"Vanhan talon haju"
"Vanhan talon haju"
50-luvun lopulla rakennettu rintamiestalo, jossa tyytyväisinä asuttu 2 vuotta. Sisällä tehty remonttia 80-luvulla. Jonkin aikaa olen huomannut vaatteiden haisevan (varmaan ollut alusta asti) ja isännän mielestä se on vanhan talon hajua.. Niin vai onko haju kosteudesta ja/tai homeesta johtuvaa? Alakerran vaatekaapissa olevat ulkovaatteet mielestäni haisevat. Lisäksi yläkerran vaatehuoneessa olevat, joskaan ei niin voimakkaasti. Terveyshaittoja ei ole huomattu, ainakaan pitkäaikaisia. Flunssasta ei aina tiedä mistä saanut.. Talossa rossipohja ja muutama tuuletusluukkukin on. Ostovaiheessa se oli täynnä olkia. Nyt keväällä oljet tyhjätty. Mistähän aloittaisi hajun aiheuttajan selvittelyn? Ehdotuksia?
Re: "Vanhan talon haju"
Vanha talo haisee aina jossain määrin "vanhalle talolle", mutta jos haju on hiemankin lievää pahempi, niin mikrobiongelmistan se kielii.
Useimmiten asukas itse tulee immuuniksi hajulle. Se ei tunnu omassa nenässä kun kerran joka päivä oleskelee talossa, mutta ulkopuolisen nenään haju on hirveä.
Yksittäistä vihjettä ei voi taloon tutustumatta lähteä antamaan. Mutta vuotava katto, kylpyhuonetilat ja alapohja ovat yleisimmät ongelmakohdat.
Mutta aivan yhtä hyvin hajun lähde voi olla myöhempien aikojen remonttien eristevillat, muovikalvot, vesivahingot, sanomalehtieristeet ja muut huonot materiaalit.
Pahan hajun kanssa on vaarallista tottua elelemään. Syy on aina selvitettävä ja virhe korjattava, vaikka se joskus vaatisikin isoja purkutöitä.
Useimmiten asukas itse tulee immuuniksi hajulle. Se ei tunnu omassa nenässä kun kerran joka päivä oleskelee talossa, mutta ulkopuolisen nenään haju on hirveä.
Yksittäistä vihjettä ei voi taloon tutustumatta lähteä antamaan. Mutta vuotava katto, kylpyhuonetilat ja alapohja ovat yleisimmät ongelmakohdat.
Mutta aivan yhtä hyvin hajun lähde voi olla myöhempien aikojen remonttien eristevillat, muovikalvot, vesivahingot, sanomalehtieristeet ja muut huonot materiaalit.
Pahan hajun kanssa on vaarallista tottua elelemään. Syy on aina selvitettävä ja virhe korjattava, vaikka se joskus vaatisikin isoja purkutöitä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Nenä tottuu hajuihin nopeasti, tässä muutama vinkki:
- Kun käytte muutaman päivän reissussa, painelette palatessanne suoraan haiseville mestoille ja nuuhkitte.
- Uimahallissa voip käydä uimasilleen, mutta kloorivesi myös kalibroi hajuaistin. Uimahalliin siis ensin ja sitten nuuhnuuh.
- Saman tekee hyvä kokonaamari. Mulla on sellainen satasen hintainen kokonaamari, joka suodattaa 99,9 prossaa kaikesta. Naamarin kun ottaa työrupeaman jälkeen päästä, niin hetken aikaa haisee kaikki selvästi.
- Homekoira on koulutettu haistamaan mikrobien, sieni-organismien ja bakteerien "aineenvaihduntatuotteet" eli ulosteet. Siinä vaiheessa kun ihminen ne haistaa, on itiöitä jo tuhottomasti, koira kuonoineen haistaa 16 000 kertaa nenäkästä ihmistä paremmin. Homekoira ilmaisee ohjaajalleen hajun lähteen sijainnin joko kuopsuttamalla, haukkumalla, viuhtomalla tai tuijottamalla intensiivisesti ohjaajaa. Hienon näköistä touhua!
- Kun käytte muutaman päivän reissussa, painelette palatessanne suoraan haiseville mestoille ja nuuhkitte.
- Uimahallissa voip käydä uimasilleen, mutta kloorivesi myös kalibroi hajuaistin. Uimahalliin siis ensin ja sitten nuuhnuuh.
- Saman tekee hyvä kokonaamari. Mulla on sellainen satasen hintainen kokonaamari, joka suodattaa 99,9 prossaa kaikesta. Naamarin kun ottaa työrupeaman jälkeen päästä, niin hetken aikaa haisee kaikki selvästi.
