Auton huoltokustannukset

Rintamamiestaloista ja muusta
HutC
Jäsen
Jäsen

Auton huoltokustannukset

Viesti Kirjoittaja HutC »

Kymmenkunta vuotta vanha räppänä. Pari viimeistä vuotta poksahdellut osa jos toinenkin ja laskeskelin tuossa, että kahden vuoden aikana olen joutunut upottamaan osiin ja huoltotyöhön (kaikkea ei vaan osaa itse tehdä) 2200 euroa. Comments - miltäs tuo näyttää kanssakärsijöiden osalta, paljon vai vähän? Persaukinen löytäisi todella helposti tuolle rahalle muutakin käyttöä.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Re: Auton huoltokustannukset

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Isot huollot maksaa,vaimolle tuli perintönä -98 130tkm. vähänajettu mitsu. Kaikki isot huollot tekemättä ja kaksilla ihan sököillä renkailla.
Huollot+renkaat n:3000,-
Taas ajelee suteellisen kauan tekemättä muuta ko öljynvaihtoja.
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

120 000 kilsaa neljään vuoteen (nyt 250k lasissa), oisko vajaa tonni mennyt huoltoihin ja osiin, moottorin öljynvaihdot olen teettänyt liikkeessä ja muuten tehnyt kaikki huollot ja tarkistukset itse huoltokirjan mukaan. Renkaisiin sitten onkin mennyt enempi, olisko 2000e tms kun noita kilsojakin tulee ja matalaprofiilirenkaat maksavatkin jonkin verran.

10v vanha mersu, en ajatellut vaihtaa mihinkään sillä nykyisin tulee 50k vuodessa. "Kallis" hankkiessa mutta edukas pitää, etenkin suhteessa jos kilsoja tulee paljon.
"The harder you try, the dumber you look."
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Edellinen huolto maksoi reilun satasen ja sisälsi öljyt, polttoaineen-, ilman-, öljyn- ja sisäilmasuodattimen sekä tulpat. Työhön meni aikaa reilu tunti. Jarru- ja jäähdytinnesteet tuli vaihdettua jo kesällä, joten niitä ei tarvinnut tässä yhteydessä puljata vaikka niidenkin aika oli... niihin meni muutama kymppi ja aikaa kului reilu tunti.

Edellinen korjaus maksoi reilut 250 € ja aikaa siihen kului diagnooseineen tunnin verran... sytkäkasetti oli antautunut.

Olen pitänyt periaatteena että en teetä autoon yhtikäs mitään huoltoa tai korjausta takuuajan päätyttyä. Ajelen autot yleensä niin pitkälle että kukaan ei enää kysele huoltokirjaa jos otsallaankin näkee että auto on hyvin pidetty ja ehjä. En enää tee näin pelkästään nuukuuttani tai taloudellisesta pakosta vaan siksi että tällä konstilla saan taatusti laadukkaan ja oikea-aikaisen palvelun... toisaalta kyllähän se sylettää merkkikorjaamolla maksaa ammattikoulun tukankasvatuslinjalta karanneesta veltosta lökäpöksystä muutamasta työkalusta n. 100€/h

Aina sitten kun vaihtaa autoa ja takuuaikana teettää muutaman huollon niin taas muistaa miksi ne kannattaa tehdä itse.

Auto on muutaman vuoden vanha Saab 9-5, eli teknisesti hieman haastavampi ja monimutkaisempi kuin hiirenharmaa Volkswagen Corolla... onnistuu se tee-se-itse-elämä näidenkin kanssa.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Juu, vanhempi Turbosaabi kannattaa ottaa harrasteena, se on auto "autointoilijoille". Paljon palkitsevampaa niin. Jos auto on "vain" auto niin joku riisipussi tai skolksvaagen on parempi valinta, Saab on turhan vaativa sellaiseen käyttöön. Mitenkään volkkareita väheksymättä, juuri myin pitkäaikaisen Passatin ja melkein oli tippa linssissä kun se läks :cry: Onneksi ostaja oli asiallinen ja ymmärsi autoista yhtä sun toista, puhuttiin auton puutteet selväksi ja päästiin hinnastakin sopimukseen.

