tervapaperi - mikä se on?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Tuulenhovi kirjoitti:tämä emäntä taitaa konttailla tänä iltana. :-D Vai pitäiskö tuo jättää viikonlopulle? :wink:
Taidan tulla Poriin kahville... :wink:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Avatar
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 401
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 12:29
Paikkakunta: Pori

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Nonni, unohtui konttailu eilen, kun oltiin niin myöhäseen vasta kotosalla (tiedoksi Otollekin, jos kävi kolkuttelemassa oven takana... :wink: ), mutta katotaan tänään uudestaan tai sitten viikonloppuna muutaman siiderin jälkeen (tällöin tutkimuksen tulokset eivät kyllä välttämättä ole 100% luotettavia). Palaillaan asiaan!
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Tuulenhovi kirjoitti:mutta katotaan tänään uudestaan tai sitten viikonloppuna muutaman siiderin jälkeen (tällöin tutkimuksen tulokset eivät kyllä välttämättä ole 100% luotettavia).
Mutta muutaman siiderin jälkeen tuo himo konttailua kohtaan kasvaa kummasti... :wink:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 331
Liittynyt: La Joulu 09, 2006 18:29
Paikkakunta: Turku

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Mullakin menee hermo noihin vesihöyrynläpäisylukuihin :?

Tiivis sisältä, ulospäin harveneva suhteessa 1:5 on se mantra jota hoen. Ois kuitenkin kiva ihan käytännössä saada tietää mitkä sisä- ja ulkopinnan materiaalit sitten yhdessä tätä toteuttavat. Meillä menee seinistä kaikki uusiksi eristeitä myöten. Sisäpuolelle on tulossa ihan maalattua kipsilevypintaa, eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
Avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen
Viestit: 831
Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
Paikkakunta: Lahti

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
On. eikös se silloin ole sisimmäinen materiaali seinässä ja myös tiivein ?
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 331
Liittynyt: La Joulu 09, 2006 18:29
Paikkakunta: Turku

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

rautarunnari kirjoitti:
eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
On. eikös se silloin ole sisimmäinen materiaali seinässä ja myös tiivein ?
Näin olen ymmärtänyt. Mutta mitenkäs sitten nämä ilman- ja höyrynsulut siitä sisäpinnasta ulospäin (kivivillan kanssa.. älkää ampuko :oops: ). Entä millainen tuulensuoja tähän komboon pitäisi laittaa? :?:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Ketsuppitahra kirjoitti:Entä millainen tuulensuoja tähän komboon pitäisi laittaa? :?:
Tavallinen tuulensuojalevy, ohuena tai paksuna.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
koo koo
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Loka 24, 2008 16:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja koo koo »

Tevapaperiahan ei oikeasti ole, se on bitumivuorauspaperia, joka valmistetaan uppokyllästämällä imukykyinen paperi 180asteisella bitumilla. Ja kyllä kaupoista saa tilaamalla bitumivuoraushuopaa, joka on 2xpaksuudeltaan paperiin verrattuna. (Esimerkiksi Arvo bitumivuoraushuopa)
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1032
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
Paikkakunta: Muurame
Paikkakunta: Muurame

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Oto Hascak kirjoitti:
Ketsuppitahra kirjoitti:Entä millainen tuulensuoja tähän komboon pitäisi laittaa? :?:
Tavallinen tuulensuojalevy, ohuena tai paksuna.
Kävisikös tuohon myös tuulensuojapaperi,eli se musta bitumipaperi.
punainen16
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 7:48
Paikkakunta: Espoo

Re: tervapaperi - mikä se on?

Viesti Kirjoittaja punainen16 »

Vanhan ketjun nostoa kun aihe on meidän perheessä ajankohtainen. Eli rankasti peruskorjatun katon (esim. kaikki kattovasat uusiksi ja puolet yläkerrasta myös sisäpuolelta purkuun) ohessa täytyy seinään laittaa hieman lisää korkeutta pitkillä sivuilla ja päädyissä tehdä yläkolmion kohdalla vuorilaudoitus kokonaan uusiksi. Alunperin seinissä on ollut 10 cm purua, tervapaperi ja siinä suoraan vinolaudoitus.

Mieluiten laittaisin bitumipaperia uudistettaviin kohtiin seinässä, osaako joku kertoa että toimiiko tuo 1:5 vesihöyrynläpäisy seinien kohdalla kun kerrokset sisältä ulospäin (erilaisten puukuituisten pintamateriaalien jälkeen) ovat:
- X5 ilmansulkupaperi
- 300 mm puhalluselluvilla pitkillä sivuilla, päädyissä selluvillalevyjä
- Bitumipaperi
- Vuorilaudoitus*

Karri

* Vanha laudoitus on maalattu lateksilla, eli siinä on ongelma, mutta tarkoituksena olisi ensi kesänä aloittaa sekin urakka...
Ketsuppitahra kirjoitti:Mullakin menee hermo noihin vesihöyrynläpäisylukuihin :?

Tiivis sisältä, ulospäin harveneva suhteessa 1:5 on se mantra jota hoen. Ois kuitenkin kiva ihan käytännössä saada tietää mitkä sisä- ja ulkopinnan materiaalit sitten yhdessä tätä toteuttavat. Meillä menee seinistä kaikki uusiksi eristeitä myöten. Sisäpuolelle on tulossa ihan maalattua kipsilevypintaa, eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
Vastaa Viestiin