Maalauspohdintaa kesän ratoksi: Meillä on kuumasinkityt uudet portti, matto- ja kuivausteline sekä keinun runko. Ne on nyt muhineet viime vuoden keväästä asti pihalla ja kaipaavat maalia pintaan koska ovat susirumat noin. Haluan maalata ne sellaiseksi huopakatonpunaiseksi tai niillä main, mutta millä ne olisi paras maalata? Lankomies suositteli jotain kauhean monimutkaiselta kuulostavaa epoksisysteemiä, maalikauppa Kirjoa. Onko muita ehdotuksia ja niille kenties perusteluja?
Toinen kysymys, joka liittyy sekä tähän että projektiin nimeltä Niemen tehtaiden lasten pinnakerrossänky: Onko tuollaisten ziljoona pinnaa/putkea/muuta pyöreää ja kapeaa muotoa sisältävien nakaleiden maalaamiseen mitään hyvää vinkkiä? Kerrossänky ja aurinkoportti lähinnä nyt mielessä. Minä olen maalannut pinnaosastolla lähinnä jotain parveketuoleja vähän sinne päin -meiningillä mutta portista ja sängystä soisin saavani nätit ilman mitään kauheita valumajälkiä.
Kuumasinkityn portin ym. maalaus
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Kuumasinkityn portin ym. maalaus
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: Kuumasinkityn portin ym. maalaus
Sinkityn maalaamisessa on pohjatyöllä ja maalilla iso merkitys, muuten kesii irti muutaman vuoden päästä, lukaise tuo: http://www.kuumasinkitys.fi/kuumasinkit ... 1_2007.pdf
Olen töissä nähnyt lukemattomia kiireessä pieleen menneitä maalauksia, esim. rakennusliikkeiden jäljiltä kun talo on pitänyt saada äkkiä pystyyn ja esim. sinkityt parvekekaiteet on maalattu suoraan sinkityksen jälkeen ilman mitään pohjatyötä.
Itse maalasin viimeksi isäni pojalleni ostaman vanhan syöttötuolin mökillä ruiskulla, tuli oikein hyvä eikä valunut. Ostin ihan Biltemasta sellaisen muutaman kympin yläkannuruiskun kun alakannulla on tuollaisten maalaaminen hankalampaa ainakin omasta mielestäni. Tosin jos ei ole kompuraa niin sitten vaan pensseli kouraan. Maltillisesti kun maalia levittää ja hyvällä (eli kalliilla...) pensselillä.
Olen töissä nähnyt lukemattomia kiireessä pieleen menneitä maalauksia, esim. rakennusliikkeiden jäljiltä kun talo on pitänyt saada äkkiä pystyyn ja esim. sinkityt parvekekaiteet on maalattu suoraan sinkityksen jälkeen ilman mitään pohjatyötä.
Itse maalasin viimeksi isäni pojalleni ostaman vanhan syöttötuolin mökillä ruiskulla, tuli oikein hyvä eikä valunut. Ostin ihan Biltemasta sellaisen muutaman kympin yläkannuruiskun kun alakannulla on tuollaisten maalaaminen hankalampaa ainakin omasta mielestäni. Tosin jos ei ole kompuraa niin sitten vaan pensseli kouraan. Maltillisesti kun maalia levittää ja hyvällä (eli kalliilla...) pensselillä.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Töissä keskustelin sinkityksen päälle maalaamisesta. Paras vaihtoehto olisi peltikaton paikkaus/korjausmaali (meidän omista tuotteista). Se ei repeile pellin lämpölaajetessa. Eli kuivanakin on "elastinen". Itsellä on maalauskohteena 22 metriä vanhaa sinkittyä radiomastoa.
Eli voisin kuvitellä että peltikaton maalaamiseen tarkoitetut maalit olisivat toimivia sinkityn porttien maalamiseen. Jopa ilman pohjamaalia? Maston aijon maalata suoraan värillä, kun pohjustuksena hinkkaan (lue pyyhkäisen kevyesti) teräsharjalla irtoavan pinnasta.
Eli voisin kuvitellä että peltikaton maalaamiseen tarkoitetut maalit olisivat toimivia sinkityn porttien maalamiseen. Jopa ilman pohjamaalia? Maston aijon maalata suoraan värillä, kun pohjustuksena hinkkaan (lue pyyhkäisen kevyesti) teräsharjalla irtoavan pinnasta.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
En minä mikään utelias ole .... een
Itse maalasin putkirunkoiset teatterituolit kynäruiskulla ja vasaralakalla. Kynäruisku oli muuten kätevä ja pöllyttää vähemmän, kun varsinainen maaliruisku, mutta melko hidas se on. Varsinkin, kun ostin halvan muovisen, joka meinasi hajota käsiin. Eipä tarvinnut pestä, kun sai heittää maalauksen jälkeen roskiin. Vasaralakkoja saa nykyään useamman värisiä ja ne pitäis kestää ulkokäytössäkin. Ruiskun kanssa pystyy kiiltoa hieman säätelemään. Matta ja tasavärinen, jos ruiskutti ohuina kerroksina ja kiiltävä vasaralakan näköinen reilummilla kerroksilla. Ruiskun kanssa välttää ehkä paremmin valumat ohuissa pinnoissa.
Käsittäseni sitä sinkkiä ei kannata hioa, vaan pestä puhtaaksi ennen maalausta. Ainakin osa maaleista irtoaa muutamassa vuodessa, jos sinkkipinta ei ole hapettunut ennen maalausta.
Käsittäseni sitä sinkkiä ei kannata hioa, vaan pestä puhtaaksi ennen maalausta. Ainakin osa maaleista irtoaa muutamassa vuodessa, jos sinkkipinta ei ole hapettunut ennen maalausta.
Taitaa tuo värisävy olla tunnettu myös nimellä "Ferrexin punainen"Laurakaisa kirjoitti: Haluan maalata ne sellaiseksi huopakatonpunaiseksi tai niillä main, mutta millä ne olisi paras maalata? Lankomies suositteli jotain kauhean monimutkaiselta kuulostavaa epoksisysteemiä, maalikauppa Kirjoa. Onko muita ehdotuksia ja niille kenties perusteluja?
Mitenkäs muuten peltikattomaalit? "Panssarimaalit" ja sellaiset? Ovat himmeähköjä yleensä, kestävät vuosia ja ovat tarkoitettu erityisesti sinkityille pinnoille.
Ja jos ei ole pakko tehdä itse, niin jauhemaalaus voisi olla kova sana. Siinä paistetaan pintaan kiinni paksu kerros muovipohjaista (hyi) jauhetta, tulee kova ja kulutusta kestävä pinta. Sävyvalikoima tosin voi olla suppeampi.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "