Apua pikaisesti - onko kriisi vai ei?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
TalollinenTaapertaja
Jäsen
Jäsen

Re: Apua pikaisesti - onko kriisi vai ei?

Viesti Kirjoittaja TalollinenTaapertaja »

Em2 kirjoitti:Meillä on -49 hankittu rmt, jota olemme alkaneet huhtikuussa remontoida. Appiukko on ollut kaivuuhommissa, tällä viikolla saatiin viemäriliittymä kuntoon ja pannuhuoneessa odottaa nyt uusi viemäriputki, johon pitäisi sitten liittää saunaan menevä putki (kaivettu jo urat valmiiksi) ja yläkertaan menevä putki. Appiukko on tehnyt töitä iltapuhteinaan, eikä ole suostunut antamaan mitään aika-arviota mistään. Olemme koko ajan olleet siinä luulossa, että toukokuun lopussa muutetaan. Muuttoilmoitukset on tehty, lapsia on valmisteltu muuttoon, sähkösopimukset solmittu ym. No, TÄNÄÄN appiukko suvaitsi ilmoittaa, että ehei, ei tuonne taloon mitenkään muuteta kymmenen päivän päästä. Sisällä pitäisi vielä laittaa kaksi lautalattiaa kuntoon (hioa ym.) ja keittiön + vessojen putkistot kuntoon (viemärit ja vedet). Me puhumme appiukon kanssa aivan eri kieltä: olen kolmen viikon ajan kysellyt, milloin voin alkaa tilailla putkareita ym. ja mille viikolle, ja hänen kommenttinsa on ollut sarjaa "no sen näkee sitten maalaisjärjellä". Minä en näe, ja olen sen sanonut moneen otteeseen. Meillä on remppalainaa, sitä vielä riittää, ja haluaisimme vain jonkun ammattilaisen tekemään hommat. Appiukon mukaan suunnilleen kaiken tekee itse, mutta me emme ihan oikeasti osaa emmekä ehdikään. Onko ihan mahdotonta saada putkaria, joka tekisi viikossa viemärin- ja putkistonvaihdon suoraa linjaa kellarikerroksesta ylös, vaihtaisi vesikalusteet ja asentaisi keittiöön uudet putket (wc:n seinän takana eli ei pitkiä putkituksia) ja tiskikoneliittymän? Ja kai nyt pienehköjä sähköhommia tehdessä voi asua jo talossa? Siis jos lisätään pari pistorasiaa sinne tänne?

Eli kiteytettynä, onko meillä mitään toivoa päästä tuonne taloon asumaan toukokuun aikana? Onko mitään taikasanaa, jolla putkarin saisi hommiin heti? Vai pitääkö vain antaa periksi, perua kaikki sataan paikkaan tehdyt muuttoilmoitukset, kerjätä vuokranantajalta jatkoaikaa, maksaa ylimääräisen kuukauden ajan kahden asunnon menoja ja purra huulta?
Hyvä, jos syksyllä on valmis. Jos muiden töiden ohella tekee, niin ihan arvauksena menee pari kuukautta LVI hommiin, kuukausi lattioihin ja siihen lisäksi kaikki pintarempat, lapiohommat yms..

Appiukko jos tekee talkootyönä ilmaiseksi, niin ehkä hänellä vaan ei ole selvää koska aina voi tehdä teidän hommaa, ja koska pitää tehdä oikeita maksavia töitä. Jos tulee hyvä keikka, teidän talkoohomma odottelee. Semmosta se vaan maailmanmeno on. Kiitollisuutta!

Mistään ette viikossa putkaria saa viikoksi töihin, paitsi ehkä suhteilla tai maksamalla todella paljon. Kyllä niillä on pitkälle eteenpäin sovittuna hommat. Jotain pikkuhommia saattavat tehdä urakoiden taukokohdissa, mutta tuo ei ole pikkuhomma.

Ihan mun rehellinen mielipide.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Kyllähän nuo kaikki hommat hoitaa 50 minuutissa. Olen itse televisiosta nähnyt.
Jos kiire on ja rahaa, silloin työmiehiä paikalle. Periaatteessa talossa ei saa olla jos ei ole vettä, sähköä, viemäriä roskahuoltoa tai työstä voi olla terveyshaittaa tai se voi aiheuttaa ympäristössä vaaraa.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Purola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Purola »

Onneksi olkoon osaavasta appiukosta. Minun vastaava on leipuri. Ei siitä ole ollut kuin haittaa, mitä remonttihommiin tulee. :-D

Toisaalta kyllä "löysi" tämän talon, kun oli ollut täällä aikoinaan ryyppäämässä. Ja vinkkasi että omistajalla kiire myydä ja muuttaa Tammelaan. Tuli tehtyä järkevä tarjous ja sai hyvän talon halvalla.
Em2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Jep, on se tosi kiva homma, että on appiukko, joka pystyy näitä tekemään, sitä ei käy kiistäminen. Ongelma on vaan siinä, että jos appi on luvannut tehdä jonkun homman viikonlopun aikana eikä teekään (johtuu se sitten palkallisista hommista tai väsymyksestä), myös kaikkien muiden aikataulut venyvät. Arvostaisin enemmän rehellisyyttä, että appi sanoisi jo etukäteen, ettei kyllä varmaan ehdi, ettemme suotta sitten soittelisi muita ammattimiehiä paikalle.

Tilanne on nyt se, että me olemme vankoissa aikeissa muuttaa taloon, tai ainakin kaikki isommat huonekalut viedään sinne sunnuntaina. Tänään sekalaisia raksahommia tehnyt tuttumme kävi katsomassa viemäriä ja putkistoa, ja oli samaa mieltä viemärin kunnosta, eli vankkaa tekoa on, ja ehjä. Ei kai täysin ehjää valurautaviemäriä tarvitse vaihtaa? Ja putkiakaan ei tarvitse hänen mukaansa repiä pois, kun viereen mahtuu uudet. Voimme kuulemma lähettää putkarille terveisiä, että kaikki säästyvät vanhojen putkien purkamiselta. Siinä tapauksessa meidän työmme "oikean" remontin suhteen alkaa olla loppusuoralla. Voimme alkaa tehdä niitä hommia, joita oli tarkoituskin: tapetointia, lattian hiomista ja maalaamista, seinien maalaamista...

Putkari muuten sanoi, ettei ota käskyjä vastaan minulta, vaan kellarisaunan remppaa tekevän urakoitsijan pitää soittaa hänetkin töihin. Mulle tuli sellainen olo, että tuo asenne johtuu vain siitä, että olen nuori nainen, mutta siinä lienee muitakin syitä, kuten täydellinen ammattitaidottomuuteni putkarin työn arvioinnin suhteen. Oli kuitenkin jokusen kirosanan paikka, kun urakoitsija sanoi ettei tee mitään putkiin liittyvää, putkari sanoi ettei a) pura eikä b) ylipäätään ota multa työkomentoja, ja appiukko sanoi, että "pitää maalaisjärjellä tajuta nää asiat". Että siitä on hyvä jatkaa... :evil:

Lopuksi tarkennan vielä sen verran, että apelta odotetaan vaan maankaivuutöiden tekemistä, ei mitään sisäremontteja. Apella on maankaivuuyritys, ja hän on tehnyt muun muassa entisen avopuolisonsa lapsille kaikki pakettitalon perustustyöt iltatöinään. Häneltä odotettava työpanos ei ole mitenkään kohtuuton. Noiden kaivuiden lisäksi apen rooli olisi olla neuvonantajana, eli kertoa, kenelle soitetaan mistäkin asiasta, kuka ammattilainen olisi paras mihinkin hommaan, ja mikä asia pitäisi vielä tietää. Erityisesti tämä tiedonjako sujuu tällä hetkellä suoraan sanoen surkeasti, enkä mitenkään liioittele sanoessani, että se johtuu pitkälti siitä, että edustan sitä heikompaa sukupuolta (vaikka mieheni ymmärtää remppahommista tasan yhtä vähän kuin minä).
remontti_reiska
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.hanhi.net

Viesti Kirjoittaja remontti_reiska »

