Rintsikkaperheiden autot
-
Kielokaarina
- Jäsen

- Viestit: 11
- Liittynyt: To Syys 08, 2011 12:23
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Rintsikkaperheiden autot
Jee! Ostin perjantaina auton, tai siis vaihdoin "hieman" järkevämpään vaihtoehtoon. Tähän asti olen ajellut pienellä Fiat Puntolla, millä pärjäsin ihan hyvin, kun asuin rivarissa. Vanhan puutalon ostettuani Punton remonttitarvikkeenkuljetuskapasiteetti ei enää riittänyt (pieniä paneelinkuljetusongelmia
). Perjantaina siis tuli vaihto Nissan Vanetteen. Pakettiauto on kyllä ehdoton. Eilen kävin jo hakemassa polttopuita ison satsin. Olihan tuo vähän niinkuin traktorilla olisi ajellut. Vauhti ei vanhassa dieselissä päätä huimaa (-95 mallia) varsinkaan maantieajossa, mutta tällainen karvahattumalli on varmatoiminen. Ei ole mitään hienouksia eikä ylimääräisiä sähköosia. Puntossa oli koko ajan jotain sähkövikaa ja epämääräistä käyntiongelmaa. Ei tämä paku kyllä mitenkään perinaisellinen auto ole... No, rumat ne autoilla hienostelee...
Re: Rintsikkaperheiden autot
Tällainen täällä. Alfa Romeo 156 JTDm, 150hv/305Nm vm. 2005.
Mukava auto sillon kun toimii
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Tästä tuli mieleen vanha tapahtuma jostain tuolta 60-luvulta ja ensimmäinen autoni, puukorinen IFA F8. Olin viemässä sitä katsastukseen joka siihen aikaan Turussa tehtiin ihan vaan kadun varressa, Köydenpunojankadulla. Ifassa oli ns. antennijarrut eli jarrupolkimesta lähti vaijerit joka pyörään ja säätö oli helppoa siipimuttereita ruuvaamalla. Konttorille ajaessani ajattelin kokeilla vielä kerran, että jarrut ottavat tasan kiinni ja kurvasin siinä sorapintaiselle sivukadulle. Kaasu pohjaan ja äkkijarrutus. Ja bang!, istuin melkein takapenkillä, sillä penkin liukukiskojen ruuvit olivat irronneet pyökkipuisesta lattiasta ja minä olin siirtynyt penkkeineni puoli metriä taaksepäin!Purkur kirjoitti:...mutta oma kokemus kesällä Oli: vanhan auton penkin irroitus, kiinni neljällä isolla liimatulla torx-pultilla.
Onneksi apu oli lähellä, kaverini oli töissä Rautateiden konepajalla (nykyisin Logomo) ja sain ajettua sinne. Naulasimme kiskot kiinni isoilla nauloilla ja varmuuden vuoksi kotkasimme ne vielä alapuolelta. Sitten katsastukseen ja läpi meni!
Onneksi se oli sentään vaan penkki eikä ratti. Mutta eihän Ifa mikään Nissan ollutkaan!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Eikös se GL-KK ollut se IFA:n parempi malli? Eli jo tehtaan jäljiltä Galvanoidut Lankanaulat - Kaikki Kotkattu.
Hieno auto joka tapauksessa
Ittelläkin kolmimukinen kakstahtari harrasteena mutta peltikuorinen ja ruotsalainen 
Hieno auto joka tapauksessa
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Tämmöinenhän se oli -> http://www.ifa-f8.de/KariFS kirjoitti:Hieno auto joka tapauksessaIttelläkin kolmimukinen kakstahtari harrasteena mutta peltikuorinen ja ruotsalainen
Aika mainio vehje ja konstruktiokin oli aika lailla edistyksellinen, aikaansa edellä, toteutus vaan ei ollut parasta mahdollista laatua. Joka tapauksessa ajelin sillä muistaakseni pari vuotta ja aika monta kilometriä, mm. -66 olin sen kanssa Göteborgissa kesän töissä.
Oli mulla toinenkin samanmerkkinen auto, mutta se olikin peltikorinen avoauto Luxus Cabriolet, todella tyylikäs pirssi. Yhden talven se seisoi suurimman osan aikaa Helsingin kauppatorin rannassa aivan Suomenlinnan lauttalaiturin lähelle pysäköitynä, kävin silloin Merisotakoulua. Pysäköinti oli siihen aikaan vielä maksutonta niillä kulmin. Sittemmin sen auton osti kaveri, joka pani sen loistokuntoon ja ilmeisesti auto on joskus nähtävissä autonäyttelyissä.
Voi pojat, odottakaapas kun mä julkaisen muistelmani - saatte sitten kuulla lisää!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Tällä hetkellä mennään lavatatsunilla (no on menty toki tätä ennenkin monenlaisella lavatatsunilla mutta tää on ny ajossa)

Emännällä NynnySunny

Kesäautona tällainen

+ Jokunen projekti mistä ei kuvasaastetta ole

Emännällä NynnySunny

Kesäautona tällainen

+ Jokunen projekti mistä ei kuvasaastetta ole
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Viestit: 1241
- Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 21:28
- Paikkakunta: Mikkeli
- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: Rintsikkaperheiden autot
Meillä on siis vuosimallia -90 oleva göteborgilaisen autoteollisuuden helmi, seitennelikymppinen Volvo, ja se käy tätä nykyä viinalla.
Siihen piti tilata Ukrainasta Donetskin alueelta satasen maksanut bioadapteri (olisi niitä saanut lähempääkin mutta Ukrainan poika myi halvemmalla) ja tuikata se kiinni. Humanisti on hämmästynyt, ei edes siitä että etanoli on niin halpaa vaan erityisesti siitä, että vanha autonrohjake heilahti kättelyssä ekologisuuden aallonharjalle kun rupesi syömään kotimaista biojätettä.
Siihen piti tilata Ukrainasta Donetskin alueelta satasen maksanut bioadapteri (olisi niitä saanut lähempääkin mutta Ukrainan poika myi halvemmalla) ja tuikata se kiinni. Humanisti on hämmästynyt, ei edes siitä että etanoli on niin halpaa vaan erityisesti siitä, että vanha autonrohjake heilahti kättelyssä ekologisuuden aallonharjalle kun rupesi syömään kotimaista biojätettä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: Rintsikkaperheiden autot
Jos ja kun saan E85-konversion tehtyä tuohon trollhättanilaiseeni niin hommaan puskuritarran "Alkoholin suurkuluttaja"
Tähän rakkineeseen E85-yhteensopivuus tulee ihan vaan softapäivityksellä, mutta etanolin pesuominaisuuksien takia tarttee varautua polttoainesuodattimen vaihtoon, öljynvaihtoon ym, kun tämä malli on kuulemma vähän kranttu tuollaisten suhteen, ja nipsauttaa joku letkukin jostain tukkoon. Tutkimustyö on kesken vielä. Bonuksena saa pirtulla ajaessa muutaman kymmenen hevosvoimaa lisää vs benssiini
Tähän rakkineeseen E85-yhteensopivuus tulee ihan vaan softapäivityksellä, mutta etanolin pesuominaisuuksien takia tarttee varautua polttoainesuodattimen vaihtoon, öljynvaihtoon ym, kun tämä malli on kuulemma vähän kranttu tuollaisten suhteen, ja nipsauttaa joku letkukin jostain tukkoon. Tutkimustyö on kesken vielä. Bonuksena saa pirtulla ajaessa muutaman kymmenen hevosvoimaa lisää vs benssiini
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikkaperheiden autot
Rellun ilmastointiasia on edennyt, nyt olen saanut ajan sertifiodun oppilaitoksen työjonoon.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikkaperheiden autot
HÄ?KariFS kirjoitti:Bonuksena saa pirtulla ajaessa muutaman kymmenen hevosvoimaa lisää vs benssiini
Ihan tosi?
-
ramirez
- Jäsen

- Viestit: 650
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
- Paikkakunta: Rautajärvi
- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
- Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia
Re: Rintsikkaperheiden autot
Lerssinen taitaa olla sama lerssinen ko on offipalstalla?Lerssinen kirjoitti:Tällä hetkellä mennään lavatatsunilla (no on menty toki tätä ennenkin monenlaisella lavatatsunilla mutta tää on ny ajossa)![]()
Emännällä NynnySunny
Kesäautona tällainen
+ Jokunen projekti mistä ei kuvasaastetta ole
Re: Rintsikkaperheiden autot
Jummartaakseni Saabin Biopower-softa pelaa niin. Etanolin puristuskestävyys on parempi kuin bensan, E85 vastaa niiltä osin 104-106 oktaanista bensaa. Eli ei nakuta niin helposti, lisäksi etanolissa on happea ittessään ja palaa kylmemmällä liekillä. Tällainen haitekkilaite kuten esim Saab, jossa on nakutusanturit sun muut systeemit, osaa sitten ottaa kaiken ilon irti viinasta ja nostaa ahtopaineet tappiin jo aikaisemminJuha_P kirjoitti:HÄ?KariFS kirjoitti:Bonuksena saa pirtulla ajaessa muutaman kymmenen hevosvoimaa lisää vs benssiini
Ihan tosi?
Hieman sekavaa on "tieto", ja mitä ilmeisemmin BioPowerin suurempi teho etanolilla on tehty ohjelmallisesti kannustamaan ajoa etanolilla. Näillä tehdastekoisten maltillisilla ominaisuuksilla ja ahtopaineilla saataneen haluttaessa sama teho kummalla vaan polttoaineella. Mutta alla linkki jossa asiasta kerrotaan, tosin kyseessä on ooppelipohjainen moottori johon etanoli on "laitettu sopimaan", Saab-moottorithan on jo alusta alkaen suunniteltu sopimaan myös etanolille. Biopower tuli markkinoille 2005-vuosimalliin, omani on samanvuotinen ja samalla hardwarella, joten softamuutoksella pitäisi mennä ja on niitä harrastajavoimin tehtykin.
http://www.autokanta.com/autopokkari/te ... 047=726377
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Rintsikkaperheiden autot
Niin se osaa säätää ahtopainetta "lennossa" nakutuksen rajalle?KariFS kirjoitti:Jummartaakseni Saabin Biopower-softa pelaa niin. Etanolin puristuskestävyys on parempi kuin bensan, E85 vastaa niiltä osin 104-106 oktaanista bensaa. Eli ei nakuta niin helposti, lisäksi etanolissa on happea ittessään ja palaa kylmemmällä liekillä. Tällainen haitekkilaite kuten esim Saab, jossa on nakutusanturit sun muut systeemit, osaa sitten ottaa kaiken ilon irti viinasta ja nostaa ahtopaineet tappiin jo aikaisemmin Ja pelaahan dragsteritkin metanolilla kun pentsiinillä moottorit sulaisi
Eikös viinan energiasisältö ole kumminkin pienempi eli soppaa palaa isolla teholla sitten huomattavasti enemmän kuin bensaa?
Re: Rintsikkaperheiden autot
Ymmärtääkseni ahtopaine säätyy vauhdissa tilanteiden ja ennalta määritellyn kartan mukaan, ja painetta pudotetaan jos nakutusta ilmenee. Etanolisoftalla on eri kartat, ja jostakin se osaa päätellä polttoaineen alkoholipitoisuuden ja säätää tehoa sen mukaan. Arvelisin että se vertaa lambda-arvoa ilmamassaan ja siihen miten kauan suuttimet ovat auki (=syötetty polttoainemäärä). Tai jotain. Mutta kuitenkin voi tankata sekaisin bensaa tai eetä, ja systeemi sopeutuu kulloiseenkin cocktailiin.Juha_P kirjoitti:Niin se osaa säätää ahtopainetta "lennossa" nakutuksen rajalle?KariFS kirjoitti:Jummartaakseni Saabin Biopower-softa pelaa niin. Etanolin puristuskestävyys on parempi kuin bensan, E85 vastaa niiltä osin 104-106 oktaanista bensaa. Eli ei nakuta niin helposti, lisäksi etanolissa on happea ittessään ja palaa kylmemmällä liekillä. Tällainen haitekkilaite kuten esim Saab, jossa on nakutusanturit sun muut systeemit, osaa sitten ottaa kaiken ilon irti viinasta ja nostaa ahtopaineet tappiin jo aikaisemmin Ja pelaahan dragsteritkin metanolilla kun pentsiinillä moottorit sulaisi
Eikös viinan energiasisältö ole kumminkin pienempi eli soppaa palaa isolla teholla sitten huomattavasti enemmän kuin bensaa?
Ja juu, pirtua menee sellainen 20-30% enemmän kuin bensaa saman tehon saavuttamiseksi. Kaikenkaikkiaan kustannussäästö etanolilla on marginaalinen, kun korkeamman menekin lisäksi öljynvaihtoväliäkin joutuu lyhentämään (ohje 10k välein, nyt vaihdatan 15k välein, Saabin ohje bensakäytössä 30k). Mutta laskennallinen CO2 päästö putoaa 80%, ja se jos mikä lämmittää öljylämmittäjän ja hehkulamppuhamstraajan omaatuntoa
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Rintsikkaperheiden autot
Yhdellä tutun Saabilla se meni niin, että 170 hevosesta kasvoi 230 hevosta eli melko hyvin.
On se mullakin etanolivolvo:

On se mullakin etanolivolvo:


