Puutarhatyökaluja

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Puutarhatyökaluja

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tulin tehneeksi pari sirppiä ja ajattelin että voisi olla kiva pistää pystyn ketju jossa voisi esitellä joko työkaluja jotka on itse tehnyt tai joita on muokkaillut mieleisekseen, tai semmoisia jotka on muuten vain mieluisia itselle.

Mua on aina kismittänyt se että kasvimaalle mennessä joko nyhtää salaatit ja yrtit nyrkkipelillä niin että kasvi vahingoittuu taikka sitten ottaa sakset jotka jää sitten tiskiöydälle pikeentymään yrtinmehuihinsa ja joita saa jynssätä huomenissa loputtomiin tiskiharjala. Halusin pienen yrttisirpin Akvavitix-malliin. Yritin jo yhtä takoakin, mutta se ei tolla mun valuahjolla onnistunut ollenkaan kunnolla.

Teetin sitten sepällä pienen yrtti- ja salaattisirpin. Eka yritys meni pieleen kun seppä teki liian ison, mutta pienempi oli jo semmoinen joka kävi. Värkkäsin kumminkin kahvat molempiiin, ja totesin että isommasta tulee meidän nurmitrimmeri jolla voi putsata seinänvierustat ja portaanpielet jos jaksaa kykkiä. Mutta pikkuisempi on se jolla haetaan yrtit ja salaatit pihalta, ja voipa sillä tirpoa raparperitkin aamujugurtin pääle samalla vaivalla.

Ruissirpillä voisi noin tekemisen puolesta tilsiä rikkaruohoja aidanvieristä, mutta jotenkin se on ollut liian pyhä työkalu siihen, tolla isommalla Nurmixilla ei tunnu ollenkaan pahalta niittää vuohenputkia ojasta.

Pekka
Liitteet
sirpit.jpg
sirpit.jpg (63.13 KiB) Katsottu 5567 kertaa
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
hämäläinen
Jäsen
Jäsen

Re: Puutarhatyökaluja

Viesti Kirjoittaja hämäläinen »

Hienot!
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Kyllähän noilla kehtaa yrttejä (ja ruohoa) niittää. Mitä materiaalia kahvat on ja miten käsitelty? Ilmeisesti jonkin sortin puuta, mutta luukin livahti mieleeni... :roll:
- Puolihullu varttisavolainen -
Simpauttaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Simpauttaja »

Sarvet?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ne on hirvensarvea. Helan ja sarven välissä on muutama tuohilappu vielä vaikka ne ei nyt tuolta kovin näykään.

Nuo on sen verran omituisia puutarhatyökaluja, että laitetaan nyt pari tavallisempaa kuvaa ettei mene vain eksotiikaksi.

Vaimo haikaili pitkään itselleen haraa, jossa olisi harava mukana. Semmoisia on vaikkapa nyt Fiskarsin 1900-luvun alkupuolen kuvastoissa, mutta yllättäen ne on olleet rautakaupoista loppu. :wink: Hain siis kaupasta peltiharavan ja sen jälkeen taivuttelin ja niittasin lattaraudasta siihen tuon haran selkään. Nyt voi harata käytävät ja haravoida rikat samantien pois.
haraharava.jpg
haraharava.jpg (123.56 KiB) Katsottu 5249 kertaa
Laatikothan on aina käteviä. Ylemmän tein ihan vain puutarhatyökaluille että ei tarvitse kuskata aina sylillistä irtokapineita kasvimaalle. Alempi oli sitten sekalainen laatikko jossa nyt on kuskailtu sipuleita, rikkaruohoja ja muuta puutarharöhnää sinne tänne.
laatikot.jpg
laatikot.jpg (110.34 KiB) Katsottu 5236 kertaa
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
opel1999e
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel1999e »

Voi sentään... Täällä on hyvin kateellinen henkilö kuolaamassa noiden sirppien takia. Olen haaveillut just pienestä sirosta sirpistä. Itse en osaa, enkä tunne ketään seppääkään. Hienot sirpit, ja puulaatikot myös huippukivat.
Vastaa Viestiin