1880 Lukua
Re: 1880 Lukua
Kantaa ottamatta toetan, että itse kierrän kivivillan kaukaa. Tässä talossa on karhuntaljaa kannettu ullakolle ja uudempaa lasivillaa oli reilu neilö wc:n lattiassa. Vessan lattian kohdalla ei liennnyt merkitystä mitä siellä oli, kun ei ollut vuotoja.
Kuistin katto oli uusittu jonkun vuodon jäljiltä. Samalla oli eristetty kivivillalla. Ja se onkin ainut homeessa oleva paikka tässä talossa. Hometta oli sekä villan ala, että ylä puolella. Toki villa ei yksin ollut syyllinen...
Kuistin katto oli uusittu jonkun vuodon jäljiltä. Samalla oli eristetty kivivillalla. Ja se onkin ainut homeessa oleva paikka tässä talossa. Hometta oli sekä villan ala, että ylä puolella. Toki villa ei yksin ollut syyllinen...
Sen mitä rakennuksilla on tullut oltua töissä niin aina betonirakennusten eristäminen on suoritettu kivivillalla.. Julkisivujen taakse muurauksien alle olen kiinnittänyt kivivilloja, lasivillaa en koskaan..
Myöskin betonisiin kerrostalovälipohjiin on laitettu kivivillaa ja valettu toinen laatta päälle ja tämä kaiki 2000 luvulla
Tähän kun ei oikein voi suoraan soveltaa maanvaraisten laattojen paniikkia kun nuo laatanpalat on aina maanpinnan yläpuolella, mittailin tuossa että kunhan etupihaa kaivelen niin tuvankin laatta on 60 senttiä korkeella
Tähän taloon noustaan sisään kirjaimellisesti..
Meinaan kun tuollaisen lattian leikkeleminen palasista on tuskaa, selluvillarouhe taas tahtoo painua varsinkin jos koittaa tuollaista alaa saada tiiviiksi
Kivivillarouhe (se karkeampi, ei puhallus) taas ei painu.. Se on varmaan ainoa säkissä sisään kannettava värkki joka ei painu ajan saatossa niin paljoa että aiheuttais sitten ilimavuotoja..
Pitää kummiskin muistaa että edelliset lattian täytteet eli Oljet, Heinät, Kävyt, Turpeet ja Sahanjauot ei ollut yhtään mitenkään eristetty alla olevasta hiekasta vaan kun se laatta oli pieninä murusina alla niin aiemmat eristeet on olleet suoraan hiekkaa vasten..
Edit: jonkinlaisen kuvankin löysin.. Tuossa oli muuten kaikki entisen valun raudoitukset mitä löytyi

Tuollaisella parin sentin paksuisella murustuneella laastilla ei ole paljoa eristävää vaikutusta ollut
Myöskin betonisiin kerrostalovälipohjiin on laitettu kivivillaa ja valettu toinen laatta päälle ja tämä kaiki 2000 luvulla
Tähän kun ei oikein voi suoraan soveltaa maanvaraisten laattojen paniikkia kun nuo laatanpalat on aina maanpinnan yläpuolella, mittailin tuossa että kunhan etupihaa kaivelen niin tuvankin laatta on 60 senttiä korkeella
Meinaan kun tuollaisen lattian leikkeleminen palasista on tuskaa, selluvillarouhe taas tahtoo painua varsinkin jos koittaa tuollaista alaa saada tiiviiksi
Pitää kummiskin muistaa että edelliset lattian täytteet eli Oljet, Heinät, Kävyt, Turpeet ja Sahanjauot ei ollut yhtään mitenkään eristetty alla olevasta hiekasta vaan kun se laatta oli pieninä murusina alla niin aiemmat eristeet on olleet suoraan hiekkaa vasten..
Edit: jonkinlaisen kuvankin löysin.. Tuossa oli muuten kaikki entisen valun raudoitukset mitä löytyi

Tuollaisella parin sentin paksuisella murustuneella laastilla ei ole paljoa eristävää vaikutusta ollut
Hiljaista on keskustelu tällä palstalla mutta nakellaan vielä kuvia perään kun niitä kerran olen nettiin asti vääntänyt.. Mökkiä hieman 2000 luvun suuntaankin

Leivinuuni on jo, puuhella tulee myöhemmin kun keritään

Maalämmöt läpi seinästä, melko kovaa porattavaa oli

Takana näkyvä lattiahan on maanpinnasta yli metrin korkeudella, alapohjan laatta tuossa kohti n 70 senttiä

Paloturvallisuusmuutos

Myöskin vintillä hommat vaiheessa, piippujen hiekkalaatikoita olen korjannu ja lisänny kupeille vielä palovillaakin..
Saunaakin kerinnä nikkaroida

Hormin rappaukset korjasin ja vetelin lankatelalla TT:tä.. Katotaan kestääkö saunassa..
Jospa se tästä, joskus.....

