Pikkukeittiö 30-luvun kerrostaloon

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
listuri
Jäsen
Jäsen

Re: Pikkukeittiö 30-luvun kerrostaloon

Viesti Kirjoittaja listuri »

Aivan ihana keittiö! Tykkään myös väristä - nykyään on niin ankeita musta-valkeat keittiöt. Eikä tule hukka-askeleita, kun tuolla touhuilee. :)

Meillä oli aikanaan 50-luvun kerrostaloasunnossa onneksi alkuperäinen keittiö, ja kyllä se on niin, että kunnon puusta kun on tehty ja tyylillä, niin kestää aikaa ja silmää vuosikymmeniä. Nykyisessä talossamme on edellisten asukkaiden jäljiltä vajaat kymmenen vuotta vanha Puustellin räpistys, krenkkaa on jo siellä sun täällä ja toimivuuskin huonompi kuin 50-luvun versiossa oli.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pläräilin vanhoja valokuvia, ja löysin pari kuvaa ajalta, kun olin arvioimassa tuota kämppää. Keittiö oli noinkin aistikkaan näköinen alkuperäisessä asussaan. Joku edellisistä omistajista oli todella tykännyt kasarikaakelista, talossa on muutkin ikkunalaudat turmeltu noilla samoilla laatoilla. Seiniin oli ruuvattu lastulevyt ja kaakelointi tehty niiden päälle. Kävin muutamaan kertaan liimaamassa kaakeleita takaisin seinään kun ne tipahteli itsekseen alas.

Pekka
Liitteet
Alkutila2.jpg
Alkutila2.jpg (35.51 KiB) Katsottu 8102 kertaa
Alkutila1.jpg
Alkutila1.jpg (30.64 KiB) Katsottu 8110 kertaa
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
ArtoA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ArtoA »

Harvoin näkee miltä puuvalmiina lähtevät tuotteet näyttävät valmiina paikoillaan, niistä tuli todella komean näköiset. Kyllä minustakin puusta tehryt kaapistot on ihan toista kuin massatuotetut lastulevykalusteet, myös tekemisen kannalta katsottuna.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Tuulenpesä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenpesä »

Aivan mahtava keittiön näköinen keittiö, modernit rosterihökötykset ovat kyllä niin kylmiä ja persoonattomia. Ja siisti ja loppuun asti ajateltu, edellisestä näkee että on esteetikolla ollut rillit hukassa. Tämä on inspiroinut ajattelemaan, että jos vaikka meilläkin voitaisiin ihan itse saada mieleinen keittiö. Puusepän työt ovat kyllä vaikeita, mutta ajan kanssa ja piirustusten kanssa voisi ainakin yrittää.

Ja sitten jos ei onnistu niin voi aina kysellä ammattilaisia paikalle :lol:
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Mun pitäisi varmaan laittaa kuvia keittiöstämme joka on vielä tekeillä, saattais kiinnostaa muitakin ideamielessä (itsekehu haisee pitkälle):

- Kaapinrungot olen tehty vanerilevystä tai liimapuulevystä. Suunnittelu paperilla kun mua ei hirveästi kiinnosta olen mittaillut, ideoinut ja rakentanut keittiötä pala palalta, eikä vielä ole mitään suurempia mokia tullut tehtyä. Ja aina voi lennosta korjata jotain kun itse tekee. Rungot on maalattu vaaleanvihreiksi
- Rungot ns näkyvät ovien ja laatikoiden välillä, eli kaapit on ns tehty yhtenäisiksi, vaikkakin palasista käytännössä. Mutta missään ei ole tuplalevyä osien välissä kuten valmiskeittiössä
- Ovet ja laatikon etulevyt olen liimannut tammesta tai koivusta, vahattu, puunvärisiä.
- Tasot ovat pitkälti betonia mutta yhen tason olen tehnyt saarnista (20 cm leveistä lankuista)
- Seinillä käsinpoltettuja kaakeita, mutta induktiolieden taakse laitoin lasilevyn tapetoidun seinän päälle. Helpompi putsata kun kaakelit
-Laatikotkin piti tehdä itse vanerista, ne on lakattu, Grassin liukukiskoilla. Osa on tosin perinteisiä puulaatikoita

Vanhanaikainen? Ei Perinnekeittiö? Ei. Vaimo sanoi sen jotenkin että se on sekoitusta modernia designia ja mun omia ideoita, mutta kuulema sopii hyvin vanhaan taloon. Kuvia laittelen kohta, ehkä ...
Kuva
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

jyrsija kirjoitti:
Vanhanaikainen? Ei Perinnekeittiö? Ei. Vaimo sanoi sen jotenkin että se on sekoitusta modernia designia ja mun omia ideoita, mutta kuulema sopii hyvin vanhaan taloon. Kuvia laittelen kohta, ehkä ...
]
Laita tulee kuvia vaan. Mä yritän pähkäillä ratkaisua meidän keittiöön. Mulla on varastossa vanhat 50- tai 60-luvun keittiön kaapit, joita voisin hyödyntää remontissa. Keittiö on vaan niin pieni, ettei sinne mahdu ruokapöytää järkevästi ellei laita toista oviaukkoa umpeen. Elikkäs kaikkia ratkaisuja/ideoita katselen mielelläni..

Pekan laittama pikkukeittiö on hurmaava.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Tuolla voi käydä katsomassa lisää kuvia allekirj keittiöstä, empä oikein jaksanut niitä tänne lisätä niitä kuvia yksitellen :-)

https://picasaweb.google.com/1044687842 ... TaloPorvoo
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Pekka Huhta kirjoitti:ovet reunalistoitettua kimpilevyä
Tämä toteutustapa on varmaan yleinen juttu asiaan vihkiytyneiden parissa, mutta olisiko jotain linkkiä tai detailikuvaa miten listoitus on tehty?

Onko kimpilevyyn siis puristimien avulla liimattu lista? Jos näin, niin näkyykö tuo lista oikeastaan mihinkään maalauksen jälkeen? Eli en ymmärrä mikä etu listalla oikeastaan saavutetaan esimerkiksi vaneriin? Onko ongelma että maalatusta vanerin syrjästä kuitenin näkyisi yksittäiset viilut läpi ajan myötä?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Pitäisi kysyä Artolta että miten se ne liimasi, ajoiko huulloksen levyn reunaan ja riman reunaan vai vetikö vain suoran riman levynsyrjään kiinni, mutta ajatus on tosiaankin peittää kimpilevyn reuna.

Ensinnäkin kimpilevy ei ole umpivaneria, vaan siinä on tyypillisesti kaksi 4 mm vaneria pinnoissa ja väliin ladottu mäntyisiä säleitä. Ei edes liimalevyksi puristettuna, vaan hiukan harvaan, niin että levy ei käyristy. Semmoinen pikkuisen harvoilla raoilla tehty levynpää ei kovin juhlavalta näytä ovan ylä- tai alareunassa. Ilman listoituksiakin noita on tehty, koska suomalainen säästelee joka paikassa missä vain pystyy.

Toinen syy reunalistoille on se, että vaneri imee vettä ja alkaa turpoamaan juuri syrjistään. Ne halvalla tehdyt reunalistoittamattomat ovat sitten huonompia tiskipöydän ylä- ja alakaapeissa.

Kolmas syy listoihin on se, että nuo oven reunaan tulevat huullokset ovat tukevampia umpipuuhun ajettuna. Osa ovestahan tulee kaapin ungon päälle, ja tyypillisesti päälle tulee just 4 mm eli kimpilevyn pintavanerin paksuus. Päälle tulevan osan pyöristyksistä tulee vähän rumat vain vaneriin ajettua ja lisäksi pelkkä vanerireuna repeää helpommin irti, jos vaikka kaapinoven väliin jää jotakin. Reunalistoitetulla ovella ovenrakoon jätetyt sormet liiskaantuu asiaankuuluvasti ja ovelle ei tule tilanteessa vahinkoa :lol:

Pekka
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Juu, tiedossa kimpilevyn rakenne pääpiirteissään. Mutta omaan käyttööni pohdin vaihtoehtoa käyttää vaneria ovena, koska kimpilevyn saatavuus paikallisesti on huono. En tiedä mistä ostaisi. Voi olla että haukkaan liian ison palan kun kuvittelen tekeväni ovet itse. Rungot on jo itse tehty niin menkööt samaan soppaan (kivasti pari vuotta pärjätty ilman ovia). Onneksi nämä kaapit eivät ole edes ns. paraatipaikalla.

Eli onko noissa teidän kaapeissa rungon päälle tuleva noin 4mm huullos sitten reunalistan umpipuuta, vaiko kimpilevyn 4mm vaneria?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Huullos on sitä umpipuuta.

Vanerin reunoista paistaa viilukerrokset maalin läpi 100% varmuudella hetken päästä. On sitte ihan omasta pedanttiudesta kiinni että häiritseekö se vai ei. Kimpilevy halkeaa kimmen ja pintavanerin välistä helpommin, että umpivaneriin kaivettuna huullos on aavistuksen verran kestävämpi. Toisaalta sitten vaneri käyristyy helpommin kuin kimpilevy, vaikka kuin tekisi 18 mm vanikasta.

Pekka
valhalla
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja valhalla »

lehmikangas kirjoitti: Voi olla että haukkaan liian ison palan kun kuvittelen tekeväni ovet itse. Rungot on jo itse tehty niin menkööt samaan soppaan (kivasti pari vuotta pärjätty ilman ovia). Onneksi nämä kaapit eivät ole edes ns. paraatipaikalla.
Me ollaan tehty ovia itse, niin laudoista kuin levyistä ja ollaan aina vahvistettu ne "vanhanajan" Z-rakenteella, osa näkyville, osa sisäpuolelle. On tietty makukysymys, että tykkääkö moisista, mutta itse pidän ja kaikki ovet ovat pysyneet kolme vuotta suorina/vääntyilemättä, vaikka talossa kosteus vaihtelee vuodenaikojen mukaan.

Niin ja Pekan pikkukeittiöprojekti on ihastuttava, söpö suorastaan :-)
Vastaa Viestiin