Kusettaako sähkömies?
Kusettaako sähkömies?
Sain tänään ensimmäisen laskun jossa oli veloitettu työstä varmaan muutama ylimääräinen tunti, ja osista varmaan sen mukaan mitä hän maksaa omalle tukulleen ilman minkäänlaisia alennuksia, joita hän luultavast itse saa 20-30%? Nopeasti etsin netistä että olisin itse voinut tilata samat osat 1500 euroon kun hän laskutti niistä 2300 euroa. Aika iso ero. Ja paljon osia on vielä hankkimatta. Onko tämä käytäntö, vai kusetetaanko minua, ja pitäisikö vaihtaa sähkömiestä?
Re: Kusettaako sähkömies?
Siis mitä?? Kehtaakin mokoma, sijoittaa omat rahansa tarvikkeisiin, ottaa riskin että saa rahansa takaisin, ja kehtaa vielä tarvikkeiden hankinta-ajastakin laskuttaa? Ompa hävytön, yrittää varmaan ruokarahaa tienata, mokomakin yrittäjä..varmaan maksaa veronsakin kun kerran rahaa saa. Voi venäjä!mvaarimo kirjoitti:Sain tänään ensimmäisen laskun jossa oli veloitettu työstä varmaan muutama ylimääräinen tunti, ja osista varmaan sen mukaan mitä hän maksaa omalle tukulleen ilman minkäänlaisia alennuksia, joita hän luultavast itse saa 20-30%? Nopeasti etsin netistä että olisin itse voinut tilata samat osat 1500 euroon kun hän laskutti niistä 2300 euroa. Aika iso ero. Ja paljon osia on vielä hankkimatta. Onko tämä käytäntö, vai kusetetaanko minua, ja pitäisikö vaihtaa sähkömiestä?
Ps, pari hymiötä perään..
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
En tiedä kusetuksesta mutta jos tulee ajallaan ja tekee mitä pyydetään niin olet löytänyt tavallaan kultakimpaleen.mvaarimo kirjoitti:Sain tänään ensimmäisen laskun jossa oli veloitettu työstä varmaan muutama ylimääräinen tunti, ja osista varmaan sen mukaan mitä hän maksaa omalle tukulleen ilman minkäänlaisia alennuksia, joita hän luultavast itse saa 20-30%? Nopeasti etsin netistä että olisin itse voinut tilata samat osat 1500 euroon kun hän laskutti niistä 2300 euroa. Aika iso ero. Ja paljon osia on vielä hankkimatta. Onko tämä käytäntö, vai kusetetaanko minua, ja pitäisikö vaihtaa sähkömiestä?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Aivan käsittämättömän törkeätähän tuo on...mvaarimo kirjoitti:Sain tänään ensimmäisen laskun jossa oli veloitettu työstä varmaan muutama ylimääräinen tunti, ja osista varmaan sen mukaan mitä hän maksaa omalle tukulleen ilman minkäänlaisia alennuksia, joita hän luultavast itse saa 20-30%? Nopeasti etsin netistä että olisin itse voinut tilata samat osat 1500 euroon kun hän laskutti niistä 2300 euroa. Aika iso ero. Ja paljon osia on vielä hankkimatta. Onko tämä käytäntö, vai kusetetaanko minua, ja pitäisikö vaihtaa sähkömiestä?
Onhan se aivan törkeää että joku rahoittaa sinun projektiasi ja haluaa sijoitukselleen tuoton (sitähän se tavaran myyminen laskuun on). Pankkikin taitaa kusettaa vaatiessaan asuntolainalle korkoa...
Tiesitkö muuten että ruokakauppakin ostaa maidon ja leivän halvemmalla sisään kuin myyvät ulos? Häikäilemätöntä kusetusta...
Poloista kuluttajaa viedään taas kuin mätää kukkoa.
Pahalta vaan tuntuu kun hän on laskuttanut työtunneista 500 euroa ja haluaa sen lisäksi rikastua 800 tarvikkeiden hankinnoilla. Ei vaikuta reilulta. Itse olisin voinut tarvikkeet tilata valmiiksi, mutta silloin hän ei olisi ollut halukas tekemään työt.
Niin no, tuo on kyllä totta. Hyvän tavan mukaista on toki saada sähkö- tai putkimieheltä tarvikkeet alta kuluttajahintojen. Sikäli tuossa on hiukan ikävä kauppatapa.mvaarimo kirjoitti:Pahalta vaan tuntuu kun hän on laskuttanut työtunneista 500 euroa ja haluaa sen lisäksi rikastua 800 tarvikkeiden hankinnoilla. Ei vaikuta reilulta. Itse olisin voinut tarvikkeet tilata valmiiksi, mutta silloin hän ei olisi ollut halukas tekemään työt.
Kävi täälläkin kerran putkari, joka laskutti aika suolaisesti => Ei tullut toiste.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Pikaisesti katsoin laskurilla, jos yrittäjä saa työpalkkaa 500€, siitä menee pakollisia maksuja about 270€. Lopusta 230€:sta yrittäjäsähkömies maksaa sitten työkalunsa, työvaatteensa, autonsa, puhelimen yms. kulut joita syntyy siitä että pystyy työtä tekemään. Ei taida kovin hurjasti jäädä käteen. Ihan mielenkiinnosta, montako tuntia laskutti 500:lla? Ei liene ihme, että joutuvat ottamaan katetta tarvikkeistakin.
-
tessu
Juu ja kaikki maksaa ei se tavaran kuskaaminenkaan ilmasta ole jos on pitkät välimatkat ja isoa tavaraa,tulee niitä ajokilometrihintojakin sillon?
Niin ja sähkäri ostaa omiin nimiinsä tavarat toki kukas muu ne ostaisi? eihän tukusta myydä tavaraa yksityisille eikä myydä muuten kuin laskuun eli maksaa pitää jos mielii saada tavarat portista ulos,laskut ne tulee firmoillekkin.
Ja se että itse tilaten olisi halvempaa voi olla harhakuvakin,onko tavara varmasti hyvää ja turvallista ja mistähän se tulee? tuskin siitä läheltä mistä sen sähkäri saa,ja hän saa sen myös vaihdettua jos on rikki tai menee sököksi asentaessa,siinä sitten tavallinen tallaaja lähettelee osia takasin varttuu kaksviikkoo ja hommat seisoo! ei käy se ammattimiehelle!
Ainahan sitä voi vaihtaa halvempaan ukkoon MUTTA täältäkin saa lukea kuinka sit on käyny?
Niin ja sähkäri ostaa omiin nimiinsä tavarat toki kukas muu ne ostaisi? eihän tukusta myydä tavaraa yksityisille eikä myydä muuten kuin laskuun eli maksaa pitää jos mielii saada tavarat portista ulos,laskut ne tulee firmoillekkin.
Ja se että itse tilaten olisi halvempaa voi olla harhakuvakin,onko tavara varmasti hyvää ja turvallista ja mistähän se tulee? tuskin siitä läheltä mistä sen sähkäri saa,ja hän saa sen myös vaihdettua jos on rikki tai menee sököksi asentaessa,siinä sitten tavallinen tallaaja lähettelee osia takasin varttuu kaksviikkoo ja hommat seisoo! ei käy se ammattimiehelle!
Ainahan sitä voi vaihtaa halvempaan ukkoon MUTTA täältäkin saa lukea kuinka sit on käyny?
Tunteja ei ollut kuin 12 ja tuntitaksa normaali meidän alueella. Minäkin olin uskossa että sähkärin kautta tavarat saisi suht hyvään hintaan. Parista nettikaupasta saisin tavarat vähintään sen 800 euroa halvemmalla. Maanantaina aion soittaa ja kysellä uutta sähkäri. Olitte mitä mieltä tahansa niin tuntuu että minua on viilattu linssiin.
Niin.. Aina se tukun hinta ei edes ole lähellekkään halvin hinta ja ihan luonnollista varmaan on että tavaralle tulee kate.
Mitähän sitten saisi asentaja kuulla jos laskussa olisi tunti-pari "osien googlailua ja tilaus" :)
Mitähän sitten saisi asentaja kuulla jos laskussa olisi tunti-pari "osien googlailua ja tilaus" :)
Oletko nyt aivan varmasti katsonut täysin samat osat netistä mitä sähkäri on tuonut? Niissä kun tuppaa olemaan aika suuria hinta ja laatueroja eri kalustesarjoissa. Ja sitten tulee äkkiä mieleen että oletko varmasti laskenut mukaan kaikki tarvikkeet, yllättävän paljon tulee kuluja liittimistä, kiinnikkeistä, yms pikkutilpehööristä ja jos yrittäjä jättää nämä laskuttamatta niin tekee spr:rän hommia eli hyväntekeväisyydeksi menee. Toki itsekkin huomasin että aika suolaista hintaa LVI-mies otti kamoista mutta kun hän joutui ne tilaamaan, tuomaan työmaalle ja viemään vielä ylimääräiset pois niin katsoin että on mulle helpompaa ja ei jää ylimääräiset osat nurkkiin pyöriin.
Hinta oli suolainen, mutta kusetuksesta voi puhua vasta siinä vaiheessa jos sähkäri teki jotain vastoin sopimustanne. Yleensähän noiden yrittäjien kanssa on kaksi vaihtoehtoa: joko suullinen sopimus tai olet ilman asennusta. Minullakin oli ensimmäinen sähkäri tuollainen. Tosin se ei tullut ajallaan eikä silloin kun oli sovittu ja meni sen takia vaihtoon. Loppulasku oli tyrmistyttävä, mutta ei siinä kusettettu eli samalla tavalla se meni kuin sinullakin tavaran katteen suhteen. Kyllä se ketutus jossain vaiheessa vähän lievenee...mvaarimo kirjoitti:Tunteja ei ollut kuin 12 ja tuntitaksa normaali meidän alueella. Minäkin olin uskossa että sähkärin kautta tavarat saisi suht hyvään hintaan. Parista nettikaupasta saisin tavarat vähintään sen 800 euroa halvemmalla. Maanantaina aion soittaa ja kysellä uutta sähkäri. Olitte mitä mieltä tahansa niin tuntuu että minua on viilattu linssiin.
Tuntipalkka suolainen?? Eli 12 tuntia, josta tekijälle jää se 230€ käteen, jolla ostetaan vielä työkalut, auto, puhelin, työvaatteet yms. No ei oo hääppöinen käsitys ihmisillä, mitä yrittäjä saisi tienata, sähkömiehen palkka alle 20€/ tunti.
Aika monella tavan duunarilla on palkka alle 20e, että siinä mielessä sähkärit on samassa veneessä
Yrittäjillä se on sitten enempi ja vähempi itsestä kiinni.
Yrittäjillä se on sitten enempi ja vähempi itsestä kiinni.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Tää on ehkä se olennaisin juttu. Voihan sitä itse istua koneen äärellä illat pitkät ja etsiä nettikaupoista nakaleita mahdollisimman halvalla, kyllä siinä säästää satasia. Putkimies, sähkömies tms. jolla on monta projektia päällekäin, ei tuskin vietä kovin montaa tuntia em. googletusta harrastaen vaan marssii sen kyseisen kylän tukkurille ja ostaa osat sieltä, makso mitä makso.Mitähän sitten saisi asentaja kuulla jos laskussa olisi tunti-pari "osien googlailua ja tilaus" :)
Minäkin olen ehkä kuitenkin sillä kannalla, että jos tulee kun on sovittu ja tekee mitä pitää, ei noista osien laskutuksesta kannata ehkä ihan joka euron päälle laskea. Toki se 800e on paljon rahaa, mutta sitten pitäisi löytää sellainen sähkäri joka pelkästään asentaa ne vehkeet, jotka tilaaja on paikalle toimittanut. Voi olla vaikeaa. On nimittäin vaikeaa jo tuon ensimmäisen ehdon täyttyminen eli tulee kun on sovittu jne. Jos siinä neljänkympin tuntihinnassa säästää tuossa kohtaa niin voi tulla aika kallis projekti ainakin etenemisen ja hermojen kannalta, jos sattuu sillä kolmella kympillä löytymään ns. normaali tapaus joka ei ilmesty paikalle kun pitäisi.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja