Listoitetut ikkunat - periaatteet
Listoitetut ikkunat - periaatteet
Lyhykäisyydessään - kun ikkunapokat ovat listoitetut miten varmistetaan että lasin ja riman väliin ei pääse vesi?
jos mitään ei laita tiivisteeksi se rakohan siitä aukeaa ja veis pääsee kastelemaan ikkunan rungon.
omat akkunat olen meinannut kyllä kitata - mikä oman logiikan mukaan maalattuna pitäisi toimia varsin monta vuotta - mutta kaikki ei voi näin isosta täällä rempata ja pitäisi vähän taustaa ja ymmärrystä kerätä miten maalinposton jälkeen tehdään hyvät rimoitetut akkunat...
jos mitään ei laita tiivisteeksi se rakohan siitä aukeaa ja veis pääsee kastelemaan ikkunan rungon.
omat akkunat olen meinannut kyllä kitata - mikä oman logiikan mukaan maalattuna pitäisi toimia varsin monta vuotta - mutta kaikki ei voi näin isosta täällä rempata ja pitäisi vähän taustaa ja ymmärrystä kerätä miten maalinposton jälkeen tehdään hyvät rimoitetut akkunat...
Viimeksi muokannut tumppi776, Ti Touko 29, 2012 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Rimoitetut ikkunat - periaatteet
Tarkoitatko normaalia ikkunoiden lasien listoitusta - vai ikkunoiden kulissi-rimoitusta?
-
tessu
Re: Rimoitetut ikkunat - periaatteet
Eikös ne ennenvanhaan vernissalla käsitelly ne urat jossa lasi on jos listat sen lasin kiinni pitää?
Meillä kun on yläkerrassa ja kuistilla vielä kokonaan kitatut lasit,mut kaupungis oli aikanaan just listoilla tehty.
Se alaosa on kyl kriittinen kohta näköjään kun tuppaa lahoomaan oli tehty sit miten vaan
Meillä kun on yläkerrassa ja kuistilla vielä kokonaan kitatut lasit,mut kaupungis oli aikanaan just listoilla tehty.
Se alaosa on kyl kriittinen kohta näköjään kun tuppaa lahoomaan oli tehty sit miten vaan
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rimoitetut ikkunat - periaatteet
Voihan siihen laittaa vaikka Vitalista, mutta jotain sen verran tiivistä sen pitää olla, että puuaines ei ime kitistä öljyä itseensä. Sinoliin liuotettua shellakkaa minä olen käyttänyt. Olen miettinyt, että oksalakkakin saattaisi toimia.tessu kirjoitti:Eikös ne ennenvanhaan vernissalla käsitelly ne urat jossa lasi on jos listat sen lasin kiinni pitää?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Hei, nyt ei ymmärrä. Miten nämä kaikki ( Vital/vernissa/shellakka/otsalakka ) liittyy tuohon ongelmaan?vesahy kirjoitti:Voihan siihen laittaa vaikka Vitalista, mutta jotain sen verran tiivistä sen pitää olla, että puuaines ei ime kitistä öljyä itseensä. Sinoliin liuotettua shellakkaa minä olen käyttänyt. Olen miettinyt, että oksalakkakin saattaisi toimia.tessu kirjoitti:Eikös ne ennenvanhaan vernissalla käsitelly ne urat jossa lasi on jos listat sen lasin kiinni pitää?
Kun olen "purkanut" listat ja lasit pois - poistanut vanhat maalit IR-lämmittimellä. Mitä sitten
ps.korjasin otsikkoa
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Laitetaankos sinne lasin ja pokan sekä lasin ja listan väliin kittiä?
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Viimeinen tiivistys tulee maalista... maalataan aina hieman lasille ja skrapatessa tuupataan kohti listaa. Pellavaöljymaalilla kun maalailee niin se ei ole koskaan skrapatessa niin kuivunutta että se ei "kittaisi" lasin ja listan rakoa kunnolla umpeen.tumppi776 kirjoitti:Lyhykäisyydessään - kun ikkunapokat ovat listoitetut miten varmistetaan että lasin ja riman väliin ei pääse vesi?
Näin olen oppinut ja tuntuu toimivan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Lasituslista ei ole niin hyvä lasin kiinnitystapa kuin kittaus. Jos vanhat lasit onkin listalla, niin kannattaa laittaa uusista vähintään alareuna kitillä. Lasituslistan takaa valunut vesi on yksi tyypillisimmistä lahovaurioiden aiheuttajista.
Lyhyesti: kun lasit on irti ja pokat on puulla, niin järjestys menee seuraavasti:
- Lasikynte puhdistetaan (raappaamalla, hiomalla, höyläämällä)
- Kyntteeseen laitetaan joko sinkkivalkoispohjamaalia (parempi) tai sellakkaa (ei hyvin vedenkestävää, mutta kuivuu nopeasti)
- Kyntteeseen vedetään ohutta pellavaöljykittiä millin kerros ja tasoitetaan se kittiveitsellä
- Lasi painetaan ja hierrotaan kittiin
- Yleensä listat on vain lyöty lasin päälle, mutta olen nähnyt myös lasituslistoja pedatun ohuella kitillä paikalleen. Eli ohutta kittiä pikkuisen lasille ja kynteeseen ja listan lyönti päälle
- Yleensä ne on tiivistetty vain maalilla, eli maalataan vahvasti yli ja kaavitaan sitten lasikaapimella ruutu puhtaaksi. Senpä takia listallinen ei ole kovin pitkäikäinen että niitä ei ole kunnolla tiivistetty...
Lue seuraavat ajatuksella: lasituslistallisista ei ole paljon asiaa, korjauskorttikin kehottaa joko petaamaan listat kitillä paikalleen tai korvaamaan ne kitillä.
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rak ... I/Ikkunat/
http://www.nba.fi/fi/File/127/korjauskortti-8.pdf
http://perinnerakentaminen.net/?p=408
http://wikikko.info/wiki/Ikkunat
Pekka
Lyhyesti: kun lasit on irti ja pokat on puulla, niin järjestys menee seuraavasti:
- Lasikynte puhdistetaan (raappaamalla, hiomalla, höyläämällä)
- Kyntteeseen laitetaan joko sinkkivalkoispohjamaalia (parempi) tai sellakkaa (ei hyvin vedenkestävää, mutta kuivuu nopeasti)
- Kyntteeseen vedetään ohutta pellavaöljykittiä millin kerros ja tasoitetaan se kittiveitsellä
- Lasi painetaan ja hierrotaan kittiin
- Yleensä listat on vain lyöty lasin päälle, mutta olen nähnyt myös lasituslistoja pedatun ohuella kitillä paikalleen. Eli ohutta kittiä pikkuisen lasille ja kynteeseen ja listan lyönti päälle
- Yleensä ne on tiivistetty vain maalilla, eli maalataan vahvasti yli ja kaavitaan sitten lasikaapimella ruutu puhtaaksi. Senpä takia listallinen ei ole kovin pitkäikäinen että niitä ei ole kunnolla tiivistetty...
Lue seuraavat ajatuksella: lasituslistallisista ei ole paljon asiaa, korjauskorttikin kehottaa joko petaamaan listat kitillä paikalleen tai korvaamaan ne kitillä.
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rak ... I/Ikkunat/
http://www.nba.fi/fi/File/127/korjauskortti-8.pdf
http://perinnerakentaminen.net/?p=408
http://wikikko.info/wiki/Ikkunat
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Perinnerakentamis-sivustolta lainattua:tumppi776 kirjoitti:Hei, nyt ei ymmärrä. Miten nämä kaikki ( Vital/vernissa/shellakka/otsalakka ) liittyy tuohon ongelmaan?
------Kynte on pohjamaalattava pellavaöljymaalilla tai käsiteltävä sellakalla ennen pellavaöljykitin laittoa. Muutoin kitissä oleva öljy imeytyy puuhun ja kitti kuivuu ennen aikojaan, alkaa lohkeilla ja päästää vettä ja ilmaa lävitse.
Noissa Pekan laittamissa linkeissä on aika tarkkaan vastaus kysymykseesi. Lue ne huolella ja ajatuksella.tumppi778 kirjoitti:Kun olen "purkanut" listat ja lasit pois - poistanut vanhat maalit IR-lämmittimellä. Mitä sitten?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Semmosen muistin juuri että ei ole lasitusnauloja eikä vasaraakaan. Vasara varmaan hoituu helposti mutta entä naulat? Eikös ne ole sellaisia kannattomia rautalanganpätkiä enemmänkin?
Ja lisäksi kun osa pokista on kulmaraudattomia ja nurkkatapittomia - lisäksi sormiliitos alkaa olla irtonainen - niin otanko nuo sormiliitoksen auki ja laitan tipan ulko-erkeepperiä? Vai mitä niille kannattaa tehdä?
Ite meinasin ottaa osat irti ja laittaa tipan liimaa ja sitten lasi paikalleen ja paikalleen karmiin kuivumaan - näitä ei parane suoristella kun yksikää aukko ole suora.
Ja lisäksi kun osa pokista on kulmaraudattomia ja nurkkatapittomia - lisäksi sormiliitos alkaa olla irtonainen - niin otanko nuo sormiliitoksen auki ja laitan tipan ulko-erkeepperiä? Vai mitä niille kannattaa tehdä?
Ite meinasin ottaa osat irti ja laittaa tipan liimaa ja sitten lasi paikalleen ja paikalleen karmiin kuivumaan - näitä ei parane suoristella kun yksikää aukko ole suora.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Ei se vasarakaan välttämättä helppo nakki ole. Itse kyselin sellaista jostain K-raudasta ja parikin nuorta myyjää ihmetteli, että "what?". Minä selitin, että sellainen vasara, jolla naulaan lasit kiinni pokaan. Hulluna pitivät.tumppi776 kirjoitti:Vasara varmaan hoituu helposti mutta entä naulat?
Ainakin Rakennusapteekista löydät sekä lasitusvasaran että lasituslankaa. Heillä on muuten nykyisin filiaali Helsingissä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Pikkuisen vasaran löytäminen ei ole ihan helppoa, mutta yllättäen näin bauhausissa pariakin sorttia pikkuvasaroita, jotka käy juuri passelisti tuohon.
Ja lasituslanka on oikeaa tavaraa noiden naulaamiseen, irtonauloilla ei tule yhtään mitään. Itse päädyin joskus hankkimaan semmoisen lasittajan nitojan, jolla ammutaaan pieniä salmiakinmuotoisia niittejä pokaan kiinni. Uudet semmoiset on siivottoman kalliita (satasia). Satuin löytämään käytetyn, jonka sain halvalla kun myyjä ei tiennyt mikä se oli.
Pekka
Ja lasituslanka on oikeaa tavaraa noiden naulaamiseen, irtonauloilla ei tule yhtään mitään. Itse päädyin joskus hankkimaan semmoisen lasittajan nitojan, jolla ammutaaan pieniä salmiakinmuotoisia niittejä pokaan kiinni. Uudet semmoiset on siivottoman kalliita (satasia). Satuin löytämään käytetyn, jonka sain halvalla kun myyjä ei tiennyt mikä se oli.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Ei sinne välttämättä liimoja tarvii, poraa 6mm reikä parista liitoksen sormesta läpi ja pistä uusi tappi. Pystyypä sitten vielä joskus purkamaan, jos sellainen tarve tulee.tumppi776 kirjoitti:Semmosen muistin juuri että ei ole lasitusnauloja eikä vasaraakaan. Vasara varmaan hoituu helposti mutta entä naulat? Eikös ne ole sellaisia kannattomia rautalanganpätkiä enemmänkin?
Ja lisäksi kun osa pokista on kulmaraudattomia ja nurkkatapittomia - lisäksi sormiliitos alkaa olla irtonainen - niin otanko nuo sormiliitoksen auki ja laitan tipan ulko-erkeepperiä? Vai mitä niille kannattaa tehdä?
Ite meinasin ottaa osat irti ja laittaa tipan liimaa ja sitten lasi paikalleen ja paikalleen karmiin kuivumaan - näitä ei parane suoristella kun yksikää aukko ole suora.
Eikös tuo lasikin olisi parempi liimata kiinni ikkunakitillä? Tulisi samalla tiivistettyäkin. Opin tuossa kikan ikkunan painamiseksi tiiviisti kittiin: tasohiomakoneeseen hiomapaperin tilalle talouspaperia ja koneella suristaen ikkuna painuu vähän kerrallaan paikalleen joka kolkalta.
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Tuosta Wikiko:n ohjeesta
Käyköhän tuohon "poltto"-kylvettämiseen myös keitetty pellavaöljy?Helojen pintakäsittely
Kahdenkertainen pohjamaalaus punertavalla rautamönjällä ja päälle pellavaöljymaali. Tai kuumennus esimerkiksi nuotiossa (ei punaiseksi) ja kastaminen kuumana pellavaöljyssä. Tämän jälkeen maalaus pellavaöljymaalilla.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet
Käväisin eilen Rakennusapteekissa ja siellä oli hyllytavarana sekä vasaroita että lankaa. Vasara oli kauniin kiiltäväksi kromattu (turhaan) ja sen hinta oli 36 euroa. Lasituslanka maksaa 35 senttiä per kpl.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?

