Putkihommissa vaikuttaa myös paljon se minkä verran itse esivalmistelet esim purkamalla lattioita ja mihin tasoon pinnat sitten "entisöidään" ja kuka sen tekee.
Maanalaisen öljysäiliön tyhjennys, puhdistus ja käytöstäpoisto pöytäkirjoineen maksoi meillä jotain 200-250e, josta summasta saa kotitalousvähennyksen. Lisäbonuksena saimme pytynpohjat, eli noin 100-150 litraa löpöä puhdistusauton suodattamana uuteen tankkiimme
Ja vaikka et varsinaisesti tätä kysynytkään niin sanon silti: Harkitse nyt vielä muitakin vaihtoehtoja kuin maalämpö. Jos kallio on syvällä, niin hommasta tulee kallista. Jos/kun patteriverkkosi on mitoitettu öljylämmitykselle, todennäköisesti menee patteritkin uusiksi. Öljylämmityshän tekee tarvittaessa sujuvasti jopa 80-asteista kiertovettä, maalämpö kai jotain 50-asteista? Siinä voi tulla vilu talvella. En ole maalämmön asiantuntija, olen tutkinut asiaa vain sen verran että totesin ettei se sovi minun talooni. Tai saadaan sopimaan mutta taloudellisesti se ei ole järkevä. Alueellamme kallio on tiettävästi melko syvällä, ja laitteiston hinta olisi sitä luokkaa että sillä rahalla saan nykyhinnoilla polttopuut 50 vuodeksi, ja korkoihin menneillä rahoilla muutaman vuoden siihen päälle. Kannattava investointihan se olisi jos lämpö olisi ilmaista mutta eipä se kompurakaan pyhällä hengellä pyöri eikä sähkölläkään ikuisesti, veikkaan että 15 vuotta max on kompuran ikä. Toki se voi olla joillekuille sopivakin investointi, tilanteet ja tarjoukset ovat erilaisia. Itse ainakin olen jahkannut jo niin kauan ja lämpimikseni poltellut öljyä siinä jahkatessani että jonkinlaisen pumppusysteemin olisin jo öljyyn menneillä rahoilla saanutkin