Listoitetut ikkunat - periaatteet

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
tumppi776
Jäsen
Jäsen
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 10:49
Paikkakunta: helsinki

Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Lyhykäisyydessään - kun ikkunapokat ovat listoitetut miten varmistetaan että lasin ja riman väliin ei pääse vesi?

jos mitään ei laita tiivisteeksi se rakohan siitä aukeaa ja veis pääsee kastelemaan ikkunan rungon.

omat akkunat olen meinannut kyllä kitata - mikä oman logiikan mukaan maalattuna pitäisi toimia varsin monta vuotta - mutta kaikki ei voi näin isosta täällä rempata ja pitäisi vähän taustaa ja ymmärrystä kerätä miten maalinposton jälkeen tehdään hyvät rimoitetut akkunat...
Viimeksi muokannut tumppi776, Ti Touko 29, 2012 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koppelo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 423
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 17:56
Paikkakunta: Häme

Re: Rimoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Tarkoitatko normaalia ikkunoiden lasien listoitusta - vai ikkunoiden kulissi-rimoitusta?
tessu

Re: Rimoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja tessu »

Eikös ne ennenvanhaan vernissalla käsitelly ne urat jossa lasi on jos listat sen lasin kiinni pitää?
Meillä kun on yläkerrassa ja kuistilla vielä kokonaan kitatut lasit,mut kaupungis oli aikanaan just listoilla tehty.
Se alaosa on kyl kriittinen kohta näköjään kun tuppaa lahoomaan oli tehty sit miten vaan
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Rimoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja vesahy »

tessu kirjoitti:Eikös ne ennenvanhaan vernissalla käsitelly ne urat jossa lasi on jos listat sen lasin kiinni pitää?
Voihan siihen laittaa vaikka Vitalista, mutta jotain sen verran tiivistä sen pitää olla, että puuaines ei ime kitistä öljyä itseensä. Sinoliin liuotettua shellakkaa minä olen käyttänyt. Olen miettinyt, että oksalakkakin saattaisi toimia.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tumppi776
Jäsen
Jäsen
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 10:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

vesahy kirjoitti:
tessu kirjoitti:Eikös ne ennenvanhaan vernissalla käsitelly ne urat jossa lasi on jos listat sen lasin kiinni pitää?
Voihan siihen laittaa vaikka Vitalista, mutta jotain sen verran tiivistä sen pitää olla, että puuaines ei ime kitistä öljyä itseensä. Sinoliin liuotettua shellakkaa minä olen käyttänyt. Olen miettinyt, että oksalakkakin saattaisi toimia.
Hei, nyt ei ymmärrä. Miten nämä kaikki ( Vital/vernissa/shellakka/otsalakka ) liittyy tuohon ongelmaan?

Kun olen "purkanut" listat ja lasit pois - poistanut vanhat maalit IR-lämmittimellä. Mitä sitten :-D ?



ps.korjasin otsikkoa
KariFS
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1284
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 22:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Laitetaankos sinne lasin ja pokan sekä lasin ja listan väliin kittiä?
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Aaltju
Jäsen
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 12:26
Paikkakunta: Kumisaapaskaupunki

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

tumppi776 kirjoitti:Lyhykäisyydessään - kun ikkunapokat ovat listoitetut miten varmistetaan että lasin ja riman väliin ei pääse vesi?
Viimeinen tiivistys tulee maalista... maalataan aina hieman lasille ja skrapatessa tuupataan kohti listaa. Pellavaöljymaalilla kun maalailee niin se ei ole koskaan skrapatessa niin kuivunutta että se ei "kittaisi" lasin ja listan rakoa kunnolla umpeen.

Näin olen oppinut ja tuntuu toimivan.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Lasituslista ei ole niin hyvä lasin kiinnitystapa kuin kittaus. Jos vanhat lasit onkin listalla, niin kannattaa laittaa uusista vähintään alareuna kitillä. Lasituslistan takaa valunut vesi on yksi tyypillisimmistä lahovaurioiden aiheuttajista.

Lyhyesti: kun lasit on irti ja pokat on puulla, niin järjestys menee seuraavasti:

- Lasikynte puhdistetaan (raappaamalla, hiomalla, höyläämällä)
- Kyntteeseen laitetaan joko sinkkivalkoispohjamaalia (parempi) tai sellakkaa (ei hyvin vedenkestävää, mutta kuivuu nopeasti)
- Kyntteeseen vedetään ohutta pellavaöljykittiä millin kerros ja tasoitetaan se kittiveitsellä
- Lasi painetaan ja hierrotaan kittiin
- Yleensä listat on vain lyöty lasin päälle, mutta olen nähnyt myös lasituslistoja pedatun ohuella kitillä paikalleen. Eli ohutta kittiä pikkuisen lasille ja kynteeseen ja listan lyönti päälle
- Yleensä ne on tiivistetty vain maalilla, eli maalataan vahvasti yli ja kaavitaan sitten lasikaapimella ruutu puhtaaksi. Senpä takia listallinen ei ole kovin pitkäikäinen että niitä ei ole kunnolla tiivistetty...

Lue seuraavat ajatuksella: lasituslistallisista ei ole paljon asiaa, korjauskorttikin kehottaa joko petaamaan listat kitillä paikalleen tai korvaamaan ne kitillä.

http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rak ... I/Ikkunat/
http://www.nba.fi/fi/File/127/korjauskortti-8.pdf
http://perinnerakentaminen.net/?p=408
http://wikikko.info/wiki/Ikkunat

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja vesahy »

tumppi776 kirjoitti:Hei, nyt ei ymmärrä. Miten nämä kaikki ( Vital/vernissa/shellakka/otsalakka ) liittyy tuohon ongelmaan?
Perinnerakentamis-sivustolta lainattua:
Kynte on pohjamaalattava pellavaöljymaalilla tai käsiteltävä sellakalla ennen pellavaöljykitin laittoa. Muutoin kitissä oleva öljy imeytyy puuhun ja kitti kuivuu ennen aikojaan, alkaa lohkeilla ja päästää vettä ja ilmaa lävitse.
------
tumppi778 kirjoitti:Kun olen "purkanut" listat ja lasit pois - poistanut vanhat maalit IR-lämmittimellä. Mitä sitten :-D ?
Noissa Pekan laittamissa linkeissä on aika tarkkaan vastaus kysymykseesi. Lue ne huolella ja ajatuksella.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tumppi776
Jäsen
Jäsen
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 10:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Semmosen muistin juuri että ei ole lasitusnauloja eikä vasaraakaan. Vasara varmaan hoituu helposti mutta entä naulat? Eikös ne ole sellaisia kannattomia rautalanganpätkiä enemmänkin?

Ja lisäksi kun osa pokista on kulmaraudattomia ja nurkkatapittomia - lisäksi sormiliitos alkaa olla irtonainen - niin otanko nuo sormiliitoksen auki ja laitan tipan ulko-erkeepperiä? Vai mitä niille kannattaa tehdä?

Ite meinasin ottaa osat irti ja laittaa tipan liimaa ja sitten lasi paikalleen ja paikalleen karmiin kuivumaan - näitä ei parane suoristella kun yksikää aukko ole suora.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja vesahy »

tumppi776 kirjoitti:Vasara varmaan hoituu helposti mutta entä naulat?
Ei se vasarakaan välttämättä helppo nakki ole. Itse kyselin sellaista jostain K-raudasta ja parikin nuorta myyjää ihmetteli, että "what?". Minä selitin, että sellainen vasara, jolla naulaan lasit kiinni pokaan. Hulluna pitivät.

Ainakin Rakennusapteekista löydät sekä lasitusvasaran että lasituslankaa. Heillä on muuten nykyisin filiaali Helsingissä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pikkuisen vasaran löytäminen ei ole ihan helppoa, mutta yllättäen näin bauhausissa pariakin sorttia pikkuvasaroita, jotka käy juuri passelisti tuohon.

Ja lasituslanka on oikeaa tavaraa noiden naulaamiseen, irtonauloilla ei tule yhtään mitään. Itse päädyin joskus hankkimaan semmoisen lasittajan nitojan, jolla ammutaaan pieniä salmiakinmuotoisia niittejä pokaan kiinni. Uudet semmoiset on siivottoman kalliita (satasia). Satuin löytämään käytetyn, jonka sain halvalla kun myyjä ei tiennyt mikä se oli.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
kairo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 59
Liittynyt: Su Helmi 20, 2011 19:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja kairo »

tumppi776 kirjoitti:Semmosen muistin juuri että ei ole lasitusnauloja eikä vasaraakaan. Vasara varmaan hoituu helposti mutta entä naulat? Eikös ne ole sellaisia kannattomia rautalanganpätkiä enemmänkin?

Ja lisäksi kun osa pokista on kulmaraudattomia ja nurkkatapittomia - lisäksi sormiliitos alkaa olla irtonainen - niin otanko nuo sormiliitoksen auki ja laitan tipan ulko-erkeepperiä? Vai mitä niille kannattaa tehdä?

Ite meinasin ottaa osat irti ja laittaa tipan liimaa ja sitten lasi paikalleen ja paikalleen karmiin kuivumaan - näitä ei parane suoristella kun yksikää aukko ole suora.
Ei sinne välttämättä liimoja tarvii, poraa 6mm reikä parista liitoksen sormesta läpi ja pistä uusi tappi. Pystyypä sitten vielä joskus purkamaan, jos sellainen tarve tulee.

Eikös tuo lasikin olisi parempi liimata kiinni ikkunakitillä? Tulisi samalla tiivistettyäkin. Opin tuossa kikan ikkunan painamiseksi tiiviisti kittiin: tasohiomakoneeseen hiomapaperin tilalle talouspaperia ja koneella suristaen ikkuna painuu vähän kerrallaan paikalleen joka kolkalta.
tumppi776
Jäsen
Jäsen
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 10:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Tuosta Wikiko:n ohjeesta
Helojen pintakäsittely
Kahdenkertainen pohjamaalaus punertavalla rautamönjällä ja päälle pellavaöljymaali. Tai kuumennus esimerkiksi nuotiossa (ei punaiseksi) ja kastaminen kuumana pellavaöljyssä. Tämän jälkeen maalaus pellavaöljymaalilla.
Käyköhän tuohon "poltto"-kylvettämiseen myös keitetty pellavaöljy?
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Listoitetut ikkunat - periaatteet

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Käväisin eilen Rakennusapteekissa ja siellä oli hyllytavarana sekä vasaroita että lankaa. Vasara oli kauniin kiiltäväksi kromattu (turhaan) ja sen hinta oli 36 euroa. Lasituslanka maksaa 35 senttiä per kpl.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin