Taas yhden kellarikylppärin suunnittelua
Taas yhden kellarikylppärin suunnittelua
Tervehdys!
Täällä myös tämä tavallinen tarina--> Kellarissa pesuhuone, sauna ja "pukuhuone" jne., 80-luvun peruspilaamisvimmassa tehty kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet, ja nyt alkaa kellarin ilmasto olla sitä luokkaa että ei sinne enää mennä saunasta nauttimaan....
Kellari on tavalliseen tapaan ~2/3 osaa maan alla, ulkopuolella on salaojat(mittailujeni mukaan tosin hieman liian ylhäällä)ja patolevy, muurin sisäpuolella bitumi?sively. Tiedossa on että viisainta olisi nyt kaivaa talon ympärys auki ja hoitaa eristykset kuntoon ulkopuolelta, mutta se ei nyt tässä kohtaa ole mielekäs vaihtoehto...
Ajatus nyt olisi purkaa lattialaattaa lukuunottamatta kaikki pois, tehdä rivinteeraukset harkosta ja jos laittaisi ilmaväliin lecapapua maan alaiseen osaan ja kivivillan maanpäälliseen osaan? Onko aivan hullu kompromissirakenne? Vesieristys ainoastaan alueelle jossa kosteusrasitus on kovaa? Entä katto(betoniholvi), pelkkä alumiinipaperi kauttaaltaan ?
Täällä myös tämä tavallinen tarina--> Kellarissa pesuhuone, sauna ja "pukuhuone" jne., 80-luvun peruspilaamisvimmassa tehty kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet, ja nyt alkaa kellarin ilmasto olla sitä luokkaa että ei sinne enää mennä saunasta nauttimaan....
Kellari on tavalliseen tapaan ~2/3 osaa maan alla, ulkopuolella on salaojat(mittailujeni mukaan tosin hieman liian ylhäällä)ja patolevy, muurin sisäpuolella bitumi?sively. Tiedossa on että viisainta olisi nyt kaivaa talon ympärys auki ja hoitaa eristykset kuntoon ulkopuolelta, mutta se ei nyt tässä kohtaa ole mielekäs vaihtoehto...
Ajatus nyt olisi purkaa lattialaattaa lukuunottamatta kaikki pois, tehdä rivinteeraukset harkosta ja jos laittaisi ilmaväliin lecapapua maan alaiseen osaan ja kivivillan maanpäälliseen osaan? Onko aivan hullu kompromissirakenne? Vesieristys ainoastaan alueelle jossa kosteusrasitus on kovaa? Entä katto(betoniholvi), pelkkä alumiinipaperi kauttaaltaan ?
Re: Taas yhden kellarikylppärin suunnittelua
Otanpa kantaa tässä kohdin vain kattoon. Minä maalasin kph:n ja pukuhuoneen katot Tikkurilan Lujalla. Hyvin on kestänyt. Saunassa sitten tietysti alupaprut kuten kuuluukin. Miksi sinne kylppärin kattoon pitäisi saada sitä alupaperia? JOs sinne haluaa paneelikaton niin eikös se hyvin riitä että sinne jää koolaamalla ilmarako.
Ajattelin nukkuvani yöt paremmin kun pesuhuoneen höyryt olisi pidetty poissa välipohjasta, en tiedä sitten. Ja paneelikatto on tosiaan tulossa.JHakkinen kirjoitti: Miksi sinne kylppärin kattoon pitäisi saada sitä alupaperia?
Mutta eikö kellään ole ajatuksia tuosta lecapavusta rivinteerauksen välissä? Muistan taannoin jossain viestiketjussa tuosta aiheesta olleen juttua, mutta onko näin toteutettu?
Ottamatta kantaa tuohon rakenteeseen.
Itse tein sellaisen ratkaisun, että purin laatan ja uusin viemärit. Samalla sai myös wc-pöntön ja lavuaarin tilaan. Lattiaan fuktisolia ja lattiastyroksia, vesikierron putket ja uusi laatta. Seinissä toja-levy ja rappaus. Suihku menee koppiin ja saunaan tulee joskus alumiinipaperit ja panelit. Ehkä. Lattiaan en laita vesieristystä. Kahteen kertaan käsittelen kalivesilasilla. Jokus (ehkä ens kesänä) laitan jonkinlaisen poistoilmahärvelin. Eli käytännössä varmaan paxi seinän läpi. Saunassa pata ja puukiuas sekä ilmanvaihtoräppänä. Luultavasti nekin vaihtavat ilmaa kohtuullisesti.
