Kattopaneeli

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
kymi
Jäsen
Jäsen

Kattopaneeli

Viesti Kirjoittaja kymi »

Moi. Pitäisi ostaa kattopaneelia. Minulla on kolme tarjousta. Hintaa tärkeämpi on kuitenkin laatu. Kaikki kolme vaihtoehtoa on STV 120*15mm päätypontattu valkolakattu kuusipaneeli.
1. vaihtoehto on UPM:n valmistama paneeli
2. vaihtoehto on Stora enson paneeli
3. vaihtoehto on Arvolista merkkinen paneeli
Onko kellän kokemusta noista? Kertokaa mielipiteitänne. Osa myydään ulkovarastosta ja osa olis ollu myymälässä sisällä ainakin vähänaikaa. Nyt on aika kostea aika. Saakohan noita millään kuivaksi kun sisäilmakin on melko kosteaa näin syksyllä? Pelottaa vaan että kuinka paljon noi sitten rakoilee katossa. Olen kuullut jotain huonoa Stora enson paneeleista, onko kokemuksia?
kukkis
Jäsen
Jäsen

Re: Kattopaneeli

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Kyseisistä paneeleista ei kokemuksia. Mutta. Itse laitoin yläkertaan tollasta ohutta paneelia. Ja siinä oli kaks kertaa samalla kertaa, eka ja vika. Ihan p...kaa. Paketista kun otat ni osa menee ihan mutkalle samantien. Ja vittumaisia laittaa ylipäätään kun semmosia lerppuja. Ja olivat olleet sisällä parisen viikkoa. Jos noita nyt ostat niin anna kuivua paketissa ja osta niitä mitkä olleet kaupassa sisätiloissa.
Itse suosittelen kunnon paksusta paneelia. Vahingosta viisastuneena(ite en yläkertaan ois tota lerppua halunnut, mut jossain piti ex:lle antaa periks) laitoin alakertaan 95x21 helmiponttipaneelia. Paljon helpompaa laittaa ja sopii mun mielestä vanhaan taloon paremmin. Ja oli viel paljon halvempaakin, kun pikku sahalta hain. Näitä aikoja viitisen vuotta sitten laitoin ja liian vähän aikaa ehti olla sisällä. Irvistää. On pitänyt korjata, mut ei ole vielä ehtinyt. Ja toi paksumpi kannattaa ehdottomasti kiinnittää päältä, ei pontista. Ja ekan kerran maalasin ennen kattoon laittoa, toka kerta katossa.
Muut kommentoikoot lisää.
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

kukkis kirjoitti:Ja ekan kerran maalasin ennen kattoon laittoa, toka kerta katossa.
Muut kommentoikoot lisää.
Mää olen ajatellu etten enää katossa maalaa paneeleita, sen verran vittumaista puuhaa. Vähän pitää tietysti paikata katossa, naulanpaikat ja mahdollisesti jos on jääny jotain muuta huonosti.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

Mulla on mitälie talouslaatupaneelia tuollasta ohkasta mutta leveää rimpulaa. Oli mukavaa laitella kattoon ku vaikka se lauta propellia oliki niin ihan nätisti antoi periksi ja asettui paikoilleen. Paljon helpommalla kuin lattiaan laittamani mökkilaatuinen 28x95 jota paikotellen piti kuormaliinoin kiristää paikoilleen kun ei ollu apukäsiä asentamassa.

Makuasioita. viini
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

kymi kirjoitti:Moi. Pitäisi ostaa kattopaneelia. Minulla on kolme tarjousta. Hintaa tärkeämpi on kuitenkin laatu. Kaikki kolme vaihtoehtoa on STV 120*15mm
Tätähän et varsinaisesti kysynyt ja osaltaanhan nämä on makuasioita: mutta en itse kyllä laittais kattoon STV paneelia. Pyöreäreunainen STP on kyllä omaan makuun parempi. Oletteko harkinneet STP:n käyttöä?

Olettaisin että pyöreä reuna antaa paremmin anteeksi pieniä virheitä, koska esimerkiksi varjot eivät ole niin jyrkät. Makuasia ja varmaan riipppu vähän myös siitä että minkä ikäinen rakennus kyseessä.
kymi
Jäsen
Jäsen

Munulla kävi virhe, se oli nimenomaan tota STP profiilia.
sloisa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sloisa »

Ei se katossa toiseen kertaan maalaaminen minusta mitenkään hankalaa ollut. Jatkovarsi ja sellainen mutkalla oleva Sokevan pensseli. Helppoa kuin heinänteko.
kymi
Jäsen
Jäsen

Tilasin paneelit agrimarketista. Stora enson kamaa puumerkin kautta...Eli muutama välikäsi :( . No ei auta kun ei puumerkki myy yksityisille :( . No paneelit sitten tuli pihaan(rahti 98e. n.5km). Aikas kallis rahti kun kuitenkin väliovet tulee 300km. 65e. Kannoin panelit heti yläkertaan kuivumaan kun ulkokuivaahan nuo nyt olivat. Pituus vaan sattu olemaa sopiva niin otin tuolta. Lueskelin sitten paneelipaketista ohjeita. Siinä sanotaan että älä avaa muovipaketteja ennenkun aloitat asennuksen. Mihin noi panelit muovikääreessä muka kuivuu. Ja lisäksi lähes jokainen paketti oli kuitenkin repeytynyt auki...Ihmetyttää noi ohjeet että anna kuivua muutama päivä paketissa ja laita kattoon. No saapi kuivua nyt kuukauden ennen kuin ehdin niitä laittaa. Toivottavasti ei mene kovin ropeliksi.
hakamaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hakamaa »

kymi kirjoitti:Tilasin paneelit agrimarketista. Stora enson kamaa puumerkin kautta...Eli muutama välikäsi :( . No ei auta kun ei puumerkki myy yksityisille :( . No paneelit sitten tuli pihaan(rahti 98e. n.5km). Aikas kallis rahti kun kuitenkin väliovet tulee 300km. 65e. Kannoin panelit heti yläkertaan kuivumaan kun ulkokuivaahan nuo nyt olivat. Pituus vaan sattu olemaa sopiva niin otin tuolta. Lueskelin sitten paneelipaketista ohjeita. Siinä sanotaan että älä avaa muovipaketteja ennenkun aloitat asennuksen. Mihin noi panelit muovikääreessä muka kuivuu. Ja lisäksi lähes jokainen paketti oli kuitenkin repeytynyt auki...Ihmetyttää noi ohjeet että anna kuivua muutama päivä paketissa ja laita kattoon. No saapi kuivua nyt kuukauden ennen kuin ehdin niitä laittaa. Toivottavasti ei mene kovin ropeliksi.
Mä arvaan että ne muovit pitää ne nipussa ja estää juurikin tuota ropeliksi menoa. En siis Tiedä, mutta mitä tuossa kaverin saha/höylällä käypi, niin sillä on kaikki, tai ainakin melki, taapelit aina liinoilla nipussa, oli ne ulkona tai ei.
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Mikä vika kunnon sisarpaneelissa on? Tai sitä pyöreäreunaisemmassa koristepaneelissa? Täälläkin on osa katoista tuota STP:tä, mutta osa on jo vaihdettu koristepaneeliin. Onhan se nyt paljon kauniimpaa ja taloon sopivampaa!
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Alli kirjoitti:Mikä vika kunnon sisarpaneelissa on? Tai sitä pyöreäreunaisemmassa koristepaneelissa? Täälläkin on osa katoista tuota STP:tä, mutta osa on jo vaihdettu koristepaneeliin. Onhan se nyt paljon kauniimpaa ja taloon sopivampaa!
En ole varma mihin tällä viittasit, mutta ei niissä mitään vikaa ole. Meillä on niin että seinissä on sisarpaneelia (linnunsiipi nimellä meillä sanottu) ja katossa STP. Ainoastaan saunan seinässä on STP, mutta se on sitten kapeampi kuin katossa olevat.

Ja niistä muoveista: niin minäkin olen ymmärtänyt että ne muovit pitää ne paremmin suorina. Niistä paneeleista jotka koskaan muovitettu oli, niin ne mitkä meni suoraan paketista kattoon oli parempi tehdä. Osa vahattiin irraltaan (pesuhuoneen katto) ja tuntuivat olevan heti vähän vastahakoisia. Paikallisen sahan omaa tuotantoa olevat paneelit eivät olleet muoveissa ja suoria olivat ja suorina pysyivät.
kymi
Jäsen
Jäsen

Joo kattoon meillä nyt tulee tota valkolakattua STP-panelia. Yläkerran rappuun tulee seinään puolipaneli vähän sisarpanelin tyylistä koristepanelia Summan muotohöyläämöstä.
Serenity Now
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Serenity Now »

lehmikangas kirjoitti: Ja niistä muoveista: niin minäkin olen ymmärtänyt että ne muovit pitää ne paremmin suorina. Niistä paneeleista jotka koskaan muovitettu oli, niin ne mitkä meni suoraan paketista kattoon oli parempi tehdä.
Mitäs jos nostaisi paneelipaketit sisälle, poistaisi muovit ja kiristäisi joillain remmeillä tms. tiiviiksi nipuiksi. Pääsisi kuivumaan, mutta pysyisivät suorina. Tai sitten ei?
esai
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja esai »

MDF, ei oksia ja siisti katto vielä kymmenen vuoden jälkeenkin.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Sähköremonttia odotellessani olen paneloinut keskeneräisenä olevan yläkerran katon. Minä hain mieleistäni sisarpanelia suoraan sahalta sen jälkeen kun Starkille joutui nipun propellipanelia palauttamaan. Suulista tullut tavara on kuukauden sisällä lojumisen jälkeen edelleen suoraa, jees, mutta lievä reklamaation paikka olis noissakin; pontit on sadistisen tiukat. Surkea viiden euron Anant on osoittautunut kullanarvoiseksi tuon ongelman ratkaisemisessa, pieni siivu urospontista ja johan menee kiroilematta, pikkaisen valkoisella kuminuijalla kun kups:

Kuva

Yleensä tykkään yksinään tehdä töitä, mutta kattopaneleitten laittoon olis naapurin nöösipoikaa tarvittu apupojaksi - ei kympin tuntipalkalla kiinnosta. Siispä tein keikkastudion taustakankaan jalustoista tuollaliset pielavetiset, ihan niiden kanssa saa jumpattua panelit yksinään kattoon!

Kuva
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Vastaa Viestiin