Em2 kirjoitti: Erityisesti tämä tiedonjako sujuu tällä hetkellä suoraan sanoen surkeasti, enkä mitenkään liioittele sanoessani, että se johtuu pitkälti siitä, että edustan sitä heikompaa sukupuolta (vaikka mieheni ymmärtää remppahommista tasan yhtä vähän kuin minä).
Siitä vaan ottamaan selvää miten ennen taloja tehtiin. Kirjasto on väärällään teoksia. Voinet aloittaa Panu Kailasta jos jostain saat huisin arvokkaita G.E Aspin kirjoja niin bueno. Monia monia muitakin on. Ei tämä remonttiäijien käyttäytyminen kokonaan sukupuolesta johdu (yllätävää kylläkin - sukupuolista syrjintää ei juuri raksoilla näy). Jos näytät keskustelussa tietävän jotain niin asenne muuttuu laakista. Ja tietoa nyt tarvitset - oikein kauhakaupalla. Rakennusmääräyskokoelma onkin varmaan tyynyn alla (kokoelman saat netistä).
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Ei se aina sukupuolesta ole kiinni, vaikka varmasti sitäkin on. Kyllä on itsekkin joutunut olemaan tiukkana ja perustelemaan oman kantansa niille tahoille joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Eli oma isä, timpuri, rakennus inssi, rakennusmestari..ym. Johtunee siitä, että ei tässä projektia aloittaessa ollut ikää kuin 29v. Päivääkään ei ole rakennusalan kuolutusta, joten hieman joutuu todistelemaan, että tämäkin hippi/partajeesus jotain ymmärtää. :?
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Kuvaja kirjoitti:Ei se aina sukupuolesta ole kiinni, vaikka varmasti sitäkin on.
Jep, ei anneta ennakkoluulojen laukata. Ei se sukupuolesta ole kiinni kuka saa hommat luistamaan. Kerrottakoon tähän oman muuttomme aikaisesta projektista, muutimme vanhaan maalaistaloon ja piti ulkovarastoon saada työtilat firmalle. Tuolloin (kuten nyt yleensäkin) oli töissä vähän kiirettä kun alihankkijana isolle firmalle touhuilin. Ulkoistin kaikki rakennushommat vaimolle ja itse kävin 15 km päässä vuokratussa kaupunkikonttorissa hommissa että saataisiin vähän rahaa kattamaan rakennushommat. Vaimo oli sitten vastuussa kaikista rakennukseen liittyvistä asioista ja hoisi hommat yrittäen välttää minun häiritsemistäni. Vaimo selvitti kaikki rakenteisiin liittyvät hommat ja tilaili tarvittavat materiaalit, betoniautot, valajat jne ja piti vielä huolen että appiukon kanssa hoidettiin pohjatyöt valmiiksi ajoissa. Valupäivänä vaimo oikein havahtui että kuinka vahva ase se puhelin ja päättäväisyys on, oli soitellut pariin betonifirmaan ja ekasta oli tullut sellainen olo että ei homma luista naisen kanssa, oli ottanut vähän kauemman betonifirman, kysellyt että ketäs teillä on tuttuja liippareita ja tilaillut kaikki asiat valmiiksi. Marraskuun alun aamuna vaimo oli oikeasti vähän kauhistunut kun pihaan ajoi reikäreikäseitsemän iso betoniauto, pumppuauto erikseen ja liipparit pakun kyydissä. Kiitti sitten että onpa puhelin tehokas väline. Valut meni hyvin ja suunnitellusti.

Jatkokin oli hänen harteillaan ja meillä oli (ihan virallisesti) palkattu virolainen mies hommissa, oli tosin välillä vähän vaikeuksia ottaa käskyjä naiselta vastaan ja useamman kerran soitti minulle kaupunkiin että tarvittaisiin sitä ja tätä - vastasin aina että eikös siellä ole vastaava paikalla että en minä ruuveista mitään tiedä :)

Kyllä näissä hommissa pitää se roti itsellä pitää, ei sitä ainakaan kovin heppoisin perustein voi appiukon niskaan laittaa tai ainakaan syyttää, appiukot on hyviä ja korvaamattomiakin tekemään on todettu täälläkin, mutta päävastuu on se kun omistaja katsoo peiliin - se laittaa suunnan.

Marko

Lisäys anekdoottina: Isojen rakennustöiden päätyttyä aloimme talon puolella tekemään keittiöremonttia jonka nyt luulisi enemmän olevan naisten hallussa. Samaan tyyliin annoin vaimon hoitaa asiat kun kerran hommat hoitui. Vaimo oli käynyt katselemassa keittiöliikkeissä ja todennut että Puustellia voisi harkita ja oli mennyt oikeasti pyytämään tarjousta keittiöstä Turun Puustellista. Siellä oli vastaanotto ollut sopivan varsinaissuomalainen ja myyjä sanoi että he eivät laske tarjousta jollei ole mies mukana :!: WTF. No menimme sitten jostain kumman syystä seuraavana lauantaina sinne yhdessä - sama myyjä, mulkaisi eikä tullut edes tervehtimään, istuimme varmaan lähes puolituntia odottamassa vuoroamme, totesin että en ole tarpeeksi mies. Tämän jälkeen yritimme käydä Turun keittiömaailmassa ja siellä löysimme oikeasti keittiötyypin jonka halusimme; Tajusimme että suurella saarekkeella oleva keittiö ilman yläkaappeja sopi vanhaan taloon nappiin kun ikkunoita joka suunnassa ja seinäkaapit eivät sovi. Myyjä siihen että tämä on meidän kalleimpia keittiöitä ja että ottakaa tästä esite, tässä esitteessä on kerrottu rahoitusvaihtoehdoista :shock: Joo riitti Turun keittiöfirmat siihen, kaikki palvelua tarvitsevat hankinnat on sen jälkeen hoituneet Tampereen suunnassa, siellä raha kelpaa eikä sen tarvi olla maskuliinisella hajusteella kuorrutettua.
Em2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Ei se toki ole sukupuolesta kiinni, voi kun vaan se menis appiukollekin perille. (En oikeasti liioittele: apella on ihan kiva farkkuvolvo, jota olemme joskus lainanneet. Mieheni sisko juuri kertoi, ettei appi ole vieläkään antanut hänelle autoa lainaan, vaikka langolla on ollut kortti jo kolme vuotta, eikä mitään haavereita ole sattunut...)

Joo ja itse olen tosiaan ehkä aika kaukana keskisuomalaisen remonttireiskan sielunelämästä: kaupungissa pitkään asunut, nuori, ajokortiton kasvissyöjä, joka puhuu seitsemää kieltä, muttei ole ikinä koskenut moottorisahaan... Uusien asioiden opettelu on kuitenkin hauskaa, joten olisin tosi iloinen, jos joku meidän lähipiiristä ottaisi mut vakavasti ja neuvoisi. Kailaan olen jo tutustunut, ja kaikkiin muihinkin lähikirjastosta löytyneisiin sopivanoloisiin teoksiin. Ei vaan teoria ja käytäntö oikein yhdisty tässä päässä. Ja se ei valitettavasti mene ihan niin, että minä teen päätökset, koska mulla on siinä koko miehen puolen suku sitten huutamassa päin naamaa, että mitä se "viherpiipertäjä" (joksi anoppi minua eilen kutsui) siinä yrittää selittää, kun ei tiedä mistään mitään. Ja appi on sellainen, että saattaa olla soittanut talolle työmiehiä hommiin kertomatta meille siitä mitään. Sitten ihmetellään, ketä talolla on, ja kenelle lasku sitten joskus tulee. Mahtavaa on, että hommat hoituvat. Hankalaa on, ettemme tiedä mitä ne hommat ovat, ja milloin ne hoituvat. Se, että ottaisimme homman omiin käsiimme, vaatisi jonkinlaista kredibiliteettiä paikallisten remppamiesten keskuudessa, ja sitä ei saa ilman tietotaitoa. Vaikea pomottaa, jos kukaan ei suostu ottamaan komentoja vastaan :wink: Asuin koko lapsuuteni rintamamiestalossa, eikä mun vanhemmilla ole pätkääkään remppataitoja. Asia ratkesi sillä, ettei siellä tehty mitään kosmeettisia korjauksia, vaan vain ehdottoman tarpeellisia, ja niihin otettiin aina sellainen urakoitsija, joka hoiti ihan kaiken. Mulla ei ole ollut mitään kosketuspintaa remonttijuttuihin ennen tätä proggista. Varmaan suurin osa teistä ajattelee tässä vaiheessa, että hitsi mitä tunareita, mutta täällä paikkakunnan henki on, että asutaan okt:ssa ja toivotaan parasta talon kunnon suhteen.

