kotitalousvähennys
kotitalousvähennys
kyselen sellaisesta että saako lokakaivon tyhjennyksestä sekä talon kosteusmittauksesta/kuntotarkastuksesta kotitalousvähennystä?
Re: kotitalousvähennys
no nyt löytyikin vastaus. eli ei saa kummastakaan.
- vesahy
- Jäsen

Fortumin, tai oikeastaan alihankkijan miehet kävivät siirtämässä sähkömittarin sisältä keittiön nurkasta ulos uuteen mittauskeskukseen, katkaisivat ilmajohdon ja kytkivät maakaapelin talon syöttökaapeliksi. Laskua ei ole vielä tullut, mutta ei se ihan pieni tule olemaan. Saisikohan siitä kotitalousvähennystaä?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- jukw
- Jäsen

- Viesti:
Mistään mitään tietämättä olettaisin näin. Meillä uuden sähkökeskuksen asennus ja ilmalämpöpumpun asennus menivät molemmat työn osalta kotitalousvähennykseen.
Viimeksi muokannut jukw, Ke Loka 24, 2012 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vesahy
- Jäsen

Siinä on vaan semmoinen juttu, että työn osuus pitää kai olla laskussa omalla rivillään selvästi erottuvana. Jos Fortum tekee tuon siirtotyön kiinteällä taksalla, niin miten työn osuus siitä sitten määritellään? Ja kun varsinaisen työn teki Empowerin miehet alihankkijana.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- maurilyly
- Jäsen

- Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
- Viesti:
vähennystä saa perusparannuksesta ja kunnossapidosta eli aika laaja kirjo tohon menee. Itse hakisin ylläolevista, verottaja kyllä tarkistaa ja ei myönnä vähennystä mikäli ei kuulu ylläolevaan.
Maksimimäärä on näköjään pudonnut 3000 -->2000 eur. Meiltä ei tänä vuonna edes pyydetty tositteita, ilmeisesti kun oli samat yritykset kuin toissavuonna, joilta työtä ostettiin.
http://www.vero.fi/fi-FI/henkiloasiakka ... usvahennys
Maksimimäärä on näköjään pudonnut 3000 -->2000 eur. Meiltä ei tänä vuonna edes pyydetty tositteita, ilmeisesti kun oli samat yritykset kuin toissavuonna, joilta työtä ostettiin.
http://www.vero.fi/fi-FI/henkiloasiakka ... usvahennys
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Kannattaa ainakin yrittää pyytää sieltä Fortsulta semmoinen lasku, missä näkyy työn osuus, ja tarjota sitä sitten verottajalle. Meille vedettiin ekana syksynä tontin nurkalta kaapeli olohuoneen nurkkaan, alkuperäisasukas ei moista turmiollista hapatusta ollut taloonsa halunnut mutta minä halusin kaapelimodeemin. Kysyin verottajalta, onko tuo perusparannusta ja kuulemma oli, mutta lasku tuli könttäsummalla. Ainakin paikallinen puhelinyhtiö lähetti pyydettäessä uuden laskun jossa oli työn osuus eriteltynä. Veikkaan että aika moni markkinataloustoimija kuitenkin harjoittaa jonkinmoista kassavirran seurantaa ja kyllä niillä silloin on noissa könttäsummissakin sisäisesti tiedossa, mikä niissä on työtä ja mikä jotain muuta.
Minulta ei ole muuten ikinä pyydetty kotitalousvähennyksen tositteita, aina ovat maksaneet sentilleen sen mitä olen pyytänytkin. Mutta minä olen noissa epäselvissä tapauksissa yleensä kysynyt neuvoa puhelimella etukäteen.
Minulta ei ole muuten ikinä pyydetty kotitalousvähennyksen tositteita, aina ovat maksaneet sentilleen sen mitä olen pyytänytkin. Mutta minä olen noissa epäselvissä tapauksissa yleensä kysynyt neuvoa puhelimella etukäteen.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Rintamamiehen tytär
- Jäsen

