Pistelevät ampparit
Pistelevät ampparit
Moi
Mä olen jollakin ihmeen konstilla onnistunut 34 vuotta välttelemään ampiaisen ja muiden öttiäisten pistoksia. No tänä kesänä ampparit on kiusanneet mua oikein urakalla ja tuloksena 2x ampiaisen pisto ja tänään kolmantena maa-ampiaisen pistos. Kyllä alkaa jo vähän menemään yli hilseen. Meillä oli ampparit innostunut tekemään pesän ulko-oven viereen ulkoverhouksen tuuletusrakoon. Kulkureittinä laudoituksen välissä oleva rako. Siinä jonkin aikaa niiden touhuja seurasin ja ajattelin jättää rauhaan, kunnes kerran osuin samalle reitille yhden kanssa ja pistihän tuo. Toiset ampparit oli tehneet pesän ulkorakennukseen puupinon luo ja nekin ajattelin jättää rauhaan, kunnes jälleen kerran varastosta tullessani erehdyin niiden käyttämälle kulkureitille väärään aikaan - toinen pistos ja samaan paikkaan käteen. Silloin syntyi päätös pesien hävittämisestä - meillä kun on pari pikkunassikkaa ja ei todella huvittanut kokeilla onko ne kuinka allergisia noille pistoksille. Itse en ole, mutta esim. isäni on ja ampiaisen pistoksen jälkeen lähdetään lujaa sairaalaan tai muuten katsellaan kun hän tukehtuu. Joka tapauksessa kävin hakemassa navetta radaria ja aikani kun pesiin suihkuttelin, ei noista kauheasti riesaa enää ole ollut. Tiedän kyllä että moraalisesti ei ehkä ollut oikea päätös, mutta en halua lapsia turhaan riskeerata.
Tänään maa-ampiaisen pistoksen jälkeen on nilkka ollut turvoksissa ja penteleen kipeä...
Terv Tommi
Mä olen jollakin ihmeen konstilla onnistunut 34 vuotta välttelemään ampiaisen ja muiden öttiäisten pistoksia. No tänä kesänä ampparit on kiusanneet mua oikein urakalla ja tuloksena 2x ampiaisen pisto ja tänään kolmantena maa-ampiaisen pistos. Kyllä alkaa jo vähän menemään yli hilseen. Meillä oli ampparit innostunut tekemään pesän ulko-oven viereen ulkoverhouksen tuuletusrakoon. Kulkureittinä laudoituksen välissä oleva rako. Siinä jonkin aikaa niiden touhuja seurasin ja ajattelin jättää rauhaan, kunnes kerran osuin samalle reitille yhden kanssa ja pistihän tuo. Toiset ampparit oli tehneet pesän ulkorakennukseen puupinon luo ja nekin ajattelin jättää rauhaan, kunnes jälleen kerran varastosta tullessani erehdyin niiden käyttämälle kulkureitille väärään aikaan - toinen pistos ja samaan paikkaan käteen. Silloin syntyi päätös pesien hävittämisestä - meillä kun on pari pikkunassikkaa ja ei todella huvittanut kokeilla onko ne kuinka allergisia noille pistoksille. Itse en ole, mutta esim. isäni on ja ampiaisen pistoksen jälkeen lähdetään lujaa sairaalaan tai muuten katsellaan kun hän tukehtuu. Joka tapauksessa kävin hakemassa navetta radaria ja aikani kun pesiin suihkuttelin, ei noista kauheasti riesaa enää ole ollut. Tiedän kyllä että moraalisesti ei ehkä ollut oikea päätös, mutta en halua lapsia turhaan riskeerata.
Tänään maa-ampiaisen pistoksen jälkeen on nilkka ollut turvoksissa ja penteleen kipeä...
Terv Tommi
-
rintsikkamies
- Jäsen

Re: Pistelevät ampparit
Mulle kävi aivan samoin, 15 vuotta asunut samassa rintsikassa ja joka kesä ollut ampiaisia paljon ulkoverhouksen tuuletusraoissa, koskaan eivät ole pistäneet..ja nyt tänä kesänä olleet todella agressiivisia, yhden pistoksen sain olkapäähän, pistoskohta oli niin perkeleen kipeä tunnin verran ja muutaman kerran saanut oikeasti juosta pakoon kun ovat hyökänneet kimppuun aivan selvästi pistäminen mielessä, muut pihapiirissä olleet huomanneet myös että ne eivät luovuta ennenkuin saavat pistää tai tulevat nitistetyiksi...muksua pisti jalkapohjaan mehiläinen, onneksi ei ollut allerginen. Mistälie johtuu kun ovat noin vihaisia..
Minäkin sain pistoksen, kun lähdin siirtämään "siilinpönttöä". Ampparit olivat vallanneet siileille tarkoitetun asumuksen. Kansanradiosta satuin kuulemaan vinkin, että tavallisen sipulin hierominen pistokohtaan lievittää kipua. Ja tottahan se tepsi. Laitoin vielä viipaleen laastarin alle. Mutta pahempaa minusta on se parin päivän jälkeen tuleva kutina, johon ei sipulikaan tuonut lievitystä.
Sateisena kesänä ampiaiset lähtevät pesistään tavallista aikaisemmin "joutomiehiksi", ja pistojakin tulee sitten enemmän, kun päämäärättömät ampparit pörräävät ympäriinsä kuolemaa odotellen. Pakkasten tultua ongelma häviää.
Liityn samaan sakkiin, olen vältellyt kohtaamisia, mutten myöskään pesiä tuhonnut, ellei sitten ihan reitille ole osunut. Pari kertaa pistänty vajaassa neljässäkymmenessä vuodessa.Tänävuonna muutama viikko sitten alkoi tuo että tulevat ihan kiinni väkisten ja sitten tulee pistokin.
Totta on, että turhat ampparit on häädetty pesästään ja sitten kaikki sokerinen niitä kiinnostaa, mutta mikä tekee, että ihmiseen on tultava kiinni? Ihan sama onko partavettä tai edt:tä käyttänyt tai ei
mikä vetää niin puoleensa. Työpaikallakin kaikki tauolla ulkona samaa ihmettelevät.
Totta on, että turhat ampparit on häädetty pesästään ja sitten kaikki sokerinen niitä kiinnostaa, mutta mikä tekee, että ihmiseen on tultava kiinni? Ihan sama onko partavettä tai edt:tä käyttänyt tai ei
Ei ole moneen vuoteen amppari pistänyt. Helvetistähän nuo ovat jos pihoille pesivät. Viime kesänä maa-ampparit bygas pesän liian lähelle pihaa - helvetinmoisen kiven nakkasin kulkureiän päälle ja se oli siinä. Nyt kun syksy lähenee, alkaa nuo otukset olemaan aika sekaisin ja agressiivisia, pitää olla varuillaan. Muutoinhan nuo kuuluu Suomen kesään siinä missä olutkin 
-
tessu
Tänä suvena tosiaan tehneet erikoisiin paikkoihin,meilläkin teki traktorin kylkeen polttoaineputsariin kiinni! ja katolle pellin alle ym no hyvin pääsin eroon muutamista pesistä minne voi ruiskuttaa polttoöljyä,esim.tuo traktorinpesän hävitys sujui sillä.
Eipä paljoa lentele enää kun on siivet rasvassa heh
Eipä paljoa lentele enää kun on siivet rasvassa heh
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
meillä tehny pesän kolomekertaa pappamopon sivulaukkuun(lue armeijan leipälaukku) Siinä on pieni rakone n läpän alla mistä pääsee sisälle tekemään pesää...
- vesahy
- Jäsen

Meillä ampparit tekivät jatkuvasti pumppukoppiin uutta pesää hävitettyjen tilalle. Rakennusinto loppui kun laitoin sinne kopin sisälle koolinkien päälle pari koipalloa. Niitä saa ainakin tuolta meidän Salesta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Jes, vertaistukiryhmä
Elämäni toisen pistoksen sain minäkin tässä reilu viikko sitten. Enkä tehnyt muuta kun luin aurinkoisena päivänä Aku Ankkaa aurinkotuolissa, ja jalalle laskeutu amppari ja pisti. Pisti siis ihan tuosta noin vain ilman että itse tein mitään, reagoin vasta kun pisti. Ja koko elämäni ajan ensin vanhemmat ja sitten mies on hokenut että ei ne pistä jos ei itse tee mitään. Mulle on valehdeltu
Pisto ei ekana päivänä muuta kuin kirvellyt, mutta seuraavana päivänä oli niin turvoksissa että sen erotti ihan farkkujen läpi.
Maa-ampparin pisto pari vuotta sitten taas pysyi kipeänä todella pitkään, muttei juuri turvonnut.
Muutenkin tuntuu että koko ajan ne pyörii ympärillä jos pihalla jotain tekee.
Elämäni toisen pistoksen sain minäkin tässä reilu viikko sitten. Enkä tehnyt muuta kun luin aurinkoisena päivänä Aku Ankkaa aurinkotuolissa, ja jalalle laskeutu amppari ja pisti. Pisti siis ihan tuosta noin vain ilman että itse tein mitään, reagoin vasta kun pisti. Ja koko elämäni ajan ensin vanhemmat ja sitten mies on hokenut että ei ne pistä jos ei itse tee mitään. Mulle on valehdeltu
Pisto ei ekana päivänä muuta kuin kirvellyt, mutta seuraavana päivänä oli niin turvoksissa että sen erotti ihan farkkujen läpi.
Maa-ampparin pisto pari vuotta sitten taas pysyi kipeänä todella pitkään, muttei juuri turvonnut.
Muutenkin tuntuu että koko ajan ne pyörii ympärillä jos pihalla jotain tekee.