Mutta asiaan; tänään sovimme kellarisaunan remonttia tekevän urakoitsijan kanssa, että kellarihommat siirtyvät hänen vastuulleen nyt. Meidän tekemämme kaivuutyö kellarissa on ohi, ja johan sitä tulikin kaivettua! Urakoitsija oli myös sitä mieltä, että vanhan viemäriputken voi pitää käytössä, mitä sitä toimivaa suotta purkamaan. Esitin hänelle kainon toiveen, että sunnuntaihin mennessä olisi kiva saada edes yksi vessa toimimaan. Hän lupasi soitella putkarille asap. Hyvällä tuurilla meillä on vessa viikonloppuna, ja ensi viikon alussa sitten se keittiökin vähän paremmalla jamalla (vielä pitää vaihtaa liesi, tehdä tilaa tiskikoneelle ja vaihtaa vesiputket). Ehkä se päivä paistaa joskus risukasaankin!
remontti_reiska
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.hanhi.net

Viesti Kirjoittaja remontti_reiska »

Vaikuttaa siltä, että kyseessä on remonttihommaan naamioitunut klassinen syndrooma: Miniä joutuu tappelemaan oman paikkansa ja asemansa. Lauri Viidan Moreenissa on omistettu kokonainen luku tähän miniän ja anopin (apen) väliseen problematiikkaan. Voi sun ukko raukkaa kun on kahden tulen välissä. Samaisessa kirjassa on hieno kuvaus vinolaudoitetun (Amerikan) talon rakentamisesta (sinunkin taitaa olla sellainen).
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Vaikuttaa siltä, että kyseessä on remonttihommaan naamioitunut klassinen syndrooma: Miniä joutuu tappelemaan oman paikkansa ja asemansa.
Mulle tuli sama mieleen:-) Ja tämä ei missään tapauksessa ole v*ttuilua:-)

k
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Em2 kirjoitti:Ei se toki ole sukupuolesta kiinni, voi kun vaan se menis appiukollekin perille. (En oikeasti liioittele: apella on ihan kiva farkkuvolvo, jota olemme joskus lainanneet. Mieheni sisko juuri kertoi, ettei appi ole vieläkään antanut hänelle autoa lainaan, vaikka langolla on ollut kortti jo kolme vuotta, eikä mitään haavereita ole sattunut...)
Jaa niin että siskon mahdollisesta ajamisesta ei edes puhuta? No, mää itte nyt olen tällainen suht avarakatseinen ja vasta nelikymppinen mutta en kyllä kovin levollisin mielin lainaisi autoani 21-v kollille :lol: Olkoonkin että autot ovat mullekin lähinnä käyttökapineita, ainakin nämä käyttöautot. Toisenlaisiakin automiehiä on, niitä jotka välttävät ajamista sadekelillä ja joka kolhu on kriisin paikka. Harrasteajoneuvot ovat minullakin eri juttu, niitä ei kukaan ole edes kysynyt lainaksi, onneksi :wink:
Em2 kirjoitti:Joo ja itse olen tosiaan ehkä aika kaukana keskisuomalaisen remonttireiskan sielunelämästä: kaupungissa pitkään asunut, nuori, ajokortiton kasvissyöjä, joka puhuu seitsemää kieltä, muttei ole ikinä koskenut moottorisahaan... Uusien asioiden opettelu on kuitenkin hauskaa, joten olisin tosi iloinen, jos joku meidän lähipiiristä ottaisi mut vakavasti ja neuvoisi. Kailaan olen jo tutustunut, ja kaikkiin muihinkin lähikirjastosta löytyneisiin sopivanoloisiin teoksiin. Ei vaan teoria ja käytäntö oikein yhdisty tässä päässä. Ja se ei valitettavasti mene ihan niin, että minä teen päätökset, koska mulla on siinä koko miehen puolen suku sitten huutamassa päin naamaa, että mitä se "viherpiipertäjä" (joksi anoppi minua eilen kutsui) siinä yrittää selittää, kun ei tiedä mistään mitään.

