Rintsikan ikkunan smyygit. Miten alunperin tehty?
Rintsikan ikkunan smyygit. Miten alunperin tehty?
Uudet ikkunat yläkerrassa. Pidetään samaa tyyliä, miten on tehty 50-luvulla, eli samalla tavalla ruudut ja ilman sälekaihtimia jne. Mikä on ollut yleinen tyyli tehdä smyygejä? Ajattelin, että smyygit ja 15-20mm ulospäin ulkoverhouslaudoituksesta. Ei siis kehystä ikkunan ympäri. Onko noita 40-50-luvulla koristeltu kehyksillä?
Re: Rintsikan ikkunan smyygit. Miten alunperin tehty?
Näkyy olevan sekä ja että. Veitsipaneliseinässä usein aivan kapea smyygi jotain 20x50 jos siis ikkuna noin kolmen sentin syvyydellä julkisivupinnasta. Vaatii tarkkaatyötä, kun laudan päät tulevat smyygiä vasten eivätkä minkään listan alle piiloon. Toisaalta alunperinkin on voitu tehdä peitelaudasta kehys. Yleensä nekin aika kapeita, esim 70–95 mm. Höylämitoilla siis, kun on käytetty höylättyä materiaalia. Koristeleikkaukset eivät ole näihin taloihin kuuluneet.
Naapurustosta voi katsella mallia, varmaan löytyy useampaakin tyyppiä, joista joku valtavirta varmaan pienellä analysoinnilla erottuu.
Naapurustosta voi katsella mallia, varmaan löytyy useampaakin tyyppiä, joista joku valtavirta varmaan pienellä analysoinnilla erottuu.