- Homekoira on koulutettu haistamaan mikrobien, sieni-organismien ja bakteerien "aineenvaihduntatuotteet" eli ulosteet. Siinä vaiheessa kun ihminen ne haistaa, on itiöitä jo tuhottomasti, koira kuonoineen haistaa 16 000 kertaa nenäkästä ihmistä paremmin. Homekoira ilmaisee ohjaajalleen hajun lähteen sijainnin joko kuopsuttamalla, haukkumalla, viuhtomalla tai tuijottamalla intensiivisesti ohjaajaa. Hienon näköistä touhua!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Vanha talo voi aina haista "vähän", vintiltä kun käy keräämässä vähän eristepuruja ja haistelee niitä niin siitäkin sen huomaa. Varsinkin jos ne purut saa vähän kosteutta niin hajuja tulee. Tilapäinen pieni kosteus ei haittaa kunhan se kuivuu mutta jatkuva aiheuttaa sitten hometta joka kyllä haisee.
Sellainen ummehtunut "vanhan talon haju" jos ei lähde pesemällä, tuulettamalla ja lämmittämällä niin kannattaa vähän tutkia lisää. Ikäluokka nykyään 70v ja vanhemmat oli kovaa porukkaa tukkimaan kaikki tuuletusräppänät ja säästämään energiaa. Taloja pidettiin myös usein osittain puolilämpiminä joka tietty ruokkii kosteuden syntymistä ja sitten ne vanhat märkätilat ovat juurikin märkiä tiloja...
Homeen yleensä haistaa heti mutta siihenkin tottuu eli kannattaa pyytää kavereilta rehellisiä mielipiteitä kun tulevat käymään.
Homekoirat on melkoisia epeleitä, töissä koira kävi haistamassa vastavalmistunutta kerrostaloa ja väitti siellä olevan hometta. Ja olihan sitä kun tutkimustulokset tulivat, olemattoman pieniä määriä mutta tarpeeksi jotta homeallergiasta kärsivä asukas oireili.
Sellainen ummehtunut "vanhan talon haju" jos ei lähde pesemällä, tuulettamalla ja lämmittämällä niin kannattaa vähän tutkia lisää. Ikäluokka nykyään 70v ja vanhemmat oli kovaa porukkaa tukkimaan kaikki tuuletusräppänät ja säästämään energiaa. Taloja pidettiin myös usein osittain puolilämpiminä joka tietty ruokkii kosteuden syntymistä ja sitten ne vanhat märkätilat ovat juurikin märkiä tiloja...
Homeen yleensä haistaa heti mutta siihenkin tottuu eli kannattaa pyytää kavereilta rehellisiä mielipiteitä kun tulevat käymään.
Homekoirat on melkoisia epeleitä, töissä koira kävi haistamassa vastavalmistunutta kerrostaloa ja väitti siellä olevan hometta. Ja olihan sitä kun tutkimustulokset tulivat, olemattoman pieniä määriä mutta tarpeeksi jotta homeallergiasta kärsivä asukas oireili.
Kippura, kun kävit katsomassa taloa ensi kertaa ostomielessä, niin eikö siellä silloin haissut oudolle?
Kävimme juuri katsomassa yhtä rm-taloa ja minulla kun on astma, niin meinasi kurkku lakata toimimasta kokonaan, oli turvoksissa loppupäivän ja yskitti. En pystynyt talossa hengittelemään edes 1/2 tuntia! Talo oli alkuperäisessä kunnossaan, ei mitään uusittu 50 vuoteen. Alakerran kellariin ja saunaan tulvii keväisin sadevedet, sanoi esittelijä ja selosti msitä ne vedet sinne virtaa eli kovasti kuulosti kosteusvaurioiselle sieltä. Kun kävelin saunan lattialla alakerrassa räsymaton päällä niin tuntui kostealle jopa matto ja sukat. Pojarappaus sementti oli halkeillut pahasti. Kosteusmittauksia ei ollu tehty taloon mutta omistaja oli mittaillut omilla mittareillaan keväällä (kun kellari oli vesitulvan armoilla) ja sanonut ettei mitään hälyyttävää mittari näytä!! Haloo!!
Kävimme juuri katsomassa yhtä rm-taloa ja minulla kun on astma, niin meinasi kurkku lakata toimimasta kokonaan, oli turvoksissa loppupäivän ja yskitti. En pystynyt talossa hengittelemään edes 1/2 tuntia! Talo oli alkuperäisessä kunnossaan, ei mitään uusittu 50 vuoteen. Alakerran kellariin ja saunaan tulvii keväisin sadevedet, sanoi esittelijä ja selosti msitä ne vedet sinne virtaa eli kovasti kuulosti kosteusvaurioiselle sieltä. Kun kävelin saunan lattialla alakerrassa räsymaton päällä niin tuntui kostealle jopa matto ja sukat. Pojarappaus sementti oli halkeillut pahasti. Kosteusmittauksia ei ollu tehty taloon mutta omistaja oli mittaillut omilla mittareillaan keväällä (kun kellari oli vesitulvan armoilla) ja sanonut ettei mitään hälyyttävää mittari näytä!! Haloo!!
Kiitokset kommenteista! Olin suunnitellut, että vessa ja kylpyhuone remontoidaan tänä kesänä. Jäin kuitenkin arpomaan, josko hommaisin eka homekoirat töihin. Tietenkin vahva toive ettei mitään löytyisi. Onko kellään tietoa kuinka koirat reagoi kosteusvaurioihin? Näin todella tietäis mihin rahat ensin kannattaa upottaa. Niin, taloa käytiin katsomassa kolmeen otteeseen enkä hajua niillä kerroilla havainnut. Eli ei hirveen vahva haju ole mutta vaatteista tosin huomaa. Kuntokartoitus tehtiin mutta pintapuolisesti eli ei porailtu syvemmälle. Tosiaan käski oljet pohjasta hävittää.
Homekoirista en osaa sanoa muuta kuin sen, että itse käyttäisin koirat tiluksilla ennen suunniteltuja remontteja/purkutöitä. Voisi nimittäin olettaa, että jos löytyy vaurioita/hometta niin sen jälkeen varmaan mietityttää, että onko muuallakin vikaa ja jos rakenteet on avattu ja itiöt päässet muuallekkin tiloihin niin koirat eivät varmaan pysty enää hirveästi yksilöimään paikkoja.
Mutta kysymyksessä ilmoitit, että vaatteet haisee. Itse olen kierrellyt työhommissa ja talkoohommissa monenlaisissa vanhoissa taloissa ja kyllä sen ainakin itse haistan jos koko talo haisee.
-Eli millainen on ilmanvaihto vaatteiden säilytystilassa ja poistuuko haju vaatteista pesemällä/tuulettamalla?
-Itselläni oli/on kausivaatesäilytyspaikkana todella vanha tamminen kaappi ja vaatteet haisivat ummehtuneelle (ei ns.vanhalle talolle) ja ongelma poistui kun raaskin porata pari reikää kaapin ylä ja alaosaan ilmankiertämiseksi.
-Suosittelen vaikka ihan peruskosteusmittarin laittamista vaatteiden luokse ja vertailla lukemia muualle. Ei mikään ihmelaite ainakaan näin kesällä, mutta antaa osviittaa, jos antaa.
Mutta kysymyksessä ilmoitit, että vaatteet haisee. Itse olen kierrellyt työhommissa ja talkoohommissa monenlaisissa vanhoissa taloissa ja kyllä sen ainakin itse haistan jos koko talo haisee.
-Eli millainen on ilmanvaihto vaatteiden säilytystilassa ja poistuuko haju vaatteista pesemällä/tuulettamalla?
-Itselläni oli/on kausivaatesäilytyspaikkana todella vanha tamminen kaappi ja vaatteet haisivat ummehtuneelle (ei ns.vanhalle talolle) ja ongelma poistui kun raaskin porata pari reikää kaapin ylä ja alaosaan ilmankiertämiseksi.
-Suosittelen vaikka ihan peruskosteusmittarin laittamista vaatteiden luokse ja vertailla lukemia muualle. Ei mikään ihmelaite ainakaan näin kesällä, mutta antaa osviittaa, jos antaa.
-
susannemaria
- Jäsen

Mulle sano viisaammat et haju tarttuu vaatteisiin niin mikrobivsurio on jo pitkällä. Lue ketju "mistä tää haju johtuu".
Haju voi kulkeutua vääristä ilmankulku reiteistä. Eli onko talossa riittävät korvausilmareijät,joista ilma tulee hallitusti?
Monessa vanhassa talossa ongelma esiintyy varsinkin talvella, kun on säädetty ilmaräppänät pienemmälle ja poltetaan tulisijoja.
Takka/tulisija käyttää erittäin paljon palo-ilmaa ja jostain se sen aina imaisee.
Tyypillisesti alapohjan ja seinän liitoksesta jäähdyttäen samalla viileää lattiaa entisestään. Tämä ilma kun kulkeutuu purujen tms läpi syntyy haju yms hengityshaittoja.