Itse tein sellaisen ratkaisun, että purin laatan ja uusin viemärit. Samalla sai myös wc-pöntön ja lavuaarin tilaan. Lattiaan fuktisolia ja lattiastyroksia, vesikierron putket ja uusi laatta. Seinissä toja-levy ja rappaus. Suihku menee koppiin ja saunaan tulee joskus alumiinipaperit ja panelit. Ehkä. Lattiaan en laita vesieristystä. Kahteen kertaan käsittelen kalivesilasilla. Jokus (ehkä ens kesänä) laitan jonkinlaisen poistoilmahärvelin. Eli käytännössä varmaan paxi seinän läpi. Saunassa pata ja puukiuas sekä ilmanvaihtoräppänä. Luultavasti nekin vaihtavat ilmaa kohtuullisesti.
Meillä tuloo kellariin saunaosastoon koneellinen ilmastointi, pesuhuoneen ja pukuh. kattoihin ei tietenkään mitään alum.p. aivan turha. saunaan rivinteeraus ulkoseinälle ja ehkä autotallin vastaiselle seinälle. Sen verran iso sauna tulee ettei haittaa jos vähän pienenee :D.
Pesuhuoneen ja saunan väliseinää en vielä tiedä, luultavasti tasootan, mutta tarviiko saunasatua?.. saunan ja pannuhuoneen väliin tulee pelkästään sisustuskivi. Kattoon kauttaalta saunasatu.
Pesuhuoneen ja saunan väliseinää en vielä tiedä, luultavasti tasootan, mutta tarviiko saunasatua?.. saunan ja pannuhuoneen väliin tulee pelkästään sisustuskivi. Kattoon kauttaalta saunasatu.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Hae tältä alueelta esim "rivinteeraus kellariin". Lainausmerkeissä, niin ei heti löydy liikaa luettavaa..
On kyllä tässä viimeisen vuoden ajan tullut luettua kaikki kellariremontti viestiketjut, mutta tästä lecapapu ajatuksesta en muista lukeneeni kuin kerran ,ja sitäkään ei enää silmään osunut...Purkur kirjoitti:Hae tältä alueelta esim "rivinteeraus kellariin". Lainausmerkeissä, niin ei heti löydy liikaa luettavaa..
Tänään osui silmään rautakaupassa silmään näitä: http://www.e-weber.fi/kahi-tiilet-ja-ha ... ontti.html , kannattaako ajatella tekevänsä rivinteeraukset tällä vai lecaharkolla? Sipoakin miettisin, mutta taidan sen unohtaa..
Hyvää tavaraahan Kahi on. Vähän painavaa vain. Jos vanhan lattian päälle muuraa niin kannattaa huomioida rakenteiden paino. Jos ei ole tietoa lattian raudoituksesta ja kantavuudesta.
Ei millään pahalla, mutta eikös se lattiakin kannattaisi samalla saattaa kuntoon jos alkaa noinkin isoon urakkaan. Tulee ne viemäriktin samalla uusittua. Harmittaa varmasti myöhemmin jos siinä sitten ilmenee vikoja. Meillä tehtiin lattiaa myöten, salaojittavalla eristeellä. Nyt voi tyytyväisyyttään myhäillä saunan lauteilla, kun on kuivaa ja lämmintä.
Samaa mieltä. Tuossa edellä yritin vähän niin kuin rivien välistä vihjata samaa.lakkama kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta eikös se lattiakin kannattaisi samalla saattaa kuntoon jos alkaa noinkin isoon urakkaan.
Myös samaa mieltä.Juha_P kirjoitti:Samaa mieltä. Tuossa edellä yritin vähän niin kuin rivien välistä vihjata samaa.lakkama kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta eikös se lattiakin kannattaisi samalla saattaa kuntoon jos alkaa noinkin isoon urakkaan.
Juurikin suoritin moisen tehtävän ja voin kertoa, että pirullinen homma on ja työtä riittää. Siis jos itse tekee. En kehtaa tunteja laskea ja kertoa sitä pölyn määrää...
Toisaalta, enmedes halua kuvittella, miltä olisi sama homma tuntunut tehdä vasta remontoituun kylppäriin...
Veit jalat suustani. Melkein yksin tehty päivätyön ohessa, vuosi vierähtänyt mutta ei kaduta yhtään nyt kun alkaa olla valmista.Kuvaja kirjoitti: Juurikin suoritin moisen tehtävän ja voin kertoa, että pirullinen homma on ja työtä riittää. Siis jos itse tekee. En kehtaa tunteja laskea ja kertoa sitä pölyn määrää...
Toisaalta, enmedes halua kuvittella, miltä olisi sama homma tuntunut tehdä vasta remontoituun kylppäriin...
