Edit. No tässä ketjussahan olikin selitetty oikein rautalangasta vääntämällä tuon kalvon putsaus, enpä sitten tajunnut tuota ensin
Pumppu hajoamassa?
Re: Pumppu hajoamassa?
No niin, ongelmasta seuraavaan. Tämä jopa saattaa liittyä pumppuun tai sitten pohjaventtiiliin. Tänään pumppu alkoi käynnistelemään itsekseen ilman että vettä käytti lainkaan. Mulla on uusittu käyttövesiputkisto suojaputkellisiin muoviputkiin ja olen melko varma, ettei vuotoja ole. Paine tippuu tasaisesti ja n. 15 min menee kun pumppu käynnistyy siis ilman että vettä käyttää. Sen verran tutustuin asiaan, että pumpussa on käsittääkseni jokin kalvo, joka kerää roskaa ja sen voi itse puhdistaa? Osaisiko joku vinkata mistä tuo kalvo löytyy ja kuinka puhdistus tapahtuu?
Edit. No tässä ketjussahan olikin selitetty oikein rautalangasta vääntämällä tuon kalvon putsaus, enpä sitten tajunnut tuota ensin
. Eli huomenna täytyy testata josko tuo korjaisi ongelman...
- Maatilallinen
- Jäsen

Tuo painekytkimen kalvon putsaus on turha toimenpide tuossa ongelmassa, jos pumppu ei reagoi paineenvaihteluihin oikein niin silloin tuo kalvo tulee putsata. Eli jos pumppu alkaa reagoimaan paineenvaihteluihin viiveellä, esim. käynnistyy vasta kun paineet on lähes nollassa ja nostaa sitten paineet 6 bariin tms. niin täytyy tuota kalvoa putsailla.Unikko12 kirjoitti:No niin, ongelmasta seuraavaan. Tämä jopa saattaa liittyä pumppuun tai sitten pohjaventtiiliin. Tänään pumppu alkoi käynnistelemään itsekseen ilman että vettä käytti lainkaan. Mulla on uusittu käyttövesiputkisto suojaputkellisiin muoviputkiin ja olen melko varma, ettei vuotoja ole. Paine tippuu tasaisesti ja n. 15 min menee kun pumppu käynnistyy siis ilman että vettä käyttää. Sen verran tutustuin asiaan, että pumpussa on käsittääkseni jokin kalvo, joka kerää roskaa ja sen voi itse puhdistaa? Osaisiko joku vinkata mistä tuo kalvo löytyy ja kuinka puhdistus tapahtuu?
Edit. No tässä ketjussahan olikin selitetty oikein rautalangasta vääntämällä tuon kalvon putsaus, enpä sitten tajunnut tuota ensin. Eli huomenna täytyy testata josko tuo korjaisi ongelman...
Painesäiliössäsi ei ole kalvoa ollenkaan, se on kalvoton säiliö. Tuo nykyinen ongelma tarkoittaa sitä, että joko takaisku- sekä pohjaventtiili vuotavat tai vettä kuluu johonkin jatkuvasti. Olethan tarkistanut ettei wc-pöntöt ole ruvennut vuotamaan?
Jos niitä on enempikin niin ikääntyessä niistä tulee varsinainen riesa, aina joku vuotaa tai on jotain vikaa. Itselläni vuotaa yleensä yksi tai kaksi jatkuvasti, vesi kun tulee porakaivosta niin parempi vaan kun kuluu, jos liian vähän käyttää niin raudan maku tarttuu veteen. Nyt tosin vaihdoin yhteen uuden uimuriventtiilin kun entinen halkesi, sen osalta saa toivottavasti olla rauhassa seuraavat 20 vuotta
Sulje kaikki venttiilit käyttövesiverkostoon, kuvassa niitä taisi olla peräti 3kpl, kaksi vasemmalla seinänvieressä ja yksi oikealla mistä lähtee uusia putkia. Jos paine tämänkin jälkeen laskee, niin molemmat venttiilit, sekä pohja- että takaiskuventtiili on ruvenneet vuotamaan, tai toinen hajonnut jo ennempää.
Takaiskuventtiili on pumpulta lähtevässä putkessa se "messinkimötikkä" ennen kuin putki haarautuu. Pohjaventtiili on tietysti kaivossa.
-
tessu
Kai siellä lähdössä sulku on?
Se kiinni niin pumpun pitää pysähtyä jollei pysähdy niin ei toimi pohjaventtiilikään,kun ei vettä tule,joku vuoto on jos pumppu käy vaikka ei tarvetta olekkaan!
Ilmaakaan ei saa olla putkistoissa jos on niin eipä pelaa kunnolla
Se kiinni niin pumpun pitää pysähtyä jollei pysähdy niin ei toimi pohjaventtiilikään,kun ei vettä tule,joku vuoto on jos pumppu käy vaikka ei tarvetta olekkaan!
Ilmaakaan ei saa olla putkistoissa jos on niin eipä pelaa kunnolla
Kyllä se pumppu aina välillä pysähtyy ja itse asiassa nyt koko vika tuntuu korjaantuneen itsestään
. Liekkö joku roska tms. jumittanut venttiilin auki... Kyllä välillä on niin pöljä olo näitten laitteiden kanssa!