Jos laskussa ei ole eroteltu työn osuutta, niin kannattaa pyytää uusi lasku, jossa työn osuus on eroteltu. Huomasin, että verottajalla on kummallisia tulkintoja. Kaivinkonetyössä kotitalousvähennyksen sai koneen ja kuljettajan työstä, mutta nosturin vuokra ei kelvannut, vaikka miehet eivät päässeet korjaamaan navetan kattoa ilman nosturia. Tositteet kannattaa säilyttää ja tietysti käyttää vain sellaisia yrityksiä, joiden asiat ovat kunnossa eli Y-tunnus löytyy. Kotitalousvähennystä saa myös siinä tapauksessa, että kotitalous toimii työnantajana.
Laurakaisa näköjään ehti kertomaan melkein samat asiat. Ei meiltäkään koskaan ole kysytty tositteita, mutta käsittääkseni ne tarvittaessa pitää voida esittää. Joskus olen mennyt verotoimistoon kaikkien kuittien kanssa. Ainakin Salon verotoimistossa ovat palvelleet loistavasti. Niin tein nytkin, sillä halusin loppuvuodelle uuden verokortin. Pidätysprosentti putosi loppuvuodeksi 16 prosenttiyksikköä
Laurakaisa näköjään ehti kertomaan melkein samat asiat. Ei meiltäkään koskaan ole kysytty tositteita, mutta käsittääkseni ne tarvittaessa pitää voida esittää. Joskus olen mennyt verotoimistoon kaikkien kuittien kanssa. Ainakin Salon verotoimistossa ovat palvelleet loistavasti. Niin tein nytkin, sillä halusin loppuvuodelle uuden verokortin. Pidätysprosentti putosi loppuvuodeksi 16 prosenttiyksikköä
Ei nosturin vuokra kelpaa missään nimessä, sen vähennykseen saa vain ja ainoastaan työsuoritteesta. Esimerksi kaivinkonetta ei kannata missään nimessä vuokrata työmaalle itse, vaan se tulee ostaa juuri tuolla tapaa "kaivinkonetyönä". Arvaisin, että moni firma suostuisi laittamaan "korjaustyön" hintaan myös nosturin kun hinnasta sovitaan.Rintamamiehen tytär kirjoitti:Huomasin, että verottajalla on kummallisia tulkintoja. Kaivinkonetyössä kotitalousvähennyksen sai koneen ja kuljettajan työstä, mutta nosturin vuokra ei kelvannut, vaikka miehet eivät päässeet korjaamaan navetan kattoa ilman nosturia.
Itse olen paininut esim. sen kanssa että työsuoritteet eivät ole näkyneet erillisillä riveillä alvillisena, joten olen joutunut itse omin voimin poimimaan työsuoritteet rivi kerrallaan ja laskemaan alv:n osuuden. Tällaisenaan mustekynällä korjailtuina ovat kelvanneet verottajalle mainiosti kun liittää oheen vaikka MS Excelillä tehdyn selvennyksen.
Kyllä tuo vähennysten kanssa pelaaminen kieroksi on mennyt, esim kun pyytelin tarjouksia ilmalämpöpumpuista niin moni firma tivasi saavatko laittaa asennukseen kaksi päivää jolloin myisivät itse pumpun ilman katetta -> kotitalousvähennykseen menisi käytännössä tuolloin osa laitteestakin :/
Tästä sitten kärsivät rehelliset pienyrittäjät kun poliitikot pelaavat vähennyksen nostolla ja laskulla vuodesta toiseen omaa peliään.
"The harder you try, the dumber you look."
Jos muistan oikein, kotitalousvähennyksen hakemiseen ei tarvita nykyään kuitteja mukaan. Summat (työ, tarvikkeet, muut) eritellään itse lomakkeelle mutta laskut ja kuitit tulee säilyttää 5(?) vuotta siltä varalta että verottaja haluaa ne nähdä. Eli siinä mielessä helpottaa hommaa, ja äkkiäkös ne alvit sitten laskee rivi riviltäkin ihan nelilaskimella, taikka alekkain paperilla kuten joskus teen ihan vaan siksi että pysyy se vähäinen käytännön lasku- ja numeroiden piirtämistaito yllä
Surkean vähän on tänä vuonna vaan saanut tehtyä/teetettyä yhtään mitään
Surkean vähän on tänä vuonna vaan saanut tehtyä/teetettyä yhtään mitään
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Ei meiltä ainakaan mitään kuitteja ole kyseltä viime eikä toissa vuonna, kun netissä tehtiin tuo veroehdotuksen korjaus johon laitettiin nuo kotitalousvähennykset.
Juuei multakaan kyselty ole mutta verottajalla (kuten verotettavallakin) on 5 vuotta aikaa tehdä tarkistuksia tai oikaisuja, ja sen aikaa tarttee olla paperit tallessa. Jotkut tietysti arkistoi kaiken ikuisesti mutta itte olen alkanut vähentää, onpahan sitten perikunnalla helpompaa 
Kari
-
Rintamamiehen tytär
- Jäsen

