Pitäisi rakennella noin 2x2 m lämmin tila vanhaan kivinavettaan. Tarkoitus on säilytellä pakkaselle arkoja tarvikkeita ja muuta tavaraa kellarin sijaan lähempänä paikkaa jossa niitä tarvitaan. Ja nyt tietenkin mietityttää se eristys. Ajattelin rakennella moisen kopperon navetan vapaaseen nurkkaukseen siten että kaksi seinää tulee puurungolla ja ekovillaeristyksellä. Kattoon varmaan koolaus ja lisäeristeeksi myös ekovillaa (välipohjassa purueriste). Nyt sitten mietityttää nuo kaksi muuta seinää, jotka ovat tiiltä / harkkoa. Olen yrittänyt löytää täältä keskustelua jossa olisi vastaava tilanne, mutta ei ainakaan minun silmiini ole osunut. Kellareiden sokkeleita on kehotettu eristämään ulkopuolelta, mutta tässä se ei oikein toimi sillä seinät jatkuvat molempiin suuntiin metritolkulla ja kylmyys on talvella myös navetan sisällä. En taida ruveta paketoimaan kuitenkaan seiniä sekä sisä- että ulkopuolelta.
Näin äkkiseltään mielestäni vaihtoehdoksi jää seinien vuoraaminen kopin sisältä. Mutta miten? Teenkö rungon myös kiviseiniä vasten ja siihen villat? Vai laitanko jotain spu:n tapaista seiniin? Suoraan seinään vai ilmaraolla? Lattia on pakko varmaan rakentaa spu:n varaan sillä sieltä puskee kylmä kuitenkin läpi. Seinistä toinen on ulkoseinä, toinen navetatilojen väliseinä. Jos sillä nyt on merkitystä... Sama -30 talvella on sekä ulkona, että kaikissa navettatiloissa.
Niin että a-puva!
Lämmin tila vanhaan navettaan
Re: Lämmin tila vanhaan navettaan
Itse tekisin rungon kiviseinien viereen. Eli vaikka 10cm rako.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Minä tekisin urataanilla koko pömpelin. Sitä käytettäessä riittää ilmaraoksi 50 mm. Pömpelin ulkoseinät vois verhoilla raakalaudalla, sais tuökalut ja letkut siististi roikkumaan.
Sisälle kattoon ilmaräppänä ja oven & kynnyksen väliin pikku rako, niin että vaihtuu ilma.
Kyllä joka jätkällä pitäs olla navetta, itse joudun tyytymään isoon liiteriin.
Sisälle kattoon ilmaräppänä ja oven & kynnyksen väliin pikku rako, niin että vaihtuu ilma.
Kyllä joka jätkällä pitäs olla navetta, itse joudun tyytymään isoon liiteriin.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Varmaan urtsista tekisin itsekin. Ja ainakin kaks kertaa isomman
Oikeestikin, 2x2m koppi on kyllä turkasen pieni. Lattiaa en välttämättä eristäisi ollenkaan, antaisin olla betonilla. Ei sieltä paljon kylmää tule, ja jos kylmänarimmat tuotteet on hyllyllä vaikka polven korkeudella niin ei varmaan jäädy. Metallisia väliseinärankoja saattaisin käyttää rakentamiseen, ehkä.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Kiitokset vinkeistä. Eiköhän tästä jotain synny. Ja jep, tuollainen vanha navettarakennus on kyllä oivallinen tila monenlaiseen puuhasteluun. Monennäköiset harrasteet on tuolla tehty. Vielä siitä koosta... isompi olisi itsellekin mieleen mutta tuo on ainoa nurkkaus, jossa on vapaata tilaa ja tilan koon rajoittaa noissa seinissä olevat oviaukot jotka ovat molemmat juuri tuon 2m päässä nurkasta.