Kattolyhyn sisäkaton lisäeristys

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
mvaarimo
Jäsen
Jäsen

Kattolyhyn sisäkaton lisäeristys

Viesti Kirjoittaja mvaarimo »

Ennen kun asennan uuden kattopaneelin ajattelin lisäeristää kattolyhdyn sisäkaton. Mikä olisi järkevin tapa? Rakennussunnittelija suositteli SPU:ta, itse olen miettinyt huokoista puukuitulevyä tai ekovillaa, eli seuraavat vaihtoehdot.

- SPU 30mm jonka päälle 22mm rimat johon kattopaneeli kiinni
- 25 mm (tai 2 x 12 mm ) huokoinen puukuitulevy jonka päälle 22 mm rimat
- 2x2 koolaukset johon väliin 50 mm ekovillaa ja ilmansulkupaperi
- vai joku muu, joka ei madalla kattoa enemmän kun se 50 mm.

Mikä on paras vaihtoehto?
tarpola
Jäsen
Jäsen

Re: Kattolyhyn sisäkaton lisäeristys

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Rimoista ja paneelistahan tulee jo 22+15 mm eli melkein neljä senttiä. Jos panelointi ei ole välttämätön laittaisin Anselmia (30 mm SPU + 10 mm kipsi). Pieni ikkuna tuo kuitenkin sen verran vähän valoa, että sileä valkoinen pinta lyhdyn sisäpuolella heijastaisi valoa paremmin. Jos tilaa on voisi käyttää myös 70 mm Anselmia, jossa eristystä on tuplasti. Ei se ole juurikaan sen paksumpi kuin 30 mm uretaani + 22 mm rima + 15 mm paneeli.

Levyn kiinnitys voi olla vähän konstikasta. Itse olen tehnyt niin että olen puukolla kolonnut uretaaniin lautojen mentävät kolot, sitten kiinnittänyt laudat alusrakenteeseen ja siihen sitten kipsilevyn läpi poraten Anselmit. Kun suihkuttaa kolon pohjaan vaahtoa ennen kiinnitystä, täyttää se laudan ja levyn välisen tilan tiiviisti.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Aikalailla ääripäissä on mielipiteet eristemateriaalista :-)

Sisäpaneeli ei tarvitse tuuletusrakoa taakseen, saat siitäkin vähän avaruutta tai lisää eristepaksuutta. Eli paneelin kiinnitysrimat voivat olla SPU:n tai kuitulevyn sisälläkin.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
mvaarimo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mvaarimo »

KariFS kirjoitti:Aikalailla ääripäissä on mielipiteet eristemateriaalista :-)

Sisäpaneeli ei tarvitse tuuletusrakoa taakseen, saat siitäkin vähän avaruutta tai lisää eristepaksuutta. Eli paneelin kiinnitysrimat voivat olla SPU:n tai kuitulevyn sisälläkin.
Eli laitan 50 mm SPU johon olen kaivertanut pois rimoja varten tai sitten laitan 2 x 12 mm kuitulevy la vielä 12 mm rimojen väliin? Rimoja tarvitsen jotta saan samalla suoristettua kattoa.

Paneeliksi tulee 8mm maalattu mdf.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

En ole mikään asiantuntija, sanottakoon se nyt heti aluksi, joten lue sen mukaan :-)

Oletin että käytät puupaneelia, ja puupaneelin voi laittaa ilman rakoa. En tiedä tarvitseeko MDF tyhjää taakseen, en ole koskaan moista laittanut. Puukuituratkaisu ainakin vaikuttaisi turvallisimmalta, riippuu tietysti siitä mitä rakenteessa on ennestään. Jos oiot pintaa samalla, saattaisi homma onnistua niinkin että laitat koolaukset/kiilaukset rimoilla ja väliin villaa koolausten pinnan tasoon saakka. Siihen höyrynsulkupapru ja paneelit päälle. Villaa saa ainakin sullottua jonkin verran jos alusta on epätasainen tai jos eristetilan paksuus vaihtelee.

SPU:ta taitaa olla lastulevypintaisenakin, sellaiseen kevyen MDF:n voi varmaan nitoa suoraan kiinni, tai gyproc-pintaiseen liimata.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Jamo2001
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Itse tekisin 30mm SPU:lla ja rimaksi vaikka "12mm jalkalistaa, jonka kiilaat ja kiinnität tukevasti sopivalla jaolla.
Vastaa Viestiin