Osmon värit?
Mun mielestä ei vastaa värimallit kauheasti todellisuutta, ainakin nyt kun oon kaks väripurkkia otanut ja kumpikaan ei ole hyväMM kirjoitti:Mites nuo osmon värimallit, vastaako miten todellisuutta? Laitetaanko lattiaan kuultovaha ensin ja päälle väritön puulattiaöljyvaha, vai päin vastoin?
Mutta ensin lattiaan puuvaha, värillinen tai väritön ja sitten päälle öljyvaha. Näin ainakin itse teen kunhan löydän sen sopivan värin.
Varmaan lopulliseen väriin vaikuttaa aika paljon, laitetaanko vaha uuden vai vanhan lattian päälle.
Tuntuu että meidän lattiat maalinpoiston jälkeen oli imenyt vanhasta öljypohjaisesta maalista itseensä öljyä joka toki varmasti vaikuttaa vahan imeytymiseen ja väriin.
Keinutuolin jalat ja käsinojat (koivua, pinnasta poistin ensin lakan) käsittelin samalla vahaseoksella kuin olohuoneen lattian, ja väriero on huima. Keinutuoli vastaa enemmän rautakaupan värimallipuupalikkaa kuin taas lattia. En sitten tiedä mitä puuta on värimallien palikoissa käytetty.
Jenni
Tuntuu että meidän lattiat maalinpoiston jälkeen oli imenyt vanhasta öljypohjaisesta maalista itseensä öljyä joka toki varmasti vaikuttaa vahan imeytymiseen ja väriin.
Keinutuolin jalat ja käsinojat (koivua, pinnasta poistin ensin lakan) käsittelin samalla vahaseoksella kuin olohuoneen lattian, ja väriero on huima. Keinutuoli vastaa enemmän rautakaupan värimallipuupalikkaa kuin taas lattia. En sitten tiedä mitä puuta on värimallien palikoissa käytetty.
Jenni
Meidän lattiassa – koko pohjakerros, työn alla – päädyttiin niinikään pähkinäänMM kirjoitti:Tammi voisi myös olla varma valinta, jos ei kovin tummaa lattiaa halua, tai pyökki? Näitä en toki ole nähnyt livenä.
omia arvioita Osmon sävyistä:
Pähkinä: perusruskea, aika värikylläinen. Kuusilattiassa oksankohdat sulautuvat aika hyvin.
Tammi: hieman kylmempi sävy kuin pähkinä, saattaisi näyttää kuusilaudassa 'likaiselta' lievän vihertävyyden takia
Pyökki: vaaleampi kuin pähkinä, sisältää valkoista pigmenttiä: vaikutelma hiukan maitomainen, vähän niin kuin männyn sydänpuu kalvon läpi katsottuna.
... en tarkoita etteivätkö tammi ja pyökki olisi sävyinä ok jossakin, ei nyt tosin meille ...
Tummat sävyt korostavat pienempiäkin epätasaisuuksia pinnassa. Koska lattia oli vanha, hiottunakin runsaasti pientä rosoa, naulanreikää yms, tehtiin ensimmäinen vahaus sekoituksella 1/4 värillistä ja 3/4 väritöntä öljyvahaa jotta ongelmakohdat eivät näyttäisi 'taloussuklaaruskeilta' länteiltä.
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
-
Vahiksen mamma
- Jäsen

Osmon värit?
Se on sitten tässä, meikäläisen eka viesti palstalle. Sivuja on tullut luettua pari vuotta, ja paljon tästä on ollut iloa, kiitos kaikille! Omaa rintsikkaa & elintasosiipeä (pinta-alaa enemmän kuin alkuperäisessä talossa) ollaan asusteltu reilu vuosi ja remppaa aloiteltu pikkuhiljaa.
Mutta Osmo-asiaan:
Olen käsitellyt muutamia kuusi-liimalevyjä koivun värisellä Osmo-Colorilla, ja olen ollut lopputulokseen tyytyväinen. Osmo vähän pehmentää puun sävyä, muttei juurikaan muuta sitä miksikään. Nappasin muutaman kuvan kännykameralla aamulla, ne saa vaikka sähköpostilla, laatu ei vaan ole kovin hyvä. Tuulikaapin taso käsiteltiin toukokuussa, ja huiman 6 kk jälkeen pinta on vieläkin kuin uusi.
Mä olen ihastunut vaaleaan puuhun, enkä jaksa ymmärtää kun joka paikka on nykyään täynnä jotain pähkinää. Vessaankin piti kaapit rakentaa itse kun en tummaa (tai mdf:ää) huolinut.
Mutta Osmo-asiaan:
Olen käsitellyt muutamia kuusi-liimalevyjä koivun värisellä Osmo-Colorilla, ja olen ollut lopputulokseen tyytyväinen. Osmo vähän pehmentää puun sävyä, muttei juurikaan muuta sitä miksikään. Nappasin muutaman kuvan kännykameralla aamulla, ne saa vaikka sähköpostilla, laatu ei vaan ole kovin hyvä. Tuulikaapin taso käsiteltiin toukokuussa, ja huiman 6 kk jälkeen pinta on vieläkin kuin uusi.
Mä olen ihastunut vaaleaan puuhun, enkä jaksa ymmärtää kun joka paikka on nykyään täynnä jotain pähkinää. Vessaankin piti kaapit rakentaa itse kun en tummaa (tai mdf:ää) huolinut.