Kirjoitusvirheet
-
kappalainen
- Jäsen

Kirjoitusvirheet
Mikähän on kun pari vuotta sitten alkoi tulla hirveästi kirjoitusvirheitä ja tilanne pahenee edelleen. Onko se ikä? Alkaa pienenkin kirjoituksen tekeminen ottamaan päähän.
Onko muilla samaa ongelmaa?
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
-
lehmikangas
- Jäsen

Re: Kirjoitusvirheet
Tarkoitatko koneella kirjoittamista? Vai tuleeko virheitä myös käsin kirjoitettaessa?
Jos koneella, niin omalla kohdallani syy on varmasti se, että työkoneella eri ohjelmien oikoluku herjaa koko ajan virheistä. Ja sitten kun kirjoittelee esim näille foorumeille, ei vastaava ominaisuus ole käytössä.
Jos koneella, niin omalla kohdallani syy on varmasti se, että työkoneella eri ohjelmien oikoluku herjaa koko ajan virheistä. Ja sitten kun kirjoittelee esim näille foorumeille, ei vastaava ominaisuus ole käytössä.
Saman olen itse huomannut. Vois olla ikä tai sitten kesäkuussa iskenyt epilepsia+lääkityskappalainen kirjoitti:Mikähän on kun pari vuotta sitten alkoi tulla hirveästi kirjoitusvirheitä ja tilanne pahenee edelleen. Onko se ikä? Alkaa pienenkin kirjoituksen tekeminen ottamaan päähän.
Itse kirjailen virheitä tuolla "älypuhelimella". Ei ole yhteensopiva minun sormien kanssa ja virheiden korjaaminen on sen verran haastavaa, etten kaikkia typoja kehtaa oikoa. Läppärillä kirjottaessa tulee virheitä, kun kirjoittaa kolmella eri läppärillä ja kaikissa on eri ergonomia... Tosin kumpikaan syistä ei poista sitä, että en osaa äidinkieltä.
Samaa vikaa. Ja sitten se on kumma, että tulee sokeaksi niille virheille.
Vaikka oikolukee moneen kertaan tekstin ennen lähetystä eikä siinä muka ole virheitä niin myöhemmin luettaessa niinä onkin vaikka kuinka monta.
Kuinka on mahdollista, että tietokoneella kirjoittaessa unohtaa jatkuvasti Ä:n ja Ö:n pilkut pois
Ja sama päinvastoin Ä:n tilalle tulee usein A.
Samanlaiset virheet toistuu kokoajan. Esim. kaksois-e korvaantuu a:lla. Kun pitäisi kijoittaa "paineessa" niin tulee "painaassa".
Äh, takaisin peruskouluun.
ps. Niin se äidinkieli. Pilkun paikkaa joutuu valitettavan usein miettimään.
Tämmöisessä keskutelussa on tylsää jos kaikki kirjoitaisi ihan puhtaasti kirjakieltä. Paljon romaaneja lukevana ihmisenä mun mielestä on sujuvinta on lukea kieliopillisesti mahdollisimman oikein kirjoitettua puhekieltä höystettynymä murre-sanoilla ja puhekielen pronimineillä: Mää, sää, sulle, mulle
Eniten taas ärsyttää kaikkipienelläyhteenilmanvälimerkkejä-kirjoittajat, joita onneksi täällä ei juuri näy.
ps2.
Karin tuonnempana mainitsemaan krapulaan liittyen: Kumma juttu on se, että kun joskus väliaikaisessa selveystilassa tulee tarkastettua mitä perjantai-illan hämärässä on kirjoittanut niin ei niitä virheitä sen enempää ole. Ehkä jopa vähemmän
Vaikka oikolukee moneen kertaan tekstin ennen lähetystä eikä siinä muka ole virheitä niin myöhemmin luettaessa niinä onkin vaikka kuinka monta.
Kuinka on mahdollista, että tietokoneella kirjoittaessa unohtaa jatkuvasti Ä:n ja Ö:n pilkut pois
Ja sama päinvastoin Ä:n tilalle tulee usein A.
Samanlaiset virheet toistuu kokoajan. Esim. kaksois-e korvaantuu a:lla. Kun pitäisi kijoittaa "paineessa" niin tulee "painaassa".
Äh, takaisin peruskouluun.
ps. Niin se äidinkieli. Pilkun paikkaa joutuu valitettavan usein miettimään.
Tämmöisessä keskutelussa on tylsää jos kaikki kirjoitaisi ihan puhtaasti kirjakieltä. Paljon romaaneja lukevana ihmisenä mun mielestä on sujuvinta on lukea kieliopillisesti mahdollisimman oikein kirjoitettua puhekieltä höystettynymä murre-sanoilla ja puhekielen pronimineillä: Mää, sää, sulle, mulle
Eniten taas ärsyttää kaikkipienelläyhteenilmanvälimerkkejä-kirjoittajat, joita onneksi täällä ei juuri näy.
ps2.
Karin tuonnempana mainitsemaan krapulaan liittyen: Kumma juttu on se, että kun joskus väliaikaisessa selveystilassa tulee tarkastettua mitä perjantai-illan hämärässä on kirjoittanut niin ei niitä virheitä sen enempää ole. Ehkä jopa vähemmän
Viimeksi muokannut Juha_P, Ma Syys 10, 2012 9:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ressi ja väsy vaikuttaa ainakin minulla. Toinen on se että jos on paiskinut fyysisiä hommia, niin sen jälkeen menee sormet jotenkin kankeiksi niin etteivät heti meinaa osua oikeille näppäimille. Niin ja rasittuneet silmät eivät jaksa aina tihrustaa ja oikolukea näytöltä. Myös siirtyminen pöytänäppiksestä läppärille ja vastoinpäin aiheuttaa hetkellisen kalibrointitarpeen, kun näppäintuntuma ja kallistuskulma on erilainen. ÄWP:lla (älywapaapuhelimella) en jaksa edes yrittää muuta kuin lukea näitä juttuja
Kokonaan toinen juttu on sitten se että joskus pikkuaivo on unenpuutteen, liikarasituksen, krapulan tms takia niin jumissa ettei meinaa saada kokonaista järkevää lausetta edes sanottua saati kirjoitettua mutta silloin ei liene varsinaisesti typoista kyse
Kokonaan toinen juttu on sitten se että joskus pikkuaivo on unenpuutteen, liikarasituksen, krapulan tms takia niin jumissa ettei meinaa saada kokonaista järkevää lausetta edes sanottua saati kirjoitettua mutta silloin ei liene varsinaisesti typoista kyse
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Myönnän, että en edes jaksa miettiä pilkun oikeellista paikkaa. Muutenkin kirjoitan ikään kuin puhuttua. Eli tahditan enemmän ilmaisun kuin kieliopin mukaan. Mielestäni eivät ole sama asia. Toisaalta, kun olen tullut viimevuosina lukeneeksi aika paljon lastenkirjoja, olen huomannut kirjoittamisen aika vapaaksi taidemuodoksi. Ei sielä mielestäni päde ne säännöt, jotka koulussa opetetaan... Tai no. Niinhän se aina menee. Pitää osata säännöt, jotta osaa rikkoa niitä. Ja murretta käytän soveltuvin osin. Tuntuupi hölömöltä kirijottaa kaikki omahan puheeseen. Jos ei nymmuuta niin ainakin tulee palijon enempi mittaa sanoille. Toisaalta, sais heleposti piilotettua kirjotusvirheet...Juha_P kirjoitti:Samaa vikaa. Ja sitten se on kumma, että tulee sokeaksi niille virheille.
ps. Niin se äidinkieli. Pilkun paikkaa joutuu valitettavan usein miettimään.![]()
Tämmöisessä keskutelussa on tylsää jos kaikki kirjoitaisi ihan puhtaasti kirjakieltä
Kuvaja kirjoitti:Ja murretta käytän soveltuvin osin. Tuntuupi hölömöltä kirijottaa kaikki omahan puheeseen. Jos ei nymmuuta niin ainakin tulee palijon enempi mittaa sanoille.
Joo, yksittäisillä sanoilla höystettynä tarkoitin. En kokonaan murteella kirjoitettua. Se kieltämättä kuulostaa hölmölle paitsi satunnaisesti esimerkiksi kevennyksenä.Juha_P kirjoitti:höystettynymä murre-sanoilla
Ei mitään väliä:
Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakan ei ole väilä, msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, ainoa täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voivat olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin ongemlitta.

Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakan ei ole väilä, msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, ainoa täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voivat olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin ongemlitta.
-
kappalainen
- Jäsen

Juu näin käy. Ja joskus teksti on ihan siansaksaa, kirjaimellisesti. Kirjaimet joskus ovat siellä,mutta saattavat löytyä, mutta ihan väärin paikoissa. Käsin kirjoittaminen on vaikeitunut myös.Juha_P kirjoitti:Samaa vikaa. Ja sitten se on kumma, että tulee sokeaksi niille virheille.
Lisäksi sanat menevät outoon järjestykseen ja kirjoitus muistuttaa enemmän poliisin kuulustelupöytäkirjaa. Nuorikin oon kun vasta 42...öö...mikäs vuosi nyt olikaan.
''Eix se vanhuus ala ku on sata ja silleen..?''
Ikä on mielentila ei luku.
No positiivista kannaltani on, etten juuri kirjoita kuin tänne, joten te siitä kärsitte, en minä
Ja nyt takasin hommiin ennenkuin unohtuu miten työkaluja käytetään...
Kunhan ihmettelin, onko syytä painua lekuriin.. vai onko se vaan rintamamiestalosta johtuvaa.
äelkyn mäelkyn wöe wöe....
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Väsymys on yksi syy.
Edellisessä työssäni (oikeassa ammatissani) fyysinen rasitus oli myös riittävää, mutta pahempi oli "henkinen". Lähinnä siis se, että joutui käyttämään aivoja. Työ vaati jatkuvaa ongelmanratkaisua ja suunnittelua (ja suunnitelmien muuttamista). Aivojen kuormitus oli sen verran pahaa, että kun joku töissä kysyi, miten aamu oli mennyt, en muistanut mitä olen tehnyt. Ja sama oli kaikilla kolleegoilla. Fyysinen väsymys vaikuttaa kuten humala ja aivojen väsymys aiheuttaa muistihäiriöitä. Hyvä yhdistelmä....
Edellisessä työssäni (oikeassa ammatissani) fyysinen rasitus oli myös riittävää, mutta pahempi oli "henkinen". Lähinnä siis se, että joutui käyttämään aivoja. Työ vaati jatkuvaa ongelmanratkaisua ja suunnittelua (ja suunnitelmien muuttamista). Aivojen kuormitus oli sen verran pahaa, että kun joku töissä kysyi, miten aamu oli mennyt, en muistanut mitä olen tehnyt. Ja sama oli kaikilla kolleegoilla. Fyysinen väsymys vaikuttaa kuten humala ja aivojen väsymys aiheuttaa muistihäiriöitä. Hyvä yhdistelmä....
-
kappalainen
- Jäsen

Sait minut hieman miettimään. Voipi olla. Kun auringon noustessa herään, painun hommin puolen tunnin sisällä. Heti kun istun, nukahdan vartissa tai sitten olen auringon laskuun pihalla hommissa, ja nukahdan kesken syömisen. Telkkua ei ole tullu katottua kuin alkutekstejä, sitten katkeaa filmi. Eipä ole univaikeuksia stressin keskellä.Kuvaja kirjoitti:Väsymys on yksi syy.
Hiipivän hulluuden ensioireet?
Pitää paikkansaHower kirjoitti:Ei mitään väliä: