tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Kotiteatteri edistyi vähän.

Eilen lyhensin vähän projektorin jalkaa eli nostin härveliä lähemmäksi kattoa: nyt alkaa sijainti olla kohdallaan.

Tänään sitten porasin yläpohjaan reiän ja vedin kaapelit yläpohjan kautta vaatehuoneeseen: siellä kun sattui olemaan radonputki eli kaapelien veto sinne oli helppo.

Nyt pitää vielä tehdä vaatehuoneen ja olkkarin väliseen seinään reikä ja kaapelit ovat perillä siellä, missä pitääkin.

Mä olen luullut, että tuolla yläpohjan päällä on reilusti mineraalivillaa. No, villaa oli vähemmän kuin olin luullut ja kutinasta päätellen se taitaakin olla keltaista.

En ole varma, täytyy tarkistaa asia päivänvalossa.

Kuusi tuntia tuohon tärvääntyi, hidasta on kotiteatterin pystyttäminen.
Vaikka tiedät miten nämä "pikkuhommat" yleensä menee niin miten se onkin että siltikään ei osaa arvata mihin kaikki lopulta saattaa johtaa. Älä vaan kerro kohta että: "tulin purkaneeksi sitten lopulta koko välikaton ja seuraavaksi..."

Joillekin jos kertoo että ostin videotykin 6kk sitten ja kohta se alkaa olla jo asennettu paitsi että vielä... Eivät ymmärrä kun eivät ole sitä koskaan itse asentaneet. Tottahan jollekin pöydälle heittää tykin ja läppärin siihen kiinni minuutissa mutta mutta.

Jos totta puhutaan niin mistä tuommoinen pakkomielle sulle on tullut että haluat sen viimeisen päälle :-D Niin minäkin, sitten joskus.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Oikeastaan en mä sitä niin vimpan päälle edes halua, vaan kun siinä helkkarin tykissä ei ole lens shiftiä eikä zoomia niin se on vain pakko asentaa just eikä melkein oikeaan kohtaan.

Oma työnsä olisi ollut myös siinä, jos olisin jonkin johtokourun viritellyt olkkarin kattoon; lisäksi siitä olisi pitänyt maksaa ja rumakin se olisi tietysti sitten ollut.

Mun oli tosiaan pakko odottaa kesää, en jaksanut talvella tuota tehdä. Sitten kun sain ne opinnot pois aukeni mahdollisuus hoidella tuo tykkijuttukin loppuun.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Oikeastaan en mä sitä niin vimpan päälle edes halua, vaan kun siinä helkkarin tykissä ei ole lens shiftiä eikä zoomia niin se on vain pakko asentaa just eikä melkein oikeaan kohtaan.

Oma työnsä olisi ollut myös siinä, jos olisin jonkin johtokourun viritellyt olkkarin kattoon; lisäksi siitä olisi pitänyt maksaa ja rumakin se olisi tietysti sitten ollut.

Mun oli tosiaan pakko odottaa kesää, en jaksanut talvella tuota tehdä. Sitten kun sain ne opinnot pois aukeni mahdollisuus hoidella tuo tykkijuttukin loppuun.
Ai, tuliko se vanhalle puolelle? Luulin kokoajan että uudelle. No, se selittää paljon. Samahan se on sitten vaikkei siinä välipohjassa olisi mitään. Tai no jos ei ole höyrysulkuna muovia kummankin puole ja katto vuoda sinne väliin... Mites se sun kattoremppa muuten edistyy vai onko suvantovaihe kun kaikki on taas hyvin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tänään mennyt kaikki pieleen mutta kuten sitä opetetaan niin ei saa luovuttaa. Kylmämiehilläkin oli samankaltainen päivä kun mulla ja myös vaimolla mutta hieno juttu oli se etteivät hekään luovuttaneet. Tuohon väliin vain tuli sopivasti niitä asioita, jotka voivat mennä pieleen, niin nehän menee mutta mutta, sinnikkyys palkitaan! Minäkin vähän toipilas kun tuolla hamppilääkärissä olen alkanut käymään. Legot aika huonossa kunnossa niin tänään ei oikein puudutukset menneet nappiin ja sitten silmät vetisinä siinä makoilin että kaikki jäsenet pingottuneina kun ei hammastakaan voinut purra, kuten on tapana sanoa.

Mutta siis, VILP toimii taas! Ja siististi, vetäisin ensin kattilan +40 asteiseksi 9kW teholla ja sitten +12 asteiseksi, jollain 7kW teholla eli on se ainakin nyt entisellään, ellei sitten astetta parempi. Äänet ovat ainakin nyt siistit mutta totuushan tulee sitten pakkaskeleillä. Tuommoisen aika Pro:n laittoivat ja joutuivat muuttelemaan putkisto jonkun verran mutta tuon voi sitten vaihtaa ilman juottelemisia vastedes. Mä olen vähän iloinen nyt. Jos KK:t lueskelee niin iso hanska heille!

Kuva
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

No niin, onnittelut vilperoisen henkiin heräämisen johdosta, ei siinä sentään aivan kaikki koko päivän osalta mennyt kumminkaan pieleen ja syksyn tullen voi sitten ottaakkin kertaluokkaa rennommin, kun säästyy useampi euro lämmityksessä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:No niin, onnittelut vilperoisen henkiin heräämisen johdosta, ei siinä sentään aivan kaikki koko päivän osalta mennyt kumminkaan pieleen ja syksyn tullen voi sitten ottaakkin kertaluokkaa rennommin, kun säästyy useampi euro lämmityksessä.
Kiitos, suuri. Ei tuo oikeasti aivan helpoimman kaavan mukaan mennyt mutta se onni on, etten itse päättänyt vaihtaa. Oppi sitä näinkin ihan tarpeeksi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Oikeastaan en mä sitä niin vimpan päälle edes halua, vaan kun siinä helkkarin tykissä ei ole lens shiftiä eikä zoomia niin se on vain pakko asentaa just eikä melkein oikeaan kohtaan.

Ai, tuliko se vanhalle puolelle? Luulin kokoajan että uudelle. No, se selittää paljon. Samahan se on sitten vaikkei siinä välipohjassa olisi mitään. Tai no jos ei ole höyrysulkuna muovia kummankin puole ja katto vuoda sinne väliin... Mites se sun kattoremppa muuten edistyy vai onko suvantovaihe kun kaikki on taas hyvin.
Kyllä se uudelle puolelle tuli, siihen uretaanilaatikkoon jonka yläpohjan päälle on puhallettu puhallusvillaa.

Ja reiät tuli höyrysulkumuoviin ja aivan perhanasti noista rei'istä tuulee; vaikea keksiä, millä puhkottuja muoveja saisi tiivistettyä.

Mikä kattoremppa? :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Niin, onneksi olkoon Tuumalle!

Miehellä on nyt taas talvilämmin omakotitalo, ilman vilppiähän tuo oli hetken lähinnä sellainen lämpimän kauden kesämökki.

Legot ovat kalliita korjata, mutta niihin kannattaa kyllä panostaa: ulkomailla sitä huomaa, ettei kaikkialla niin tehdä ja näky ei ole kaunis.

Sen muuten näkee naamasta, kun hampaat on siinä kunnossa ettei hymyillä voi: suun jatkuvasti kiinni pitäminen muuttaa kasvonpiirteitä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Kyllä se uudelle puolelle tuli, siihen uretaanilaatikkoon jonka yläpohjan päälle on puhallettu puhallusvillaa.

Ja reiät tuli höyrysulkumuoviin ja aivan perhanasti noista rei'istä tuulee; vaikea keksiä, millä puhkottuja muoveja saisi tiivistettyä.

Kontaktimuovi, sitä mitä lapsosten koulukirjoihin laitettiin joskus 80-luvulla? Sillä olisi näppärä ainakin tehdä sellainen mansetti ja kun koko tavara on liimapintaista, niin suht helppo saada tiiviiksi.

Toiset toki käyttää ilmastointiteippiä ilmastointijuttuihin, voihan aluteippiäkin toki laittaa, eikö sillä saunoissakin tiivistetä höyrynsulun päät?
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Kyllä se uudelle puolelle tuli, siihen uretaanilaatikkoon jonka yläpohjan päälle on puhallettu puhallusvillaa.

Kontaktimuovi, sitä mitä lapsosten koulukirjoihin laitettiin joskus 80-luvulla? Sillä olisi näppärä ainakin tehdä sellainen mansetti ja kun koko tavara on liimapintaista, niin suht helppo saada tiiviiksi.

Toiset toki käyttää ilmastointiteippiä ilmastointijuttuihin, voihan aluteippiäkin toki laittaa, eikö sillä saunoissakin tiivistetä höyrynsulun päät?
Jesarillahan sitä vaikka laittaa murtuneen koiven ojentoon :-D

Tosiasia tietty on että liima-aineet kuivuvat vuodessa. Tietty alumiiniteippi pysyy kiinni mutta niitäkin on ainakin kahta eri plaatua mulla molempia. Toinen pysyy ja toinen ei. Se mikä pysyy niin sillä on tuon yläkerran sellupuhallus reiät ummeutettu. Edelleen on tiukasti kiinni. Huonon muistaa siitä että jo kuukauden jälkeen tipahtaa pois.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Niin, onneksi olkoon Tuumalle!

Miehellä on nyt taas talvilämmin omakotitalo, ilman vilppiähän tuo oli hetken lähinnä sellainen lämpimän kauden kesämökki.

Legot ovat kalliita korjata, mutta niihin kannattaa kyllä panostaa: ulkomailla sitä huomaa, ettei kaikkialla niin tehdä ja näky ei ole kaunis.

Sen muuten näkee naamasta, kun hampaat on siinä kunnossa ettei hymyillä voi: suun jatkuvasti kiinni pitäminen muuttaa kasvonpiirteitä.
Mä vaan satun pelkäämään hammaslääkäriä PERKELEESTI :evil:

Kyllä mä utelin mitä tarvitaan hammaslääkäriksi ryhtymiseen, se kun olisi mulle toinen vaihtoehto jos ammatinvalinnan aivan uusiksi tekisi. Saisin kiduttaa muita :-D Vitsi, vitsi. Hommassahan pärjää silloin kun ei satuta. Suuhygienisti ei ehkä ihan lääkiksen papruja tarvisi :roll:

Aivan hullun kallista hommaahan tuo legojen ehjääminen on 5 kertaa ja tonni on jo sileänä. Kiva että nyt on vasta päästy alkuun. Tupakanpoltto tuon enimmäkseen on aiheuttanut :evil:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Pari pikkufillaria tänään ehjännyt. On se kyllä vaan niin että nuo 80-luvun suomalaiset ovat vahvaa tekoa ja korjattavissakin. Welmu on Tunturi ja toinen on noname mutta ehjä joku helkama ollut. Sellainen kunnon turvalukko, joka runkoon hitsattu ja Ab Lukko Oy:n avain.

Jospa tuo junnu pääsisi kohta pyöräilemään ihan itte niin ei tarvi sijoittaa siihen peräkärriin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Pari pikkufillaria tänään ehjännyt. On se kyllä vaan niin että nuo 80-luvun suomalaiset ovat vahvaa tekoa ja korjattavissakin. Welmu on Tunturi ja toinen on noname mutta ehjä joku helkama ollut. Sellainen kunnon turvalukko, joka runkoon hitsattu ja Ab Lukko Oy:n avain.

Jospa tuo junnu pääsisi kohta pyöräilemään ihan itte niin ei tarvi sijoittaa siihen peräkärriin.
Havaittavissa taudin leviämistä :mrgreen:

Tosiaan tosi kestäviä nuo vanhat fillarit ylipäätään ovat, eikä ole paljon turhia rikkoutuvia ominaisuuksiakaan. Kunnon huollon jälkeen pelaavat kuin uusi.

Itse jouduin nyt luopumaan kokonaan tuosta yhdestä päällyskumista, kun jatkuvasti sen kanssa on kumi puhki ja mielestäni mitään vikaa en päällyskumista ole löytänyt, tosi raskas on polkea sitten tuolla karheammalla kumilla, mutta sentään ilma kestää myös kumin alapuolella.

Sait sitten ne apupyörien pultitkin ojennukseen?

Toki olet huomioinut sen, että juniorin vauhti ei päätä huimaa fillarin kanssa vielä vähään aikaan, minkä nyt isukkia saattaa huimata välillä kun ilman tolkkua juniori testailee kanttailukykyä :-D

Se voi olla nimittäin, että kävelyvauhtikin on alussa aika paljon ja se matka minkä voi kulkea ei välttämättä ole hirmuinen, joten siinä saattaa tulla kantohommia tai jopa useampia reissuja, tosin eihän se pahasta ole.

Mun on vähän pakko oikeastaan kohta se kärryprojekti saattaa käyttökuntoon, kun on suht hankalaa kippurasarvessa ostoskassia kuskata ja pyörälaukkuun menee niin rajoitetusti tavaraa, niin tai sitten tehdä isommat pyörälaukut, mutta näitä projekteja on jo niin paljon ettei oikein kovin paljoa viitsisi aikaa käyttää kuljetuskapasiteetin nostamiseen.

Enää ei allergia tunnu kiusaavan, niin on päässyt taas vähän ajelemaan, tuntuu vaan joka ajokerralle olevan jotain säätöä ennen kuin pääsee ajamaan, penkki putoaa itsekseen ja millään ei meinaa sitten löytyä hyvää ajoasentoa, polkimet ja keskiö alkaa naksumaan ja välillä on ollut sitäkin, että vaihteet ei pelaa kuten aiemmalla kerralla, pitäisi kai ottaa yksi purkaa kasaa sessio, jossa rakentaisi koko kikottimen uusiksi, mutta sitä taas rajoittaa tuo hillitön mäkärien, hyttysten ja monta senttiä pitkien paarmojen parvi, joka notkuu ovella koko ajan, sillä kun ulos menee niin heti iskevät kiinni.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Pari pikkufillaria tänään ehjännyt. On se kyllä vaan niin että nuo 80-luvun suomalaiset ovat vahvaa tekoa ja korjattavissakin. Welmu on Tunturi ja toinen on noname mutta ehjä joku helkama ollut. Sellainen kunnon turvalukko, joka runkoon hitsattu ja Ab Lukko Oy:n avain.

Havaittavissa taudin leviämistä :mrgreen:

Tosiaan tosi kestäviä nuo vanhat fillarit ylipäätään ovat, eikä ole paljon turhia rikkoutuvia ominaisuuksiakaan. Kunnon huollon jälkeen pelaavat kuin uusi.

Itse jouduin nyt luopumaan kokonaan tuosta yhdestä päällyskumista, kun jatkuvasti sen kanssa on kumi puhki ja mielestäni mitään vikaa en päällyskumista ole löytänyt, tosi raskas on polkea sitten tuolla karheammalla kumilla, mutta sentään ilma kestää myös kumin alapuolella.

Sait sitten ne apupyörien pultitkin ojennukseen?

Toki olet huomioinut sen, että juniorin vauhti ei päätä huimaa fillarin kanssa vielä vähään aikaan, minkä nyt isukkia saattaa huimata välillä kun ilman tolkkua juniori testailee kanttailukykyä :-D

Se voi olla nimittäin, että kävelyvauhtikin on alussa aika paljon ja se matka minkä voi kulkea ei välttämättä ole hirmuinen, joten siinä saattaa tulla kantohommia tai jopa useampia reissuja, tosin eihän se pahasta ole.

Mun on vähän pakko oikeastaan kohta se kärryprojekti saattaa käyttökuntoon, kun on suht hankalaa kippurasarvessa ostoskassia kuskata ja pyörälaukkuun menee niin rajoitetusti tavaraa, niin tai sitten tehdä isommat pyörälaukut, mutta näitä projekteja on jo niin paljon ettei oikein kovin paljoa viitsisi aikaa käyttää kuljetuskapasiteetin nostamiseen.

Enää ei allergia tunnu kiusaavan, niin on päässyt taas vähän ajelemaan, tuntuu vaan joka ajokerralle olevan jotain säätöä ennen kuin pääsee ajamaan, penkki putoaa itsekseen ja millään ei meinaa sitten löytyä hyvää ajoasentoa, polkimet ja keskiö alkaa naksumaan ja välillä on ollut sitäkin, että vaihteet ei pelaa kuten aiemmalla kerralla, pitäisi kai ottaa yksi purkaa kasaa sessio, jossa rakentaisi koko kikottimen uusiksi, mutta sitä taas rajoittaa tuo hillitön mäkärien, hyttysten ja monta senttiä pitkien paarmojen parvi, joka notkuu ovella koko ajan, sillä kun ulos menee niin heti iskevät kiinni.
Tauti näemmä on kaikenlisäksi erityisen tarttuvaa laatua :-D

Löysin kunnon ison jakarin ja sillä sai apparit vaihdettua. Meni vaan jotenkin laakeripesä liian tiukkaan niin joutui pari kertaa operaation toistamaan mutta kertaushan on opintojen äiti.

Nyt alkoi loikottamaan vettä niin jää testaamiset ja juurikin nuo kauhun hetket toiseen päivään.

Hyvä että allergia hellittänyt, se on kai sitten loppukesä ihan mukavaakin aikaa, kunnes sitten talvi jälleen saapuu. Se vissiin nyt sitten alkaa päivät jälleen lyhenemään eli tässähän tämä ja talvivarustelu alkakoon, noh ei onneksi ihan sentään vielä.

Olisikohan tuo fillaroinnista innostuminenkin vain jotain alkukantaista tulevan pelkoa tai siis hengissäpysymisen tavoittelua niin taloudellisesti kuin fyysisestikin :roll:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Mulla ainakin on tuo rahan toivottu säästyminen mielessä, viimeksi olen ajanut autolla kun oli lunta maassa, kohta enää osaa ajaakkaan, tosin laskeskelin että joudun kai myymään autot pois kokonaan mikäli ei vuoden sisään mitään onnistu löytämään, sillä saisi kuoletettua sen verran lainoja että selviää jotenkuten vielä talon normilyhennyksestäkin.

Tosin kyllähän tuo fillarointi kunnon kohottamisessa on myös hyvä ja varsin tarpeenkin, pitäisi sitä kuitenkin olla sellaisessa kunnossa, että fyysistä työtä jaksaisi vähintään sen 6h päivässä.
Vastaa Viestiin