Yleensä vielä ikkunoiden uusiminen pahentaa tilannetta ja vaatii uudet korvausilma reitit.
Ei vanhan talon haju tarkoita aina rakennuksen kosteusongelmaa (ota vaikka kourallinen vanhaa ja kuivaa purua ja haistele siitä syntyvää hajua), syytä kannattaa siis tutkia hiukan laajemmaltikin.
t:Jamo
Monessa vanhassa talossa ongelma esiintyy varsinkin talvella, kun on säädetty ilmaräppänät pienemmälle ja poltetaan tulisijoja.
Takka/tulisija käyttää erittäin paljon palo-ilmaa ja jostain se sen aina imaisee.
Tyypillisesti alapohjan ja seinän liitoksesta jäähdyttäen samalla viileää lattiaa entisestään. Tämä ilma kun kulkeutuu purujen tms läpi syntyy haju yms hengityshaittoja.
Yleensä vielä ikkunoiden uusiminen pahentaa tilannetta ja vaatii uudet korvausilma reitit.
Ei vanhan talon haju tarkoita aina rakennuksen kosteusongelmaa (ota vaikka kourallinen vanhaa ja kuivaa purua ja haistele siitä syntyvää hajua), syytä kannattaa siis tutkia hiukan laajemmaltikin.
t:Jamo
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kävin kuvauskeikalla (valokuvaan henkeni pitimiksi) 95-v. mummoa, joka asuu edelleen yksi kotonaan. Talo oli rakennettu 1950-luvun alussa. Aivan käsittämättömän hyvässä kondiksessa oleva talo pienellä kummulla, korkeassa sokkelissa ei MITÄÄN merkkejä kosteudesta, talossa ei myöskään näkynyt merkkejä muista vaurioista, harja ja kuistin katto viivasuorat, samoin lautalattiat sisällä. Hyvässä kunnossa oleva talo.
Silti sisällä haisi mummolalta todella voimakkaasti.
Epäilen, että se on poloinen mummo, joka happamahkon hajun taloon tuo. Tenat ja kaikki.
Silti sisällä haisi mummolalta todella voimakkaasti.
Epäilen, että se on poloinen mummo, joka happamahkon hajun taloon tuo. Tenat ja kaikki.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Ei muuten haise. Minua jaksaa aina ja edelleen ihmetyttää se minkä vuoksi haisevaa sisäilmaa pidetään normaalina vanhan talon juttuna niin kauan kuin kyse ei ole suoranaisesta läpitunkevasta löyhkästä. En käsitä miksi annetaan ymmärtää että paha haju ja huono sisäilma olisi jotenkin vanhoihin taloihin kuuluva juttu. Ei se ole. Täysin tuoksutonta ja hajutonta kotia ei ole missään, mutta sellainen ummehtuneen tai vanhan talon tai mummolan tai maakellarin haju ei lievänäkään kuulu vanhankaan talon sisäilmaan. Vanhoilla taloilla on ominaisuuksia jotka kuuluvat niihin ja lisäävät niiden viehätystä, mutta huono sisäilma ei ole yksi näistä ominaispiirteistä. Oman taloni lisäksi tunnen läheisesti kaksi muuta rintamamiestaloa jotka eivät haise vanhalle talolle, molemmissa olen viettänyt paljon aikaa alle kouluikäisestä lähtien tähän päivään asti, ja niissä tuoksuu eletty elämä, hellalla kypsymässä oleva ruoka, vastapaistetut pullat, puhtaat matot tai kimppu syreeneitä pöydällä, ei mikään ummehtunut tai vanha edes pohjavireenä, ei vaikka kummankin asukkaat ovat jo yli 70-vuotiaita. Toisaalta asuntonäyttöjä kierrellessä tuli käytyä sellaisessakin rintsikassa jossa voimakas maakellarin löyhkä löi jo kuistilla vasten kasvoja ja jonka välittäjä polleana selitti kuin se on normaalia että kellari täyttyy vedellä keväisin. Joku senkin perheelleen kodiksi osti, ja noin 50K kalliimmalla kuin minä omani samasta kaupunginosasta. Oman taloni kohdalla havainnot sisäilman aistinvaraisesta laadusta eivät ole pelkästään oma nenäni varassa vaan jokainen tässä talossa sitten maaliskuun vieraillut, ja heitä on kymmeniä, on tuumannut enemmän tai vähemmän yllättyneenä kuinka tämän talon sisäilma on raikas eikä haise ummehtuneelle/mummolalle/vanhalle talolle/kellarille.koppelo kirjoitti:Vanha talo haisee aina jossain määrin "vanhalle talolle"
Siihen minä en ota kantaa miksi jotkut vanhat talot sitten haisevat pahalle. Siihen on monta mahdollista syytä talosta ja sen asukeista riippuen, mutta kuten Kippura ilmeisesti aikookin, niin syy tai syyt hajuun olisi syytä selvittää tapauskohtaisesti ja korjata tilanne samalla kun taloa muutenkin rempataan, eikä vaan painaa villaisella tyyliin "joo ne on nämä vanhat talot, aina ne haisee". Ei niiden kuulu haista, eikä ne kaikki aina haise.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Olisin samaa mieltä, vanhan talon ei kuulu haista vanhalle. Meillä vain 50 v vanha, ja ei haise. Heinäkuussa vierailtiin kahdessa n. 100 v
vanhoissa maalaistaloissa, kumpikaan ei haise vanhalle, toinen kylmillään talvet.
vanhoissa maalaistaloissa, kumpikaan ei haise vanhalle, toinen kylmillään talvet.
Meillä myös tätä vanhan talon hajua havaittavissa. Kämppä täysin alkuperäinen (-49)lukuunottamatta -67 rakennettua vessaa. Haju ei tule suoraan mistään yksittäisestä paikasta taipinnasta, vaikka kuin ollaan nuuskittu, vaan on vaimeana joka paikassa. Yläkerran toinen puoli ja rakennetun huoneen sivut rakentamatonta kylmä tilaa, ja siellä on kaikki kuivaa, katto(päre+tiili päällä) ja lattian alla- sekä seinäpurut päällisinpuolin pengottuna. Ollaan päädytty toistaiseksi siihen, että syy on entinen asukas, joka asui viimeiset vuodet vain keittiössä, muu tila oli lähinnä vanhan roinan säilömistä varten ja viileämpänä, joten tapetit on pinttyneet (ja niitä on monta kerrosta pinkopahvin päällä). Tämän jälkeen asunto pari vuotta ylläpitolämmöllä.
Vastakin jostain lehtiartikkelista luin, että kesämökkeihin saattaa tulla "vanhan talon hajua" jos pidetään pidempään vain pienellä lämmöllä. Että kun tila pääsee hiukan kostumaan, se alkaa tuoksahtaa, ja tätä hajua on vaikeaa saada irti kun on kerran päässyt pinttymään pintoihin. Tiedä sitten kuka on oikeassa, mutta luotan että kovin karmea kosteusvahinko ei varmastikaan meillä ole kyseessä, kun tosiaan kaikki on alkuperäistä eikä lisäeristeitä tai muutakaan ole missään.
Vastakin jostain lehtiartikkelista luin, että kesämökkeihin saattaa tulla "vanhan talon hajua" jos pidetään pidempään vain pienellä lämmöllä. Että kun tila pääsee hiukan kostumaan, se alkaa tuoksahtaa, ja tätä hajua on vaikeaa saada irti kun on kerran päässyt pinttymään pintoihin. Tiedä sitten kuka on oikeassa, mutta luotan että kovin karmea kosteusvahinko ei varmastikaan meillä ole kyseessä, kun tosiaan kaikki on alkuperäistä eikä lisäeristeitä tai muutakaan ole missään.
Jotenkin tuntuu että kuumat ja kosteat kelit saavat tuoksua aikaan, ei niinkään mitään homeenhajua vaan sellaista "lautatarhan tuoksua" ainakin meillä, jos esim matkan takia ovat ikkunat olleet kiinni muutaman päivän. Ei se miltään kasvustolta tuoksu, eikä epämiellyttävältä vaan sellaiselta, no, vanhalta talolta
Vanhat huonekalutkin tuovat tuoksuja mukanaan, joka korostuu kosteilla keleillä. Jos on tiedossa viileä ilta/yö, olen usein polttanut pesällisen takassa ja jättänyt pellit raolleen, kummasti raikastaa sekin.
Vanhat huonekalutkin tuovat tuoksuja mukanaan, joka korostuu kosteilla keleillä. Jos on tiedossa viileä ilta/yö, olen usein polttanut pesällisen takassa ja jättänyt pellit raolleen, kummasti raikastaa sekin.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Vanhan talon haju johtuu mun kokemuksen mukaan puruista. Täysin kunnossa oleva kuiva vanha poistettu puru haisee "vanhalle". Haju meillä tulee siitä, että korvausilmaa tulee rakenteiden läpi.