Niin, Saabin kulut... Öljynvaihto teetettynä maksaa enemmän kuin eka autoni, 130 tarvikkeineen kun öljy on "parraasta päästä" ja otetaan pari litraa matkaevääksikin. Renkaat on kalliita, 3 vuotta sitten ostetut kesärenkaat varmaan menee ensi kesän vielä. Talvirenkaatkin on vaihdettu minun toimesta. 16 tuumaiset Nokiaanit ovat jotain 6-700/setti. On uusittu mm vesipumppua, hihnaa, jarrulevyjä ym. Automaagisen vaihdeloodan öljyt vaihda(ta)n mieluummin turhan usein kuin yhtään liian harvoin ja tälle kelpaa varmuudella vain oma öljynsä, toistakymppiä litra. No, sitä nyt ei tartte ihan joka vuosi vaihtaa. Ajokäytöksestä päätellen jonkin sortin pusla-askartelua on tulossa lähivuosina ja välillä tuntuu ahtopaineetkin pihisevän eri paikkaan kuin pitäisi. Ahtopaineletkuston käyn itse läpi, alustaan en aio kajota vaan teetän ne hommat. Mutta tämä on malliesimerkki autosta jonka käyttöarvo (minulle) on paljon suurempi kuin sen markkina-arvo. Ei tunnu Saabit liikkuvan markkinoilla ja kovin penseästi suhtautuvat uusien autojen myyjät tähän vaihdokkina. Pidetään sitten tää vaikka piruuttaan :lol:

Kallistahan tuo. Uusi tulokas, kartanomallin Volvo-BM V70-traktori on ollut vasta niin vähän aikaa että muuta ei ole ilmennyt kuin uusien kesänakkien tarve. Tarttis kyllä hommata vanteetkin, 17" on nyt alla ja 45-sarjan kummit. Vähän turhan uraherkät ja pintakovat tuollaiseen vakiomallin autoon jolle vaativin kurvi on liikenneympyrä tai pari vaimon työmatkalla... Muutama satanen renkaiden lisäksi siis toisiin vanteisiin, tokihan noista nykyisistä sitten ehkä saa myydessä jotain.

Isohkojen bensalla kulkevien rohjojen haittapuoli on korkea maailmanpelastusmaksu, 233e/vuosi/kpl. Toisaalta yhdestä keskikokoisesta diisselistä menee veroa saman verran. Bensaa menee aika lailla, 9l/100km mutta toisaalta se ja vuosimaksu karkottaa ostajia (=pudottaa myyntihintoja) ja vastaavista diiseliautoista saa pulittaa reilusti enemmän.

Mutta aiheeseen yleisesti, minun mielestä autoa kannattaa ylläpitää "pitomielessä", eli etenkin jos teettää lähes kaiken (kuten minä), niin satsaa laatuosiin ja koittaa löytää hyvän "vakikorjaajan" jolla asioi. Jos muutaman satasen tuulilasi, renkaat tai määräaikaishuolto tuntuu kalliilta, niin aivan varmasti kalliimpaa on auton vaihtaminen uuteen. Ja jos vaihtaa toiseen käytettyyn niin todennäköisesti siitäkin saa heti korjata jotain. Kannattaa siis etsiä sellainen auto josta tykkää (tai joka sopii käyttötarkoitukseen) ja johon taloudellisest rahkeet reilusti riittävät ja sitten pitää sitä mahdollisimman kauan, hoitaen huollot ja pienet sekä isot korjaukset ajallaan. Viime kolikoilla ei kannata autoa ostaa eikä muutenkaan sellaista johon rahat juuri ja juuri riittävät. Huolettominta sillai, kun on hiukan taloudellista pelivaraa. Vähän niinkuin näiden talojenkin kanssa :-)

Uusi Kia tai vastaava 7 vuoden takuineen tietysti on helppo ratkaisu, vaihtaa vaan uuteen ennen takuun päättymistä. Vähän niinkuin asuiusi vuokralla tai uudessa omistusosakehuoneistossa :-)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Ilpisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

Autojen pitäminenhän on aina kallista, laski miten päin vain :cry: Vaan pakko pitää tässä maassa etäisyyksien takia, eikä julkisetkaan taida toimia kiitettävästi kuin kehä kolmosen sisäpuolella.
Mutta nykyisten kulkineiden hoitokuluihin ei hirveästi ole uponnut: RAV4 käy huollossa merkkiliikkeessä alle 200€/kerta, huollot 15tkm välein, eli mulla noin kerta vuoteen. Kesällä ei pahemmin kilsoja kerry autoon.. Olikohan joka toinen tai kolmas huolto jossa vaihdetaan myös jakolaatikon, perien yms öljyt, se tais olla jonkun vajaa 400€, alkaa olemaan kipurajoilla.
Toiseen autoon otettiin tuo huolenpitosopimus, kustantaa meidän kilometreillä 48€/kk ja sisältää normaalit huoltokulut ja kuluvat osat.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Jos ei ole kiire, voin lämpimästi suositella ammattikoulujen korjauksia. Se mikä AD:lla arvioitiin yli tonnin rempaksi maksoi tarvikkeineen 300e. Takuut pelaa jne. Auton käsipesu, sisäputsi ja vahaus 50e. Että ei kovin paha.
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

