Minä talon nuorena emäntänä saan välillä kehitettyä itselleni 'paniikin' eksymällä netissä erilaisille remonttisivuille. Viimeisin ongelma syntyi kun jostain luin, että maanvaraista betonilattiaa ei saisi missään tapauksessa päällystää muovimatolla, koska maan kosteus ei siitä pääse ylöspäin haihtumaan! Ja meilläpä on muovimatto varmaankin joskus 80-luvulla asennettu alakertaan vievien portaiden pinnaksi ja alakerran lyhyeen käytävänpätkään, joka toimii kulkureittinä kellariin ja saunatiloihin.
Itse ostimme talon viime talvena. Kuntoarvio taloon on teetetty edellisen kaupan yhteydessä 2001. Sen jälkeen talon rakenteisiin ei ole tehty muutoksia. Lähinnä tehty pintaremonttia sisällä sekä ulkomaalaus ja uusittu sadevesiohjausta. Talossa ei haise tunkkaiselle, eikä 'homeiselle'. Pintakosteusmittarilla myös hiljattain käytiin paikkoja läpi, eikä mitään ongelmakohtia paljastunut (toki tuota muovimattolattiaa emme älynneet silloin mitata). Muovimatto näyttää siistiltä, siinä ei ole läikkiä, homepilkkuja tms. Kuntoarviossa ei myöskään ole takerruttu tuohon muovimattoon millään lailla. Hometta tai kosteusvauriota emme siis epäile, mutta haluttaisiin tietää, kuinka kiireellinen kohde tuo portaikko ja käytävä olisi remontoida tulevien vaurioiden ehkäisemiseksi ja miten se kannattaisi tehdä? Maaperä talon alla on mitä ilmeisemmin hiekkaa/soraa.
Kyseisiin lattioihin ei kohdistu kosteuskuormaa ylhäältäpäin. Saunassa ja pesuhuoneessa puolestaan on maalattu betonilattia, joten siellä haihtuminen pitäisi olla mahdollista ylöspäin. Pesutilojen ilmanvaihtoa tehostimme kesällä asentamalla PAX-puhaltimen.
Tulipas pitkä teksti.. toivottavasti ette naura minua pihalle typerine kysymyksineni täältä..
*Muoks*:
Ainiin.. sen verran vielä, että en omissa pähkäilyissäni tuon lattian suhteen oikein ymmärtänyt, että kuinka tilanne olisi parempi esim. laattoituksen ja lattialämmityksen kanssa. Eihän maan kosteus silloinkaan laattojen läpi pääse haihtumaan.. ?
Itse haaveilen tuohon portaikkoon jotakin jalalle lämpimämpää ratkaisua (tosin portaikossa/verannalla on vain 2-lasiset ikkunat, joten liian lämpimäksi ei kannata laittaa ennenku uusii ikkunat, mutta jos vaikka puupinta). Ja käytävätila on käytön kannalta ok, mutta esteettisin perustein sitä lattiapintaa voisi vähän vaihtaa jossakin vaiheessa.