Taitaa verottaja olla melko hyvin selvillä mm. ilmalämpöpumpun asentamisajoista, niin että ei ihan kaikkea uskoisikaan. Aikaisemmin mainitsemani nosturi oli yrittäjän vuokraama, ja hän oli sen vuokran kirjannut selkeästi eri riville. Kyllähän sitä vastaanottaisi mielellään erilaisia vähennyksiä, mutta toisaalta on kuitenkin lopulta myös itse niitä omilla veroillaan maksamassa. Kotitalousvähennyksen korvausprosentti olisi meikäläisten kannalta voinut pysyä suurempanakin, sillä ei näillä kunnan eläkeläisten tuloilla kuitenkaan noihin maksimikorvauksiin ole yleensä mahdollisuuksia. Mutta hyvä, että jotain tulee, ettei sorru harmaaseen työvoimaan. Kuittien kanssa tulee hoidetuksi myös työntekijän ja yrittäjän eläkemaksut, ettei heidän tarvitse vanhana ihmetellä,miksi on niin pieni eläke. Ja syntyy reklamaatio-oikeus.
Saahan niitä aikoja venytettyä kun tosielämässä kaikki ei mene aina kuin strömsössä ja asennusaika onkin helppoon "ameriikan asennukseen" verrattuna tuplaten :)Rintamamiehen tytär kirjoitti:Taitaa verottaja olla melko hyvin selvillä mm. ilmalämpöpumpun asentamisajoista, niin että ei ihan kaikkea uskoisikaan. Aikaisemmin mainitsemani nosturi oli yrittäjän vuokraama, ja hän oli sen vuokran kirjannut selkeästi eri riville. Kyllähän sitä vastaanottaisi mielellään erilaisia vähennyksiä, mutta toisaalta on kuitenkin lopulta myös itse niitä omilla veroillaan maksamassa. Kotitalousvähennyksen korvausprosentti olisi meikäläisten kannalta voinut pysyä suurempanakin, sillä ei näillä kunnan eläkeläisten tuloilla kuitenkaan noihin maksimikorvauksiin ole yleensä mahdollisuuksia. Mutta hyvä, että jotain tulee, ettei sorru harmaaseen työvoimaan. Kuittien kanssa tulee hoidetuksi myös työntekijän ja yrittäjän eläkemaksut, ettei heidän tarvitse vanhana ihmetellä,miksi on niin pieni eläke. Ja syntyy reklamaatio-oikeus.
Noihin rajalla meneviin hyväksyttäviin muuten minusta menee "tarvikkeiden hankinta 2h" jotka meni nekin hyväksyttävästi läpi, onhan sekin sinänsä tuohon suoritteeseen liittyvää työaikaa.
Olen kyllä ihan samaa mieltä tuosta vähennysprosentista ja korvauksen ylärajan laskusta, siinä kustiin haja-asutusalueiden pienyrittäjien kintuille kun noita vähennyksiä vekslattiin huonompaan suuntaan.
"The harder you try, the dumber you look."
- vesahy
- Jäsen

Lasku tuli ja se on tosiaan kiinteän taksan mukainen ja itse asiassa halpa kun tietää, että kaksi asentajaa tuli 100 kilometrin päästä ja tekivät työtä runsaat puoli päivää. Jos uusi tolppaharus olisi vaatinut kaivinkonetta, niin sekin kai olisi kuulunut samaan hintaan.vesahy kirjoitti:Fortumin, tai oikeastaan alihankkijan miehet kävivät siirtämässä sähkömittarin sisältä keittiön nurkasta ulos uuteen mittauskeskukseen, katkaisivat ilmajohdon ja kytkivät maakaapelin talon syöttökaapeliksi. Laskua ei ole vielä tullut, mutta ei se ihan pieni tule olemaan. Saisikohan siitä kotitalousvähennystaä?
Soittelin äsken Fortumille ja kysyin kotitalousvähennyksestä ja sen kuulemma saa mutta heiltä täytyy tilata jokin lomake, jolla se anotaan. Suurihan tuo vähennys ei tule olemaan mutta jos sillä saunakaljat saisi.