Karmivat kuvat Suomen homepommeista

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Email
Jäsen
Jäsen

Re: Karmivat kuvat Suomen homepommeista

Viesti Kirjoittaja Email »

kouluissa ja virastoissa ilma vaihdetaan koneellisesti ehkä turhankin tehokkaasti joissain tapauksissa jolloin ilma on liian kuivaa ja aiheuttaa juuri yskää yms.
sekä ilmavirtaus altistaa niskakivuille.tehokas ilmavaihto pyörittää bakteerit mukavasti ympäri mökkiä.vanhoissa ilmastoinneissa ei ole paljoakaan tietoa HEPA suodattimista. pelkästään ilmanvaihtokanavien puhdistuksella ja tuloilman oikeanlaisella suodatuksella pystytään parantamaan ilman laatua huomattavasti.

tänään olin tekemässä paritalossa iv-kanavan purkua/muutosta niin 80 luvulla tehdystä kanavistosta löytyi mm. peltimiehen vasara ja hanskat. helppo päätellä onko niitä milloinkaan nuohottu.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Totta tuokin.
Tiedän erään teatterisalin, jossa joutuu istumaan kaulahuivi kaulassa kesät talvet ja parin tunnin istumisella nenän limakalvot ovat entiset.
Mutta nämä minun tapaukset ovat aika selkeitä.
Eräässä edellisessä työpaikassa tehtiin sisäilmatutkimus. Löytyi mikrobeja. Tarkempi syyni paljasti syylliseksi eväät jääkaapeissa, takit naulakoissa ja lehdet lehtitelineissä. Ymmärän toki, että noita lähteitä oli paljon, mutta silti... Ei nuo erityistä terveyshaittaa aiheuta kotonakaan.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

[quote="Email"]kouluissa ja virastoissa ilma vaihdetaan koneellisesti ehkä turhankin tehokkaasti joissain tapauksissa jolloin ilma on liian kuivaa ja aiheuttaa juuri yskää yms.
sekä ilmavirtaus altistaa niskakivuille.[quote]
Mitä nyt olen kouluja käynyt (20 vuotta + nyt 6 vuotta lasten kouluja) niin kyllä niissä ongelmana on ilmanvaihdon riittämättömyys. Happi lopuu jo aamun toisella tunnilla viimeistään, iltapäivällä ei aivotoiminnasta ole tietoakaan... Jos ei ole ikkunat auki luokissa koko ajan, jolloin on kylmä.
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

sahrami kirjoitti:
Email kirjoitti:kouluissa ja virastoissa ilma vaihdetaan koneellisesti ehkä turhankin tehokkaasti joissain tapauksissa jolloin ilma on liian kuivaa ja aiheuttaa juuri yskää yms. sekä ilmavirtaus altistaa niskakivuille.
Mitä nyt olen kouluja käynyt (20 vuotta + nyt 6 vuotta lasten kouluja) niin kyllä niissä ongelmana on ilmanvaihdon riittämättömyys. Happi lopuu jo aamun toisella tunnilla viimeistään, iltapäivällä ei aivotoiminnasta ole tietoakaan... Jos ei ole ikkunat auki luokissa koko ajan, jolloin on kylmä.
Voin vahvistaa tuon hapen loppumisen aiempien vuosien osalta, nimittäin olen kahdesti kirjaimellisesti pyörtynyt julkisessa rakennuksessa huonon sisäilman ja siitä johtuneen hapenpuutteen takia, kirkkoherranviraston tiloissa kastemekkonäyttelyssä ja koululuokassa lucianpäivän kuorolauluharjoituksissa. Minä olen aina se ensimmäinen joka pyörtyy siinä vaiheessa kun muita vasta väsyttää. Edellämainittujen rakennusten nykytilanteesta en tiedä, liekö jo koneellinen ilmanvaihto niissä nykyään.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Eräs, mikä myös aiheuttaa ongelmia koneellisen ilmanvaihdon kanssa, on energiansäästö: jos iv-laite sammutetaan yöksi ja viikonlopuksi, kondensoituu putkistoon kosteutta ja sisäilman laatu huononee.

Tämähän ei ole laitteiston vika, vaan käyttäjän.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Sopisikohan tämä viime sunnuntaina, siis loppiaisena ottamani kuva tämän otsikon alle? Näin varastoidaan eristevillaa eräällä helsinkiläisellä uudisrakennustyömaalla. Onkohan raksareilla pokkaa panna nämä villat seinän sisään?

