, sillä ne joutuu irroittamaan huollon yhteydessä.
Auttaisiko joku Nord-Lockin tapainen lukitusaluslevy? <http://www.nord-lock.com/fi/>
Tai sitten vähän pehmeempi Loctite? Niitähän on eri lailla liimaavia. Ja kovankin taitaa saada auki lämmöllä
- vesahy
- Jäsen

Minulla on suurin piirtein samanlainen vehje, taitaa olla vaan numeroa suurempi. Ymmärrätte varmaan, että tuossa täristyksessä ei oikein mikään tahdo pysyä paikoillaan, ei ainakaan sen kappaleen ruuvit, joka muuntaa pyörivän liikkeen edestakaiseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=-4mHkC8SAAo
Ongelmanana on myös Tecumsehin moottori, jonka kyljessä lukee Easy Start. Mitähän se tarkoittaa?
http://www.youtube.com/watch?v=-4mHkC8SAAo
Ongelmanana on myös Tecumsehin moottori, jonka kyljessä lukee Easy Start. Mitähän se tarkoittaa?
Meillä on Minieffen vastaava niittokone. Aika saman näköinen, mutta onneksi B&S moottorilla. Siinäkin nuo terän päässä olevat ruuvit tykkää irrota. Muutama kun niitä tuli vaihdettua, niin otin tavaksi aina hommiin alkaessa ja tankatessa kiristää nuo. Kyllä niihin locktiteäkin voisin laittaa, ei se nyt tekemätön paikka ole avata vaikka sitä olisi laittanut kunhan ei kaikkein lujimpia valitse.
Vääntövarsi meni kerran poikki kun ajoin reiluun juureen. Ekan kasausyrityksen jälkeen ravisti kaikki pultit auki hetimiten, mutta kun reilusti kiristi kaikki niin on pysynyt sen jälkeen paikallaan.
Ylipäätään mitä noihin eri ruuvikantoihin tulee, niin en ole erityisen ihastunut loppujenlopuksi torxeihin. Torxipäiset yleisruuvit on hankalia jossain rakennuskäytössä kun ei ne oikein pysy ruuvivääntimen päässä vaikka nyt räystästä kiinnitettäessä, lipsuvatkin täysin jos vähänkin vinossa joutuu vääntämään. PH- ja PZ:t pysyvät paljon paremmin kärjessä kiinni. Ristikantaisetkin ruuvit vääntyvät hyvin eikä nyljää kun on kunnollinen rätisevä ruuviväännin käytössä - porakone ei ole paras vehje ruuvien vääntämiseen.
Vääntövarsi meni kerran poikki kun ajoin reiluun juureen. Ekan kasausyrityksen jälkeen ravisti kaikki pultit auki hetimiten, mutta kun reilusti kiristi kaikki niin on pysynyt sen jälkeen paikallaan.
Ylipäätään mitä noihin eri ruuvikantoihin tulee, niin en ole erityisen ihastunut loppujenlopuksi torxeihin. Torxipäiset yleisruuvit on hankalia jossain rakennuskäytössä kun ei ne oikein pysy ruuvivääntimen päässä vaikka nyt räystästä kiinnitettäessä, lipsuvatkin täysin jos vähänkin vinossa joutuu vääntämään. PH- ja PZ:t pysyvät paljon paremmin kärjessä kiinni. Ristikantaisetkin ruuvit vääntyvät hyvin eikä nyljää kun on kunnollinen rätisevä ruuviväännin käytössä - porakone ei ole paras vehje ruuvien vääntämiseen.
- vesahy
- Jäsen

Minä kiinnittelin tuulensuojalevyjä noilla Wronic-ruuveilla, se onnistui yksin touhutessa paremmin kuin naulaus. Naulatessa tarvitaan useampi käsi, ainakin kolme, yksi levyä pitelemään, toinen naulaa ja kolmannella käytetään vasaraa. Ruuvatessa panin ruuvin valmiiksi kiinni teräpalaan, sitten levyn nosto paikoilleen ja ruuvilla kiinni. Kahden ruuvin jälkeen kokonainenkin levy jo roikkui seinällä. Pari ruuvia lisää ja sitten seuraavan levyn kimppuun. Kun suurempi alue oli levytetty, niin sitten naulasin reunat paremmin kiinni. Siinä oli sekin etu, että jos joutui vielä purkamaan syystä tai toisesta, niin levyn sai helposti irti.
Tää on nyt ihan subjektiivinen mielipide, mutta mun mielestäni ruuvinkannoissa mitalikolmikko on kuusiokanta, torx ja suoraura, tässä järjestyksessä. Kaikki muut ristiurat ja kuusiokolot olisi minun puolestani saanut jäädä keksimättä - tai ainakin saisivat pysyä poissa minun näköpiiristäni 
Viimeksi muokannut A13, Pe Loka 26, 2012 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vesahy
- Jäsen

Torxista on vaan turhan montaa eri kokoa. Keskenään ihan saman näköisissä 100mm puuruuveissa voi olla päässä melkein minkä kokoinen kolo tahansa.