Tulisija yläkertaan
Tulisija yläkertaan
Mikäköhän olisi hyvä tulisija yläkertaan? Siellä on ollut joskus jotain eli hormiin on valmis reikä ja betonilaatta on valmiina. Osaako joku arvioida kuinka paljon painoa tuohon uskaltaisi laittaa?
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Vaikea on maallikon sanoa mitään kantavuudesta. Nokisutari voi jotain arviota kertoa. Siis siinä on ollut jotain joskus? Et saa edellisiltä asukkailta tietoa mitä siinä on mahdollisesti ollut?
Markku
ps. tervetuloa naapuri sivuille
Markku
ps. tervetuloa naapuri sivuille
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
-
miksa
Ehkei nuoooja ole oikea henkilo
Nuohoo ja on tuskin oikea henkilo arvioimaan lattian kestavyytta tulisijan alla. Nuohoojan tietotaito ja koulutus ei anna tuohon valmiuksia. Jos siella on aikaisemmin ollut tulisja ja alla jonkinlainen betoninen valipohjan levike niin varmaan saatte sinne laitettua tulisijan. Nuohoojan sijasta kayttisin paikalla rakennusinsinooria, joka osaa arvioida kuorman joka tulee tulisijasta ja sen lisaksi valipohjan kantavuuden. Nuohoojalla ei tuohon ole valmiuksia
-
harnojukka
- Jäsen

Jos haluat tuosta tulipesästä pääasiallisen lämmönlähteen, kannattaa tutustua kevyisiin pellettitakkoihin. Niitä on alle 150kg-painoisia. Hinnat ovat toki tavallista kamiinaa huomattavasti korkeampia, halvimmatkin liki 2000. Mukana tuleekin sitten automaattisytytys, säätöautomatiikka ja pellettisäiliö.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Re: Ehkei nuoooja ole oikea henkilo
Meinasin jos nuohooja on nuohonnut paikkaa silloin kun paikassa on ollut tulisija. Ja muistaisi millainen siinä on ollut.miksa kirjoitti:Nuohoo ja on tuskin oikea henkilo arvioimaan lattian kestavyytta tulisijan alla. Nuohoojalla ei tuohon ole valmiuksia
Markku
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
Nuohoojan kanssa tuota joskus katsottiin, mutta tulisija on ollut ennen hänen aikakauttaan. Samoin ihmiset, jotka talosta jotain muistavat 70-luvulta tai aikaisemmin alkavat olla kuolleita 
Yläkerrassa on öljylämmityksen patterit, mutta tarkoitus olisi säästää rahaa polttamalla puuta. Öljylämmityksen vaihtaminen muuhun vaihtoehtoon on työläämpi juttu alimittaisen pannuhuoneen takia.
Yläkerrassa on öljylämmityksen patterit, mutta tarkoitus olisi säästää rahaa polttamalla puuta. Öljylämmityksen vaihtaminen muuhun vaihtoehtoon on työläämpi juttu alimittaisen pannuhuoneen takia.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Nettineuvoillahan tuo ei selviä, sehän on selvää. Minkä kokoinen laatta? Kuinka paksu? Kuinka monireikäinen piippu? Millä sivulla piippua laatta on?
"Mun auto on rikki, mikähän siinä mahtaa olla?"
Iso hormi kestää yleensä melkein mitä vaan. Jos hormi on suorakaiteen muotoinen, niin sille lyhyelle sivulle saa rakentaa melkeen mitä vaan ilman että se taittaa piipun, RM-talojen piipuissa voi häijyimmillään olla toista tusinaa rööriä samassa piipussa. Siinä on jo kymmeniä tonneja kiveä siinä piipussa, siihen voi laittaa melkeen vaikka pienen leivinuunin kylkeen yläkertaan.
Mutta jos se on joku kolmen reiän piippu 50-luvun lopun talossa ja alakerrassa vain avotakka, niin se Porin Matti voi olla ihan hyvä veto.
Lähtötiedoista se kaikki on kiinni. Ja vaikka netissä kuin viksuksi uskottu Viisasmies (minä viisastelijana mukaan luettuna) sanois mitä niin jos koet että sun oma arviointikyky ei piisaa niin nettineuvojen perusteella sinne ei pidä mennä laittamaan mitään ennen kun rakennesuunnittelija tai vähintään muurari sen on kattonu.
Itse raudoitin ja valoin vinttiin noin kolmen tonnin painoisen uunin pohjan. Vanhasta uunista ei ole tarkkaa tietoa, mutta täystiilinen se oli niinkuin tuo uusikin. Että kaipa se siellä pysyy. Vähän mä sitä laskinkin.
Pekka
"Mun auto on rikki, mikähän siinä mahtaa olla?"
Iso hormi kestää yleensä melkein mitä vaan. Jos hormi on suorakaiteen muotoinen, niin sille lyhyelle sivulle saa rakentaa melkeen mitä vaan ilman että se taittaa piipun, RM-talojen piipuissa voi häijyimmillään olla toista tusinaa rööriä samassa piipussa. Siinä on jo kymmeniä tonneja kiveä siinä piipussa, siihen voi laittaa melkeen vaikka pienen leivinuunin kylkeen yläkertaan.
Mutta jos se on joku kolmen reiän piippu 50-luvun lopun talossa ja alakerrassa vain avotakka, niin se Porin Matti voi olla ihan hyvä veto.
Lähtötiedoista se kaikki on kiinni. Ja vaikka netissä kuin viksuksi uskottu Viisasmies (minä viisastelijana mukaan luettuna) sanois mitä niin jos koet että sun oma arviointikyky ei piisaa niin nettineuvojen perusteella sinne ei pidä mennä laittamaan mitään ennen kun rakennesuunnittelija tai vähintään muurari sen on kattonu.
Itse raudoitin ja valoin vinttiin noin kolmen tonnin painoisen uunin pohjan. Vanhasta uunista ei ole tarkkaa tietoa, mutta täystiilinen se oli niinkuin tuo uusikin. Että kaipa se siellä pysyy. Vähän mä sitä laskinkin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/