No, yhdistä siihen kasvissyömiseen vielä seuraavan artikkelin totuudet ja soppa on valmis:

http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml ... ia?1551840 :lol:

En minäkään ole pätkääkään bensasahalla sahannut, kantanut sellaista olen kyllä. Kokeile itsekin joskus. Käsillä tekeminen on jalo taito jota itsekin akateemisena ihailen ja tykkään opetella. Paitti virkkaamaan en ala, tarhassa yritin mutta ei siitä mitään tullut. Talo vaan on aika iso kohde ekaksi kohteeksi, monimutkainen ja kallis.

Hyvä juttu kun tajuat itse että et osaa mitä vain vaikka ilmeisen älykäs oletkin (jos oikeasti puhut seitsemää kieltä). Teillä on selkeästi kulttuurien törmäys menossa, itsekin toteat näin: "itse olen tosiaan ehkä aika kaukana keskisuomalaisen remonttireiskan sielunelämästä". Toivottavasti tässä ei ole mitään "alentavaa" sävyä mukana. Mutta näiden perusteella sanoisin otsikon kysymykseen että kyllä, kriisi on meneillään. Ilmeisesti ennakkoluuloja on puolin ja toisin, ja ollaan jo saatu eri "puolet" perustettua. Toivottavasti miehesi on sinun "puolellasi". Zykolooki en ole, joten ei siitä sen enempää.
Em2 kirjoitti:Ja appi on sellainen, että saattaa olla soittanut talolle työmiehiä hommiin kertomatta meille siitä mitään. Sitten ihmetellään, ketä talolla on, ja kenelle lasku sitten joskus tulee. Mahtavaa on, että hommat hoituvat. Hankalaa on, ettemme tiedä mitä ne hommat ovat, ja milloin ne hoituvat. Se, että ottaisimme homman omiin käsiimme, vaatisi jonkinlaista kredibiliteettiä paikallisten remppamiesten keskuudessa, ja sitä ei saa ilman tietotaitoa. Vaikea pomottaa, jos kukaan ei suostu ottamaan komentoja vastaan :wink:
Tässä pitää nyt jonkun ottaa kokonaisvastuu hommasta. Eli appi hoitakoon, jos maksaa tai raportoi maksajille. Tai jos maksatte itse ja kun tulette tuossa talossa asumaan, niin vastaatte ja hoidatte itse myös. Hyvät vinkit tekijöistä ovat kullanarvoisia, ja jos appiukko tuntee "kaikki" kylän ammattilaiset, niin tottakai kannattaa kysellä mutta tilatkaa ne työt itse niin ei tule epäselvää siitä kuka on hommassa se jota kuunnellaan.

Mutta maksoi kuka vaan, niin ammattimiestä pomottaa ja komentaa vain sen oma pomo jos hänkään. Alappa polkemaan jalkaa ja vaatimaan niin ei tuu hommista mitään. Tai neuvomaan :shock: Ihan sama onko siinä nuori nainen tai iso römeä-ääninen reservin aliupseeri - diplomi-insinöörinköriläs, niin ei tuu hommasta mitään. Mutta kun asiallisesti keskustelee, kyselee ja pohtivasti esittelee hommaa ja esittää vain sen toiveen että "saisiko tähän kohtaan paikan vesihanalle?" niin kyllä onnistuu. Ja se vanhojen putkien purku olisi teille hyvä harjoite jos sekä ukkosi että itse olette "kädettömiä". Kun itte yrittää niin arvostaa ja kunnioittaa ammattilaista entistäkin enemmän. Mutta jos alatte hommaan niin muistakaa että ette käytä mitään rälläköitä tms puutalossa sisällä.
Em2 kirjoitti: Asuin koko lapsuuteni rintamamiestalossa, eikä mun vanhemmilla ole pätkääkään remppataitoja. Asia ratkesi sillä, ettei siellä tehty mitään kosmeettisia korjauksia, vaan vain ehdottoman tarpeellisia, ja niihin otettiin aina sellainen urakoitsija, joka hoiti ihan kaiken. Mulla ei ole ollut mitään kosketuspintaa remonttijuttuihin ennen tätä proggista. Varmaan suurin osa teistä ajattelee tässä vaiheessa, että hitsi mitä tunareita, mutta täällä paikkakunnan henki on, että asutaan okt:ssa ja toivotaan parasta talon kunnon suhteen.
Tämähän se helpoin tapa on ylläpitää asuntoja, autoja, mökkejä ym. Soittaa "jonkun" paikalle tarvittaessa, ja jos on isompi remontti kotiin tulossa niin menee vaikka hotelliin evakkoon muutamaksi viikoksi, mielellään johonkin lämpimään maahan missä on paljon palvelualtista henkilökuntaa. Melko kallista vaan on se. Taloyhtiöthän toimivat näin, ja varmaan se onnistuisi omakotitalossakin, jos vaikka maksaisi sen 2-500 euroa/kk itselleen "vastiketta" joka kuukausi.
Em2 kirjoitti:Mutta asiaan; tänään sovimme kellarisaunan remonttia tekevän urakoitsijan kanssa, että kellarihommat siirtyvät hänen vastuulleen nyt. Meidän tekemämme kaivuutyö kellarissa on ohi, ja johan sitä tulikin kaivettua! Urakoitsija oli myös sitä mieltä, että vanhan viemäriputken voi pitää käytössä, mitä sitä toimivaa suotta purkamaan. Esitin hänelle kainon toiveen, että sunnuntaihin mennessä olisi kiva saada edes yksi vessa toimimaan. Hän lupasi soitella putkarille asap. Hyvällä tuurilla meillä on vessa viikonloppuna, ja ensi viikon alussa sitten se keittiökin vähän paremmalla jamalla (vielä pitää vaihtaa liesi, tehdä tilaa tiskikoneelle ja vaihtaa vesiputket). Ehkä se päivä paistaa joskus risukasaankin!
Se putkari joka aikaisemmin "kieltäytyi ottamasta vastaan käskyjä", varmaankin tarkoitti sitä että jos teillä on keltsissä menossa jo jotain, hän ei halua tulla sotkeutumaan samaan hommaan muuten kuin jo hommassa olevan firman aliurakoitsijana. Selkeintä niin, eikä tarvitse urakkarajoista ym ruveta vääntämään.

Mutta hyvä jos asiat ovat alkaneet lutviutua. Lykkyä tykö :-)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piippo »

Eikai sinne nyt ole jäämässä 50 vuotta vanhaa valurautaviemäriä uusien pintojen alle? Vai minkä viemärin säilyttämisestä puhut.. On nimittäin niin haperoa ne vanhat putket, vaikka päällepäin näyttääkin kuin uudelle, että ehdottamasti joutais vaihtaa jos on pintoja jo avattu niiden tutkimiseksi. Suattais nimittäin ottoo piähän jos rupeisi vasta rempattujen pintojen alta viemäri haisemaan. :-)
kääk:(
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kääk:( »

Täälläkin ehkä hieman toppuuteltaisiin. Onko teillä miksi niin palava kiire juuri nyt heti parissa viikossa päästä sinne taloon. Putkethan putkimies vetäisee hetkessä ja se nyt ei lapsiperheen eloa haittaa, mutta tuo hiominen...Voi hyvänen aika jos olisin päässyt ipanoiden kanssa jonnekin muualle aina kun täällä on hiottu pintoja niin olisin kyllä innolla paennut. Se pölyn määrä se pölyn määrä! ;) Silloin lähdettiin evakkoon kun isäntä vetäisi lasten huoneen lattian venelakalla, oli katku aika kiva ja silloin yö hotellissa kelpasi hyvin :)

Mutta siis jos tuo on työn määrä ennen "rauhallisempaa" muuttoa että putket pitää vetää ja parit lattiat hioa niin henk. koht. 4 vuotta remontin keskellä kera 2 lapsen kanssa asuneena niin ehkä odottelisin rauhassa vaikka sen 4 vkoa ja pistäisin nuo hommat kuntoon. Ja totuuden nimessä jos talo nyt on tyhjillään niin nythän sinne kannattaisi sitten potkia myös se omakin ukko niitä lattioita hiomaan ja remppaa vääntämään. KAIKKI on 1000 kertaa vaikeampaa kun ipanat on jaloissa pyörimässä ;)

Ite varmaan itkisin onnesta jos olis appiukko joka vois auttaa remonteissa...tai edes joku ;)

Mutta onnea uuteen taloon ja piiiiiitkäää pinnaa :D
Em2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Kiitos kaikille kommenteista, sisällöstä riippumatta ne ovat olleet rakentavia eivätkä naljailevia. Ei oikein enää jaksaisi ottaa kenenkään vihaa tai sarkasmia niskoilleen, kun omatkin voimat alkaa olla vähän vähissä.

Putkari ei ehdi tällä viikolla, mutta on urakoitsijan mukaan tulossa maanantaina. Viemme siis kamat taloon sunnuntaina, mutta asumme evakossa vanhemmillani pari yötä. Sitä ennen ehdimme varmasti hioa lattiat ja maalatakin ne, ja toivottavasti maali kuivuu suhteellisen sukkelaan. Appi kävi tänään kaivamassa salaojan yhdeltä sivulta, nyt pitäisi kellarin kuivua, ja sitten maanantaina viimeistään urakoitsija aloittaa siellä. Huomenna soittelen sähkärille, josko taloon saisi muutaman pistorasian pintavetona tehtyä tässä viikon sisään. Putkiin emme koske itse. Se kyseenalainen viemäriputki on siis se pannuhuoneesta yläkertaan vievä pystyputki. Putkari tehköön lopullisen arvion sen kunnosta.

Ja en suinkaan halua suhtautua alentavasti paikallisiin remppareiskoihin, mutta ehkä se saamani kohtelu nostattaa piikit pystyyn. Appihan on aina ollut mua kohtaan tosi mukava, mutta taisi se hänellekin tulla yllätyksenä, etten tosiaan osaa ajatella samalla lailla kuin hän, enkä osaa tehdä remppajuttuja ilman neuvomista (ja hyvä jos sittenkään). No, kyllä tämä tästä. Olen optimisti ja kadun mielummin kuin katson :wink:
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Hei!
En nyt muista oletko muualla kysellyt asiasta, mutta paljonko sitä lattiaa on ja millä sen käsittelette?
Ja se pölyn määrä ON yllättävän valtava. Varaudu siihen, että pelkästään lattioiden, seinien ja katon "pölyttämiseen" menee päivä tai pari. Hioin syksyllä n. 90 neliötä lattiaa ja osmon öljyillä ja vahoilla käsittelin. Viikonlopuksi vuokrasin laitteet ja isä oli apuna. Kaksi n. 10 tunnin päivää tauotta sai puuhastella. Senkin jälkeen meni vielä päivä nävertäessä nurkkia ym. Sellainen vinkki, että jos hiot vanhaa epätasaista lattiaa, niin rohkeasti vain karkealla paperilla. Tuntuu julmalta, mutta on ainut tapa toimia. Niitä papereita on tarkoituksella eri karkeuksia :wink: Osmolla käsittely oli nopeaa. Vahan kuivumisessa meni 2-3 päivää johtuen siitä, että oli syksy ja talossa ei ollut lämpöjä. Käsittelin kertaalleen öljyllä ja annoin kuivua muutaman päivän. Maaleilla ja vahoilla on yleensä ne kuivumisajat niin, että se lopullinen kovuus tulee vasta viikon (tai pitemmän ajan ) kuluessa. Muistutan taas kaikkia siitä, että se kiiltävä öljy on kiva ja kiiltävä, mutta myös hengenvaarallinen kulttuurissa jossa kuljetaan sisällä mm. villasukat jalassa!
Vastaa Viestiin