Em2 kirjoitti:Ei se toki ole sukupuolesta kiinni, voi kun vaan se menis appiukollekin perille. (En oikeasti liioittele: apella on ihan kiva farkkuvolvo, jota olemme joskus lainanneet. Mieheni sisko juuri kertoi, ettei appi ole vieläkään antanut hänelle autoa lainaan, vaikka langolla on ollut kortti jo kolme vuotta, eikä mitään haavereita ole sattunut...)
Jaa niin että siskon mahdollisesta ajamisesta ei edes puhuta? No, mää itte nyt olen tällainen suht avarakatseinen ja vasta nelikymppinen mutta en kyllä kovin levollisin mielin lainaisi autoani 21-v kollille

Olkoonkin että autot ovat mullekin lähinnä käyttökapineita, ainakin nämä käyttöautot. Toisenlaisiakin automiehiä on, niitä jotka välttävät ajamista sadekelillä ja joka kolhu on kriisin paikka. Harrasteajoneuvot ovat minullakin eri juttu, niitä ei kukaan ole edes kysynyt lainaksi, onneksi
Em2 kirjoitti:Joo ja itse olen tosiaan ehkä aika kaukana keskisuomalaisen remonttireiskan sielunelämästä: kaupungissa pitkään asunut, nuori, ajokortiton kasvissyöjä, joka puhuu seitsemää kieltä, muttei ole ikinä koskenut moottorisahaan... Uusien asioiden opettelu on kuitenkin hauskaa, joten olisin tosi iloinen, jos joku meidän lähipiiristä ottaisi mut vakavasti ja neuvoisi. Kailaan olen jo tutustunut, ja kaikkiin muihinkin lähikirjastosta löytyneisiin sopivanoloisiin teoksiin. Ei vaan teoria ja käytäntö oikein yhdisty tässä päässä. Ja se ei valitettavasti mene ihan niin, että minä teen päätökset, koska mulla on siinä koko miehen puolen suku sitten huutamassa päin naamaa, että mitä se "viherpiipertäjä" (joksi anoppi minua eilen kutsui) siinä yrittää selittää, kun ei tiedä mistään mitään.
No, yhdistä siihen kasvissyömiseen vielä seuraavan artikkelin totuudet ja soppa on valmis:
http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml ... ia?1551840
En minäkään ole pätkääkään bensasahalla sahannut, kantanut sellaista olen kyllä. Kokeile itsekin joskus. Käsillä tekeminen on jalo taito jota itsekin akateemisena ihailen ja tykkään opetella. Paitti virkkaamaan en ala, tarhassa yritin mutta ei siitä mitään tullut. Talo vaan on aika iso kohde ekaksi kohteeksi, monimutkainen ja kallis.
Hyvä juttu kun tajuat itse että et osaa mitä vain vaikka ilmeisen älykäs oletkin (jos oikeasti puhut seitsemää kieltä). Teillä on selkeästi kulttuurien törmäys menossa, itsekin toteat näin: "itse olen tosiaan ehkä aika kaukana keskisuomalaisen remonttireiskan sielunelämästä". Toivottavasti tässä ei ole mitään "alentavaa" sävyä mukana. Mutta näiden perusteella sanoisin otsikon kysymykseen että kyllä, kriisi on meneillään. Ilmeisesti ennakkoluuloja on puolin ja toisin, ja ollaan jo saatu eri "puolet" perustettua. Toivottavasti miehesi on sinun "puolellasi". Zykolooki en ole, joten ei siitä sen enempää.
Em2 kirjoitti:Ja appi on sellainen, että saattaa olla soittanut talolle työmiehiä hommiin kertomatta meille siitä mitään. Sitten ihmetellään, ketä talolla on, ja kenelle lasku sitten joskus tulee. Mahtavaa on, että hommat hoituvat. Hankalaa on, ettemme tiedä mitä ne hommat ovat, ja milloin ne hoituvat. Se, että ottaisimme homman omiin käsiimme, vaatisi jonkinlaista kredibiliteettiä paikallisten remppamiesten keskuudessa, ja sitä ei saa ilman tietotaitoa. Vaikea pomottaa, jos kukaan ei suostu ottamaan komentoja vastaan
Tässä pitää nyt jonkun ottaa kokonaisvastuu hommasta. Eli appi hoitakoon, jos maksaa tai raportoi maksajille. Tai jos maksatte itse ja kun tulette tuossa talossa asumaan, niin vastaatte ja hoidatte itse myös. Hyvät vinkit tekijöistä ovat kullanarvoisia, ja jos appiukko tuntee "kaikki" kylän ammattilaiset, niin tottakai kannattaa kysellä mutta tilatkaa ne työt itse niin ei tule epäselvää siitä kuka on hommassa se jota kuunnellaan.
Mutta maksoi kuka vaan, niin ammattimiestä pomottaa ja komentaa vain sen oma pomo jos hänkään. Alappa polkemaan jalkaa ja vaatimaan niin ei tuu hommista mitään. Tai neuvomaan

Ihan sama onko siinä nuori nainen tai iso römeä-ääninen reservin aliupseeri - diplomi-insinöörinköriläs, niin ei tuu hommasta mitään. Mutta kun asiallisesti keskustelee, kyselee ja pohtivasti esittelee hommaa ja esittää vain sen toiveen että "saisiko tähän kohtaan paikan vesihanalle?" niin kyllä onnistuu. Ja se vanhojen putkien purku olisi teille hyvä harjoite jos sekä ukkosi että itse olette "kädettömiä". Kun itte yrittää niin arvostaa ja kunnioittaa ammattilaista entistäkin enemmän. Mutta jos alatte hommaan niin muistakaa että ette käytä mitään rälläköitä tms puutalossa sisällä.
Em2 kirjoitti: Asuin koko lapsuuteni rintamamiestalossa, eikä mun vanhemmilla ole pätkääkään remppataitoja. Asia ratkesi sillä, ettei siellä tehty mitään kosmeettisia korjauksia, vaan vain ehdottoman tarpeellisia, ja niihin otettiin aina sellainen urakoitsija, joka hoiti ihan kaiken. Mulla ei ole ollut mitään kosketuspintaa remonttijuttuihin ennen tätä proggista. Varmaan suurin osa teistä ajattelee tässä vaiheessa, että hitsi mitä tunareita, mutta täällä paikkakunnan henki on, että asutaan okt:ssa ja toivotaan parasta talon kunnon suhteen.
Tämähän se helpoin tapa on ylläpitää asuntoja, autoja, mökkejä ym. Soittaa "jonkun" paikalle tarvittaessa, ja jos on isompi remontti kotiin tulossa niin menee vaikka hotelliin evakkoon muutamaksi viikoksi, mielellään johonkin lämpimään maahan missä on paljon palvelualtista henkilökuntaa. Melko kallista vaan on se. Taloyhtiöthän toimivat näin, ja varmaan se onnistuisi omakotitalossakin, jos vaikka maksaisi sen 2-500 euroa/kk itselleen "vastiketta" joka kuukausi.
Em2 kirjoitti:Mutta asiaan; tänään sovimme kellarisaunan remonttia tekevän urakoitsijan kanssa, että kellarihommat siirtyvät hänen vastuulleen nyt. Meidän tekemämme kaivuutyö kellarissa on ohi, ja johan sitä tulikin kaivettua! Urakoitsija oli myös sitä mieltä, että vanhan viemäriputken voi pitää käytössä, mitä sitä toimivaa suotta purkamaan. Esitin hänelle kainon toiveen, että sunnuntaihin mennessä olisi kiva saada edes yksi vessa toimimaan. Hän lupasi soitella putkarille asap. Hyvällä tuurilla meillä on vessa viikonloppuna, ja ensi viikon alussa sitten se keittiökin vähän paremmalla jamalla (vielä pitää vaihtaa liesi, tehdä tilaa tiskikoneelle ja vaihtaa vesiputket). Ehkä se päivä paistaa joskus risukasaankin!
Se putkari joka aikaisemmin "kieltäytyi ottamasta vastaan käskyjä", varmaankin tarkoitti sitä että jos teillä on keltsissä menossa jo jotain, hän ei halua tulla sotkeutumaan samaan hommaan muuten kuin jo hommassa olevan firman aliurakoitsijana. Selkeintä niin, eikä tarvitse urakkarajoista ym ruveta vääntämään.
Mutta hyvä jos asiat ovat alkaneet lutviutua. Lykkyä tykö