Kylppärin ja WC:n poistot keittiön huippuimurilla?
Kylppärin ja WC:n poistot keittiön huippuimurilla?
Pikkuiseen puutalokämppään puuhastelen ilmanvaihtoja, tällä hetkellä lukkoon lyötyjä osia on liesikupu ja sille huippari katolle. Mietinnän alla on miten toteutan kylppärin ja WC:n poistot. Tällä hetkellä kaikki toimii painovoimaisesti, mutta tarkoitus on siis tehostaa koneellisella poistolla koska ilma ei nyt vaihdu tarpeeksi. Suurimmat ongelmat on lähinnä että kylppäri kuivuu hitaasti ja ruuanlaittokäryt ja -höyryt ei pääse pihalle.
Ensimäisenä tuli mieleen vetää kummastakin putket "keittiön" huipparille, eli molemmissa kävisi tasainen huiku, tarvitsee sitä tai ei. Tässä olen nähnyt ongelmana säätämisen vaikeuden, eli miten päivittäisessä käytössä saisi lisää huikua joko liesikupuun kokkailua varten tai kylppäriin suihkuttelun jälkeen. Huippariin tietysti saa lisää tehoa napista vääntämällä, mutta se tosiaan kohdistuu sitten kaikkiin poistoihin eikä vain siihen missä oikeasti on tarvetta. Hyvänä puolena että on vaan yksi sähköaparaatti säätöineen ja piuhoineen.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa sekä kylppäriin että veskiin paxin automaagisesti hurisemaan alkavat puhaltimet, jollon poistorööri pitäisi tässä tapauksessa vetää katon läpi pihalle. (Läpivienti olisi valmiina.) Hyvänä puolena se että paxit huristelisivat omia aikojaan silloin kun on tarve. Huonona se että paxit maksaa enemmän kuin kierresaumaputki, ja myös sähköjä joutuu vetämään enemmän. Ja kun se köökin huippari tulee joka tapauksessa, niin voishan sitä hyödyntää kaikkiin poistoihin.
Olisko tähän joku oikeasti hyvä ratkaisu, vai olisko jompi kumpi näistä käypänen? Korvausilmat mulla tulee makkariin (keittiön vieressä) ja "löylykomeroon" joka on kylppärin yhteydessä, molemmissa 4" putki seinän läpi ja siinä filtterikankaasta suodatintötterö. Ihan kaupallinen rautakaupparatkaisu, ei oma patentti.
Mikko
Ensimäisenä tuli mieleen vetää kummastakin putket "keittiön" huipparille, eli molemmissa kävisi tasainen huiku, tarvitsee sitä tai ei. Tässä olen nähnyt ongelmana säätämisen vaikeuden, eli miten päivittäisessä käytössä saisi lisää huikua joko liesikupuun kokkailua varten tai kylppäriin suihkuttelun jälkeen. Huippariin tietysti saa lisää tehoa napista vääntämällä, mutta se tosiaan kohdistuu sitten kaikkiin poistoihin eikä vain siihen missä oikeasti on tarvetta. Hyvänä puolena että on vaan yksi sähköaparaatti säätöineen ja piuhoineen.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa sekä kylppäriin että veskiin paxin automaagisesti hurisemaan alkavat puhaltimet, jollon poistorööri pitäisi tässä tapauksessa vetää katon läpi pihalle. (Läpivienti olisi valmiina.) Hyvänä puolena se että paxit huristelisivat omia aikojaan silloin kun on tarve. Huonona se että paxit maksaa enemmän kuin kierresaumaputki, ja myös sähköjä joutuu vetämään enemmän. Ja kun se köökin huippari tulee joka tapauksessa, niin voishan sitä hyödyntää kaikkiin poistoihin.
Olisko tähän joku oikeasti hyvä ratkaisu, vai olisko jompi kumpi näistä käypänen? Korvausilmat mulla tulee makkariin (keittiön vieressä) ja "löylykomeroon" joka on kylppärin yhteydessä, molemmissa 4" putki seinän läpi ja siinä filtterikankaasta suodatintötterö. Ihan kaupallinen rautakaupparatkaisu, ei oma patentti.
Mikko
Re: Kylppärin ja WC:n poistot keittiön huippuimurilla?
Mulla on vessan/kylppärin poisto toteutettu niin että suora putki seinän läpi ulos, siinä puhallin jota ohjaa liiketunnistin. Puhallin käynnistyy heti kun menee vessan puolelle ja jälkikäyntiajan saa säädettyä halutun mittaiseksi tunnistimesta. Toiminut jo monta vuotta hyvin.
Paxia edullisempiakin poistopuhaltimia löytyy, esim. Pislalta. Ominaisuuksissa mm. ajastin, kosteudentunnistin ja takavedonestin. Omassa käytössä kosteudentunnistin on toiminut kiitettävästi: suihkun jälkeen ei ole enää tarvinnut availla ikkunaa. Eikä tainnut maksaa pariakymppiä enempää.
-
Mäki-Tuomola
- Jäsen

Itse pitäisin erillisenä tuon liesituulettimen huipparin.
Kylppärin poisto seinästä ulos jos mahdollista. Siihen sisäpuolelle paxi (hiljaisesta käyntiäänestä maksaa mielellään) ja ulos voi laittaa sellaisen takavetoventiilin (läpät aukeaa kun fööni käy).
Kaikki muut poistot yhdistää ja katolle tuulessa pyörivä "trötö".
Hyödyt:
A: Kun huippari jäätyy talvella niin toimii korkeapaineella jotenkin vielä painovoimaisena, jos on suora putki.
B: Rasvainen putki mahdollisimman suorana niin pystyy ehkä itsekin rassaamaan (säästöä).
C: Kylppärin sähkölaite "lämpimällä" puolella, jolloin toimintavarmempi. Ja kun menee epäkuntoon - helpompi vaihtaa/huoltaa (säästöä).
D: Muut poistot esim. WC, keittiö tai muut "likaiset" tilat toimii tehostetusti ja takuuvarmasti. Ei rikkoutuvia osia (säästöä).
Ja putkien eristykseen kannattaa käyttää efforttia kylmissä osissa.
Kiitos ja anteeksi.
Kylppärin poisto seinästä ulos jos mahdollista. Siihen sisäpuolelle paxi (hiljaisesta käyntiäänestä maksaa mielellään) ja ulos voi laittaa sellaisen takavetoventiilin (läpät aukeaa kun fööni käy).
Kaikki muut poistot yhdistää ja katolle tuulessa pyörivä "trötö".
Hyödyt:
A: Kun huippari jäätyy talvella niin toimii korkeapaineella jotenkin vielä painovoimaisena, jos on suora putki.
B: Rasvainen putki mahdollisimman suorana niin pystyy ehkä itsekin rassaamaan (säästöä).
C: Kylppärin sähkölaite "lämpimällä" puolella, jolloin toimintavarmempi. Ja kun menee epäkuntoon - helpompi vaihtaa/huoltaa (säästöä).
D: Muut poistot esim. WC, keittiö tai muut "likaiset" tilat toimii tehostetusti ja takuuvarmasti. Ei rikkoutuvia osia (säästöä).
Ja putkien eristykseen kannattaa käyttää efforttia kylmissä osissa.
Kiitos ja anteeksi.
Sisustuskirvesmies ja maatalon isäntä.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Näin kesällä ei painovoimaisen pidäkkään toimia. talvella sitten lähtee oravatkin piipusta 
Tuollaisessa monen puhaltimen systeemissä täytyy ptää tuloilmaräpppänät aukinaisena sillä yksikin puhallin saa hormin vetämään takaisinpäin. Lisäksi se liesikupu pitää kai pitää erillisenä .
Laittaisin kesäksi ne paxit yms rullaamaan kylppäriin ja wc:hen ja sitten talvella katsoo jos painovoimainen poisto toimii. Muuten vain läpitalon tuuletusta.
Tuollaisessa monen puhaltimen systeemissä täytyy ptää tuloilmaräpppänät aukinaisena sillä yksikin puhallin saa hormin vetämään takaisinpäin. Lisäksi se liesikupu pitää kai pitää erillisenä .
Laittaisin kesäksi ne paxit yms rullaamaan kylppäriin ja wc:hen ja sitten talvella katsoo jos painovoimainen poisto toimii. Muuten vain läpitalon tuuletusta.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Meillä oli alakerran pikkuvessassa aikaisemmin Onnisen poistoilmapuhallin, joka oli äänekäs ja tehoton. Vaihdoin tilalla melkein puolta halvemman Klasun puhaltimen, joka osoittautui hiljaisemmaksi ja tehokkaamaksi. Toki PAX voi olla vieläkin parempi, mutta itse olen tyytyväinen tuohonkin.
Puhallin on kytketty liiketunnistimeen, joka sytyttää valot ja käynnistää puhaltimen. Liiketunnistimesta on säädetty aika niin, että puhallin sammuu noin 5 minuuttia siitä kun liike lakkaa. Niin ja puhallin on noin parimetsisessä vaakaputkessa. Ulkopuolella säleikkö hyttyverkolla, takavedonestin oli puhaltimessa valmiina. Peltiputki kulkee osan matkasta näkyvillä. Siihen "Innotyylinen" vinkki, pyöritin putken ympärille köyttä. Se korvaa maalauksen ja samalla tulee myös äänenvaimennus ja eristys mahdolllista kondensiota varten
Puhallin on kytketty liiketunnistimeen, joka sytyttää valot ja käynnistää puhaltimen. Liiketunnistimesta on säädetty aika niin, että puhallin sammuu noin 5 minuuttia siitä kun liike lakkaa. Niin ja puhallin on noin parimetsisessä vaakaputkessa. Ulkopuolella säleikkö hyttyverkolla, takavedonestin oli puhaltimessa valmiina. Peltiputki kulkee osan matkasta näkyvillä. Siihen "Innotyylinen" vinkki, pyöritin putken ympärille köyttä. Se korvaa maalauksen ja samalla tulee myös äänenvaimennus ja eristys mahdolllista kondensiota varten
Joku kai tietää saako liesikuvun poisto olla yhteydessä muihin ilmareitteihin?
Mutta jos on nähnyt sen myytinmurtajien jakson, jossa ne testaa rasvapalon käyttäytymistä niin siitä saa motivaation pitää se omana kanavanaan.
Semmoisella raivolla palaa saadessaan vähänkään vettä, että mielellään sen antaa puhaltaa suorinta ja paloturvallista kanavaa pitkin pihalle. Ja pelkästään pihalle eikä hormeja pitkin muihin tiloihin.
Ps. tuollahan se onkin:
http://www.youtube.com/watch?v=1glh1eN5 ... ure=relmfu
Parin minuutin kohdalta eteenpäin.
Mutta jos on nähnyt sen myytinmurtajien jakson, jossa ne testaa rasvapalon käyttäytymistä niin siitä saa motivaation pitää se omana kanavanaan.
Semmoisella raivolla palaa saadessaan vähänkään vettä, että mielellään sen antaa puhaltaa suorinta ja paloturvallista kanavaa pitkin pihalle. Ja pelkästään pihalle eikä hormeja pitkin muihin tiloihin.
Ps. tuollahan se onkin:
http://www.youtube.com/watch?v=1glh1eN5 ... ure=relmfu
Parin minuutin kohdalta eteenpäin.
-
Mäki-Tuomola
- Jäsen

Kyllä tuo liesikupu omana horminaan täytyy uudisrakennuksissa olla ja mielestäni siltä ei kauheita kurvejakaan suvaita.
Samaa korjausrakentamisessakin suosittelisin juurikin tuon pienen pienen vaaran takia.
Samaa korjausrakentamisessakin suosittelisin juurikin tuon pienen pienen vaaran takia.
Mulla on veskissä PAX puhaltamassa hormiin ja se piti kyllä paketista vedettynä ikävästi ääntä, jota muoviosien resonointi vielä säesti kettumaisesti. Vuorasin puhaltimen sisäosat jeesusteipillä, niin johan vaimeni jotenkin siedettäväksi.Aihki kirjoitti:Meillä oli alakerran pikkuvessassa aikaisemmin Onnisen poistoilmapuhallin, joka oli äänekäs ja tehoton. Vaihdoin tilalla melkein puolta halvemman Klasun puhaltimen, joka osoittautui hiljaisemmaksi ja tehokkaamaksi. Toki PAX voi olla vieläkin parempi, mutta itse olen tyytyväinen tuohonkin.
Uudessa kylppärissä on tuollainen Ventur (CHZ), enkä kyllä tuonkaan ääntä kovin "silenttina" pitäisi. Äänentaso saattaa olla suht hiljainen, mutta sävy epämiellyttävä (korkea). Olenkin nyt käyttänyt sitä silleen, että räpsäytän puhaltimen tulille vasta saunan jälkeen, jolloin se sammuu aikanaan kunhan kosteus laskee raja-arvoonsa.
Ok. Kiitoksia vastauksista kaikille. Taidan päätyä erilliseen huippariin liesituulettimelle ja kylppäriin se paxi. Mikä muuten on etuna seinän läpi poistossa vrt. pystyputki? Nythän mulla tilanne on niinkin hassu että tuo katon läpi on helppo tehdä ja seinän läpi vaatisi jonkinlaista kikkailua ja reippaan määrän putkea. (Kylppärin kämpän "keskellä".) Onko kyseessä vain asentamisen helppous vai tuleeko pystyputkesta jotain haittaa?Mäki-Tuomola kirjoitti:Itse pitäisin erillisenä tuon liesituulettimen huipparin.
Näyttäis muuten siltä että ruottissa nää paxit maksaa n. 60% siitä mitä Suomessa.
Mikko
-
Mäki-Tuomola
- Jäsen

Eihän tuosta mitään haittaa ole, muuta kuin taloudellisuus.
Onhan pax+läpivientikappale+ulkoventtiili edullisempi kuin pax-kierresaumaputki-putken eristeet-katon läpivientikappale-"trötö".
Tietysti jos kylppäri on keskellä taloa niin vähentää kynnystä mennä katon läpi.
Itse olen tuon ratkaisun tehnyt seuraavasti.
Kylppärin kattoon venttiili josta kierresaumaputkea vintille.
Putken väliin putkipuhallin josta piuha peilivalaisimelle. Kytkenyt niin että normaalista seinäkatkaisijasta valo syttyy ja itse lampussa oleva pieni "valo"katkaisija ohjaa puhallinta.
Sitten kierresaumaputki kylmällä vintillä päätykolmiosta läpi, johon takaiskumallinen ulkosäleikkö.
Putket eristetty. Päätykolmiosta, jossa 32 mm paneli oli helpompi mennä läpi kuin kylppärin laatoitetusta hirsiseinästä (ja ei, ei ole rivinteerattu. Ei minun tekemäni...)
Oikeastaan ainoa syy oli katon puhkaisematta jättämiseen se, ettei juuri sillä hetkellä ollut mitään läpivientiin sopivaa räpellystä.
Onhan pax+läpivientikappale+ulkoventtiili edullisempi kuin pax-kierresaumaputki-putken eristeet-katon läpivientikappale-"trötö".
Tietysti jos kylppäri on keskellä taloa niin vähentää kynnystä mennä katon läpi.
Itse olen tuon ratkaisun tehnyt seuraavasti.
Kylppärin kattoon venttiili josta kierresaumaputkea vintille.
Putken väliin putkipuhallin josta piuha peilivalaisimelle. Kytkenyt niin että normaalista seinäkatkaisijasta valo syttyy ja itse lampussa oleva pieni "valo"katkaisija ohjaa puhallinta.
Sitten kierresaumaputki kylmällä vintillä päätykolmiosta läpi, johon takaiskumallinen ulkosäleikkö.
Putket eristetty. Päätykolmiosta, jossa 32 mm paneli oli helpompi mennä läpi kuin kylppärin laatoitetusta hirsiseinästä (ja ei, ei ole rivinteerattu. Ei minun tekemäni...)
Oikeastaan ainoa syy oli katon puhkaisematta jättämiseen se, ettei juuri sillä hetkellä ollut mitään läpivientiin sopivaa räpellystä.