Terve,
eka viesti palstalle. Ostimme alunperin -53 rakennetun "mummonmökin" joka on laajennettu 70-luvulla.
Vanhan puolen alla on pieni kellaritila, jossa on alunperin ollut saunatilat. Tosin saunana se ei ole enää pariin kymmeneen vuoteen toiminut. Katossa ja osin seinissä oli vanhat sauna-ajan eristeet. Purin katon ja nyt mietin mitä pitäisi laittaa tilalle, Rakenne näyttäisi olevan alhaalta ylöspäin seuraava;
puupaneeli
jonkin sortin alumiinipaperi
jokin musta styroksin tapainen eristelevy (mitähän tämä on?)
~10cm villaa
juoksut
lauta
ruskea paperi
purut
todennäköisesti laudoitus jonka päällä laminaatti
Eristelevyt ja villa oli juoksujen välissä. Kyseessä siis puurakenteinen välipohja. Villat ja laudoitus oli yllättävän hyväkuntoista ja siltä osin mitä olen puruja katsonut, näyttävät puhtailta ja kuivilta. Muutama reunimmainen lauta hieman tummunut ja ne ajattelin vaihtaa, vaikka purut tippuvatkin niiltä osin. Puruihin ei ole muutoin nyt tarkoitus koskea.
Kellari on tulossa pelkäksi varastotilaksi, Mitä laittaisin villojen ja eristelevyjen tilalle? Entä millainen levy sopii pintamateriaaliksi? Entä tarvitaanko höyrynsulkupaperia?
Kellari tuntuu pysyvän suht kuivana, ainoastaan alkusyksyn lämpinä päivinä seinille kondensoitui vettä. Ilmanvaihtoa olen ajatellut parantaa laittamalla pax-puhaltimen vanhaan ilmanvaihtohormiin. Ulkopuolella on salaojat ja patolevy mutta ei ilmeisesti eristettä,
Vanhan kellarisaunan katon eristeiden vaihto
Re: Vanhan kellarisaunan katon eristeiden vaihto
Moro
Höyrysulkua sinne alapuolelle ei nyt tarvita eikä oikeastaan saakaan laittaa koska ollaan eristeen viileämmällä puolella.
Saunana ollessaan se folio on ollut paikallaan estämässä löylyjen pääsy välipohjaan.
Mustuneet laudat johtuu varmaan siitä, että tämä höyrysulku on vuotanut?
Mun mielestä tärkeintä olisi, ettei sinne eriteiden yläpuolelle jää tyhjää tilaa. Muuten on kylmät lattiat kun ulkosiniltä paasee kylmä ilma vaeltelemaan lattialautojen alla.
Eiko sinne kellarin kattoon voisi laittaa vaan paneloinnin? (vaikka ilmasulkupaperin kera. Tarviikohan se sitäkään?)
Höyrysulkua sinne alapuolelle ei nyt tarvita eikä oikeastaan saakaan laittaa koska ollaan eristeen viileämmällä puolella.
Saunana ollessaan se folio on ollut paikallaan estämässä löylyjen pääsy välipohjaan.
Mustuneet laudat johtuu varmaan siitä, että tämä höyrysulku on vuotanut?
Mun mielestä tärkeintä olisi, ettei sinne eriteiden yläpuolelle jää tyhjää tilaa. Muuten on kylmät lattiat kun ulkosiniltä paasee kylmä ilma vaeltelemaan lattialautojen alla.
Eiko sinne kellarin kattoon voisi laittaa vaan paneloinnin? (vaikka ilmasulkupaperin kera. Tarviikohan se sitäkään?)
Tätä mietin itsekin, koska tuossahan on ollut kaksi eristekerrosta päällekäin, Villan voisi varmaan jättää kokonaan pois ja luottaa purueristykseen.Eiko sinne kellarin kattoon voisi laittaa vaan paneloinnin? (vaikka ilmasulkupaperin kera. Tarviikohan se sitäkään?)
Vanhojen juoksujen päälle vain levy/panelointi.. Levy olisi nopeampi asentaa mutta voiko kipsilevyä käyttää kellarissa, jossa kuitenkin varmaan jonkin verran kosteutta? Ja juoksut ei taida ihan sentilleen olla samalla korkeudellakaan. Olisiko vaneri parempi?
Tuo ilmasulkupaperi voisi olla paikallaan levyn alla, juuri sen vuoksi ettei ulkoseinästä ilma puhaltele levyn ja laudoituksen väliin. Ilman villojahan tuohon väliin jää sellainen 20cm tyhä tila. Ilmasulkupaperi siis päästää höyryn läpi? On siis "harvempi" kuin höyrysulkupaperi?
Kellarissa olisi tarkoitus pitää sellaista +15c lämpöä ja ilmankuivainkin siellä puhaltelee tällä hetkellä.
Yleisesti ottaen pelkät paperit on ilmasulkuja ja höyrysulussa on muovia tai metallifolio.jussino kirjoitti:Ilmasulkupaperi siis päästää höyryn läpi? On siis "harvempi" kuin höyrysulkupaperi?
Kipsilevy kellarissa herättää foorumilla aina suuri tunteita.
Tokihan se katto on kellarin kuivin paikka mutta ainahan siellä ne kosteusolusuhteet vaihtelee enemmän kuin asuintiloissa.
Mutta eikö se katon levytys vaadi vähän turhan huolellisen pojustustyön?
Pitäisi koolailla melko suoraksi ja sovitella koolaukset levyn mittojen mukaan. Tai toisinpäin.
Vanerista mulla ei tässä yhteydessä ole kokemusta mutta miksei kai sekin. Samat pohjustusvaatimukset silläkin toki on.
Jos asennusnopeutta miettii niin melkeimpä väittäisin katon syntyvän paneelilla naulaimen ja katkaisusirkkelin avastuksella nopeammin kuin levyllä. Varsinkin jos ei tarvi ihan millisuoraa tehdä.
Ei ne levytkään sinne itsekseen lennä ja leikkaaminen on työlästä kun nurkat ei ole vinkkelissä ja koolaukset ei satu kohdilleen.
Eihän puolilämpimän kellarin ja asuintilojen väliseen valipohjaan kannata tosiaan turhan rajua lämpöeristys laittaa kun lämpötilaeroa ei varmaan tule olemaan yli kymmentä astetta. ilmatiiveys ulkoseinien ja eristetilan välissä on tärkeintä mutta siihen on vähän hankala vaikuttaa alakautta varsinkin kun purut on paikallaan.
Täytyy taas lisätä loppuun että: "mun mielestä". Palstalla pyörii minua näissä asioissa paljon kokeneempiakin kirjoittelijoita, joilla voi olla viisaammat näkemykset.