RUOHONLEIKKURI

Keskustelua otsikon mukaisesti
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 584
Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 23:01
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: RUOHONLEIKKURI

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Itse jouduin vaihtamaan isommat renkaat normi leikkuriin (prikkenin konella). On meinaan sen verran epätasainen pohja kasvillisuuden alla. En sano nurmikoksi. Koska jos antaa vaan kasvaa, niin hetken päästä on metrinen viidakko. Ja se ei todellakaan ole ruohonurmikkoa. Tosin leikkurin runko antoi periksi ruostumisen takia. Onneksi kun viime syksynä vein metalli romua hyötyjäteasemalle, löytyi sieltä sama leikkuri paremmalla / vähemmän ruosteisena. Nyt vain siirettävä renkaat ja mootori uuteen runkoon.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
kukkis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 164
Liittynyt: La Marras 03, 2007 3:12
Paikkakunta: Lohja

Re: RUOHONLEIKKURI

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Yhden kerran lykättävällä Gingellä nurmikon ajelin.. Ja sehän alko ottaa päähän.. Ajettelin ostaa päältäajettavan ja ton Stigan Primon. Menin paikalliseen liikkeeseen ja sitä kyselin. Myyjän tuomio oli, että ei kannata ostaa. Ovat kuulemma aivan surkeita. Ostin sitten Stigan traktorimallin, Tornado Estaten, hydrostaattivaihteistolla. Oli tarjouksessa.. Maanantaina tuodaan kone pihaan. Toivottavasti on hyvä ostos..
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Tervis68
Jäsen
Jäsen
Viestit: 150
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:26

Re: RUOHONLEIKKURI

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

Eka kerta uudella Klippo/Honda koneela takana. Kyllä niitti nätisti. Kone on varustettu ristikkoterällä eli sen normi terän lisäksi on toinen. Niin pientä silppua tuli että ei erota. :-D :cool:
Avatar
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1912
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 15:40
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RUOHONLEIKKURI

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Mulla on ruvennut tuo Stiga Park ajoleikkuri näin kuuden-seitsemän vuoden rassaamisen jälkeen pysymään vähän paremmin läjässä, kaikki hajoavat osat on jo vaihdettu parempiin :-D

Alkuaikoina jo muutaman leikkuukerran jälkeen rupesi tilanne olemaan se, että aina jäi homma kesken ja kone odottamaan varaosia kun jotain hajosi. Esimerkiksi kaikki muoviset hihnapyörät menivät yksi toisensa jälkeen, takuuseen hain sitten metallisia tilalle ja taas alkoi homma toimimaan.

Leikkuulaitehan nyt tietysti on aiheuttanut omat harminsa, aina kun ajat kiveen niin hammashihna pääsee hyppäämään ja se on sitten terien menoa. Vasta vaihdoin taas uudet terät siihen, viime kesäksi jo piti mutta en saanut aikaiseksi. Viime keväänä siihen piti kaikki vaijerit vaihtaa, kävin kaikki pultit läpi ruuvilukitteen kanssa ja käytin savuttavan ja huonosti käynnistyvän moottorin pienkonekorjaamolla.

Moottorista oli männänrenkaat katkennut, siksi puristukset puuttui ja poltti öljyä aivan tolkuttomasti. Tuon jälkeen on toiminut tosi hyvin, paitsi kaksi kertaa viime kesänä alkukesästä teki temppunsa, ei lähtenyt kirveelläkään käyntiin. Apuvirran kanssa starttasin tunnin tai kaksi, saattoi lähteä, tai sitten ei, kun ei kovin montaa minuuttia uskaltanut startata ettei starttimoottori palaisi.


Tänä keväänä ongelmia ei juuri ollut. No, ne terät tietysti piti vaihtaa, moottoriin öljyt ja rasvanippoihin painoin rasvaa. No, asentamani työvalot nyt rupesivat savuamaan, ja pitkän tutkimisen jälkeen savun lähde paikallistui lopulta kemialliseen metalliin, jolla nuo on kiinni kannoissaan. Nuohan on tavallisia 12v kylmäpeilihalogeeneja tavallisissa kannoissa, ja eihän ne pysy menossa mukana muuten kuin kemiallisella metallilla.

Niin, ja Bilteman digitaalinen tuntimittari sekosi ja nollautui ensimmäisen startin aikana, en tiedä mikä siihen tuli. Käynnistin ja jonkin ajan päästä vilkaisin tuntimittaria ja vilkkui vain jotain ihme merkkejä näytössään. Käynnistin uudelleen ja rupesi toimimaan mutta nollaantui. En tiedä, ei sen pitäisi startin aikaisesta jännitteen heittelystä ottaa mitään, tuohonhan ja kaikkiin muihinkin vehkeisiin tulee virrat vasta kun moottori käy ja laturi lähtee lataamaan.

Kummasti tuosta B&S "Tri-Circuit" staattorista saa latausvirtaa pihalle, isoilla vauhtipyörän magneeteilla saa lataussäätimen läpi 9amp / 14,5v tasavirtaa akun lataamiseen ja osalle valoista, no eihän se virta tuohon 9 ampeeriin jää, vaan lisäksi voi ottaa suoraan staattorilta ennen lataussäädintä vaihtovirtaa valoille, tällöin täytyy olla vaan kaksi kappaletta 12v lamppuja sarjaankytkettynä, sieltä tulee 30-40v vaihtovirtaa, no vähän ylijännitteellä palaa mutta käyttämällä ohuita johtoja saadaan osa jännitteestä jo hukattua matkalle ja tuntuu nuo kylmäpeilihalogeenit kestävän vaikka jännite onkin 15-17v.

Tässä kytkennässä on vaan se haittapuoli, että tuon akkupuolen kuormitus vaikuttaa staattorin jännitteeseen yllättävän paljon, mutta kytkemällä sopivasti valot siten, että akkupuolelta on kaikki päällä ennenkuin nuo suoraan staattorilta tulevat voi syttyä niin "ongelmaa" ei pääse huomaamaan, eikä lamput pääse kärvähtämään, sillä jos kuormaa ei ole niin staattorilta tulee paljon enemmän kuin 30-40v vaihtovirtaa.

Laskeskelin että ainakin 15 ampeeria sieltä tulee ihan hyvin ja edelleen akkujännite 14v, jopa tyhjäkäynnillä saadaan reilut 10a ja päästään kaikki lamput päällä 13,6v akkujännitteeseen, tosin vähän olen ruuvannut tuota tyhjäkäyntiä suuremmalle ampeerimittarin kanssa, ettei pura akkua, tosin ei juuri lataakaan. Työkierroksilla sitten jo lataakin vallan mainiosti vaikka kaikki lamput päällä. Ei niihin ihan 15 ampeeria mene, laskin että n. 10 ampeeria menisi valoihin, jää vielä akun lataamiseenkin 5 ampeeria kevyesti :-D

Saisi noihin isompaakin laturia, 15a käämiä löytyy, ja sitten vielä 20-50a käämiä, ja tietysti ainahan voisi laittaa auton laturin, mutta helpompi laittaa isompaa käämiä kun ei tartte hihnavetoja rakennella.


Työnnettävissä leikkureissa B&S moottorilla yleensä kaasarin kalvot pääsevät kovettumaan ja sitten se ei käy kunnolla. Jouset + kalvot maksaa n. 10€ ja nuo vaihtamalla moottori käy taas kuin uusi :-D Kasattaessa täytyy katsoa, ettei kaasarin jousi vedä kalvoa mukanaan jo asennettaessa, kohdistaa ensin ruuvit ja sitten painaa nopeasti kaasarin paikalleen ja eikun ruuveja kiristelemään. Kalvon ja tiivisteen järjestys on tärkeä, eli tankkia vasten ensin kalvo, sitten tiiviste ja sitten kaasari siihen päälle.

Jos jousien paikat on hakusessa, netistä löytyy apuja hakusanalla "B&s governor". Sitten jos alkuperäinen pitkä pultti, jolla tuo tankki/kaasari kiinnitetään lohkoon, menee poikki, häviää tms. niin uutta asennettaessa täytyy olla tarkkana ettei vedä tankki/kaasutin pakettia vinoon, silloin se kusee bensaa sieltä jostain välistä ja ei käy kunnolla. Tarvittaesa täytyy käyttää vastamuttereita molemmissa korvakkeissa, sekä tankin että lohkon, jotta tankin saa asennettua suoraan.



Kohtapa sitä meinasin lähteä nurmenleikkuuseen, saas nähdä joko huolellisesti rempatut ruohonsyöjät menee takaisin huoltoon ensimmäisessä ajossa, vai olisiko kenties tiedossa huolettomia ajotunteja koko kesäksi :-D
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Elo 20, 2012 11:58
Paikkakunta: Kemijärvi
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Re: RUOHONLEIKKURI

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Vaikka ruohonleikkuukausi alkaa olla päättymässä laittelen vielä palstan pienkoneasiantuntijoille kyssäriä. Mulla on sellanen vanha perusleikkuri jossa on B&S merkkinen kone, leikkurin merkkiä en tiedä, oranssi muovirunko siinä kuitenkin on. Laite on toiminut aika hyvin , lähinnä ongelmia on aiheuttanut huono käynnistyminen moottorin ollessa lämmin.

Nyt en ole saanut konetta käyntiin muutamaan viikkoon, olen puhdistanut/öljynnyt ilmanputsarin suodattimen joka auttoi aikaisemmin, mutta enää se ei tepsi. Kone hörähtää käyntiin kun ilmanputsarin ottaa pois kokonaan mutta käy vaan muutaman sekunnin ja sammuu. En oikein tiedä miten tuota ongelmaa ratkoa ja ei viitsis noin vanhaa laitetta viedä korjaamolle kun korjaamiseen ei kannata laittaa rahaa kovin paljoa.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3552
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: RUOHONLEIKKURI

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Lue tuosta edellisestä viestistä: kalvo vaihtoon.
Vastaa Viestiin