Leivinuuni on jo, puuhella tulee myöhemmin kun keritään

Maalämmöt läpi seinästä, melko kovaa porattavaa oli

Takana näkyvä lattiahan on maanpinnasta yli metrin korkeudella, alapohjan laatta tuossa kohti n 70 senttiä

Paloturvallisuusmuutos

Myöskin vintillä hommat vaiheessa, piippujen hiekkalaatikoita olen korjannu ja lisänny kupeille vielä palovillaakin..
Saunaakin kerinnä nikkaroida

Hormin rappaukset korjasin ja vetelin lankatelalla TT:tä.. Katotaan kestääkö saunassa..
Jospa se tästä, joskus.....
Sulla on niin itsevarma tekemisen meininki, ettei tässä oikein sanottavaa vissiin kenelläkään.Lerssinen kirjoitti:Hiljaista on keskustelu tällä palstalla .....
Mimmosella terällä pääsit seinästä läpi maalämpöputkien läpivienneissä?
Vai oliko tavallinen rasiapora ja aina 5cm välein keskiön talttaus?
Joo, samaa mieltä Juha_P:n kanssa.
Lerssinen remppaa talon kesässä yksin, kun me muut nyhrätään vuosia.. vähemmästäkin vetää hiljaiseksi
Lerssinen remppaa talon kesässä yksin, kun me muut nyhrätään vuosia.. vähemmästäkin vetää hiljaiseksi
Tuo joskus on hieman erillainen käsite tuossa sinun projektissa kun esim tässä minun projektissa... Ensimmäinen vuosi tuli täyteen ja projekti on vasta alkanut. Vesi- ja viemäröinti uusittu. Lämmitysjärjestelmä pattereineen uusitu. Julkisivu uusittu. Sauna työn alla.
Toisinsanoen uusittava on kaikki, miä edellinen omistaja ehti tuhota. No ikkunat ja ovet säästyy... Ja runko.
Toisinsanoen uusittava on kaikki, miä edellinen omistaja ehti tuhota. No ikkunat ja ovet säästyy... Ja runko.
Tein tietoisen valinnan ja otin omaa lomaa töistä täksi kesäksi/syksyksi että pääsee pirttiin asumaan eli olen tehnyt tätä ihan täysiä päiviä että siksi tuntuu ettei mitään tapahdu
No, vintilläkin on nyt touhuttu vajaa viikko ja alkaa töryt olla syydetty hevonkuuseen sieltä
Entisen vintin nousupaikan läpi on tuotu kylppärin ja viemärin tuuletukset.. Eristämättä tietenkin
(villa on omassa "laatikossaan" joten ratkaisu ok)

Vintiltä tuli kaksi tällaista kärryä romua, välipohja keveni varmaan ainakin 500 kg

Tuli huomattua vintillä touhutessa että joku luojan suojelus tuolla mökillä on ollut.. Tulipesiä ON käytetty ja piippujen hiekkalaatikot liki tyhjinä ja jos ei tyhjiä niin sahanpurua täynnä
No, imuroimma laatikot puhtaaksi, hiekkaa säkkitolkulla pohjalle ja sitten vielä lisävaroa ympärille kera rautapitimien..

Ensimmäiset valakiat pidetty !! Tuota tuvan piippua pitää vain niistää vielä tälle syksyä..

Kun olen purkanut tuota vanhaa vapaakiertoista lämmitystä olen osin kummastellut kuinka hyvässä kunnossa putkilinjat ovat olleet silti vaikka vanhaa onkin.. No mätkäytin viimeisenä vintin ikkunasta ennen tukkimista sen paisuntasäiliön alas ja mitäs mä näinkään kun alas menin

Ei se vielä keväällä vuotanu
No, vintilläkin on nyt touhuttu vajaa viikko ja alkaa töryt olla syydetty hevonkuuseen sieltä
Entisen vintin nousupaikan läpi on tuotu kylppärin ja viemärin tuuletukset.. Eristämättä tietenkin

Vintiltä tuli kaksi tällaista kärryä romua, välipohja keveni varmaan ainakin 500 kg

Tuli huomattua vintillä touhutessa että joku luojan suojelus tuolla mökillä on ollut.. Tulipesiä ON käytetty ja piippujen hiekkalaatikot liki tyhjinä ja jos ei tyhjiä niin sahanpurua täynnä

Ensimmäiset valakiat pidetty !! Tuota tuvan piippua pitää vain niistää vielä tälle syksyä..

Kun olen purkanut tuota vanhaa vapaakiertoista lämmitystä olen osin kummastellut kuinka hyvässä kunnossa putkilinjat ovat olleet silti vaikka vanhaa onkin.. No mätkäytin viimeisenä vintin ikkunasta ennen tukkimista sen paisuntasäiliön alas ja mitäs mä näinkään kun alas menin

Ei se vielä keväällä vuotanu
Rasiapora - Taltta - Puukko - Vittuperkelesaatana - Laastari - Rasiapora metodillaJuha_P kirjoitti: Mimmosella terällä pääsit seinästä läpi maalämpöputkien läpivienneissä?
Vai oliko tavallinen rasiapora ja aina 5cm välein keskiön talttaus?
Ei liity varsin asiaan mutta pamistaan nyt tämäkin tänne (kopioin valmiista tekstista toisaalla)

Putkimiehiä meinas huvittaa minun rilliLerssinen kirjoitti:Muurarin kanssa höpötettiin tänään grillaamisesta ja mietittiin että huomenna grillaamma makkarat.. Mökillähän on toki grilli jonkun matkan päässä mutta itekkin koko kesän harmitellu kun ei oo grilliä missä olis välillä tehny työmaaevästä kun uuneja tms ei ole ny käytössä..
No sitten miulla välähti, Pallogrilli evoluutio X :D
Otetaan vanha rosterinen 50 litran vesisäiliö joka oli entisessä painevesiautomaatissa ja halkaistaan
Mietein ensin että teen vain äkkiä jalat harjateräksestä.. Sitten mietin että olishan se luksusta kun pönttö kumminkin jonkun verran painaa että jos olis rattaat.. Sitten muistin että mökillähän olis yks Tornadon resu ilman moottoria mistä sais akselit rattaineen.. Sitten välähti että miksi mie siitä rattaita irrottelemaan ollenkaan..
Harjateräksiä hitsataan
Pönttö hitsataan , ritilä jostain random palasista hitsataan , Sarana romulaatikosta hitsataan , "savupiippu" rosteriputkesta hitsataan
Käyttövipu ja nuppi tyylillä![]()
Tsädääm !
Kipasin kaupasta kolme säkkiä grillihiiliä.. Huomenna vähä sitten
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sR9agRu-fAg[/youtube]
Niin ja toimii se ! Kuva on tosin vähän kuin "jälkilöylyistä"....

Siinoon vihree valo

Kaikkee kivaa inforuutuu näiden takana

No sähkönkulutusta se ei kerro mutta miepä laitatin tämmösen ni ei sähkömyyjät kuseta

Nyt kun oli seinä sähköö täynnä niin nakkasin 4020:sen DSC:n jo valmiiksi seinälle että saa joskus kytkettyäkin rikkarin ja savut ja kosteusilmaisimet ja häiriökärjet pumpulta etc etc.. Tervetuloa vorot

Nii, patterit siis lämpee ja tuli hanasta lämmintä vettä

Kaikkee kivaa inforuutuu näiden takana

No sähkönkulutusta se ei kerro mutta miepä laitatin tämmösen ni ei sähkömyyjät kuseta

Nyt kun oli seinä sähköö täynnä niin nakkasin 4020:sen DSC:n jo valmiiksi seinälle että saa joskus kytkettyäkin rikkarin ja savut ja kosteusilmaisimet ja häiriökärjet pumpulta etc etc.. Tervetuloa vorot

Nii, patterit siis lämpee ja tuli hanasta lämmintä vettä
Viimeksi muokannut Lerssinen, Pe Syys 07, 2012 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mie pyörin ku hullu tunnin ympäri mökkiä ja hämmästelin lämpimiä pattereita ilman tulta pannussa..
PERKELE
PERKELE
Hyvä että alkoi toimimaan 
Päivän positiivisinLerssinen kirjoitti:Mie pyörin ku hullu tunnin ympäri mökkiä ja hämmästelin lämpimiä pattereita ilman tulta pannussa..
PERKELE
Perkele kukkaan vuokraa mulle hakitelineitä niin minä jaksa oottaa stna
Päivän touhusin, emäntä otti kuvan minusta uran huipulla. Minä muuraria malta oottaa, muuraan piipun nokan itte.. Purin jo vesikaton tasalle tänään kuvanoton jälkeen..

Päivän touhusin, emäntä otti kuvan minusta uran huipulla. Minä muuraria malta oottaa, muuraan piipun nokan itte.. Purin jo vesikaton tasalle tänään kuvanoton jälkeen..