Mistä kattoremonttiin edullisesti puutavaraa ja kattopeltiä?

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mistä kattoremonttiin edullisesti puutavaraa ja kattopeltiä?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Osaako kukaan vihjaista, mistä saa kattoremonttiin edullisesti puolisen kilometriä 48 x 48 mm mitallistettua kakkoskakkosta ja toisaalta perinteistä aaltopeltiä noin 120 m2?

Ajatuksena on nostaa katto latomalla kattotuolien päälle kolme tai neljä kerrosta noita kakkoskakkosia, liimaten ja ruuvaten.

Aluskatteeksi ajattelin laittaa Tyvek-muovin, joka toimii sekä tuulensuojana että aluskatteena.

Hyviä vihjeitä sinne Tyvekin alle tulevista eristeistä otetaan niinikään kiitollisuudella vastaan!

Alustavasti ajattelin, että joku puhkuautofirma kävisi imaisemassa vanhat purut pois ja tilalle tuupattaisiin selluvillaa joko kuivana tai märkänä.

Kuivaahan tuonne ylös yleensä laitetaan, mutta jos villan päälle tulee vain tyvek-kangas niin villalla ei ole aivan niin napakkaa koteloa kuin huokolevyn kanssa ja ajatus märästä selluvillasta tuntuu houkuttelevalta: sen saa nätisti leikattua kattotuolien yläreunan mukaan.

Vai huolehdinko turhaan, kuivakin selluvilla sopii Tyvekin alle ihan ok?
JTP73
Jäsen
Jäsen

Re: Mistä kattoremonttiin edullisesti puutavaraa ja kattopeltiä?

Viesti Kirjoittaja JTP73 »

Itsellä menossa tuo navetan kattoremontti, ja halvimman pellin hinnan sain Klaukkalasta Selmok Oy:stä, pelti on tiilenpunaista aaltopeltiä. Puutavaraa kyselin monesta paikkaa, mutta loppujen lopuksi halvimman hinnan sain Starkista Lahdesta, kun on työn kautta suhteita sinne. Yleisesti ottaen 48x48 hinta pyöri jossain 0,8€-0,95€ välillä/metri.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

"latomalla kattotuolien päälle kolme tai neljä kerrosta noita kakkoskakkosia, liimaten ja ruuvaten."

Saanen kysyä, mitä oikein olet tekemässä? Tuollaisessa kattotyössä en käyttäisi missään liimaa senkoommin kuin ruuvejakaan. Pelkkiä nauloja.

Entä millainen rakenne syntyy laittamalla kattoon neljä kerrosta kakkoskakkosia?
pvalila
Jäsen
Jäsen

koppelo kirjoitti:"latomalla kattotuolien päälle kolme tai neljä kerrosta noita kakkoskakkosia, liimaten ja ruuvaten."

Saanen kysyä, mitä oikein olet tekemässä? Tuollaisessa kattotyössä en käyttäisi missään liimaa senkoommin kuin ruuvejakaan. Pelkkiä nauloja.

Entä millainen rakenne syntyy laittamalla kattoon neljä kerrosta kakkoskakkosia?
Nauloja? Well, niitä käytettiin silloin joskus... :lol: :lol: :lol:

Ei mulla edes ole viimeistelynaulainta järeämpää naulapyssyä... :oops: :oops: :oops:

Toki liimanauloilla ja kampanauloilla pitoakin löytyy, mutta ei kuitenkaan yhtä paljoa kuin ruuvilla. Ja lisäksi tässä ratkaisee sekin, että ruuvilla on lujuutta myös siinä mielessä, että se ei aivan vähällä väänny.

Kolme tai neljä kerrosta kakkoskakkosia on vain tapa saada lisää eristetilaa, kattoa vähän ylöspäin.

Toki tuonne voisi tönäistä myös jonkinlaisen raudan kattotuolin kylkeen ja sitten sen avulla pultata kattotuolin päälle vaikka yhden kakkoskasin.

Liima on tietysti vähän hifistelyä, koska palkin työt tekee edelleen se vanha kattotuoli: jos tuota neljän kakkoskakkosen pinoa ajatelleen palkkina niin silloinhan sen lujuus on aivan eri suuruusluokassa, jos se on niputettu yhteen ruuvien lisäksi liimalla.

