Tuossa on itseasiassa syy miksi olen itse laittanut uretaanilevyt pannaan (onneksi niitä on vain keittiön ja veranan ulkoseinissä lisäeristeenä 50mm). Keittiössä on vähän samanlaista oiretta. Saumoissa ja ruuvinkohdissa on tummentunut kohta. Muuta hälyttävää ei itseasiassa ole. Olen ottanut samanlaisen koepalan. Olen kuitenkin päättänyt remonoida sekä sekä keittiön, että verannan ja poistaa nuo levyt. Sisältä tuleva kosteus pyrkii menemään näistä levyistä läpi saumoista ja ruuvin paikoista. Jos muuta haittaa ei ole niin esteettinen. Mahdollisuus laajempiin vaurioihin on toki mahdollinen, koska kosteys menee läpi sitten pieneltä aluuelta. Tietty jos noita levyjä haluaa asentaa niin voisi pyrkiä tiivistämään sauma (uretaanilla) ja ruuvin ?? (en tiedä miten).manowartist kirjoitti: Kuvia:
Kastunut sauma.
Totesin vain, että en viitsi pelleillä. Joten olen laitanut villat (lasi ja vuori), styroksit, uretaanilevyt ja muovit kaikki tavatessa poistettavien listalla. Uusittavat rakenteet eristetään ainoastaan käyttäen puukuitulevyä, ilmansulkupaperis ja selluvillaa (levyt tai puhallettu).
Muovia olis sula hulluus laittaa seinään ilmansuluksi, koska muovia ei saa mitenkään yhtenäiseksi ympäri vanhaa taloa. Muovin käytöstä seuraisi sama efekti kosteus kuorma nousisi kohdista joissa ei ole muovia tai on vuotava sauma. Parempi, kun seinän läpi menee kostetutta tasaisesti joka paikasta. Siksi siis pareri ja ekovilla. Mutu tuntumalla myös paperi ja villa (lasi / vuori) voisi toimia, mutta oma kokemus naapurin rempoista on ollut, että lasi- ja vuorivilla tuntuu kuivuvan huonosti jos kerran pääsee kastumaan (muovin kanssa). Ehkä kuivuisi samoin kun selluvilla, jos kaverina olisi paperi muovin sijasta.
Tuokki