Koreanihme, reilun vuoden ja 20tkm mulla ollu. Ikää 8v ja kilometrejä reilu 100tkm. Meni oireetta sataan tuhanteen, nyt käyny kolmesti lavetilla huollossa, ekalla kertaa piti yks apulaitepyörä kolinaa, kaks kertaa on menny kun moottorin vikavalo on palanut, anturivikoja.. Mukava kun vakuutus maksaa lavetin, täältä lähimpään huoltoon kun on sen yli 60km. Ja perusedullisia nuo huollot olleet, 105tkm:n määräaikaishuolto oli 180€, apulaitepyörän vaihto alle 150€, anturiviat 80€ ja 230€. Katsastuksesta meni heittämällä ja kehujen kera läpi :-D

Enemmän meni 88-vuoden Saabin korjailuun rahaa vaikka kaiken tein sillon itte.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Mielestäni moottoriöljyn hinta 20e/l+alv on aika rasvainen, samoin raitisilmasuodattimen 50€. Toki täytyy huomioida, että kyseessä ensihuolto 30tkm ja seuraava 60tkm:ssa. Kokonaishinta n.350€ sis. alv.

E: Siis ensihuollon kokonaishinta tuo 350€.
Viimeksi muokannut lapanen, Ke Loka 03, 2012 20:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Minä olen itse pyrkinyt tekemään mahdollisimman pitkälle omien autojen huollot ja korjaukset. Täytyy kyllä myöntää, että kuulun autojen omistajissa enemmänkin siihen porukkaan joka ei ennakkohuoltoja pahemmin autoon tee, vaan korjataan sitten kun hajoaa. Toki öljyt tulee vaihdettua säänöllisesti ja jarruihinkin kosken yleensä siinä vaihheessa kun levyt alkaa näyttämään siltä että jotain tarttis ehkä tehrä.

Mä olen kyllä itse korjaamalla säästänyt pitkän pennin ja joskus noita - vaikkapa jarruremppoja - teki ihan mielelläänkin mutta nykyään ei kauheasti enää innostaisi. Perheellisellä kun sitä ajankulua ilman noita autonromujakin. Toisaalta esim. kesällä tuli VAG korsernin kulkineeseen ajankohtaiseksi suutinremppa(jakajapumpullinen TDI); Dieselhuolto pyysi 800€, itse tekemällä(suutinrungot pajalle jossa vaihtoivat uudet suuttimet ja itse laitoin hilut takaisin) hinta 280€.

Toisaalta alkaa olemaan kyllä aika monesta korjaamosta jäänyt paskanmaku suuhun; Octaviaan vaihdettiin turbo eräässä riihimäellä olevassa korjaamossa. Pyysin samalla tarkistamaan jakajapumpun ajoituksen(70€), kun tuntui kylmänä lähtevän vähän rykien käyntiin. Autoa hakiessa kysyin, että oliko ajoitus ok. Vastaukseksi kuulin, että oli ja tivasin asteita. Tähän ukko mumisi jotain epämääräistä ja jätin asian siihen. Ajoitus tarkistettiin alkukesästä eräässä dieselkorjaamossa ja ajoitus oli paljon myöhäisellä... En muista asteita, mutta ei todellakaan ollut kohdallaan. Tämän jälkeen käynnistyksetkin sujui ok.

Ennenkuin siirryin VAG konsernin tuotteeseen, autojen huoltoihin ja korjauksiin ei paljoa mennyt(ei ainakaan niin paljoa että olisi lompsassa tuntunut) vaikka olen useita vuosia työpäiväni viettänyt melkeimpä tien päällä.

Terv Tommi
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Työkaverin uusi diesel-Astra, ajeli 3,5vuotta ja 135tkm. Menetti arvosta 18300e tuossa ajassa (vaihtoi uuteen eri merkkiseen) ja meni laturi, akku ja startti. Kyllä tonnin rempat on vielä halpoja :-D
Phasi

Viesti Kirjoittaja Phasi »

Pari Toyotaa (Avensis & Corolla), eipä ole tarvinnut huoltaa kuin öljyjä ja suodattimia vaihtamalla sekä polttimoita uusimalla.

