Keittiön kalustaminen

RMT:n sisustusnurkka naisille, miksei ukoillekin.
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Vahiksen mamma kirjoitti:Minttu! Ihanaa kun sai kuvan :-D .
Mun silmään tuo näyttää hyvältä. Eikös noihin huuviin saa värkättyä jonku tuuletinsydeemin, että toimii sitten liesituulettimen tavoin ... vai saako? Daa-ah, siis ihan mun omia oletuksia :wink: .

Teillä taitaa olla Ikean Stål-ovet? Niitä olen itsekin ihaillut, tosin vielä pitää saada myös lämpenemään ajatukselle. Onko tuo ovimalli helppo pitää puhtaana (=pysyykö itestään kivana, ettei tarvi olla koko ajan jynssäämässä)?
.
Hyvä että voin olla avuksi :-D
Huuviin saa varmasti tuuletinsysteemin, vaihtoehtoja on varmaan liikaakin. Täällä on käyty niistä huippuimureista ja liesituulettimista aika paljon keskustelua, varmaan löytyy hakusanalla tietoa.

Nuo Ståt-ovet on helppo pitää puhtaana, koska pinta on niin sileä (tosin hieman muovimainen tietysti kun ei ole puuta nähnytkään...). Tietysti lasten sormenjäljet näkyy valkoisessa helpommin kuin muissa väreissä, mutta samalla aina pyyhkäisen näkyvimmät liat kun pyyhin muutkin pinnat.

Lieden huuva on melko ohutta peltiä, saattaa olla alkuperäinen tai sitten hankittu ed.asukkaan toimesta 1980-luvulla. Hyvin se paikkaansa sopii, pituus on n. 140cm.

Meillä ei mitään oviaukkoja voi sulkea kokonaan sillä kokonaisuus lakkaisi toimimasta. Eteisestä on päästävä suoraan keittiöön ja keittiöstä ruokailuhuoneeseen jne. Muurin ympäri pääseminen on mielestäni yksi rm-talon nerokkaista ominaisuuksista, vaikka se sisustamista välillä vaikeuttaakin. Eilen muutin aika rajusti järjestystä ruokahuoneessa ja olohuoneessa, nyt alkaa tavaroiden oikeat paikat löytyä!
rimpula
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Meillon vesipiste ulkoseinällä... ei oo ollu mitää onkelmia...ainakaa vielä.
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Jos vesipiste on ulkoseinällä on putken takana oltava vähintään 150 mm villaa mikäli putken jättää seinän sisään. Tämä tuli esille yläkerran remontissa kun pesualtaan hanan hanakulmaa soviteltiin ulkoseinälle. Siinä on se 100 mm purua + 50 mm selluvillaa. Hanakulmaa ei voinut upottaa tuohon 50 mm selluvillan sekaan koska tällöin taakse olisi jäänyt vain 100 mm eristettä. Ongelma ratkaistiin laittamalla hanakulmat viereiselle seinälle (jossa on takana lämmintä tilaa) ja vetämällä putket altaan hanalle pintana.

Keittiössä pinta-asennus on helposti tehtävissä koska kamat saa kaapin sisälle piiloon.
Kipsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Katselin eilen kaappien päällystää, näyttää ihan hyvältä, mutta vaatii siivousta. Viimeksi on astiat ja kaapin päällys pesty viime jouluksi, joten ei ne nyt mitenkään supernopeasti likaannu.. Enemmän likaantuu kaappien ovet suttuisista käsistä ja roiskeista :( Niitä saa alvariinsa olla pyyhkimässä!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pakko tehdä "kauhea" tunnustus: Meille olis voin ihan hyvin tulla noi Ikean Ståt-ovet :shock: Musta Ikeassa on ihan kivankin näköistä tavaraa, itse asiassa ruåttalainen muotoilu in ihan jees ja jos ei sorru sen putkan pahvi-ja-paperinaru -tasoisiin huonekaluihin niin sieltä löytää ihan kivoja ideoita.

Ja sitä Ikean ohjelmaa meilläkin käytettiin ennen kun rupesin piirtämään noita meidän puusepäntekoisia kaappeja. Ton Tompan vihjaileman keittiön piirsin ihan suoraan luonnostelematta :cool:

Mitä nyt oon keittiöitä ja muita piirrellyt niin oon huomannut että pelkkien vinkkien ja ideoiden heittely ilmaan voi johtaa aika hassuihin ratkaisuihin. Että jos on nähnyt kivan nurkkakarusellin ja tykännyt ideasta, niin keittiöön pitäisi asiasta tehden tehdä nurkka että semmoisen saisi asennettua vaikka muuten köökki olisi sulava yhden seinän rivistö. Ja musta se on ihan inhimillistä. Yhtä lailla mä innostun jostain "uudesta" 1910-luvun puuhöylästä ja haluun sen vaikka väkisin vaikkei mulla olis kun teoreettinen ajatus että mihin mä sitä käytän :oops:

Ja sitten se puoli joka unohtuu usein keittiökauppiaalta:

Muista: vaikka vaihdat keittiön, niin keittäjä on silti sama. Ja keittäjän tavat. Koko keittiötä ei ole pakko uudistaa ihan kokonaan toiseen tyyliin. Jos tämänhetkinen keittiö on toimiva, niin miksi uudistaa kaikkea nurin kurin, kunhan korjaa pahimmat ajatusvirheet. Uudet hienot muodikkaat "fiitsörit" ja jipot eivät yleensä kestä aikaa. Voivat olla käteviä, mutta jo viimeisen kymmenen vuoden aikana on kuopattu niin monta "mullistavaa uutuutta" että kanattaa pitää jalat maassa kalliiden lisähimmelien kanssa.

Mieti miten käytät sitä keittiötä itse. Mihin lasket kattilan yleensä. Oisko joku parempi paikka, johon sen laittaisit? Jätätkö yliääräisen kattilan aina naapurilevylle vai pannunaluselle pöydälle? Jos se jää aina pöydälle, niin silloin lieden ympärille tarvitaan tavallista enemmän laskutilaa, koska toimit jo valmiiksi niin. Lieden ympärille pitää saada muutenkin laskutilaa, ja erityisesti puuhellan ympärillä se on hyödyksi, koska levyä ei vaan saa "pois päältä" vaan kattila pitää saada hellalta.

Sama tiskipöydän kanssa. Tilaa mielellään molemin puolin. Kannattaa miettiä tarvitseeko isoa kuivauskaappia siinä päällä. Lapsiperheessä se on usien kätsä, mutta tiskikoneen käytöstä riippuen kuivauskaappi voi olla mitä vaan valutustasosta kokoleveään tiskikaappiin. Neuvoja ei osaa antaa muut kun sinä :-D

Uusista ideoista osa on hyviä. Liukukiskot ovat tehneet isoista alalaatikoista kätevämpiä kuin alakaapeista. Nurkkakaapeissa on hyviä ja huonoja, joskus kannattaa haaskata tilaa ja laittaa hella tai tiskiallas nurkkaan. Molemmat tosin ovat haaskuuta nurkassa. Apteekkikaapit ovat todella hyviä, mutta mekanismin kanssa pitää olla juuttaan tarkka koska muuten se alkaa klonaamaan muutamassa vuodessa.

Taitaa mennä tajunnanvirran puolelle. Mulla ei ole hyviä nyrkkisääntöjä, vain käytännön ite tehtyjen ja mukana oltujen keittiöiden intuitio.

Lähde siitä että ala tekemään mielessäsi aamupalaa, lounasta ja päivällistä. Ja mieti että mihin käsi osuu kun se etsii suolakuppia, lautasta tai teelusikkaa. Laita sitten ne lautaset, lusikat ja suolakuppi siihen :-D

Pekka

P.S, jos haluat hyviä ja just omaan keittiöön sopivia ideoita, niin laita joku pohjakuva tänne ja ihmiset voi heitellä paljon käytännöllisempiä ideoita siihen mitä sinne keittiöön todella mahtuu.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Hyvää asiaa Huhdalta. Kannattaa miettiä aika tarkkaan, maksaako jauhopussien säilyttämisestä kymmeniä tuhansia, vai riittäisikö liimapuusta tehty avohylly. Mutta ne alalaatikot uskon käytännöllisiksi. Tosin alakaappiinkin voi hankkia oikean kokoisia irto muovilaatikoita, eri teemoihin.
pahetta
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pahetta »

minäkin olen suunnitellu keittiön uusimista ja harrastan mielikuvakalustamista aamukahvipöydässä :shock: kääntelen ja vääntelen mielessäni kaappeja ja yritän löytää järkevimmän ratkaisun. mittanauha on muuten siinä pöydällä koko ajan näyttää niinkuin me tehtäis koko ajan remonttia vaikka nyt ei ole tapahtunut mitään.
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vahiksen mamma »

Onpas mukavaa, kun on aiheesta on herännyt keskustelua!

Olen viettänyt tuo Ikean suunnitteluohjelman parissa nyt muutaman illan ja vaihtoehdot alkavat pikkuhiljaa karsiutua pariin varteenotettavaan. :lol:. Mukavaa hommaa, tykkään pyöritellä piironkeja ja tehä suunnitelmia!

Tällä hetkellä asustame kerrostalokaksion minimini L-muotoista tai oikeista I- muotoista keittoKOMEROA, joten sen tuleva tilan "paljous" meinaa hämätä :wink: . Ja sekin, että tulevan keittiön suunnittelu lähtee ihan puhtaalta pöydältä välipohja rempan vuoksi - huoneessa ei ole valmiina m-i-t-ä-ä-n paitsi hormi :wink: .

Pekan tajunnanvirrasta bongasin muutamia asioita, joista olen samaa mieltä ja joita on syytä pitää mielessä. Olenkin koettanut tarkkailla toimiani keittiössä, ja ainakin tarvitsemme lisätilaa hellan viereen, nyt siihen ei mahdu kunnolla leikkuulautakaan. Haaveena toimiva keittiö, ilman keittiökauppioiden turhia kotkotuksia taikka käyttämättä jääviä hilavitkuttimia. Mie en oikein ole vielä sisäistäny karusellikaapin kätevyyttä. Nytkin meillä on nurkassa tavallinen nurkkakaappi kattiloille ja muovikipoille, joten sen vuoksi houkuttelisi laittaa esim. vesipiste nurkkaan...epäilen tosin sen kätevyyttä meidän arkipäivässä.

Sisustusnurkassa kun ollaan, niin kysyisinkin, mitä värejä keittiöstänne löytyy? Mikä on inspiroinut ja johdattanut värivalinnoissanne? Mitä sävyjä kaapit, tasot, lattia.....
Kipsu
Jäsen
Jäsen

Vaikka et haluakaan keittiökauppiaiden hilavitkuttimia, niin anna ihmeessä ainakin parin tehdä tarjous. Voit saada niistä jonkun hyvän idean! Plus, että kaappeja tarvitaan aina enemmän kuin luullaan...

Nyt voit toteuttaa kaikki keittiöhaaveet, kun ei oo mitään vanhaa pohjaa! Ihana tilanne. Väreistä muuten sen verran, että meidän rintsikassa on erilaiset värit kuin entisessä kodissa. Tänne ei olisi sopineet samat värit kuin entiseen kotiin, tämä vaatii enemmän väriä! Talon luonne on sellainen :o
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

Hitsit, kun ei ole mitään unelmaa keittiöstä - tosin koko ajan toiveet ja tarpeet tarkentuvat. Pari tarjousta ja ideointi nyt pyydetty. Yksi huiteli lähempänä kymppitonnia, joten ei ihan taideta tarttua siihen. Ainakaan ennen kuin saadaan seitsemän oikein lauantain lotossa :wink: . Toki siihen sisältyi hienouksia kuten kivitaso, induktioliesi (en ole ikinä osannut edes kaivata sellaista), huh huh. Keittiökauppiat tyrmäsivät heti kysymyksen vesipisteestä nurkassa: "ette te sellaista halua, ette te sellaista halua". O-k-e-i, onpa mukava tapa vastata asiakkaalle - mielummin olisin kuullut perustelut, miksei myyjä nähnyt ratkaisua toimivana.

Itse olen ajatellut keittiökaappien väriksi valkoista ja tasoksi varmaan jotain tummaa puuta, ehkä. Lautalattia saa joko valkoisen tai sitten pähkinäisen sävyn. Ruokapöytä on tummaa puuta, lähellä wengeä (?).

Valaistus on varmasti myös tärkeä asia huomioida keittiössä. Hmmm....
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Muuttaessamme päätin, ettei meidän taloon tule yhtäkään valkoista pintaa. Ja nyt koko keittiö on valkoinen seiniä ja verhoja myöden...kuis täsä ny näin pääs käymään? :roll: Valkoinen ja puu on minusta kuitenkin iätön ja ajaton ratkaisu, piristystä voi sitten hakea muulla tilpehöörillä (purkit+purnukat, verhot, matto jne.). Porvoon jokirantaan valmistui joitain vuosia sitten uusi puutaloalue, jonka monessa keittiössä on käytetty harmaita kaappeja ja viininpunertavaa laatoitusta. Jo nyt valinta näyttää jotenkin tunkkaiselta ja vanhanaikaiselta. Enkä välttämättä haluaisi keittiööni ikuista joulutunnelmaa...Rosteripinta ei myöskään ole mun mieleen, mutta aika paljon riippuu siitä millainen henki talossa ylipäänsä on. Mua ahdistaa kaikki kliinisyys ja sairaalamaisuus, siksi kiiltävät metallipinnat ei lämmitä mun sielua.

Valot: niitä ei ole koskaan liikaa. eikä pistorasioita. Ja muista siivouskomero jos sen täytyy sijaita keittiössä!
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Nyt olen myyjien kanssa samaa mieltä. Vesipisteeseen on aina ruuhkaa. Isälläni on tiskipöytä veispisteineen nurkassa ja se on aivan toivottoman hankala. Vesipisteen ympräillä pitää olla molemmin puolin laskutilaa aivan välttämättä. Ja se liesi jomman kumman laskutilan toisella puolella, eli esim: laskutila, liesi, laskutila, vesipiste, laskutila jonka alla tiskari. Tiskarin päällä tai vieressä astiakaappi.

Lieden voi varsin kivasti sijoittaa myös kulmittain nurkkaan, silloin saa usein paljon laskutilaa ympräille mutta pikkulapsia ei mahdu niin montaa siihen säheltämään.

Yläkappien alaetureunaan halogeenit.

Jos ruoanlaittoa harrastaa yhtään enemmän ja esim jatkuvasti kiroaa sähkölieden hitautta ja kankeutta kaasuun verrattuna, niin induktio ehdottomasti kannattaa. Tai esim. semmoinen jossa kaksi induktiolevyä ja kaksi tavallista keraamista, niin vanhatkin kattilat käyvät.
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

MM kirjoitti:Nyt olen myyjien kanssa samaa mieltä. Vesipisteeseen on aina ruuhkaa. Isälläni on tiskipöytä veispisteineen nurkassa ja se on aivan toivottoman hankala. Vesipisteen ympräillä pitää olla molemmin puolin laskutilaa aivan välttämättä. Ja se liesi jomman kumman laskutilan toisella puolella, eli esim: laskutila, liesi, laskutila, vesipiste, laskutila jonka alla tiskari. Tiskarin päällä tai vieressä astiakaappi.
--
Olipa mukava saada käyttökokemuksia MM! :-D Myyjien esittämä tyrmäävä "vastalause" ilman perusteluja nimittäin jäi vain ikävästi mieleen :wink: .

Meille tulee nyt melko varmasti (?huom. jätän vielä varaa omille ailahteluille :wink: ) kahdelle seinälle sijoittuva keittiö. Vasemmalla seinällä on hormi, joten siihen puuhella, ihan tavan sähköhella, tasoa, vesipiste, nurkkakaappi. Ja toisella seinällä on tasoa (jonka alla vetolaatikosto) joka päätyy jääkaappiin. Sähköhellan ja vesipisteen välissä olevan tason alle sijoittuu astianpesukone - sitten joskus, kun siihen on varaa :wink: . Vai voihan apk:n ja lieden sijoittaa vieretysten? ..miten muuten apk:n ja jääkaapin? Onko siihen olemassa rajoituksia / suosituksia?

Onko lauttalattiassa merkkejä vedellä lotraamisessa? Murut ja jauhot eivät taidan päästä ponttilaudoituksesta mihinkään, mutta tuo veden loiske...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Taas ehkä epätyypillinen kommentti multa, vaan silti.

Puuhella on paras mahdollinen paikka paistaa piffit (tai mitä vaan joka tarttee raakaa lämpöä ja paljon), mutta...

Jos keittiö ei anna tilaa muutan, niin puuhellasta voi luopua.

Mä oon ihan kakarasta lähin asunut kesät puuhellatalossa. Jos se hella on jo nurkassa niin se on loistava vekotin. Saa sillä tapettua maitopurkit ja talouspaperit. Vaan noin ruuanlaitollisesti sillä ei ole kovin suurta ansiota. Ja se ruuanlaitollinen ansio on todettu monessa paikkaa.

Teen ihan oikeasti ruokaa, ja palio (ihan noin tavattuna). Ja vaikka puuhellan ansiot piffin tai kananmunan paistossa on verrattomat, niin jos lämmitys talossa on muuten kunnossa niin ei se hella ole välttämätön.

Varsinkaan nin että ois pakko tehdä hankalaa hellaa keskelle muuten käypästä keittiötä.

On mulla lehmä ojassa sillä tavalla ettei meille voinut hellaa laittaa, mutta kaikki mahdolliset sanottuna: ei se pakollinen ole.

Pekka

P.S: sen vesipisteen laitto nurkkaan edellyttää sitä että keittiössä laittaa ruokaa vain yksi ihminen kerrallaan. Siinä se varaus jonka mainitsin, meille se ei kävis :-D

P.P.S: nurkka-lavuarit on paljonkin käytettyjä englannissa, jossa toisinaan vielä pärjää klassisilla sukupuolirooleilla (ja tähän valikoima hymiöitä Kuva )

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kipsu
Jäsen
Jäsen

Minä kyllä säilyttäisin puuhellan, jos sellainen itsellä olisi! Ja haaveissa on sellainen vielä keittiöön laittaa. Sen oikean lautalattian myötä ehkä? Meillähän oli joka huoneessa lattiat jotain hirveän väriseksi maalattua levyä, eikä todellakaan mitään kunnollista sen alla. Vedettiin laminaatit päälle, oli nopea ja edullinen ratkaisu. Meikäläinen on rakennettu sillä lailla, että en pysty kovin rumassa asumaan :( Mutta kunhan saadaan suurimmat pakolliset tehtyä, niin ruvetaan katselemaan "sillä silmällä". Nyt meni ihan sivuraiteille, mutta olisin ollut ikionnellinen puuhellasta ja pönttöuunista. Porin Matti meillä onneksi on, ja siitä ei luovuta, on se niin oman aikansa tuote.
Vastaa Viestiin