Valaistusideoita terassille
Valaistusideoita terassille
Nyt olisi tarvis hyville valaistuideolle kohta valmistuvalle ulkoterassille. Terassi kiertää talon kulman ja on kooltaan n.40m2. Terassi on pihan puolella joka rajoittuu metsään ja on melko pimeä. Seinävalot jotka valaisevat ylös sekä alas olisivat mukavat mutta johdotukset mietityttävät. Johdon joutuisi vetämään rapatussa pinnassa ylös ja valo vielä korostaa johtoa. Terassin kanteen tulevat spotit, kaiteeseen tuleva led nauha tai vastaavat kiinnostavat myös mutta niiden valastuteho epäilyttää. Ovatko nämä enemmän tunnelmavaloja? Olisiko kaiteen puolelle jotain hyviä valastusideoita koska sinne johdon saisi paremmin piiloon. Nyt kyllä lyö pää tyhjää joten laita ideoita, linkkejä ihan mitä vaan!
Re: Valaistusideoita terassille
Kuva valehtelis enemmän...
Kyllä sieltä ledeistä tehokkaitakin löytyy. Karkeasti sanottuna loisteputken tehoisia.
Miten olisi jonkin sortin tolppa terassin ulkokulmaan ja siihen 1-2 ulkovaloa? En tiedä ymmärrätkö, mutta minun päässä näyttävät sopivan.
Kyllä sieltä ledeistä tehokkaitakin löytyy. Karkeasti sanottuna loisteputken tehoisia.
Miten olisi jonkin sortin tolppa terassin ulkokulmaan ja siihen 1-2 ulkovaloa? En tiedä ymmärrätkö, mutta minun päässä näyttävät sopivan.
-
lehmikangas
- Jäsen

Eikö sen johdon voisi viedä jossain syrjässä ylös ja ottaa vain lampun kohdalla alas. Ei kai se johto niin pahasti näy siellä yläpuolella. Lisäksi eikä ole olemassa sellaista jäykempää pintavetojohtoa joka ei vaadi kiinnikkeitä niin tiheään. Tai sitten koteloi nuo jotenkin kivasti ja tekee niille jonkun "tarkoituksen". Eli vaikka jos johtojen alastuloja on 2 ja ne koteloitu, niin väliin joku puu johon vielä kolmas pienempi lamppu, kukka-amppeli, lintulauta tms... Tai jos ei ole ikkunoita välillä katkaisemassa niin voishan sen johdon vetää vaakaankin ja koteloida sen. Siinä olis sitten naulakon paikkaa koko matkalla.Corleon kirjoitti:Seinävalot jotka valaisevat ylös sekä alas olisivat mukavat mutta johdotukset mietityttävät. Johdon joutuisi vetämään rapatussa pinnassa ylös ja valo vielä korostaa johtoa.
Täällä on muuten aikalailla samanlainen tilanne. Kuistista jatkuva terassi kiertää talon kulman. Toistaiseksi suunnitelma on laittaa valaistusta vain kattoon (viisto katto). Jotain yksinkertaista palloa sinne ja mielummin lähemmäs seinää kuin ulkoreunaa. Mutta listalla vielä monta hommaa ennen kuin tähän päästään, joten eiköhän se mieli ehdi muuttua moneen kertaan kun lähtee visioimaan.
-
talotonttu
- Jäsen

Mä oon tässä suunnitellut vastatervatulle terassille kaiteen alareunaan tämmöistä:
http://www.deltaco.fi/products/items/it ... index.aspx
Eli toi on 5m kelalla toimitettavaa ledinauhaa, jota voi ihan saksilla vetää määrämittaan. Loppupäähän tulee liitin aina, jolla sähköä syötetään. Kattelin tommosta ei katkottavaa versiota eräällä kerholla ja aika nätisti valasee. Himmennin pitää vaan ehdottomasti olla, koska valoteho on aika karu täysillä. Toisaalta juuri tuon takia ajattelinkin jättää terassin ainoaksi valoksi. Meillä terassi on myös kuisti, joten mahdollisia kamanroudauksia ym. varten on kätsyä, et tehoakin löytyy tarvittaessa.
Eikä loppujenlopuksi hintaakaan tule paria laadukkaampaa pihavaloa enempää.
Eli tuon, kun laittaa koko kaiteen mitalle, niin himmeällä säädöllä näkee missä kävellä, mutta saunan jäähdyttely onnistuu hämärissä tunnelmissa. Ja virrankulutus on luokkaa nolla, niin joutaa palaa vaikka joka ilta.
Mä noita pystyn tilaamaankin, jos kiinnostus heräsi.
Eli toi on 5m kelalla toimitettavaa ledinauhaa, jota voi ihan saksilla vetää määrämittaan. Loppupäähän tulee liitin aina, jolla sähköä syötetään. Kattelin tommosta ei katkottavaa versiota eräällä kerholla ja aika nätisti valasee. Himmennin pitää vaan ehdottomasti olla, koska valoteho on aika karu täysillä. Toisaalta juuri tuon takia ajattelinkin jättää terassin ainoaksi valoksi. Meillä terassi on myös kuisti, joten mahdollisia kamanroudauksia ym. varten on kätsyä, et tehoakin löytyy tarvittaessa.
Eikä loppujenlopuksi hintaakaan tule paria laadukkaampaa pihavaloa enempää.
Eli tuon, kun laittaa koko kaiteen mitalle, niin himmeällä säädöllä näkee missä kävellä, mutta saunan jäähdyttely onnistuu hämärissä tunnelmissa. Ja virrankulutus on luokkaa nolla, niin joutaa palaa vaikka joka ilta.
Mä noita pystyn tilaamaankin, jos kiinnostus heräsi.
Sotken pikkuisen tätä ketjua, mutta itse tarvisin valon yläkertaan joka valaisisi vinokaton matalalle osalle tehdyn 5m pitkän vaatekomeron. Komeron ovina on liukuovet. Toimisko tollainen nauha valaisemaan koko pitkän komeron kun kiinnittäis heti liukuovien taakse kattoon? Mitä tollainen maksaa? Sähköpiuha sinne on vedetty katkaisimelta, mutta valoa olen haeskellut.
-
talotonttu
- Jäsen

Epäilisin tuommoisen piisaavan komeron valoksi. Tota mallia en tosin ole testannut, että minkälainen on valon lämpötila todellisuudessa. Mulla oli makkarissa joskus ledi lamppu ja oli muuten ärsyttävä, kun halpaa mallia. Ei nähnyt onko paita sininen vai vihreä, kun vasta viereisessä huoneessa :) Mut siis tuo 2x30cm pätkä riittäis valoteholtaan ja sisältää virtalähteenkin, eikä hinta oo mitään verrattuna tohon rullatavaraan. En kehtaa hintaa sanoa, kun syyttävät mainostamisesta kuitenkin. En siis ole lamppukauppias :D Kysy yv, jos kiinnostaa.
Jotta hintaluokasta jotain kuvaa, niin toi 5m ledinauha setti kaikkinensa siis himmentimen kera ja virtalähteellä + liittimillä menee jonnekkin alle parin sadan kieppeisiin riippuu mitä sinne valkkaa mukaan. Samaan virtalähteeseen voi tosin pistää lisää rullaa palamaan, eli metrihinta halpenee mitä enemmän haluaa valaista. Tuosta mallista minkä linkkasin on vielä silikoninen malli, joka siis on oikeampi ulkokäyttöön.
Epäilisin tuommoisen piisaavan komeron valoksi. Tota mallia en tosin ole testannut, että minkälainen on valon lämpötila todellisuudessa. Mulla oli makkarissa joskus ledi lamppu ja oli muuten ärsyttävä, kun halpaa mallia. Ei nähnyt onko paita sininen vai vihreä, kun vasta viereisessä huoneessa :) Mut siis tuo 2x30cm pätkä riittäis valoteholtaan ja sisältää virtalähteenkin, eikä hinta oo mitään verrattuna tohon rullatavaraan. En kehtaa hintaa sanoa, kun syyttävät mainostamisesta kuitenkin. En siis ole lamppukauppias :D Kysy yv, jos kiinnostaa.
Jotta hintaluokasta jotain kuvaa, niin toi 5m ledinauha setti kaikkinensa siis himmentimen kera ja virtalähteellä + liittimillä menee jonnekkin alle parin sadan kieppeisiin riippuu mitä sinne valkkaa mukaan. Samaan virtalähteeseen voi tosin pistää lisää rullaa palamaan, eli metrihinta halpenee mitä enemmän haluaa valaista. Tuosta mallista minkä linkkasin on vielä silikoninen malli, joka siis on oikeampi ulkokäyttöön.
Ei sitä valoa ilman watteja synny ledeilläkään.
Nuo 14w/m riittää jo aika moneen tarpeeseen ja tuossa keittiössä kaapin alla jo saa hiukan himmentääkkin.
Noissa halvoissa ledilampuissa voi se värilämpö vaihdella jonkunverran mut ulkovaloissa olen varsin tyytyväinen ollut toimintaan.
Nauhoja on itsellä vain sisäkäytössä ja E27 kantasia ulkona.
Nuo 14w/m riittää jo aika moneen tarpeeseen ja tuossa keittiössä kaapin alla jo saa hiukan himmentääkkin.
