kellarin lattian uusiminen

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
mvi
Jäsen
Jäsen

Re: kellarin lattian uusiminen

Viesti Kirjoittaja mvi »

Edelleen homma aloittamatta. Lähinnä työn määrä hirvittää. Kuulostaisi järkevämmältä tehdä ensin pari huonetta ja katsoa sitten loppuja joskus. Viemärien uusiminen vaatii kyllä ensiin kaivamista muissakin huoneissa.. vai saisikoha uudet putket työnnettyä vanhoihin reikiin? Millaisia hintoja putkimiehet ottavat lattiaviemärien uusimisesta?
Harri S
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Matti Alander kirjoitti:Lämmitettävät lattiat, kuten muutkin kelluvat rakenteet irroitetaan perustuksista. Lattiasta johtuva lämpö seinään voi olla eduksikin seinärakenteen kapillarisuuden työntämiseksi ulos tai seinän lämpötilan kohottamiseksi
Tuon ulkopuolen tein omassani ennen sisäpuolta ja työjärjestys on ollut toimivaksi havaittu.
Kellariosaston kokohan minulla on reilut 70 neliötä jossa keskellä on tosin vajaan 15 neliön pannuhuone. Huonekorkeus 2-2,3 metriä.

Itse laitoin laatan perustuksin kiinni juuri tuon Matin mainitseman lämmitysefektin tehostamiseksi. Valun raudoitus tuli laatan alaosaan ja 3,5 kk kuivumisen aikana laattaa kasteltiin reilusti varsinkin ekan 2 viikon ajan. Halkeamia ei tullut ja reunat ei kopristuneet havaintojeni mukaan ollenkaan. Laatan sisään tuli vesikiertoisen lämmityksen putket. Sekantava raudoitetu laatta kaatoineen, tasauksineen minulla on ollut ja jäi edelleen sinne anturan tasalle uusien lattialaatojen ja eristeiden alle. Sitä avasin ainostaan uuden viemäriputken linjalta tarvitavalta osalta.

Minulla tuo lämmitetty uusi lattia on siis 30 senttiä anturan yläpuolella, alla salaojitavat eristeet ja se sokkelikin on anturoineen eristetty ulkopuolelta salaojittavalla eristeellä viime syksynä, joten sinä mielessä remppani eroaa Juha P:n tilanteesta.

Tärkeää on alipaineistukset, suojaukset jne. jottei asuminen ylemmissä kerroksissa muodostu mahdottomaksi ja jo ihan oman terveydenkin kannalta, kun vanhoja paikkoja aukoo, eikä niiden kunnosta ole täyttä varmuutta.

Kellariremppa on antoisaa aikaa, joten resurssit kannataa selvittää huolella ennen työhön ryhtymistä.

Itselläni käsipelillä tehtynä ja ämpärilä lattiat ja hiekat oloskantaen ja uudet sisään tuoden ja käsin betonit vääntäen koko remontti on kyllä ollut rankin tähän mennessä yksin tekemistäni ja jää valmistuttuaan taatusti viimeiseksi. Fysiikka kun ei tahdo enää kestää moista runnomista.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Harri S kirjoitti:Minulla tuo lämmitetty uusi lattia on siis 30 senttiä anturan yläpuolella, alla salaojitavat eristeet ja se sokkelikin on anturoineen eristetty ulkopuolelta salaojittavalla eristeellä viime syksynä, joten sinä mielessä remppani eroaa Juha P:n tilanteesta.
No eipä minunkaan hermo pitänyt vaan laitoin keväällä ulkopuolen kuntoon kahdella ylärinteen puoleisella seinällä joiden kulmauksessa saunaosasto on. :lol:
Eli salaojat ja funkkarit. Työjärjestys oli vähän nurinkurinen mutta ei siitä mitään haittaakaan ollut. Toiset kaksi seinää on niin vähän maanpinnan alapuolella etten tässä vaiheessa nähnyt tarpeelliseksi niitä kaivaa varsinkaan kun sisäpuolella ei ole mitään kuivumista estävää rakennetta.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

mvi kirjoitti:Edelleen homma aloittamatta. Lähinnä työn määrä hirvittää.
Ei muuta kun hommiin vaan. Tekemätön työ stressaa enemmän kuin sen tekeminen. :wink:
Täällähän on komppanian verran neuvojia jos tenkkapoo tulee.
mvi kirjoitti:Kuulostaisi järkevämmältä tehdä ensin pari huonetta ja katsoa sitten loppuja joskus. Viemärien uusiminen vaatii kyllä ensiin kaivamista muissakin huoneissa.. vai saisikoha uudet putket työnnettyä vanhoihin reikiin?
Voi sen palasissakin tehdä. Toi viemärihomma vaatii vaan vähän suunnittelua.
Jos siellä on vanha 6" betoniputki niin sen sisään pystyy sujuttamaan muoviputken pätkissä. Edellyttäen, että betoniputkessa ei ole sortumia eikä mutkia/haaroja. Ja että viemärin korko on sopiva eikä ole takakaadolla. Näin voi säästää jonkun huoneen lattian.
Toisaalta voithan rikkoa myöhemmin uusittavien huoneiden lattiasta vain viemärien kohdat ja vaihtaa ne sillä tavalla. Täytät roilot soralla ja ohut betoni väliaikaiseksi pinnaksi kunnes sitten joskus uusit koko lattian. (Luulen tosin, että siinä kun viemärit on esillä, särjet koko lattian ja uusit kerralla) :-)
Vastaa Viestiin