No se on sitten ihan hyvä niinMiihol kirjoitti:Nykytietämyksen valossa en tiedä, mutta tällainenrakenne kuitenkin on. Lisäksi laatan päälläkin oli muovikelmu ja yllätys yllätys laatta on kuiva kun peduiinin sandaali!!!
Säästäbetoni seinän sisäpuolinen eristys
Re: Säästäbetoni seinän sisäpuolinen eristys
Joo, siis se on kuiva pukuhuone. Ja vahinko on aina vahinko. Enemmän mua nyt kiinnostaa se rekennusteknisesti turvallinen ratkaisu. Mä alan kohta kallistuun tohon Juha_P: ajatukseen, mutta joku vois heittää kommenttia tosta SPU vaihtoehdosta, kun Juha ei halunnut sitä kommentoida.
Toisinaan on vaikeampaa kuin yleensä
Ainaski SPU:n sivuilla on detaljikirjastossa ohje, missä spu kiinitetään suoraan vanhaan seinäpintaan, mutta jätetään lattiasta 150mm vajaaksi. Tästä mahdollinen maakosteus pääsee kuivumaan sisälle päin. SPU:n päälle sitten koolaus ja kipisilevy. MUTTA mun mielestä tän päälle ei sitten voi laittaa mitään kosteuseristettä, koska spu:ssa on itsessään höyrynsulku - muuten jäis tavaraa kahden höyrytiiviin pinnan vällin.
Kiitos vaan kaikille kommenteista. mä oon hemmetin iloinen, että päädyin fänne foorumiin kyselemään neuvoja. Nyt mulla on aika selkeä käsitys miten homma toteutetaan. Toki olen vieraillut muillakin sivuilla ja tietoa / kokemuksia, että ei tarvi ottaa kunniaa / syyllisyyttä jos mulla jokin menee pieleen.
Mutta jälleen kerran toistan, että olen ymmärtääkseni erittäinkin onnellisessa asemassa sikäli, että mulla tosiaankaan ei ole totta kosteus ongelmaa kuten monella joiden talo on rakennetteu syvimpään mahdolliseen savimonttuun. Maaperä on niin kuvaa ja läpäisevää kun se vaan on mahdollista.
Mutta kaikki tyynni, olen tullut siihen tulokseen, että mitään puu / levytavaraa en käytä. Kylmälle seinälle todennäköisesti laitan 100mm kivivillaa ja muut seinä rivinteeraan / puhtaaksi muuraan sillä niin rakastamallani ruukin tiilellä (vaalea tiili tundra saumoilla). Satavarmaa on että lopputulos on "kylän komein". Aion ottaa vielä yhteyttä Paroc:in tekniseen tukeen ja varmistaa, että jätetäänkö sinne eristeen ja muurauksen väliin rako vai ei ja että jätetäänkö eriste seisovssn ilmaan vai jätänkö ylös ilmaraon. Muut seinät ajattalin jättää ilman eristettä ja seisovalle ilmalle. Jos se sitten ei teknisesti toimi niin ketään en syytä vaan vedän sitten itteni jojoon
tai puran ja teen uusiksi todeten, että jotain olen oppinut.
Pari kolme viikkoa tässä vielä menee hakiessa askelmerkkiä kohdalleen ja tavaroita (ja rahaa) haaliessa, mutta sitten mennään ja paluuta ei ole.....
Elikkäs vielä on hyvin aikaa kommentoida ja antaa viimehetken vinkkejä
Mutta jälleen kerran toistan, että olen ymmärtääkseni erittäinkin onnellisessa asemassa sikäli, että mulla tosiaankaan ei ole totta kosteus ongelmaa kuten monella joiden talo on rakennetteu syvimpään mahdolliseen savimonttuun. Maaperä on niin kuvaa ja läpäisevää kun se vaan on mahdollista.
Mutta kaikki tyynni, olen tullut siihen tulokseen, että mitään puu / levytavaraa en käytä. Kylmälle seinälle todennäköisesti laitan 100mm kivivillaa ja muut seinä rivinteeraan / puhtaaksi muuraan sillä niin rakastamallani ruukin tiilellä (vaalea tiili tundra saumoilla). Satavarmaa on että lopputulos on "kylän komein". Aion ottaa vielä yhteyttä Paroc:in tekniseen tukeen ja varmistaa, että jätetäänkö sinne eristeen ja muurauksen väliin rako vai ei ja että jätetäänkö eriste seisovssn ilmaan vai jätänkö ylös ilmaraon. Muut seinät ajattalin jättää ilman eristettä ja seisovalle ilmalle. Jos se sitten ei teknisesti toimi niin ketään en syytä vaan vedän sitten itteni jojoon
Elikkäs vielä on hyvin aikaa kommentoida ja antaa viimehetken vinkkejä
Toisinaan on vaikeampaa kuin yleensä