Kuva
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
rintsikan repijä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rintsikan repijä »

Mitäs tuossa? Siististi paketeissaan..
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Siististi paketeissa. Ei kai ne nyt silloin kastu
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Lumi on ihan oikealla puolella muovia... :wink:
Ei se mene kuin elokuvissa...
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Reikiä noissa paketeissa kuitenkin on. Tosin tota enemmän mua ihmetyttää se että ne villat on yleensä seinässä pitkään ennenkuin julkisivu siihen päälle laitetaan, silloin viimeistään kastuvat.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
stewie
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja stewie »

Joo tuo on uskomaton homma miten se ei mene jakeluun raksalla, että ne villat pitää säilyttää kuivassa tilassa. Muovikääreet on vain kuljetusta ja käsittelyä varten ne ei estä villoja kastumasta, koska kuitenkin jossain on aina reikä ja eipä tuo muovi mitään diffuusiotiivistäkään ole :mrgreen: Työmaan kosteudenhallinta on vielä aika lapsenkengissä Suomessa :cry:
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mulla olis tästä Timpureiden syyttämisestä jokunen sana sanottavana mutta en ala ny tässä avautumaan.

Lyhennettynä nykysuomen rakennustyömaalta.

Timpuri : En laita noita märkiä villoja seinään
Mestari(tms) : Selvä, voit ollakkin huomisesta kotona

Tämä ei ole vitsi.

Edit: V*ttu ei malta.
Tämä on nykypäivänä tätä, pakko tehdä väärin ja en jaksa uskoa että joitain poikkeuksia lukuunottamatta kukaan timpuriksi tai kirvesmieheksi itseään kutsuva haluaa laittaa märkiä villoja seinään tai tehdä suojaukset työmaalla päin honkia mutta nykymaailmassa tahti on se että tee tai mene kotiis, kyllä aina joku halvemmalla tilalle tulee, halleluja vuokrafirmat ja orjatyö.

Mulla olis tästä niiiiiiiiiiin paljon asiaa ettei tosikaan, omaa konkreettistakin havaintoa.
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Lerssinen kirjoitti:Mulla olis tästä Timpureiden syyttämisestä jokunen sana sanottavana mutta en ala ny tässä avautumaan.

Tämä ei ole vitsi.

Tämä on nykypäivänä tätä, pakko tehdä väärin ja en jaksa uskoa että joitain poikkeuksia lukuunottamatta kukaan timpuriksi tai kirvesmieheksi itseään kutsuva haluaa laittaa märkiä villoja seinään tai tehdä suojaukset työmaalla päin honkia mutta nykymaailmassa tahti on se että tee tai mene kotiis, kyllä aina joku halvemmalla tilalle tulee, halleluja vuokrafirmat ja orjatyö.

Mulla olis tästä niiiiiiiiiiin paljon asiaa ettei tosikaan, omaa konkreettistakin havaintoa.
Tuttua tarinaa.
Ei se mene kuin elokuvissa...
stewie
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja stewie »

Kiwikasa. kirjoitti:
Lerssinen kirjoitti:Mulla olis tästä Timpureiden syyttämisestä jokunen sana sanottavana mutta en ala ny tässä avautumaan.

Tämä ei ole vitsi.

Tuttua tarinaa.
Joo ei toki voi pelkästään timpureita syyttää, monen asian summa tuollainen on. Varsinainen vaurio tapahtuu työmaalla, mutta pohja sille luodaan suunnittelupöydässä kustannuslaskentaa ja aikataulutusta tehtäessä. Perusongelma kun rakentamisessa on kuitenkin se, että tehdään kiirellä ja halvalla. Välillä kuitenkin on kyse välinpitämättömyydestä tai ymmärtämättömyydestä kuten tuo kuva mielestäni todistaa. Ei meinaan ihan hirveästi ole pojilla ollu eforttia suojata noita villoja :lol:
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Suomalainen hyvä rakentaminen ja rakentamistyyli on loppunut samaan aikaan kun alihankintaketjut tuli työmaille.

Mulla on menny maku koko kirvesmiehenä olosta jo vuosia sitten, reilu 6 vuotta Oulun työmaita kierrellen riitti sitä kamaa, sivukylillä on vielä vähäsen edellytyksiä tehdä työ laadullisesti paremmin.

Olen hommannu jo pari vaihtoehtoista alaa koulutuksineen, teen timperihommia valikoiden nykyisin..
Vastaa Viestiin