Etenkin, jos ne salaojat ovat liian korkealla niin salaojittava eriste sinne uuden lattian alle ja siihen sitten rivinteeraus niin kyllä kelpaa.
"The harder you try, the dumber you look."
Kiitos kommenteista!
Syy miksi olin ajatellut säästää lattian, on se että mielestäni se on ainut mikä on edellisessä remontissa(voi olla myös 90-lukulainen, en tiedä) tehty edes sinnepäin..? Viemärit on uusittu, ovat muovia kaivoille saakka. Lattia on salaojitettu, nuo liian pinnassa olevat salaojat ovat siis ulkopuoliset. Laatan alla(~8cm raudoitettu+~3cm pintavalu, jossa mukavuuslämpö sähköllä) on EPS tms. eristys, vahvuutta en tosin vielä ole päässyt tutkimaan. Kaakelit ovat ainakin pysyneet kauttaaltaan kiinni sen parikymmentä vuotta, joten ei tuossa luulisi hirmuista ongelmaa olevan? Parempikin lattia voisi varmasti olla, mutta maksaako vaivan lähteä uusimaan?
Edelleen kaipaisin kommentteja tuosta lecapapu hommasta, jos sinne rivinteerauksen väliin laittaisi sitä maanalaiseen osaan ja kivivillan ylös? Onko em. ratkaisulla väliä mistä rivinteerauksen tekisi?
Syy miksi olin ajatellut säästää lattian, on se että mielestäni se on ainut mikä on edellisessä remontissa(voi olla myös 90-lukulainen, en tiedä) tehty edes sinnepäin..? Viemärit on uusittu, ovat muovia kaivoille saakka. Lattia on salaojitettu, nuo liian pinnassa olevat salaojat ovat siis ulkopuoliset. Laatan alla(~8cm raudoitettu+~3cm pintavalu, jossa mukavuuslämpö sähköllä) on EPS tms. eristys, vahvuutta en tosin vielä ole päässyt tutkimaan. Kaakelit ovat ainakin pysyneet kauttaaltaan kiinni sen parikymmentä vuotta, joten ei tuossa luulisi hirmuista ongelmaa olevan? Parempikin lattia voisi varmasti olla, mutta maksaako vaivan lähteä uusimaan?
Edelleen kaipaisin kommentteja tuosta lecapapu hommasta, jos sinne rivinteerauksen väliin laittaisi sitä maanalaiseen osaan ja kivivillan ylös? Onko em. ratkaisulla väliä mistä rivinteerauksen tekisi?
Noi toi lattiahan on sitten ihan OK mutta huomioi, että lämmityskaapelit eivät saisi jäädä rivinteerausten tai väliseinien alle.maseikku kirjoitti:Laatan alla(~8cm raudoitettu+~3cm pintavalu, jossa mukavuuslämpö sähköllä)
Tosta lecapaputäytöstä ei ole kokemusta mutta esitän tässä saman epäilykseni, minkä olen esittänyt aiemminkin.
Eli mitäs jos lecapapu lämpölaajenemisliikkeiden vaikutuksesta pakkautuu pikkuhiljaa tiiviimmäksi ja tiivimmäksi alkaen lopulta pullistamaan rivinteerausta loitommas sokkelista.
Itse en uskaltaisi kokeilla mutta minä olenkin arkajalka.
ps. Lisäyksenä vielä, että ei se rivinteerausten painon huomioiminen tässäkään tapauksessa pahitteeksi ole.
-
unelmakohde
- Jäsen

Terve
Itse olin joitakin vuosia sitten aikuiskoulutuskeskuksessa muuraus puolella ja siellä tehtiin asiakastyönä rintsikan kellariin "rivinteeraus" siten, että kapealla lecaharkolla muuraus n 50-60 mm ilmavälillä alk.peräseen sokkeliin, harkot sidottiin kiinni ilmastointi peltivanteella eli toinen pää jäi muuraukseen ja toinen ropattiin ulkosokkeliin. Väliin tuli kanankakka papu eli lecasora. Yläreuna joka jäi vajaaksi katosta täytettiin muurauslaastilla (2-3 senttiä).
Itse olin joitakin vuosia sitten aikuiskoulutuskeskuksessa muuraus puolella ja siellä tehtiin asiakastyönä rintsikan kellariin "rivinteeraus" siten, että kapealla lecaharkolla muuraus n 50-60 mm ilmavälillä alk.peräseen sokkeliin, harkot sidottiin kiinni ilmastointi peltivanteella eli toinen pää jäi muuraukseen ja toinen ropattiin ulkosokkeliin. Väliin tuli kanankakka papu eli lecasora. Yläreuna joka jäi vajaaksi katosta täytettiin muurauslaastilla (2-3 senttiä).