Torx, PZ, PH vai peräti ura?

Rintamamiestaloista ja muusta
vesahy
Jäsen
Jäsen

Torx, PZ, PH vai peräti ura?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Jouduin äsken korjailemaan tallin seinässä olevan luukun saranan kiinnitystä, tikkaiden yläpäässä henkeni kaupalla keikkuen. Ja kyllä oli vaikeata. Ruuvit olivat PZ2-kantaisia ja jonkun söheltäjän (ai minäkö?) joskus tuhoamia, joita ei meinannut millään saada kierrettyä auki. Korvasin ne ne uusilla, samanlaisilla tietenkin, mutta taas sama juttu. Kun en pystynyt painamaan porakonetta kunnolla eikä teräkään ollut ihan linjassa ruuvin kanssa, niin hetihän se lipsahti ja sen jälkeen peli oli menetetty. Vääntimen terä sanoi vaan ratatatataa ja ristikolo oli sekunnissa pyöreä. Uusi ruuvi tilalle ja nyt sen sitten sain ruuvattua kiinni asti, mutta vaikeaa oli sekin.

Minä olen viime aikoina alkanut suosia torx-kantaisia ruuveja, niiden ruuvaus onnistuu paremmin vaikka joutuisi ruuvaamaan käsi sivulle ojennettuna niin, ettei siihen ruuvin kantaankaan saa kovin lujaa painettua. Tosin kyllä sellaisenkin ruuvin tärveleminen joskus onnistuu, mutta ei ihan yhtä helposti.

Minkälaisia ruuveja muut palstalaiset tykkäävät ruuvailla?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Jamo2001
Jäsen
Jäsen

Re: Torx, PZ, PH vai peräti ura?

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Kyllähän se torx kanta on pätevä. Itse olen käyttänyt rst torx kantaisia ruuveja lähes kaikessa.
Rst on vaan hiukan pehmeämpää, joten kärki pitää olla hyvässä kunnossa. koneessa portaaton nopeus ja mielellään momentti.
Muilla ei viitsi enää oikeastaan enää edes tehdäkkään.
-terassit
-otsalaudat
-aidat
-räystäslaudat
-kattotiilet
yms.

Rst ruuveissa se huono ettei tarraa magneettikärkeen.

Julkkarin olen lyönyt rst konenauloilla kiinni.

t:Jamo
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Jaa, kun kysytään mistä tykkää, niin kyllä noihin torxeihin olen mieltynyt. Ja mielellään vielä kokoa 25. Ja iskevä väännin on mukava. Paitsi että minun laittesta puuttuu se momentin säätö. Sille olis käyttöä. Pitää varmaan sijoittaa tee-se-itse lehdessä esiteltyyn kärkeen jossa itsessään "micromomentti". Menee nimittäin melkosesti kärkiä ruuvatessa. No, hyvä asia sinällään, että menee kärkiä eikä kantoja...
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Jos ruuvi jää talon rakenteissa näkyviin, niin uraruuvi, mutta muuten torx aina kun vain mahdollista. Kunpa ruuvikaupasta saisi myös koneruuveja kuusiokolojen sijaan torx-kantaisina!
vesahy
Jäsen
Jäsen

Joku kaipasi taannoin uraruuveja, olikos se nyt ulko-oven saranoihin. Ja Pekaltahan niitä löytyi. Pari viikkoa sitten käväisin Porvoon aseman rautakaupassa ja siellä niitä uraruuveja oli sekalainen valikoima.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Ainakin minä kaipasin viime kesänä ulko-oven saranoihin uraruuveja, ja sain silloin myös vinkin Blatic Bolt -nimisestä yrityksestä. Sieltä sain tilattua pari laatikollista sopivia ruuveja.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Torxeja tulee käytettyä hankalissa paikoissa, kuten oven karmin kiinnitys ym., mutta kyllä bitseilläkin on eroja niin pitävyydessä kuin kestossakin. Dewaltin sarja on ollut tähän mennessä kestävin. Nuo halpiskärjet kun tuppaavat hajoamaan/kulumaan heti kättelyssä. Mieluumin maksan vähän enemmän kuin kiroilen :-)
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Potsidrive on kyllä heti entinen jos sen kanssa tupeltaa hilipsin kärjellä, tai päinvastoin. Oikeilla kärjellä toimii tosi hyvin. Torksi on kyllä teknisesti paras, ja niitä käytän minäkin jos ruuvi jää piiloon. Iso dewalt-väännin vääntää joko kärjen tai ruuvin poikki jos sattuu oksaan eikä ole monumentinrajoitus päällä, ei nylppää eikä lipsu, eli siinä mielessä tosiaan paras. Mutta ei oo silmä tottunut niihin niin paljoa että vanhassa puurakenteessa niitä pystyisin katselemaan. Terassin kyllä ruuvasin niillä pintalautoja myöten, eipä noita muunlaisia terassiruuveja oikein ollutkaan.

