Lattia notkolla

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Lattia notkolla

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Mitenkä ois helpointa suoristaa pienet painumat yläkerran lattiassa, lattiassa tällä hetkellä 25x95 lauta 1-3mm raoilla. lautojen irroitus on mahdotonta ja pitäs saada suoraan ennen laminaatin asennusta. Voisko noihin "monttu" kohtiin laittaa esim. jonkin sortin kuitulattiatasotetta? tietysti että ensin tekee raot umpeen?
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
SaLexi
Jäsen
Jäsen

Re: Lattia notkolla

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Miksi ihmeessä haluaisit laittaa lautalattian päälle ruman laminaatin? :roll:

Ja ongelmahan tuossa on se, että jostain syystä se lattia on notkollaan. Eli vaikka sen tasoittaisikin, niin se saattaa jatkaa elämistä, joka taas tuo laminaatin kanssa ongelmia.
remontti-ässä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja remontti-ässä »

Onko siis lattian kantavat rakenteet antaneet periksi vai onko vaan ns. raakalaudoitus kyseessä jossa vähän eri paksuista lautaa, ei niin väliksi kun on alunperin tehty varsinainen pinta vielä päälle muusta?

Jos ensimmäinen, avaa ihmeessä lautoja ja tsekkaa tilanne/fixaa ongelma. Jos jälkimmäinen niin laittamalla matalampiin kohtiin jotain fylliä (vaikka sitä laminaatin alle tulevaa foumimattoa) enempi ja sitten pistämällä laminaatit poikittain laudan suuntaan saanet hyvän.

PS. itse vastaavassa tilanteessa hain vuokraamosta hemmetin ison lattiahiomakoneen ja jyristelin sillä kunnes ei enää ollut pahemmin koholla lautoja, sitten vaan maalit päälle ja hieno tuli.
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Kyseessä siis erittäin karhea raakalauta ilman mitään pontteja, irrottelee ei oikeen pysty jos ei katkase lautaa samalla. täytyy kai kattoa niksipirkasta jotain miehekästä :lol:
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
SaLexi
Jäsen
Jäsen

tee-se-itse kirjoitti:Kyseessä siis erittäin karhea raakalauta ilman mitään pontteja, irrottelee ei oikeen pysty jos ei katkase lautaa samalla. täytyy kai kattoa niksipirkasta jotain miehekästä :lol:
Aah, okei, ymmärsin hieman väärin. Onko alakerrassa katto sitten tullut alaspäin siitä kohtaa? Laita vaikka kuvaa, niin voidaan arvuutella paremmin :)
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

tee-se-itse kirjoitti:Kyseessä siis erittäin karhea raakalauta ilman mitään pontteja, irrottelee ei oikeen pysty jos ei katkase lautaa samalla. täytyy kai kattoa niksipirkasta jotain miehekästä :lol:
No sukkahousuilla se varmaan tuokin ongelma ratkeaa... :-D

Just omalla kohalla raavin vinttikammarin lattiasta vanhat kokolattiamatot ja sen alle laitetut lastulevyt poijes, mutta onko jonkinlainen levytys raakalaudan päälle liian yksinkertainen ratkaisu?

Ja ei löytynyt mun vintin lattiasta jokaisen rintsikkaremppaajaan toiveunta; Täydellisessä kunnossa olevaa, puolenmetrin levyisista kauniisti kuluneista lankuista tehtyä Aitoa Wanhaa Lattiaa...

Vaan löytyipä vihreän harmaaksi maalattu " Alkuperäinen Ajan Patinoima Kovalevylattia" ja sen alta raakalautaa...
Kovalevyt saa jäädä, ovat paremmat kuin pölynhajuinen sinapinkeltainen kasarikokolattiamatto.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

joku levyhän tossa ois tarkotus laittaa mutta siihen laudan ja levyn väliin jollain tasotella, ehkäpä sitte jotain rimaa.

pientä heittoa vaan 0-10mm, alakerran katto on suora, eli varmaan eri paksuuteen sahailtuja lautoja.
SaLexi
Jäsen
Jäsen

tee-se-itse kirjoitti:joku levyhän tossa ois tarkotus laittaa mutta siihen laudan ja levyn väliin jollain tasotella, ehkäpä sitte jotain rimaa.

pientä heittoa vaan 0-10mm, alakerran katto on suora, eli varmaan eri paksuuteen sahailtuja lautoja.
No jos se heitto noin pientä on, niin itse laittaisin lattialastulevyn suoraan päälle, ristiin lautoihin nähden ja siihen sitten laminaatti päälle. Luulin että siellä on oikein kunnon kuoppaa lattiassa. Tuo 22mm lastulevy on aikasen jäykkää tavaraa, eli ei haittaa vaikkei ihan jokainen lauta lastulevyn pohjaan otakaan kiinni.
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Minä jätin meidän alakerran eteiseen laudan ja laminaatin väliin alkuperäisen kovalevyn, sielläpähän on sitten jos jossain vaiheessa haluan purkaa laminaatit ja fiksata lautalattian maalattavaan kuntoon. Muualle taloon tulee maalattu lauta, mutta koska sekä alakerran eteinen että yläkerran aula toimivat noin 60-kiloisten koirien kiitoratana mikään muu muuten käypäinen materiaali ei tule niissä tiloissa kestämään siedettävän näköisenä ja normaalikonstein siivottavana muutamaa hassua viikkoa kauempaa. Alakerran eteisessä tuo lauta-kovalevy-askeläänieriste-laminaatti-kombo on ollut nyt muutaman kuukauden ja olen positiivisen yllättynyt siitä että se on edelleen virheetön, pontitkaan eivät irvistele vaikka alusta on epätasainen, kulutus kovaa ja laminaatti on useampaan kertaan joutunut myös kosteuden ja jopa lammikoiden kanssa tekemisiin (välillä menee vauhdissa kuppiteline nurin -> pari litraa vettä lattialla ja ihan päivittäin 4l vesikuppi+tanskandoggi=suuria kuolalammikoita lattialla). Likakaan ei siinä näy, eikä tartu pintaan. Olen siis ainakin tähän saakka erittäin tyytyväinen tuohon Paradoriin.
Yläkerran aulassa kovalevyn pinta oli kuluneempi ja se oli enemmän kupruilla kuin itse lauta sen alla joten se sai lähteä, ja alta paljastui Wanhan Ajan Konsti tasoittaa juurikin noita jo lattiaa alunperin asennettaessa ilmenneitä korkeuseroja: Parissa kohtaa oli sahattu ja vuoltu sopivaan kokoon ja muotoon kappale ohutta kovalevyä, törkätty paikalleen ja ei muuta kuin varsinainen lattiapinta eli kovalevy siihen päälle ja kerros sinapinkeltaista ja sitten currynruskeaa pinnan takuuvarmasti liukkaaksi tekevää maalia. Tuon yläkerran aulan lattian hion ja maalaan siinä toivossa että meillä joskus meno vähän rauhoittuu kun karva-aarteeni kasvavat aikuisen mittoihin myös henkisesti, mutta sitä odotellessa siihen tulee vielä laminaatti päälle. Mietin minäkin paksumpaa kerrosta tuota askeläänieristettä kuoppapaikkoihin mutta toisaaltahan siinä on pehmeänä materiaalina se riski, että se joustaa edelleen liikaa ja laminaatin pontit eivät kestä kyydissä mukana yhtä hyvin kuin kiinteämmälle alustalle asennettuna, jotenka yläkerran aulaan laminaattia asentaessani ajattelin tarvittaessa hionnan lisäksi käyttää yllämainittua Wanhan Ajan Konstia eli kustomoituja kovalevysuikaleita korkeuseroja tasoittamaan, siihen päälle askeläänieriste ja laminaatti ja ei muuta kuin hihkumaan hirmuille että "Ulos!" tai "Onko nälkä?". :-D
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

nummentie 434 kirjoitti:No sukkahousuilla se varmaan tuokin ongelma ratkeaa... :-D
Sukkahousukonstia en tiedä mutta vähän sinne päin...

Tutulta remppa-/lattiamieheltä opin hänen käyttämänsä konstin. Aikakauslehtiä, paksuus helposti säädettävissä ja tukevaa kamaa. Mahdollisimman kalliita ja kiiltäviä lehtiä vaan että on reilusti kaoliinia. Itse tuota kerran käyttänyt eikä ole vielä alkanut harmittamaan. Ei varmaan ihan kymmentä milliä kannata alkaa hävittämään tuolla mutta useampien millien heitot tuolla kyllä hävisi (kunhan lattia siinä alla ei jousta).
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Nonii vanhat mainokset käyttöön ja kovalevyt päälle, täytyy kokeilla.
Ökynirpom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ökynirpom »

Pari viikkoa sitten purin yläkerrasta yhdestä huoneesta muovimaton pois, sen alta löytyi lastulevy, jonka alta edelleen alkuperäinen lautalattia. Lautalattian epätasaisuuksia oli vuonna 1979 tasoitettu sanomalehdillä. Lehtipino unohtui viikoksi kuistin pöydälle, kun oltiin lomareissulla. Palatessa kuistilla oli tympeä haju, mutta yläkerran kamarin haju oli raikastunut. Paperinkeräykseen koko pino, uutisarvoakaan jutuilla kun ei enää ollut. Lehdet olivat muuten priimakunnossa, eli eivät olleet ikinä kosteutta nähneet. Haju johtui musteesta tai paperin laadusta.

Mitä opin: jos täyttäisin lattian notkoja, käyttäisin materiaalia, joka ei pitkänkään ajan kuluessa vapauta ikäviä hajuja.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Ei muuta kuin lautalattiat esiin niin voi unohtaa nyky muovi/pahvilattiat heh
itte oisin kans tässä aikoinaan jo halunnu aslkuperäset lattiat esiin mutta työ olisi ollu suuri ikävä kyllä!
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Ksnnatan lautalattiaa kanssa. Toiset laittaa vitosen puujäljitelmälaminaatin lautalattian päälle, toiset heivaa laminaatin pois ja vaihtaa satojen eurojen lautalattian...Ymmärrän jos haluaa laattakuvion, niin lauta ei silloin näytä ihan siltä :lol:
Tällä on lautalattiat purettu suurimmalta osin. laityettu lauta ja, kovalevy ja muovimatto...Se on talon pahin vaurio :shock: .
Se on tuo sisutustermiitti kun kalvaa vanhoja rakenteita ja ne saattavat kadota muutamassa tunnissa. Sen verran tehokas tuholainen.. Kahdessa huoneessa on ja ne kaivan esiin. Päätin, etten luovuta talon kanssa vieläkään.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Vastaa Viestiin