Juu, jos rakenne joskus purkaa pitää niin tuo liima on kyllä aivan kamala juttu, ruuvit vielä siellä rakenteen sisällä piilossa... :?
Yölento
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yölento »

"Nauloja? Well, niitä käytettiin silloin joskus... :lol: :lol: :lol:

Ei mulla edes ole viimeistelynaulainta järeämpää naulapyssyä... :oops: :oops: :oops: "

Ja käytetään edelleen. :wink:

Kai sulla sentään vasara on? :shock:
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Ruuvit voivat leikkautua poikki. Tosin laitoin itsekkin ruuveja kattokannatin rakennelmiin, mutta myös ankkurinauloja. Ja kannattaa käyttää niiden 48x48:n sijaan vaikka sitten 48x197 (tai edes kahta 48x97) ja kiinnitys naulauslevyillä. Tulee tod näköisesti halvemmaksi ja lisäksi pääset helpommalla.
- Puolihullu varttisavolainen -
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

""Nauloja? Well, niitä käytettiin silloin joskus..."

Nauloja käytettiin ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Laadukas naula on laadukas naula vielä sadan vuoden kuluttua. Ruuvit ovat ihan kivoja sisätilojen listoissa ja huonekaluissa, mutta ruuvit sanovat kosteissa tiloissa "poks" jo parin-kolmen vuoden kuluttua. Kattorakenteissa liitosten eläminen (lämpöliike) on myös poikkeuksellisen rankkaa. Ja kattorakenteiden liimauksessa voidaan puhua aivan kuolleena syntyneestä ajatuksesta....

Rakennusfysiikan peruskurssi olisi ehkä paikallaan. Muuten taloosi saattaa syntyä hengenvaarallisia romahtavia rakenteita.
pvalila
Jäsen
Jäsen

koppelo kirjoitti:""Nauloja? Well, niitä käytettiin silloin joskus..."

Nauloja käytettiin ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Laadukas naula on laadukas naula vielä sadan vuoden kuluttua. Ruuvit ovat ihan kivoja sisätilojen listoissa ja huonekaluissa, mutta ruuvit sanovat kosteissa tiloissa "poks" jo parin-kolmen vuoden kuluttua. Kattorakenteissa liitosten eläminen (lämpöliike) on myös poikkeuksellisen rankkaa. Ja kattorakenteiden liimauksessa voidaan puhua aivan kuolleena syntyneestä ajatuksesta....

Rakennusfysiikan peruskurssi olisi ehkä paikallaan. Muuten taloosi saattaa syntyä hengenvaarallisia romahtavia rakenteita.
Millä helkkarilla ne naulat poikki voisivat mennä, kun eivät mitään kiinni pidäkään? Kun talo on naulaamalla tehty, niin se on perhanan noloa, kun vieraat erehtyvät aivastamaan ja isännän pitää rynnätä hakkaamaan naulat takaisin kiinni! :lol: :lol: :lol:

Sulta jäivät nuo hymiöt pois, kun viimeksi lainasit tekstiäni. Ne tarkoittavat sitä, että en ole ihan tosissani.

Rakennusfysiikan peruskurssi ei mun tapauksessani kauheasti auta. Tiedän sen siitä, että olen sen suorittanut, ja aika monta muutakin rakennusalan kurssia ennen kuin pokkasin alan DI:n paprut. Tuosta on kamalasti aikaa enkä minä noista jutuista paljoa muista, oikeassa elämässä kun ei ole tullut rakennusasioiden kanssa tekemisissä oltua.

Tietämykseni vajavaisuuden auliisti siis myönnän, mutta silti epäilen, että oikein valitut ruuvit kestävät tuolla oikein hyvin: verraten harvoin kakkoskakkosen kaltainen ohut puu pystyy repimään rikki kuusimillisen teräsruuvin. Puurakenteen murtuminen ruuvin ympäriltä onkin sitten toinen juttu, ja juuri se rajoittaa sitä, kuinka suuria ruuveja tuollaisessa paikassa kannattaa käyttää.

Liimasta totesin jo aikaisemmin, että se taitaa olla turhaa hifistelyä ja aiheuttaa hankaluuksia, jos rakenne pitää joskus vaikkapa purkaa.

Voin toki saman tien tunnustaa sen, että yleisesti ottaen minä kyllä pidän liimaliitoksista. Eivät ne kaikkialle sovi, mutta silloin kun saadaan vastakkain kaksi kohtuullisen suurta, suoraa, höylättyä puupintaa niin liimalla nuo kaksi pintaa kiinnittyvät hämmästyttävän lujasti toisiinsa.

Niin lujasti, että väkisin jos niitä irti toisistaan repii niin yleensä rakenne pettää kyllä jostain muualta kuin liimauksen kohdalta.

Äsh, en minä mitään naula vs. ruuvi taistoa halunnut aloittaa: edullisia rakennusmateriaaleja minä lähinnä kuulutin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti:Ruuvit voivat leikkautua poikki. Tosin laitoin itsekkin ruuveja kattokannatin rakennelmiin, mutta myös ankkurinauloja. Ja kannattaa käyttää niiden 48x48:n sijaan vaikka sitten 48x197 (tai edes kahta 48x97) ja kiinnitys naulauslevyillä. Tulee tod näköisesti halvemmaksi ja lisäksi pääset helpommalla.
Kuten mainitsin, niin kyllä minäkin kakkoskasia olen harkinnut. Mua vain jotenkin häiritsee se, että mulla nuo kattotuolit ovat aika yksilöllisiä: kyljet vähän mitä sattuu ja leveyskin vaihtelee aika lailla. Eli se 48 x 198 pitäisi laittaa epäkeskisesti vanhan kattotuolin yhteen reunaan ja naulauslevy tulisi käytännössä vain uuden puun toiseen kylkeen kunnolla kiinni. Toisinaan pitäisi vielä varmaan näyttää kattotuolin kyljelle vähän kutteriakin, oikaista pikkuisen, ennen kuin naulauslevylle olisi suora ja kunnollinen kiinnityspiste.

Kattotuolien päälipuoli on onneksi kuitenkin suora, sinne on helppo pultata kiinni mitä vain.

Ei mulla oikeasti mitään nauloja vastaan ole, paikkansa niilläkin on ja aika usein on joka suhteessa aivan sama, josko työ tehdään nauloilla vai ruuveilla: minä nyt vain satun useimmissa paikoissa tykkäämään ruuveista, mutta tehköön toiset nauloilla.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Yölento kirjoitti:
pvalila kirjoitti:"Nauloja? Well, niitä käytettiin silloin joskus... :lol: :lol: :lol:

Ei mulla edes ole viimeistelynaulainta järeämpää naulapyssyä... :oops: :oops: :oops: "
Ja käytetään edelleen. :wink:

Kai sulla sentään vasara on? :shock:
On, mutta se on jotenkin rikki.

Se ei nimittäin hakkaa nauloja kiinni lainkaan, ainoastaan jos minä itse alan heiluttaa sitä kuin jokin kivikauden mies konsanaan niin naulat uppoavat puuhun. Akku kaputt tai servo rikki?
Juppe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Otapa 6mm ruuvisi, väännä siihen tiukka 90 asteen mutka + oikaise. Jos ruuvi on vielä tämän jälkeen ehjä, sellaiset kelvannee naulan korvikkeiksi. Mitään naulaa tuskin saat poikki vastaavalla kertakäsittelyllä. Liimaliitoksen tekemisessä puristimien korvikkeeksi ruuvit soveltuvat mainiosti, runkorakenteisiin naulojen korvikkeiksi ei. Ruuvit noin aikuisten oikeasta ei kestä siellä. (Jotain materiaalitekniikan ja/tai konepuolen lisäopintoja suosittelen, jos insinöörinä haluat oikeasti ymmärtää naulan ja ruuvin eron käytännönkin tasolla. ;-) ;-) )

Naulojen asentamiseen on muuten ihan yleisesti kaupan ja vuokrattavissa vasaraa kehittyneempiä laitteita. Osan nauloista joutuu kyllä silti hakkaamaan käsipelillä, joten eikun vaan etsimään uusia pattereita vasaraasi. ;-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Ruuvit ovat tosiaan heikkoja ottamaan rasitusta vastaan, jos sellaiseen paikkaan ulos tulee että suuria jännitteitä ja kosteusvaihteluja tiedossa. Naula tulee tällöin ulos kolostaan mutta ruuvi ei anna periksi ollenkaan ja sitten naps. Ohuet vielä herkemmin. Tuossa tapauksessa ei ruuveille kaiketi tulisi myöskään liiemmin jännitteitä. Tavalliset ruuvit tuppaavat myös ruostuakin mutta eihän siellä eristeiden syleilyssä saisi kosteutta ihan niin paljoa olla :roll:

Mutta voisihan ne esim. vuokralaitteella ampua nauloillakin niin ei jää kaivelemaan mieltä mutta välillä jää sitten kanta kantamaan ja joutuu tosiaan sen vasaran sitten kaivamaan, joka hidastaa sitäkin hommaa. Tuossa hommassa kun on katto auki ei kovin montaa päivää voi oikein turailla!

Nuo ajatellut kakkoskakkosethan tulisi ihan vain korottamaan jo sen 50 vuotta suorana pysynyttä kattorakennetta. Sama kai se on kun toiset eristää sisäkautta niin kattotuoleja pitää jatkaa eristeen verran sisäänpäin ja tämä yksi nyt meinaa tehdä hiukan harvinaisemmin ja lisätä kattotuolien paksuutta yläkautta ylöspäin :-D

Itse tein ulkovaraston aikoinani kokonaan ruuveilla, kun en jaksanut kuunnella sitä pauketta :oops: Toistaiseksi ainakin on vielä läjässä mutta on siellä kyllä järjetön määrä ruuvejakin :mrgreen:

Puutavaraa kannattaa kysyä myös ihan jopa Kodin Terrasta, on niissäkin neuvotteluvaraa ja joskus yllättävästikin.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Mie korotin kattoani juuri noin kun pvalilakin meinasi tehdä. Tosin yhdellä kahexan tuumasella ja niitä naulauslevyjä apuna käyttäen. Yksi hyvä vaihtoehto olisi kuusituumainen pystyyn, sen päälle tuulensuojalevyt (ja sille tukilaudoitus, jota minä en käyttänyt ja seuraus oli, että levyt menivät notkolle kuin vinttikoiran selkä) ja sitten kaks-kakkonen, jonka päälle aluskate ja laudoitus.

Ulkoportaani kasasin ruuveilla. Saas nähä miten kestää... :roll:
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

Juppe kirjoitti:Otapa 6mm ruuvisi, väännä siihen tiukka 90 asteen mutka + oikaise. Jos ruuvi on vielä tämän jälkeen ehjä, sellaiset kelvannee naulan korvikkeiksi. Mitään naulaa tuskin saat poikki vastaavalla kertakäsittelyllä. Liimaliitoksen tekemisessä puristimien korvikkeeksi ruuvit soveltuvat mainiosti, runkorakenteisiin naulojen korvikkeiksi ei. Ruuvit noin aikuisten oikeasta ei kestä siellä. (Jotain materiaalitekniikan ja/tai konepuolen lisäopintoja suosittelen, jos insinöörinä haluat oikeasti ymmärtää naulan ja ruuvin eron käytännönkin tasolla. ;-) ;-) )

Naulojen asentamiseen on muuten ihan yleisesti kaupan ja vuokrattavissa vasaraa kehittyneempiä laitteita. Osan nauloista joutuu kyllä silti hakkaamaan käsipelillä, joten eikun vaan etsimään uusia pattereita vasaraasi. ;-)
Juppe, mulla on jo menossa täyslasti lisäopintoja, enempää ei nuppi kestä. Suunta on tosin aivan eri, mun osaltani insinöörivuodet ovat mennyttä aikaa.

Kyllä minä sen tiedän, ettei ruuvi myötää. Liikkuvissa rakenteissa se on huono juttu, sillä vaihtoehtoja jää vain kaksi: joko puu ruuvin ympärillä antaa periksi tai sitten ruuvi katkeaa.

Kakkoskakkosen tapauksessa puulta loppuu kyllä lujuus kesken, jos se yrittää täräsruuvia katkaista. Järeämpi ja kovempi puu saattaisi ruuvin katkaistakin, esimerkiksi hirsitalon vajoamisen pysäyttävän ruuvin kohtalo on helppo arvata.

Kuten Tuuma totesi, nuo neljä kakkoskakkosta elävät kyllä suunnilleen samaan tahtiin: eivät voimat siellä puiden välissä aivan hillittömiksi muodostu.

Mutta rauhoitetaan nyt hieman ihmisiä. Minä en aio tässä toimia sen enempää katolla rakentajana kuin projektin rakennesuunnittelijana, mun roolini on ihan vain hankkia ukoille materiaalit ja maksaa viulut. Tämän topicin minä avasin ihan vain siinä toivossa, että joku tietäisi, mistä puutavaraa ja kattopeltiä edukkaasti saisi: sitten juttu vain lähti vähän sivuraitelle, ruuvien ja naulojen etuihin ja haittoihin. Ja edelleen mun pitäisi löytää jostain materiaalit...Mutta jos joku keksii jonkin fiksun, edukkaan kattorakenteen niin kyllä minua sekin kovasti kiinnostaa!
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

ja eikö nuo just ratiossa mainostanu että eristeet on kehittyny NIIN paljon että ohuempi spu levykin riittää,mihinkäs sitä julmettua paksuutta nyt tarvii?
Outoja vaan nuo mainokset?
Vastaa Viestiin