Noissa halvoissa ledilampuissa voi se värilämpö vaihdella jonkunverran mut ulkovaloissa olen varsin tyytyväinen ollut toimintaan.
Nauhoja on itsellä vain sisäkäytössä ja E27 kantasia ulkona.
Kiitos vastauksista! Tässä on useampi päivä oltu pihalla ruuvaamassa terassilautoja kiinni ja viimeistelemässä terassia. Nyt alkaa valaistus olemaan ajankohtainen ja sekin alkaa muotoutumaan. Seinälle ajattelin laittaa seinävalaisimen joka ei valaise alaspäin vaan enemmän sivuilleen. Johdon toisin alhaalta ja sen laittaisin piiloon metallisella johtosuojalla. Suojan voisi maalata samaan sävyyn kuin rappaus ja tuossa metalisessa kestäisi maali ihan eri tavalla kiinni kuin muovisessa listassa. Rappusten kohtaan ajattelin vetää ehkä kolme ledispottia terassin pintaan lähinnä huomiovaloksi. Tuo ledianauha kyllä houkuttelee ja saattaa vaikka tulla mahdollisesti myöhemmin kaiteen alareunaan. Pari asia jotka askarruttaa vielä on: otanko terassille pistorasiaan sähkön valojen kanssa samasta vai vedänkö oman ja kannattaisiko pihalla olevien valaisinpylväiden taakse laittaa vikavirta.
Kyllä sinne pitää laittaa vikavirtasuoja. DIN-kiskoon tulevat eivät maksakaan juuri mitään, joten kustannuspuolikaan ei ole este määräysten noudattamiselle...
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
talotonttu kirjoitti:Mä oon tässä suunnitellut vastatervatulle terassille kaiteen alareunaan tämmöistä:
Eli toi on 5m kelalla toimitettavaa ledinauhaa, jota voi ihan saksilla vetää määrämittaan.
....
Ja virrankulutus on luokkaa nolla, niin joutaa palaa vaikka joka ilta.
.
No....36w per 5m.
Kos tuota laittaa vaikka 15m kaiteen niin saahan tuosta 100 w ?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
talotonttu
- Jäsen

Joo ja jos 150m laittaa, niin menee jo kilowatti harakoille.
Omassa ratkaisussa semmoinen 7 metriä piisaisi aika hyvin ja tosiaan tunnelmavalona ajattelin käyttää draiverin kautta ajettuna niin, että vaan koristelamppuna palaa. Silloin alkaa virrankulutus olla sitäluokkaa, että ei paljon haittaa.
En tosiaan halua meidän terassista mitään valomainosta, kun saunan jälkeen siinä penkillä jäähdytellään. Eli valotehoa annostellaan sen mukaan. Varmasti pieksee ratkaisuna vanhan 60w hehkulamppu posliinikannassa+ 150w halogen liiketunnistimella oravia kiusaamassa :P
Omassa ratkaisussa semmoinen 7 metriä piisaisi aika hyvin ja tosiaan tunnelmavalona ajattelin käyttää draiverin kautta ajettuna niin, että vaan koristelamppuna palaa. Silloin alkaa virrankulutus olla sitäluokkaa, että ei paljon haittaa.
En tosiaan halua meidän terassista mitään valomainosta, kun saunan jälkeen siinä penkillä jäähdytellään. Eli valotehoa annostellaan sen mukaan. Varmasti pieksee ratkaisuna vanhan 60w hehkulamppu posliinikannassa+ 150w halogen liiketunnistimella oravia kiusaamassa :P
Mulla on 4 kpl myrskylyhtyjä pergolan orsissa. Säätö lähes portaaton ja sähköö ei mene yhtään
Lamppuöljyä toki hieman menee, alle litra kesässä kuitenkin, kun on muutenkin valoisaa. Neljä lyhtyä "kirkkaalla", niin on sellainen valaistus että näkee esim syödä ja seurustella, valo riittää ihan hyvin. Yksi lyhty jos on päällä niin ei pahemmin häiritse tähtien ja tähdenlentojen katselua mutta toisaalta löytää viinilasin hapuilematta eikä kompuroi kulkiessaan.
Kyllä mää ne sähkötkin vielä joskus silti laitan
Lamppuöljyä toki hieman menee, alle litra kesässä kuitenkin, kun on muutenkin valoisaa. Neljä lyhtyä "kirkkaalla", niin on sellainen valaistus että näkee esim syödä ja seurustella, valo riittää ihan hyvin. Yksi lyhty jos on päällä niin ei pahemmin häiritse tähtien ja tähdenlentojen katselua mutta toisaalta löytää viinilasin hapuilematta eikä kompuroi kulkiessaan.
Kyllä mää ne sähkötkin vielä joskus silti laitan
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "