Pakko tehdä "kauhea" tunnustus: Meille olis voin ihan hyvin tulla noi Ikean Ståt-ovet

Musta Ikeassa on ihan kivankin näköistä tavaraa, itse asiassa ruåttalainen muotoilu in ihan jees ja jos ei sorru sen putkan pahvi-ja-paperinaru -tasoisiin huonekaluihin niin sieltä löytää ihan kivoja ideoita.
Ja sitä Ikean ohjelmaa meilläkin käytettiin ennen kun rupesin piirtämään noita meidän puusepäntekoisia kaappeja. Ton Tompan vihjaileman keittiön piirsin ihan suoraan luonnostelematta
Mitä nyt oon keittiöitä ja muita piirrellyt niin oon huomannut että pelkkien vinkkien ja ideoiden heittely ilmaan voi johtaa aika hassuihin ratkaisuihin. Että jos on nähnyt kivan nurkkakarusellin ja tykännyt ideasta, niin keittiöön pitäisi asiasta tehden tehdä nurkka että semmoisen saisi asennettua vaikka muuten köökki olisi sulava yhden seinän rivistö. Ja musta se on ihan inhimillistä. Yhtä lailla mä innostun jostain "uudesta" 1910-luvun puuhöylästä ja haluun sen vaikka väkisin vaikkei mulla olis kun teoreettinen ajatus että mihin mä sitä käytän
Ja sitten se puoli joka unohtuu usein keittiökauppiaalta:
Muista: vaikka vaihdat keittiön, niin keittäjä on silti sama. Ja keittäjän tavat. Koko keittiötä ei ole pakko uudistaa ihan kokonaan toiseen tyyliin. Jos tämänhetkinen keittiö on toimiva, niin miksi uudistaa kaikkea nurin kurin, kunhan korjaa pahimmat ajatusvirheet. Uudet hienot muodikkaat "fiitsörit" ja jipot eivät yleensä kestä aikaa. Voivat olla käteviä, mutta jo viimeisen kymmenen vuoden aikana on kuopattu niin monta "mullistavaa uutuutta" että kanattaa pitää jalat maassa kalliiden lisähimmelien kanssa.
Mieti miten käytät sitä keittiötä itse. Mihin lasket kattilan
yleensä. Oisko joku parempi paikka, johon sen laittaisit? Jätätkö yliääräisen kattilan aina naapurilevylle vai pannunaluselle pöydälle? Jos se jää aina pöydälle, niin silloin lieden ympärille tarvitaan tavallista enemmän laskutilaa, koska toimit jo valmiiksi niin. Lieden ympärille pitää saada muutenkin laskutilaa, ja erityisesti puuhellan ympärillä se on hyödyksi, koska levyä ei vaan saa "pois päältä" vaan kattila pitää saada hellalta.
Sama tiskipöydän kanssa. Tilaa mielellään molemin puolin. Kannattaa miettiä tarvitseeko isoa kuivauskaappia siinä päällä. Lapsiperheessä se on usien kätsä, mutta tiskikoneen käytöstä riippuen kuivauskaappi voi olla mitä vaan valutustasosta kokoleveään tiskikaappiin. Neuvoja ei osaa antaa muut kun sinä
Uusista ideoista osa on hyviä. Liukukiskot ovat tehneet isoista alalaatikoista kätevämpiä kuin alakaapeista. Nurkkakaapeissa on hyviä ja huonoja, joskus kannattaa haaskata tilaa ja laittaa hella tai tiskiallas nurkkaan. Molemmat tosin ovat haaskuuta nurkassa. Apteekkikaapit ovat todella hyviä, mutta mekanismin kanssa pitää olla juuttaan tarkka koska muuten se alkaa klonaamaan muutamassa vuodessa.
Taitaa mennä tajunnanvirran puolelle. Mulla ei ole hyviä nyrkkisääntöjä, vain käytännön ite tehtyjen ja mukana oltujen keittiöiden intuitio.
Lähde siitä että ala tekemään mielessäsi aamupalaa, lounasta ja päivällistä. Ja mieti että mihin käsi osuu kun se etsii suolakuppia, lautasta tai teelusikkaa. Laita sitten ne lautaset, lusikat ja suolakuppi siihen
Pekka
P.S, jos haluat hyviä ja just omaan keittiöön sopivia ideoita, niin laita joku pohjakuva tänne ja ihmiset voi heitellä paljon käytännöllisempiä ideoita siihen mitä sinne keittiöön todella mahtuu.