Mulla on pari Bahcon kärkisarjaa, noin kympin hintaisia, kummankin akkuporan pakissa omansa. Teräpaloja (en suostu niitä bitcheiksi kutsumaan :-) ) ostan sitten mahd. laadukkaita aina tilalle kun särkyy tai kuluvat loppuun. Halvahkolla sarjalla pääsee hyvin alkuun, ja useimmin tarvittavat palat ovat Pz2, Ph2, TX20, 25 ja 27, niitä voi ja kannattaa ostaa jo heti alussa jemmaan jokusia. Muita kokoja tarvitsee joskus, ja ne on hyvä olla olemassa, mutta noissa munkin askeissa on monta palaa joita ei ole koskaan käytetty.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

KariFS kirjoitti:...useimmin tarvittavat palat ovat Pz2, Ph2, TX20, 25 ja 27...

Minä olen kanssa ostanut joitain kärkipalasarjoja, joissa on tuo Tx27, mutta johtuneeko pääasiassa käyttämistäni ruuvimerkeistä vai mista, että yhtään 27-kantaista ruuvia ei ole vielä tullut vastaan.

Vinkkejä torx-kantaisista koneruuveista otetaan edelleen mielellään vastaan :wink:
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

A13 kirjoitti:Vinkkejä torx-kantaisista koneruuveista otetaan edelleen mielellään vastaan :wink:
Ferrolla on jotain: Uraruuvi lieriökanta, torx DIN7985 ISO7045 ZN, kokoja M4-M6 :roll:
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

A13 kirjoitti:
KariFS kirjoitti:...useimmin tarvittavat palat ovat Pz2, Ph2, TX20, 25 ja 27...

Minä olen kanssa ostanut joitain kärkipalasarjoja, joissa on tuo Tx27, mutta johtuneeko pääasiassa käyttämistäni ruuvimerkeistä vai mista, että yhtään 27-kantaista ruuvia ei ole vielä tullut vastaan.

Vinkkejä torx-kantaisista koneruuveista otetaan edelleen mielellään vastaan :wink:
Toden totta, torx 10, 20 ja 25 ovat ne palat joita mun satseissa on eniten käytetty. Ja tähän hätään suurin ruuvi mikä käsivarastosta löytyi, oli 6x100, ja sekin vielä T25:llä, kuten myös karmiruuvit joita oli nurkissa. Mistä lienen tuon kaksseiskan sitten päähäni saanut, isohan se on kuin mikä. Eli älkää ostako T27:aa :oops:

Koneruuviosastolla taitaa mennä OEM-varaosapuolelle, en ole missään moisia "kilotavarana" nähnyt. Mutta kyllähän kuusiokolokin aika hyvä on, kunnes nuljahtaa :wink: Joka tapauksessa hakkaa kaikenlaiset risti-, tähti- ja urakannat mennen tullen, etenkin paikoissa minne ei kuusiokanta sovi.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
vesahy
Jäsen
Jäsen

Ai niin, onhan Würthillä vielä sitten Assy-kantakin. Sain ammattimieheltä kourallisen ammattikäyttöön tarkoitettuja karmiruuveja ja niihin sopivan teräpalan. Pätevältä tuntui sekin.

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... uvasto.pdf
Purkur
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Purkur »

Torx olisi saanut jäädä keksimättä, kirjoitti joku Hesarin yleisönosastolla. Enpä ota tähän kantaa, mutta oma kokemus kesällä Oli: vanhan auton penkin irroitus, kiinni neljällä isolla liimatulla
torx-pultilla. Kauppaan ostamaan työkalu, ja äheltämään. Toden totta, 3 varttia kesti, iso torx-bit ei pysy paikassaan, vaan lipsahtaa irti. Kuusiomutterilla penkki olisi irronnut vartissa.
Harmi kun en silloin leikannut irti em. mielipidettä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Purkur kirjoitti:...mutta oma kokemus kesällä Oli: vanhan auton penkin irroitus, kiinni neljällä isolla liimatulla torx-pultilla.
Siis liimattu? On se vaikea homma oli kolo sitten minkä mallinen hyvänsä.

Tänään yritin irroitella komeron kynnyspuun takana olevaa pikku listan pätkää, joka oli naulattu kiinni 50 millin sinkityllä lankanaulalla ja ne olivat purreet vanhaan hirteen kiinni todella lujaa. Muut naulat sain poistettua mutta yksi on siellä vieläkin, ei tule ulos millään. Suurella sorkkaraudalla suostuttelin mutta naulasta lähti vaan kanta eikä siitä saa enää millään vehkeellä kiinni niin, että saisi vedettyä. En silti sano, että sinkityt naulat olisi saaneet jäädä keksimättä.
Jamo2001
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Purkur kirjoitti:Torx olisi saanut jäädä keksimättä, kirjoitti joku Hesarin yleisönosastolla. Enpä ota tähän kantaa, mutta oma kokemus kesällä Oli: vanhan auton penkin irroitus, kiinni neljällä isolla liimatulla
torx-pultilla. Kauppaan ostamaan työkalu, ja äheltämään. Toden totta, 3 varttia kesti, iso torx-bit ei pysy paikassaan, vaan lipsahtaa irti. Kuusiomutterilla penkki olisi irronnut vartissa.
Harmi kun en silloin leikannut irti em. mielipidettä.
Niitä pultteja ei ole varmaankaan tarkoitettu avattavaksi... :idea:
Kyllä se Loctite kierreliimalla liimattu pultti tarttuu ja pirusti kiinni.
Samoin rosteri olisi saanut jäädä keksimättä. Kun rosteripultti "kylmähitsautuu" kierrettäessä rts kierteeseen niin siitä ei saa sitten poikkasematta pois :wink:
Vastaa Viestiin