Avensis on ollut reilun 3 vuotta, Corolla nyt puolisen vuotta, kun ei huvittanut työmatka-Starletia käydä katsastamassa, olis renkaita ja jarruja tarvinnut laitella varmaankin (luulisin), halvemmaksi tuli hävittää koko auto ostohinnalla pois :-).

Toki sitten juurikin tänään jonkinmoista huoltokustannusta sain hankittua, kun päästin keskelle suojatietä pyöränsä kanssa pysähtyneen n. 70 v naikkosen menemään, kun niin tuimasti tuijotti. Itsehän sovitin jo kauempaa vauhtini siten, että saan rullaillen tulla punaisina edessä oleviin valoihin ja päästää tämän tienylittäjän reilusti menemään, mutta näemmä häntä sitten jännitti..? Hyvin reippaasti kävely sujui siihen asti, kun vilkaisi mun tulevan n. 30 m päässä, piti sitten juurikin siihen kaksikaistaisen tien keskiviivalle pysähtyä vahtaamaan, josko hiljentäisin vauhtia, vaikka hän olisi likimain kontatenkin ehtinyt alta pois. :evil:

Protestiksi sitten piti kiihdyttää vähän rivakammin nyt jo vihreinä oleviin valoihin merkiksi mummelin typeryydestä, niin eiköhän Avensis pudota putken alkupäästä irralleen. Varmaan mummo paskoi housuihinsa, koska melkein minäkin :-). Johan oli sävelet. Ei kun takas kotiin vaihtamaan toista Toyotaa alle, että pääsee kauppaan ja puutavaraliikkeeseen... No, signature kertoo taas kaiken.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Minä olen ratkaissut tuon asian jo kymmenen vuotta sitten siirtymällä käyttöautoilussa japanilaisiin lava-autoihin.. Sähköllä toimivaa ei ole kuin valot ja se riittää :mrgreen: Eli korjauskustannukset on kyllä minimissä jos vain omistaa mig hitsikoneen !

Muistaakseni olen nyt tuolla "uusimmalla" 91 vuosimallin nelivedolla ajanut kaksi vuotta ja 50 tkm ja korjausta on ollut kardaanin ristinivelen verran !!! Maksoi motonetissä 9,90€... Huoltoon 10w-30 öljyt + suodatin n 40€ / 10.000km.... Muun ajan olen sitten vain ajanut ja kiitellyt sitä kuinka mekaaninen auto voi olla vielä vaikka on valmistettu 90 luvulla...
Esim nokka-akseli pyörii hammasrattailla joka on minulle tosi tärkeä asia, en laita koskaan autoa joka pyörii kuminauhan varassa ja jonka vaihto voi maksaa oikeasti melekeen tonnin :shock:

Tosin eihän kaikki voi näin tehhä :-D
wille.penttila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wille.penttila »

Olipa tuossa pari viikkoa sitten hemmetin hyvä esimerkki merkkikorjaamolta.
Pyysin ruiskun paineiden ja suuttimien ohivirtauksen mittausta, kyselin kauanko menee aikaa,
paljonko kustannus. Vastaus oli noin 1,5 h ja max 100 €. Lopputulos oli kaksi päivää töitä,
500 € lasku. Mitä sillä saatiin? vastaus ykkös suuttimella ohivirtaus. egr venttiili jumissa.
Egrllä ei ollut meidän vian kannalta mitään merkitystä! Perkele!
VÄLTTÄKÄÄ AUTOSALPAA mikäli mahdollista!
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

wille.penttila kirjoitti:Olipa tuossa pari viikkoa sitten hemmetin hyvä esimerkki merkkikorjaamolta.
Pyysin ruiskun paineiden ja suuttimien ohivirtauksen mittausta, kyselin kauanko menee aikaa,
paljonko kustannus. Vastaus oli noin 1,5 h ja max 100 €. Lopputulos oli kaksi päivää töitä,
500 € lasku. Mitä sillä saatiin? vastaus ykkös suuttimella ohivirtaus. egr venttiili jumissa.
Egrllä ei ollut meidän vian kannalta mitään merkitystä! Perkele!
VÄLTTÄKÄÄ AUTOSALPAA mikäli mahdollista!
Eikö heidän ois pitäny kysyä että korjataanko kun kustannusarvio ylittyi noin paljon? Ts. ilman lupaa ei saisi korjata.
Vastaa Viestiin